2015-05-24, 20:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Är det någon som har namnet på den polisman som flyttade från stockholm till karlstad och som var inblandad i osmo vallo fallet ?

Christian Saax
Citera
2015-05-24, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Christian Saax
Källa?
Citera
2015-05-24, 21:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Ja, här är du på topp. Bra kommentarer; och kanske är det uppenbart att något av det "vi vet" inte stämmer.
Så bra att just du inser att det finns något att utreda i detta. Östlings ord "De kommer aldrig att komma på hur vi gjorde" (om det är en korrekt uppgift) borde kunna vara vägledande.

Det har hävdats att scenariot liknade ett scenario som använts på tolkskolan. De tre personerna drar verkligen till sig alla blickar och man undrar över vad illusionister skulle kunna göra för att dölja aktiviteter i närheten. Och om det var ett inövat scenario så måste det ha övats någonstans, någon gång...
Senast redigerad av iesho 2015-05-24 kl. 21:19.
Citera
2015-05-24, 21:13
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Christian Saax
Du är säker på att det inte var christer h som flyttade från stockholm till karlstad då ?
Citera
2015-05-24, 21:15
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Så bra att just du inser att det finns något att utreda i detta. Östlings ord "De kommer aldrig att komma på hur vi gjorde" (om det är en korrekt uppgift) borde kunna vara vägledande.
Det där är förvrängda och förvanskade ord från förhörsprotokoll...och det vet du nog.
Citera
2015-05-24, 21:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Du är säker på att det inte var christer h som flyttade från stockholm till karlstad då ?

Har sett uppgift på att det är Saax som pekas ut av M Lund som "en av de råaste" i sin tur. Som flyttade till Karlstad. Sen kan jag inte svära på att uppgiften är rätt.
Citera
2015-05-24, 21:21
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Har sett uppgift på att det är Saax som pekas ut av M Lund som "en av de råaste" i sin tur. Som flyttade till Karlstad. Sen kan jag inte svära på att uppgiften är rätt.
Tror inte Lundh pekar ut honom med namn i böckerna. Men tack iaf för svar.
Citera
2015-05-24, 21:22
Bannlyst
Citat:
När och i vilket sammanhang pekar M Lund ut S**x?
Citera
2015-05-24, 21:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det där är förvrängda och förvanskade ord från förhörsprotokoll...och det vet du nog.
Nej, det visste jag inte. Det har citerats i tråden då och då utan att någon protesterat.

Vilken var den korrekta formuleringen?

OK har Googlat:
”Ett halvår efter Palmemordet var jag befäl på en radiobil. Jag skulle ta en transport från polishuset till amerikanska ambassaden. De som skulle transporteras visade sig vara Åkerbring och Östling. Båda var civilklädda och upprymda och nyktra. De sade att de visste vem Palmemördaren var och att det aldrig går att få reda på mördaren. Detta sades på ett rått sätt. Båda är kända för att hata Palme.”
Jo det var en viss skillnad. Tack för påpekandet!
Senast redigerad av iesho 2015-05-24 kl. 22:17.
Citera
2015-05-24, 21:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
När och i vilket sammanhang pekar M Lund ut S**x?

P3 Dokumentär Baseballigan. Lund nämner inte namn men som jag skrev så har jag sett uppgift att den som avses är Saax. Tillförlitligheten på den uppgiften kan jag inte gå i god för, vilket jag också skrev.

