2015-05-24, 22:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Användaren Styckjunkaren har i en serie intressanta inlägg hävdat att det pågick en beredskapsövning i Stockholm mordnatten. Bland annat skall fallskärmsjägare ha deltagit.

På flyget från Barkarby till Karlsborg anslöt sig en viss löjtnant X, som, om jag minns rätt, inte hade deltagit i övningen, utan anmält giltigt förfall.

Inlägg av styckis här.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Och ett eget gammalt inlägg

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2015-05-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nej, jag har ingen annan kännedom om detta än vad som skrivits i tråden. Kommentaren var en blinkning till Boboslackes inlägg som jag citerade.

Jo jag noterade den Fast problemet är kanske djupare än så om man skall dra det hela vägen.
Citera
2015-05-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Vad som hade utspelats under den fick jag höra först många år senare av min vän, då ingen av oss var kvar inom Försvaret.

När de först sprängde en mina rakt framför den u-farkost som passerade över magnetslingorna, skadades den förmodligen. Eldtillstånd för detta hade man. Panik utbröt ombord och det var inget öststatsspråk som man skrek på. Långt ännu senare har min vän genom antydningar låtit mig förstå att det var engelska som användes i paniken. Att sedan Stefensson förmodligen släppte ut farkosten är ju allmänt bekant.

Inte nog med att man inte fick eldtillstånd vid utbrytningen utan direkt eldförbud var kommenderat och all önskan om verkanseld besvarades med obevekligt Nej.

Tja här var det många som blev dragna vid näsan. Några har naturligtvis vetat länge av de skäl du anger medan andra blir heligt förbannade där de förstår hur de blivit behandlade. Var med vid en senare insident på västkusten där en civil ganska ung och uppenbart marinofficer från US Embassy blev rundvisad på alla observationsposter av förbanden som var utkommenderade där ordern var observera men skjut för fan inte. Efter rundvisningen lånade han min fax och faxade kartan där han markerat alla observationsposter.

Vi hade ett nära men hemligt samarbete med Nato när det gäller marina operationer inte bara i det baltiska området. Detta har Ljungs efterträdare fått erfara att det pågick utan hans vetskap.

Frågan är vilket syftet var. Kanske var det samarbetet utanför OP:s kunskaper också och kan ingå i något som indirekt kan utgöra bakgrund till mordet.
Citera
2015-05-24, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vi hade ett nära men hemligt samarbete med Nato när det gäller marina operationer inte bara i det baltiska området. Detta har Ljungs efterträdare fått erfara att det pågick utan hans vetskap.
Kan du ge exempel på operationer i det baltiska området? Eller av vilket slag du menar.
Citera
2015-05-25, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Kan du ge exempel på operationer i det baltiska området? Eller av vilket slag du menar.

Bland annat operationer med Natos ubåtar i vårt innanhav. Det var Ljungs efterträdare som fick det i knät. Ljung hade varit informerad men han vidarebefodrade varken detta eller informationen om SB till sin efterträdare. Samverkan med Natoenheter fortsatte men utan att ÖB var informerad påstår denne och det samarbetet fortsatte på förbandsnivå.

En bra fråga är. Varför rensade Lennart Ljung arkivet för sina efterträdare?
Citera
2015-05-25, 01:04
Medlem
Citat:
Bland annat operationer med Natos ubåtar i vårt innanhav. Det var Ljungs efterträdare som fick det i knät. Ljung hade varit informerad men han vidarebefodrade varken detta eller informationen om SB till sin efterträdare. Samverkan med Natoenheter fortsatte men utan att ÖB var informerad påstår denne och det samarbetet fortsatte på förbandsnivå.

Jag kanske förstod dig fel. Har svenska ubåtar genomfört operationer inne på baltiskt (sovjetiskt) område? Vad skulle sådana operationer syfta till?

Har hört ryktena om att man plockade med sig vägskyltar som bevis men aldrig riktigt trott på det.
Citera
2015-05-25, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Jag kanske förstod dig fel. Har svenska ubåtar genomfört operationer inne på baltiskt (sovjetiskt) område? Vad skulle sådana operationer syfta till?

