2015-05-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Tråden startades med följande tre frågor:

Har detta med regeringsskiftet att göra?
Är det en ny börskris på ingång?
Vad är det som ligger bakom detta?

Senare i tråden var den allmänna konklusionen att nedgången var global, och således inte en följd av ny regering. Det var heller ingen börskris på ingång. Och flera faktorer togs upp som förklaring till nedgången (tror den samlade åsikten var att det var lite dålig statistik, men att det sedan antagligen passade bra med en "vanlig" rekyl då).

Sedan dess har tråden fortlevt genom att huvudsakligen diskutera nedgångar, tråden har varit en ventil för nervösa och "färska" investerare. Visst kan man diskutera Sveriges invandring i relation till börsen, men i de flesta fall har det varit rent trams. Invandringskritiker och rasister har I&I som I sitt forum. Låt oss hålla detta forum, och denna tråd i synnerhet, saklig och relevant. Lägg det hjärndöda politiserandet åt sidan.

Bra! Svar på tal.

Undra om mina inlägg tolkats som att jag är en nervös investerare hAha.
Imorgon går börsjäveln upp och maj blir kanske inte så pjåkig månad som jag och många andra trodde. Tänk så fel man kan ha, marknaden är svår att förutse.
Ni hittar mig på Cafe Operas uteservering imorgon för aw, iklädd trendig smoking, drickandes husets skumpa och ätandes ostron från Normandie. Skål!
Senast redigerad av Louie 2015-05-21 kl. 23:27.
Citera
2015-05-22, 00:15
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Tråden startades med följande tre frågor:

Har detta med regeringsskiftet att göra?
Är det en ny börskris på ingång?
Vad är det som ligger bakom detta?

Senare i tråden var den allmänna konklusionen att nedgången var global, och således inte en följd av ny regering. Det var heller ingen börskris på ingång. Och flera faktorer togs upp som förklaring till nedgången (tror den samlade åsikten var att det var lite dålig statistik, men att det sedan antagligen passade bra med en "vanlig" rekyl då).

Sedan dess har tråden fortlevt genom att huvudsakligen diskutera nedgångar, tråden har varit en ventil för nervösa och "färska" investerare. Visst kan man diskutera Sveriges invandring i relation till börsen, men i de flesta fall har det varit rent trams. Invandringskritiker och rasister har I&I som sitt forum. Låt oss hålla detta forum, och denna tråd i synnerhet, saklig och relevant. Lägg det hjärndöda politiserandet åt sidan.
TL;DR men vi har haft många sådana här trådar förut. Ser inte varför vi inte bara fortsätter på samma hela tiden.

Vad första inlägget snackade om är ju i dagsläget rätt orelevant. Lås tråden isf då några dagars nedgång vid något helt annat tillfälle är orelevant idag.

Alla de här trådarna slutar ju i "kommer börsen gå ner nu" / "det här ser jag som negativt" eller "börsen kommer gå upp..." / "det är alltid bättre att vara lång" oavsett vad de har för rubrik och inlägg i början.

Det blir ju precis samma innehåll i dem men ändå känner någon ett behov av att göra en ny tråd när det är den senaste nedgången eller nyheten istället för att bara köra vidare i en och samma tråd för att kommentera börsutvecklingen / ens framtidssyn hela tiden.

Ett on-topic svar idag på första posten är ju inte så intressant.
Citera
2015-05-22, 04:02
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du menar att räntorna skulle öka så att folk inte har råd att betala dem? Osannolikt. Vår egen Riksbank, och alla andra, strävar efter låga räntor. Riksbanken vill inte ha en fastighetskrasch, så man lär inte höja ränta mer än vad hushållen beräknas klara av. Om vi inte råkar ut för en extrem högkonjunktur höjer man inte räntan alls. Ränta höjs ju inte av sig själv, utan är ett verktyg för Rb att kyla av ekonomin vid behov.
Den värdestegring vi haft på bostäder de senaste 20 åren gör också att de flesta boende har en lägenhet som är värd mångdubbelt mot vad belåningen är. Risken att hamna i en skuldfälla är minimal.

