2015-05-24, 11:49
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
"Och här misstänker man ju att när det framför allt är vita, heterosexuella, medelålders män som sitter på makten, ja då är risken att samhället byggs utifrån normen om vita, heterosexuella, medelålders män, och det blir fel. "
Ingen kan väl seriöst hävda att det citerade inte stämmer?
Man måste ju kunna vara kritisk till det även om västerländska samhällen är jämställda.
Citera
2015-05-24, 12:28
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Ingen kan väl seriöst hävda att det citerade inte stämmer?
Man måste ju kunna vara kritisk till det även om västerländska samhällen är jämställda.

Varför måste man vara kritisk mot något enbart för att det skapats av just vita män?

Läste du mitt tankeexperiment där jag bytte ut "vita, heterosexuella män" mot "svarmuskiga, homosexuella judar"?

Tycker du att det är ok att säga så också? För mig låter det som något Hitler skulle kunna säga. Han har säkert sagt det för den delen.

Är det ok att kritisera svarta för deras skitsamhällen och peka ut deras hudfärg som problemet?
Citera
2015-05-24, 15:26
Medlem
NyanNyans avatar
För att den vite mannen är en självhatande toffel.
Citera
2015-05-24, 21:52
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Varför måste man vara kritisk mot något enbart för att det skapats av just vita män?
Du verkar missförstå hela begreppet/uttrycket. Det avser naturligtvis inte "män som har vit hy", utan syftar snarare på "den kategori personer som besitter en stor del av makten i västvärlden och därmed även globalt". Man uttrycker det kort och gott "vita män" för enkelhetens skull. Det kan ju komma att ändras nu när många vita män har blivit så lättkränkta.

Citat:
Läste du mitt tankeexperiment där jag bytte ut "vita, heterosexuella män" mot "svarmuskiga, homosexuella judar"? Tycker du att det är ok att säga så också? För mig låter det som något Hitler skulle kunna säga. Han har säkert sagt det för den delen.
Nu är det ju inte mörka judiska bögar som dominerar den globala makthegemonin, så exemplet är hypotetiskt och ganska meningslöst tycker jag. Om den kategorin människor hade haft all den betydelse vita män haft och har så hade det säkert gått att kritisera den på samma vis.
Citera
2015-05-24, 22:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
För att den vite mannen är en självhatande toffel.

Möjligen. Men lycka till när vi är utdöda. Tror du ärligt att andra män kommer behandla er så mycket bättre?
Citera
2015-05-24, 22:10
Medlem
Citat:
Du verkar missförstå hela begreppet/uttrycket. Det avser naturligtvis inte "män som har vit hy", utan syftar snarare på "den kategori personer som besitter en stor del av makten i västvärlden och därmed även globalt". Man uttrycker det kort och gott "vita män" för enkelhetens skull. Det kan ju komma att ändras nu när många vita män har blivit så lättkränkta.

Nu är det ju inte mörka judiska bögar som dominerar den globala makthegemonin, så exemplet är hypotetiskt och ganska meningslöst tycker jag. Om den kategorin människor hade haft all den betydelse vita män haft och har så hade det säkert gått att kritisera den på samma vis.

Där vita män inte dominerar makthegemonin är det i regel förjävligt.

Kritiken går alltså ut på att vita män inte tar över totalt. Förstår jag dig rätt?
Citera
2015-05-24, 22:18
Medlem
Citat:

Det är judarna (läs sionisterna ) som styr världen. Och de ogillar starkt kritik.

Men utan dem så hade man med säkerhet blivit slagen gul och blå för allt och ingenting av män så som kvinna vinner man ju på att de har makten. Blir ju fördjävligt först när de nyinflyttade patrialkala kulturerna tar över.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2015-05-24 kl. 22:41.
Citera
2015-05-24, 22:43
Medlem
Orkos avatar
Citat:

LOL!

"Asså, du missuppfattar. Det syftar snarare på "den kategori personer som bestitter en stor del av makten i västvärlden och globalt". Man uttrycker det kort och gott "judesvin" för enkelhetens skull."

Hör du inte hur sjukt rasistiskt det är?

Citat:
Om den kategorin människor hade haft all den betydelse vita män haft och har så hade det säkert gått att kritisera den på samma vis.

Återigen. Varför ska vita män kritiseras för att ha skapat de mest jämställda, humanistiska och framgånsrika samhällen världen någonsin skådat?
Citera
2015-05-25, 09:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nu är det ju inte mörka judiska bögar som dominerar den globala makthegemonin
Fast det finns ju gott om människor som påstår just det.

Du menar att de är foliehattar, medan du inte är det?
Citera
2015-05-25, 11:30
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Många rasis...eh....feminister anför tesen att vita män i princip är roten till all ondska på Jorden. Bland annat står ju den vice statsmiinistern Åsa Romson för denna åsikt. Kan någon feminist förklara för mig varför det då är de länder med högst andel vita män som är de absolut mest jämställda på hela planeten? Anyone?

Om man, som feministerna gör, ska rangordna folk enligt hudfärg så skulle man faktiskt kunna säga att desto mindre vitt ett land är desto sämre är det med jämställdheten. I norra europa är det som mest jämställt. I centraleuropa lite mer konservativt. I sydeuropa konservativt och machismo-ideal. I mellanösterm ses kvinnor som undermänniskor och i Afrika våldtas de på löpande band. Kan någon reda ut detta? Jag får det inte att gå ihop.

Din tes håller inte, norra Europa är inte mer jämställt än central Europa, det är bara en myt som sprids av svenska feminister för att berättiga sina bidrag. Vridande, vändande och summerande av statistik kan få nordliga länder att framstå som mer jämställda än andra men om du tittar på två lätt verifierbara parametrar som våldtäkt och statsöverhuvuden och jämför Sverige med Indien så framstår Sverige som kvinnofientligt.
Citera
2015-05-25, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Din tes håller inte, norra Europa är inte mer jämställt än central Europa, det är bara en myt som sprids av svenska feminister för att berättiga sina bidrag. Vridande, vändande och summerande av statistik kan få nordliga länder att framstå som mer jämställda än andra men om du tittar på två lätt verifierbara parametrar som våldtäkt och statsöverhuvuden och jämför Sverige med Indien så framstår Sverige som kvinnofientligt.

Att Mona Sahlin inte valdes till statsminister "framstår som kvinnofientligt".
Citera
2015-05-25, 12:08
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Att Mona Sahlin inte valdes till statsminister "framstår som kvinnofientligt".
Jaja, att det blev Fredrik istället för Mona ska alla i det här landet vara glada över. Även alla kvinnor.
Men att det blev Göran Persson istället för Mona Sahlin som statsminister var inte någon vinstlott. Inte heller för alla män.

Fortfarande är det väldigt skumt att ännu inte ha haft en enda kvinnlig statsminister. Det löser sig nog snart med Anna Kinberg Batra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in