Citat:
Ursprungligen postat av
Achtung Panzer
Även om man aldrig erkänner det så har förhöjd stabsberedskap utnyttjats i det fördolda vid åtskilliga kriser som sovjets inmarsch i Tjeckoslovakien, Kubakrisen mm. En normal rutinåtgärd vid ett statsministermord antar jag. Betydligt intressantare blir det om spår av en "kuppövning" finns under natten före mordet. Men på den tiden höll man ofta kuppövningar där olika funktioner över landet sattes i beredskap. Jag arbetade själv det dygnet med en kuppövning i södra delen av landet där ett hemvärnsområde övades. Dessa övningar tog sin början efter U-137. Kanske råkade jag själv vara en del i den ev. riksomfattande kuppövningen utan att jag visste om den? Vi hade i alla fall planerat för den under flera veckor. Min roll var altså att kontrollera ett hemvärnsområdes åtgärder vid kupp och sedan under lördagen öva dem i olika moment.
Användaren Styckjunkaren har i en serie intressanta inlägg hävdat att det pågick en beredskapsövning i Stockholm mordnatten. Bland annat skall fallskärmsjägare ha deltagit.
På flyget från Barkarby till Karlsborg anslöt sig en viss löjtnant X, som, om jag minns rätt, inte hade deltagit i övningen, utan anmält giltigt förfall.