Saax ska även ha varit inblandad i en dödsskjutning av någon misstänkt biltjuv? 1990.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-05-24 kl. 21:58.
Citera
2015-05-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Även om man aldrig erkänner det så har förhöjd stabsberedskap utnyttjats i det fördolda vid åtskilliga kriser som sovjets inmarsch i Tjeckoslovakien, Kubakrisen mm. En normal rutinåtgärd vid ett statsministermord antar jag. Betydligt intressantare blir det om spår av en "kuppövning" finns under natten före mordet. Men på den tiden höll man ofta kuppövningar där olika funktioner över landet sattes i beredskap. Jag arbetade själv det dygnet med en kuppövning i södra delen av landet där ett hemvärnsområde övades. Dessa övningar tog sin början efter U-137. Kanske råkade jag själv vara en del i den ev. riksomfattande kuppövningen utan att jag visste om den? Vi hade i alla fall planerat för den under flera veckor. Min roll var altså att kontrollera ett hemvärnsområdes åtgärder vid kupp och sedan under lördagen öva dem i olika moment.

Användaren Styckjunkaren har i en serie intressanta inlägg hävdat att det pågick en beredskapsövning i Stockholm mordnatten. Bland annat skall fallskärmsjägare ha deltagit.

På flyget från Barkarby till Karlsborg anslöt sig en viss löjtnant X, som, om jag minns rätt, inte hade deltagit i övningen, utan anmält giltigt förfall.
Senast redigerad av HubertNorlen 2015-05-24 kl. 22:07.
Citera
2015-05-24, 22:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
På ganska många ställen här på Flashback påstås eller tror folk att Hammarbyhöjden var regeringens krigsuppehållsplats förr. Den invigdes 1974 och nås enklast under jorden ifrån city genom teletunneln Johannes-Riddarholmen-Söder-Hammarby. Syns på tunnelkartan som var uppe och vände i riksbunkertråden för ett par dagar sedan. Förmodligen körbart med bil hela vägen.

Som ni skriver fanns vad som verkar vara Polisens eller Säpos tillhörande Bergrum i Mälarhöjden. Denna nås med tunnel ifrån Hammarby. Ni har också intressant nog skrivit om en kuppövning.
Min gissning är att Regeringskansliet eller ÖB omedelbart höjde beredskapen och kallade in stabs- och sambandsfolk för att ställa krigsuppehållsplatserna i funktion. Det var gissningsvis därför Holmér åkte dit och "kuppövningen" var garanterat ett skarpt larm. Högst troligt bemannades Hammarby av delar av regeringen om ut i fall att det hela var inledningen på något större.

Även om man aldrig erkänner det så har förhöjd stabsberedskap utnyttjats i det fördolda vid åtskilliga kriser som sovjets inmarsch i Tjeckoslovakien, Kubakrisen mm. En normal rutinåtgärd vid ett statsministermord antar jag. Betydligt intressantare blir det om spår av en "kuppövning" finns under natten före mordet. Men på den tiden höll man ofta kuppövningar där olika funktioner över landet sattes i beredskap. Jag arbetade själv det dygnet med en kuppövning i södra delen av landet där ett hemvärnsområde övades. Dessa övningar tog sin början efter U-137. Kanske råkade jag själv vara en del i den ev. riksomfattande kuppövningen utan att jag visste om den? Vi hade i alla fall planerat för den under flera veckor. Min roll var altså att kontrollera ett hemvärnsområdes åtgärder vid kupp och sedan under lördagen öva dem i olika moment.

Även värnpliktiga kuppövades i något som hette "Riksbataljonen" som snabbt kunde sättas på plats med olika förband under olika perioder över året. Normalt hade ett regemente beredskap för några av sina kompanier under någon månad och ett kompani hölls alltid på kasern och beviljades inga nattpermissioner i hemmet som för övriga. Alla officerare var tvugna att förvara tjänstepistolen i hemmet med ammunition i normalfallet. Det var inget man kunde vägra. En del undantag gjordes då alkoholproblem fans med i bilden.
Och Jo -Jag stannar och lyssnar. Har jag väntat i 29 år nu så...

Dina uppgifter här är de mest intressanta som jag har sett i tråden. Både vad gäller tunnlar och det faktum att du själv deltog i en kuppövning. Det är den enda bekräftelse jag har sett att kuppövning faktiskt pågick under detta dygn. En guldgruva av information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in