Har svårt att tro att Riksbanken kan styra världens ekonomi helt själv om det blir krasch eller inte..
Citera
2015-05-22, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
TL;DR men vi har haft många sådana här trådar förut. Ser inte varför vi inte bara fortsätter på samma hela tiden.

Vad första inlägget snackade om är ju i dagsläget rätt orelevant. Lås tråden isf då några dagars nedgång vid något helt annat tillfälle är orelevant idag.

Alla de här trådarna slutar ju i "kommer börsen gå ner nu" / "det här ser jag som negativt" eller "börsen kommer gå upp..." / "det är alltid bättre att vara lång" oavsett vad de har för rubrik och inlägg i början.

Det blir ju precis samma innehåll i dem men ändå känner någon ett behov av att göra en ny tråd när det är den senaste nedgången eller nyheten istället för att bara köra vidare i en och samma tråd för att kommentera börsutvecklingen / ens framtidssyn hela tiden.

Ett on-topic svar idag på första posten är ju inte så intressant.

Men käre annanmedlem: Var inte så jäkla bitter på livet. Försök se positivt på saker och ting, ungefär som jag och Tammer i det här forumet.

Integrationspolitiken i Sverige har havererat, det är ett av vårt samhälles största utmaningar just nu. Men jag kan inte ta människor på allvar som försöker skylla alla problem på invandringen. En del saker går att spåra till invandringen, men inte allt som du ger sken av. I det här forumet snackar vi börsen ingenting annat.
Upp med humöret nu, börsen går upp just nu!

Citera
2015-05-22, 10:57
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem

Jag håller med dig. Tråden fyller ett syfte, men det skulle nog vara bättre om någon moderator bara kunde starta en ny tråd och förklara i trådstarten att "här diskuterar vi börsens svängningar, orsaker till dem och vad man borde göra med sina pengar i dagens läge." En allmän tråd för nervösa nybörjare, även om de inte vill erkänna det.
Citera
2015-05-23, 10:38
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Jag håller med dig. Tråden fyller ett syfte, men det skulle nog vara bättre om någon moderator bara kunde starta en ny tråd och förklara i trådstarten att "här diskuterar vi börsens svängningar, orsaker till dem och vad man borde göra med sina pengar i dagens läge." En allmän tråd för nervösa nybörjare, även om de inte vill erkänna det.

Nuvarande rubrik funkar alldeles utmärkt för mig i alla fall, att leta upp och se vad som hänt just nu och vad som kan vara orsaken.

Att sedan RP:a alla inlägg om generell invandringspolitik här inne är ju ganska givet.

//Brute
Citera
2015-05-23, 11:39
Medlem
Ni som är kunniga, är jag grundlurad som har haft mina pengar delvis på Stratega 100 och Stratega 10? Dessa bankernas kassako. Vad ska man göra? Ska man flytta pengarna?
Vad ska man göra av pengarna om man inte vill lägga dem på aktier i så fall?
Citera
2015-05-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Ni som är kunniga, är jag grundlurad som har haft mina pengar delvis på Stratega 100 och Stratega 10? Dessa bankernas kassako. Vad ska man göra? Ska man flytta pengarna?
Vad ska man göra av pengarna om man inte vill lägga dem på aktier i så fall?

En global indexfond är en passivt förvaltad motsvarighet med mycket lägre förvaltningsavgift.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsakringar-global-index
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2346/danske-invest-global-index
Citera
2015-05-23, 13:51
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Men käre annanmedlem: Var inte så jäkla bitter på livet. Försök se positivt på saker och ting, ungefär som jag och Tammer i det här forumet.

Integrationspolitiken i Sverige har havererat, det är ett av vårt samhälles största utmaningar just nu. Men jag kan inte ta människor på allvar som försöker skylla alla problem på invandringen. En del saker går att spåra till invandringen, men inte allt som du ger sken av. I det här forumet snackar vi börsen ingenting annat.
Upp med humöret nu, börsen går upp just nu!

Man ska varken vara pessimist eller optimist.

