2015-04-16, 17:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, det är klart att det TT återger av vad MT sa om var kroppen låg är sant. MT har också erkänt sin del i det brottet. Men syftet kan vara att det TT återger av vad MT berättat om SL:s medverkan i mordet ska ifrågasättas.
I mina öron låter TT:s berättelse om vad MT delgett henne mycket trovärdig. Hon har redogjort för de ev. tveksamheter som finns vad gäller hur hon förstått vad MT sagt och menat. Dessutom har hon fört kontinuerliga anteckningar. - Problemet tycks snarare vara att TT med hull och hår inkl. MT:s pupiller tror sig veta att det MT sagt är sanningen och att han haft ett behov av att anförtro sig åt någon. Detta till trots är det mycket som bevisligen inte stämmer i MT:s story. MT:s mål vid samtalstillfällena med TT var att få över henne på sin sida innan likhundarna skulle hitta graven. MT synes ha varit övertygad om att detta skulle ske och ville s.a.s. stämma i bäcken. Samtidigt var han tvungen att ge TT en berättelse som föll i god jord, dvs framställa sig själv som den stora hjälten som räddat SL från psykisk tortyr och misshandel. Han nämnde t.ex. för TT att han flera gånger sett blåmärken på SL - men höll öppet för att hon kanske hade lätt för att få sådana om hon stötte emot något. Om man gör en sammanfattning av MT:s version så stämmer följande:

1. Gravens placering på metern när.

Vad i övrigt stämmer - bevisligen..? - Ja, möjligen hans snack om att man visat polisen till "fel rum", men även här måste man vara försiktig. - Vad är det som säger att inte skytten ringt på dörren, GL öppnat och sedan under vapenhot trängts in till det inre rummet; numera matsal - bara för att ta ett exempel? - Vad är det som säger att inte husets fönster förpreparerats så att skytten kunnat komma in den vägen?
Citera
2015-04-16, 17:58
Medlem
tempeZZts avatar
Kvar i häktet till dom faller.
Citera
2015-04-16, 18:36
Medlem
vanillacokes avatar
Göta hovrätt meddelade vid 16.30-tiden efter överläggningar att den mordmisstänkta dottern och 23-åringen får invänta domen i häktet.

Domstolen sa vidare nej till försvarets begäran att 23-åringen ska få genomgå en ny psykiatrisk undersökning.

Eftermiddagens besked innebär med stor sannolikhet att Göta hovrätt funnit paret skyldiga.

Dom meddelas den 28 april.
Citera
2015-04-16, 21:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I mina öron låter TT:s berättelse om vad MT delgett henne mycket trovärdig. Hon har redogjort för de ev. tveksamheter som finns vad gäller hur hon förstått vad MT sagt och menat. Dessutom har hon fört kontinuerliga anteckningar. - Problemet tycks snarare vara att TT med hull och hår inkl. MT:s pupiller tror sig veta att det MT sagt är sanningen och att han haft ett behov av att anförtro sig åt någon. Detta till trots är det mycket som bevisligen inte stämmer i MT:s story. MT:s mål vid samtalstillfällena med TT var att få över henne på sin sida innan likhundarna skulle hitta graven. MT synes ha varit övertygad om att detta skulle ske och ville s.a.s. stämma i bäcken. Samtidigt var han tvungen att ge TT en berättelse som föll i god jord, dvs framställa sig själv som den stora hjälten som räddat SL från psykisk tortyr och misshandel. Han nämnde t.ex. för TT att han flera gånger sett blåmärken på SL - men höll öppet för att hon kanske hade lätt för att få sådana om hon stötte emot något. Om man gör en sammanfattning av MT:s version så stämmer följande:

1. Gravens placering på metern när.

Vad i övrigt stämmer - bevisligen..? - Ja, möjligen hans snack om att man visat polisen till "fel rum", men även här måste man vara försiktig. - Vad är det som säger att inte skytten ringt på dörren, GL öppnat och sedan under vapenhot trängts in till det inre rummet; numera matsal - bara för att ta ett exempel? - Vad är det som säger att inte husets fönster förpreparerats så att skytten kunnat komma in den vägen?
Försvaret kan, genom att göra TT mindre trovärdig, försvaga åtalet och förmå HR att överväga följande hypotes: MT kan ha berättat för TT att han gjorde allting fram till och med mordet, för att efteråt inviga SL som hjälpte till att undanröja bevis. TT kan ha skarvat med att påstå att MT berättade att SL hjälpte till vid mordet för sitt eget syfte och göra sin bok mer intressant.

Notera att jag påstår inte att jag tror detta, men genom att försvaga trovärdigheten hos TT kan HR förmås att anta en sådan eller liknande hypotes som möjlig.

Men jag tror att båda kommer att dömas för mord, varken SL eller MT tog till ton. Det kommer att bli tidsbegränsad påföljd, de försvårande omständigheterna räcker inte till för livstid med tanke på att normalstraffet när brottet begicks var 14 år.
Citera
2015-04-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Försvaret kan, genom att göra TT mindre trovärdig, försvaga åtalet och förmå HR att överväga följande hypotes: MT kan ha berättat för TT att han gjorde allting fram till och med mordet, för att efteråt inviga SL som hjälpte till att undanröja bevis. TT kan ha skarvat med att påstå att MT berättade att SL hjälpte till vid mordet för sitt eget syfte och göra sin bok mer intressant.

Notera att jag påstår inte att jag tror detta, men genom att försvaga trovärdigheten hos TT kan HR förmås att anta en sådan eller liknande hypotes som möjlig.

Men jag tror att båda kommer att dömas för mord, varken SL eller MT tog till ton. Det kommer att bli tidsbegränsad påföljd, de försvårande omständigheterna räcker inte till för livstid med tanke på att normalstraffet när brottet begicks var 14 år.

Tror att den ev boken har en mer terapeutiskt syfte än att spridas kommersiellt.

Jag har också svårt att se hur de båda skall komma undan med mindre än mord.
Citera
2015-04-16, 22:03
Medlem
Varför berättade MT för TT? Vad jag hört berodde det på att MT var intresserad av TT. Trodde han alltså att TT skulle bli kåt av hans berättelse om mordet?
Citera
2015-04-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Varför berättade MT för TT? Vad jag hört berodde det på att MT var intresserad av TT. Trodde han alltså att TT skulle bli kåt av hans berättelse om mordet?

SL var på väg att lämna honom. Om MT nu har en narcissistisk personlighetsstörning ville han väl bli "bekräftad" och sedd av någon annan.
Citera
2015-04-19, 18:26
Medlem
Vilket gediget arbete TT har gjort o så kloka Våra domstolar är
Citera
2015-04-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Vilket gediget arbete TT har gjort o så kloka Våra domstolar är

Om inte ärthjärnan varit så enträgen att få TT på rygg, hade GL aldrig hittats.
Citera
2015-04-19, 21:33
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om inte ärthjärnan varit så enträgen att få TT på rygg, hade GL aldrig hittats.

Hur vet vi att ärthjärnan inte lyckades med detta?
Citera
2015-04-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77

Åtminstone fick han "prata" för sin sak. Dock tror jag inte att han lyckades.
Citera
2015-04-19, 21:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Oavsett om han lyckades eller inte blev mordet uppklarat tack vare hans briljanta initiativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in