2015-05-24, 09:01
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Det är upp till lokala byggnadsnämnden. Tillfällig övernattning brukar vara tillåtet.
Så är det säkert, men är det inte på västkusten de haft en massa problem med inredda sjöbodar? I vart fall märkligt att de döljer att det finns ett sovloft, det är ju en uppsida kan man tycka.
Citera
2015-05-24, 10:08
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Apropå badhytt - vad ska man då kalla detta? http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-namnlos-nacka-kommun-viltstigen-2-7459895
Beskrivningen verkar vara klippt och klistrad från något stort renoveringsobjekt:

Citat:
Här presenteras stora sällskapsytor med vardagsrum med öppen planlösning till kök som ger en oslagbar sälskapsyta. Var med och skapa ditt eget drömhem.

Stora sällskapsytor? Oslagbar?
Citera
2015-05-24, 10:35
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
"Brf Viltstigen är en välskött och nyetablerad förening som registrerats hos Bolagsverket 2 januari 2015. Föreningen består av 3 st bostadsrätter som är utformade till ett tvåfamiljhus i två plan, samt ett Attefalls hus. Markareal på 1324 kvm och Bostadsyta på 211 kvm."

Ett sätt att finansiera en familjs bostad tänker jag. Hur kul att vara den som äger ettan i denna brf...

Man planerar att dra in sammanlagt 12,6 mille för de tre brf.

Här är de två "stora" husen. Väldigt mysiga (OK, det är dataanimerat, men i alla fall...)

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-nacka-nacka-kommun-viltstigen-2-7458676
Citera
2015-05-24, 11:51
Medlem
Myllass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Man planerar att dra in sammanlagt 12,6 mille för de tre brf.

Här är de två "stora" husen. Väldigt mysiga (OK, det är dataanimerat, men i alla fall...)

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-nacka-nacka-kommun-viltstigen-2-7458676

Även om en medlem=en röst så känns det som upplagt för bråk i såna här små föreningar. Såg en villa i gbg som var uppdelad på tre stycken br. Två var till salu och sånt får mig att fundera kring hur löser man det rent praktiskt om en innehavare inte kan slanta in pengar när det är dags för renoveringar och banken inte vill låna ut mer till föreningen?
Skulle aldrig bo i en så liten förening
Citera
2015-05-24, 12:02
Medlem
Isnatts avatar
En liten fråga a part, så jag slipper slösa tid på hemnet i onödan: läggs nya objekt ut även på helger?
Citera
2015-05-24, 12:59
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
En liten fråga a part, så jag slipper slösa tid på hemnet i onödan: läggs nya objekt ut även på helger?

Långt svar: Om du söker och sorterar på "Dagar på Hemnet" och "Senaste först" får du ett antal annonser inlagda idag, och många annonser inlagda igår = söndag resp lördag.

Kort svar: ja.
Citera
2015-05-24, 13:19
Medlem
Det verkar ju upplagt för bråk. Kan tex de två medlemmarna med majoritet tvinga igenom en avgiftshöjning och tvinga den mindre parten att subventionera deras framtida renoveringar? Tak, fasader mm. Det ju som upplagt för att parterna inte kommer vilja vill betala för varandras kostnader.
Citera
2015-05-24, 16:43
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllas
sånt får mig att fundera kring hur löser man det rent praktiskt om en innehavare inte kan slanta in pengar när det är dags för renoveringar och banken inte vill låna ut mer till föreningen?
Det avsätts närmare 100 000/år till föreningen, borde inte det täcka framtida renoveringar?
Citera
2015-05-24, 16:56
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllas
Även om en medlem=en röst så känns det som upplagt för bråk i såna här små föreningar. Såg en villa i gbg som var uppdelad på tre stycken br. Två var till salu och sånt får mig att fundera kring hur löser man det rent praktiskt om en innehavare inte kan slanta in pengar när det är dags för renoveringar och banken inte vill låna ut mer till föreningen?
Skulle aldrig bo i en så liten förening

Det finns en tråd här i bostadsforumet om att bo i riktigt små föreningar där folk delar med sig av sina erfarenheter. Det verkade vara en blandad kompott om jag minns rätt, ibland verkar det funka bra och vara väldigt trevligt, i andra fall verkade det mest störigt. Jag skulle inte heller vilja bo i en småförening på det sättet. Jag tycker nog dessutom att den här typen av boende ska vara äganderätt, visst blir det billigare i inköp än om det var äganderätt, men då är man åtminstone inte beroende av sina grannar på samma sätt.
Citera
2015-05-24, 19:04
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det finns en tråd här i bostadsforumet om att bo i riktigt små föreningar där folk delar med sig av sina erfarenheter. Det verkade vara en blandad kompott om jag minns rätt, ibland verkar det funka bra och vara väldigt trevligt, i andra fall verkade det mest störigt. Jag skulle inte heller vilja bo i en småförening på det sättet. Jag tycker nog dessutom att den här typen av boende ska vara äganderätt, visst blir det billigare i inköp än om det var äganderätt, men då är man åtminstone inte beroende av sina grannar på samma sätt.
Bostadsrättsform för annat än lägenhet känns för mig helt obegripligt. Avgiften som ska betalas motsvarar ju kostnaden för ett par mill extra om man lånat lite till. I det här fallet så ska man också dras med obehaget att ha tur i "grannlotteriet", inte bara att stänga dörren om sig.

Det här är dessutom ett parhus, har aldrig förstått vitsen med det, varför köper man en "nästanvilla". Det enda som är värre än detta är att köpa ett BRF-parhus, då måste man vara rejält pantad som jag ser det.
Citera
2015-05-25, 00:31
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det enda som är värre än detta är att köpa ett BRF-parhus, då måste man vara rejält pantad som jag ser det.

Ändå bor det ju hyfsat mycket människor i sådana. Vad är det som du tycker gör dem så oattraktiva? Nu gillar jag inte par-/radhus öht men jag är ändå nyfiken på orsaken.
Citera
2015-05-25, 02:56
Medlem
vad fan är detta?
http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-2rum-sodra-gotland-gotlands-kommun-burgsvikens-strandby-stuga-15-7170256http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-2rum-sodra-gotland-gotlands-kommun-burgsvikens-strandby-stuga-15-7170256
verkar ju sjukt dyrt när man ser månadskostnaden och avgiften till föreningen! dessutom så finns ingen ekonomisk redogörelse för föreningens kostnad (kan bara vara lån för mark och VA?) det verkar som värsta rippoffen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in