Har hört ryktena om att man plockade med sig vägskyltar som bevis men aldrig riktigt trott på det.

Jo vi har släppt igenom Nato inne på våra vatten och via våra vatten. T ex har det funnits avfyrningsplatser reserverade för kärnvapenbärande ubåtar.

Rykten finns att man medverkade i infiltrationsövningar med bland annat SBS (Special Boat Service) som använde mindre undervattensfarkoster och som fick vänja sig vid vårt innanhav i vår skärgård men det är som sagt rykten.

Vilka operationer man gjort eller direkt medverkat i under andras vatten vet jag ej men ingen ubåtsbesättning är färdig förrän man varit i fientligt vatten. Tysta Svenska ubåtar brukade sniffa på WP flottövningar bland annat.

Sedan finns det storys om svenska ubåtar som trängt djupt in ja till och med in i sovjetiska floder i kölvattnet på fraktfartyg och fotat men det är alltid svårt att bedöma sanningshalten i.

Det enda jag sett med egna ögon är spaningsfoton från luften.
Citera
2015-05-25, 05:05
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Lite kött på benen avseende Ljungs handlande

http://www.svensktidskrift.se/vaskan-i-washington-3hemlighetsmakeriet-dolde-samarbetet-efter-maktskiftet/

Visste Palme om att det förekom Nato ubåtar i svenskt fostervatten

http://www.svd.se/kultur/understrecket/palmes-dubbelspel-forblir-en-gata_249217.svd
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-25 kl. 05:28.
Citera
2015-05-25, 07:45
Medlem
Citat:
Min gode vän och klasskamrat ifrån ungdomsåren bjöd en sommar ut mig och flickvännen till Mälsten där han jobbade på "stationen" under några år. Jag var officer vid den tiden och på vägen tillbaka fick jag en patrullbåt med värnpliktig förare /gruppchef som körde oss in till Nynäshamn. Där skulle jag överlämna ett kraftigt ihoptejpat brunt paket med sigill på har jag tom för mig det var.

Jag hade namn på en civil person som skulle möta på kajen och visa leg och därefter ta med paketet upp till Försvarstaben. Behövde inte vara raketforskare för att förstå att det rörde sig om senaste veckans inspelningar av undervattensljud. Tror detta var före Hårsfjärdenincidenten.

Vad som hade utspelats under den fick jag höra först många år senare av min vän, då ingen av oss var kvar inom Försvaret.

När de först sprängde en mina rakt framför den u-farkost som passerade över magnetslingorna, skadades den förmodligen. Eldtillstånd för detta hade man. Panik utbröt ombord och det var inget öststatsspråk som man skrek på. Långt ännu senare har min vän genom antydningar låtit mig förstå att det var engelska som användes i paniken. Att sedan Stefensson förmodligen släppte ut farkosten är ju allmänt bekant.

Inte nog med att man inte fick eldtillstånd vid utbrytningen utan direkt eldförbud var kommenderat och all önskan om verkanseld besvarades med obevekligt Nej.

Det intressanta är att Palme fick hela skulden. Jag själv och den då lika ovetandes officerskåren rasade av ilska och vid kommande ubåtsjakter och övningar myntades uttrycket vid kontakt:
1. Avlossa direkt verkanseld.
2. Ring Expressen.
3. Begär eldtillstånd.

Varför fick Palme skulden? Var detta planerat sedan tidigare eftersom grunden redan lagts genom utspel av "kritiska marinofficerare" och åsikten sedan tog minuter att sprida sig?
När Palme körde som hårdast mot jänkarna vet vi ju nu genom Holmströms bok att han samtidigt anmodat Synnergren att öka kontakterna och försöka bibehålla sin vänskap med dem. P var alltså fullt informerad om våra verkliga och hemliga förbindelser med USA och han stödde dem säkert till 100%

Denna möjlighet till snabb NATO-anslutning var det bästa förhandlingskort UD skulle haft för att kunna förhindra en sovjetisk utvidgning av sin intresse/skyddssfär västerut mot Finland eller hela Skandinavien. Förmodligen skapades förhandlingskortet i det dolda 1948 då vi satt i Karlstad och förhandlade om ett Skandinaviskt försvarsförbund. Där skapades den geniala lösningen där Sverige fick ett skydd men slapp stå för upprustningen av Norge och Danmark. Detta svarade USA med sina resurser för. Norge fick en helt ny Flotta av dem.