I fredags prickade börsen en mycket vanlig nivå där det blir rekyl för fortsatt trend nedåt. Den vände även nedåt sista timman efter det.

Se upp i början av veckan innan riktningen visat sig.

Ang. invandringspolitik så är det verkligen tråkigt för oss småsparare, det är mycket olustigt att exponera sig mot Sverige i dagsläget medans allting kollapsar runt om kring oss.

Vad vi håller på med här har man aldrig gjort tidigare någonstans.

Bara det att företagen tycker redan nu att kvalificerad arbetskraft är svår att hitta (enl en artikel i fredags hade detta ökat kraftigt senaste åren), vad kommer inte företagen då tycka om 10-15 år när arbetskraften ska komma ifrån den senaste tidens katastrofala resultat i t.ex PISA.

Det finns ingen eller lite anledning att öht ha någon produktion i Sverige.
Citera
2015-05-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]

I fredags prickade börsen en mycket vanlig nivå där det blir rekyl för fortsatt trend nedåt. Den vände även nedåt sista timman efter det.

Ang. invandringspolitik så är det verkligen tråkigt för oss småsparare, det är mycket olustigt att exponera sig mot Sverige i dagsläget medans allting kollapsar runt om kring oss.

Bara det att företagen tycker redan nu att kvalificerad arbetskraft är svår att hitta (enl en artikel i fredags hade detta ökat kraftigt senaste åren), vad kommer inte företagen då tycka om 10-15 år när arbetskraften ska komma ifrån den senaste tidens katastrofala resultat i t.ex PISA.

Fast migrationsverket ska ju anställa 300 nya handläggare som kan neka människor.

Vilket innebär att invandringen skapat jobb för Sverige och samtidigt om alla dem säger nej så kommer ingen hit, det kallar jag win win.
Citera
2015-05-23, 16:03
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Fast migrationsverket ska ju anställa 300 nya handläggare som kan neka människor.

Vilket innebär att invandringen skapat jobb för Sverige och samtidigt om alla dem säger nej så kommer ingen hit, det kallar jag win win.

Fler jobb finansierat med skattemedel är INTE vad sverige behöver
Citera
2015-05-23, 22:49
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]

Jösses, ständigt dessa svarta rubriker. Att Sveriges undergång stavas invandring har raljerats i åtminstone 20 år, och varje gång har det varit fel. Sveriges statsfinanser är en av de bästa i Europa, vår BNP-tillväxt prognostiseras bli högre än EU-snittet det här och nästa år, högre än länder som Tyskland, Frankrike, Danmark och Finland. Vår arbetslöshet är lägre än EU28-snittet och tycks vara på väg ner.

Moody's egna ord om den svenska ekonomins särart:
"London, 08 December 2014 -- A wealthy, resilient and diversified economy, along with robust growth prospects supported by strong household consumption and investment, underpins Sweden's Aaa government bond rating with a stable outlook, says Moody's Investors Service in its annual Sweden Credit Analysis, published today."

Och gällande arbetslöshet hos de med utländsk bakgrund, även om det stämmer att det tar i snitt 7 år för invandrare att få jobb är det fortfarande ingenting jämfört med den tid det tar för en svensk att få sitt första jobb (ca 20 år). Och innan dess så ska barnbidrag, studiemedel, föräldrapenning, kostnad för skola och sjukvård och allt annat betalas. Majoriteten av detta är emellertid redan betalt för de som kommer hit från andra länder.

Så ja, undvik exponering mot Sverige om ni önskar. Jag å andra sidan ser Sverige som en av oerhört få länder i världen som jag kan tänka mig ha särskild exponering mot.

Källor:
https://www.moodys.com/research/Moodys-Wealthy-diversified-economy-and-healthy-growth-prospects-underpin-Swedens--PR_314635
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/
http://www.svensktnaringsliv.se/material/rapporter/det-ekonomiska-laget-april-2015_616394.html http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-4903_sv.htm http://m.europaportalen.se/2015/02/forsta-gangen-pa-atta-ar-alla-eu-lander-spas-tillvaxt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in