Jag tror Palme var så stark och sådan ensamvarg att han själv drev 3:e världen-politiken och nedrustningspolitiken bland de neutrala staterna. Hans motiv var enkelt -Undvik ett atomkrig för mänskligheten. När han låter IB ha kontakter med KGB och spelar tennis med sin kontaktlänk till Högsta Sovjet, är det bara ett sätt att hålla dialogen igång och bevara freden.

Så kommer Reaganepoken då USA satsar allt för att ekonomiskt knäcka hela sovjetsystemet. Palme är nu verkligen ett avgörande hinder och inte längre bara en böld i röven. Därför låter man honom gå med stöd av psyop och låter rätt info och resurser till de som har mest motiv att genomföra dådet, komma dessa krafter till gagn. Kanske laddas nu en revolver i Capetown och mördarens resa kan börja... Vem vet?

Du säger dig vara övertygad om att det var Palme som medvetet släppte ut en Nato ubåt i ett annat inlägg.

Om han visste satt han fast i ett moment 22.

Han kunde inte avslöja marinens lögner utan att avslöja sin egen kunskap och roll.

Vilket då leder till att de få som visste i marinen gick till angrepp mot Palme eftersom han släppte ut en Sovjetisk u-båt. Och samtidigt fick med sig de som inte visste eftersom de var övertygade om att den var sovjetisk.

Alltså tog Stefensson order av Palme men samtidigt fick Palme skulden av densamme.

Verkar det inte finnas en chef över Statsministerns huvud.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-25 kl. 08:11.
Citera
2015-05-25, 08:52
Medlem
Citat:
På ganska många ställen här på Flashback påstås eller tror folk att Hammarbyhöjden var regeringens krigsuppehållsplats förr. Den invigdes 1974 och nås enklast under jorden ifrån city genom teletunneln Johannes-Riddarholmen-Söder-Hammarby. Syns på tunnelkartan som var uppe och vände i riksbunkertråden för ett par dagar sedan. Förmodligen körbart med bil hela vägen.

Som ni skriver fanns vad som verkar vara Polisens eller Säpos tillhörande Bergrum i Mälarhöjden. Denna nås med tunnel ifrån Hammarby. Ni har också intressant nog skrivit om en kuppövning.
Min gissning är att Regeringskansliet eller ÖB omedelbart höjde beredskapen och kallade in stabs- och sambandsfolk för att ställa krigsuppehållsplatserna i funktion. Det var gissningsvis därför Holmér åkte dit och "kuppövningen" var garanterat ett skarpt larm. Högst troligt bemannades Hammarby av delar av regeringen om ut i fall att det hela var inledningen på något större.

Även om man aldrig erkänner det så har förhöjd stabsberedskap utnyttjats i det fördolda vid åtskilliga kriser som sovjets inmarsch i Tjeckoslovakien, Kubakrisen mm. En normal rutinåtgärd vid ett statsministermord antar jag. Betydligt intressantare blir det om spår av en "kuppövning" finns under natten före mordet. Men på den tiden höll man ofta kuppövningar där olika funktioner över landet sattes i beredskap. Jag arbetade själv det dygnet med en kuppövning i södra delen av landet där ett hemvärnsområde övades. Dessa övningar tog sin början efter U-137. Kanske råkade jag själv vara en del i den ev. riksomfattande kuppövningen utan att jag visste om den? Vi hade i alla fall planerat för den under flera veckor. Min roll var altså att kontrollera ett hemvärnsområdes åtgärder vid kupp och sedan under lördagen öva dem i olika moment.

Även värnpliktiga kuppövades i något som hette "Riksbataljonen" som snabbt kunde sättas på plats med olika förband under olika perioder över året. Normalt hade ett regemente beredskap för några av sina kompanier under någon månad och ett kompani hölls alltid på kasern och beviljades inga nattpermissioner i hemmet som för övriga. Alla officerare var tvugna att förvara tjänstepistolen i hemmet med ammunition i normalfallet. Det var inget man kunde vägra. En del undantag gjordes då alkoholproblem fans med i bilden.
Och Jo -Jag stannar och lyssnar. Har jag väntat i 29 år nu så...

Det du vittnar om är att en övning inte organiserades efter att paret Palme bestämde sig för att gå på bio. Den organiserades långt i förväg. Självklart!

Samtidigt vittnar Holmer om att Vasaloppshelgen var helig för honom. Där han varje år slog rekord i personlig närvaro. Men enligt Dahlgren inte hindrade honom från att delta personligen i city. Frågan är om hans deltagande var förutbestämd i planeringen eller inte.

Dahlgrens berättelse låter oss ana att Holmer hela tiden visste vart han skulle ta vägen. Där folk hämtades upp och avlämnades. Där han i ett samtal med en person fick vetskapen om mordet. Tidigare än vad som borde vara möjligt om man själv inte ingår.

Eller

Att Palme var övningens förutsättning. Där han oförmodat dök upp i fysisk person.

Där mordet utfördes framför näsan på övningens deltagare. Och där en deltagare informerade Holmer tidigt. Och där de flestas agerande efteråt förklaras av att det enbart var en övning som gick snett.

Och där de som passade på upplevdes av övriga som ingående i övningen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-25 kl. 09:02.
Citera
2015-05-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
KG Svensson säger i nedanstående text att han haft kontakt med Börje Wingren angående hoten från Walter Kirisits mot Hans Holmer lördag första mars klockan 0900. Finns också en lite svårtydd passus om att Wingren redan på fredagen försökt få tag på KG Svensson.

Frågorna hopar sig. Inga hot mot Olof Palme nämns. var det bara HH som blev hotad eller är det så att både spionåklagaren och BW vill tona ner hoten i efterhand?

Kan konstatera att om hoten bara gällde HH så är det naturligt att SÄPO inte larmades.

Kan det vara så att BW försöker få kontakt med KGS efter samtalet vid fyratiden på fredagskvällen med HH och Nisse Linder som också kriminalinspektören på våldsroteln , Ulf Norlin, vittnat om.

Se förhöret med kg Svensson hos Remstam

http://lennartremstam.blogspot.se/?m=1

Det sägs väl uttryckligen på den tredje sidan (eller sid 1 1987-01-09) att Wingren hade ringt på fredagen, men att BW inte skulle komma upp förrän på måndagen. Det stärker ju onekligen Wingrens historia högst betydligt.

Däremot säger inte Svensson att hotet gällde OP, utan i hans version gäller det bara HH.
Citera
2015-05-25, 10:12
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Du säger dig vara övertygad om att det var Palme som medvetet släppte ut en Nato ubåt i ett annat inlägg.

Om han visste satt han fast i ett moment 22.

Han kunde inte avslöja marinens lögner utan att avslöja sin egen kunskap och roll.

Vilket då leder till att de få som visste i marinen gick till angrepp mot Palme eftersom han släppte ut en Sovjetisk u-båt. Och samtidigt fick med sig de som inte visste eftersom de var övertygade om att den var sovjetisk.

Alltså tog Stefensson order av Palme men samtidigt fick Palme skulden av densamme.

Verkar det inte finnas en chef över Statsministerns huvud.

Bror Stefensson bjöd in Amerikanarna till övning på eget iniativ. Och bara ett fåtal inom marinen kände till detta, de flesta trodde det var ryssarna som var här. Ubåten skadas och Stefensson tvingas släppa ut den. Marinofficernarna blir då rasande och övertygade om att det är den ryssvänlige Palme som beordrat att släppa ut Ubåten.

Palme misstänker direkt att något inte stämmer och börjar rota i saken och får utav Finnarna reda på hur allt gick till. Han har då tröttnat på marinens illojala spel och bestämmer sig för att tillsammans med Gorbatjov att göra östersjön till ett fredens hav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in