2015-05-17, 17:44
Medlem
Känner ni till Facebookgruppen "chaufförs & entreprenads jobb Skåne till norrland"??

Det är otroligt underhållande att kolla den med jämna mellanrum.. Exempel;

Åkare; Flashback åkeri och transport söker CE-chaufför till ett ekipage som utgår från Gävle och rullar till Sundsvall nattetid. Eftersom ekipaget finns i Gävle, måste du också vara bosatt i gävle eller det omedelbara närområdet. Dragbilen är en Scania R500 och 100% av transporterna är styckegods. Ett krav är ADR, CE-behörighet. Lön enligt kollektivavtal.

Svar från arbetssökande;

Person 1; vad heter åkeriet?
Person 2; Räcker det med C-kort?
Person 3; jag bor i Trelleborg, kan jag utgå därifrån?
Person 4; vad är det för märke på lastbilen?
Person 5; har ni kollektivavtal?
Person 6; jag har inget ADR, går det bra ändå?
Person 7; hade jag varit arbetslös hade jag tagit jobbet...

Asså.... Åååååååååh!!!
Citera
2015-05-17, 18:11
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Känner ni till Facebookgruppen "chaufförs & entreprenads jobb Skåne till norrland"??

Åkare; Flashback åkeri och transport söker CE-chaufför till ett ekipage som utgår från Gävle och rullar till Sundsvall nattetid. Eftersom ekipaget finns i Gävle, måste du också vara bosatt i gävle eller det omedelbara närområdet. Dragbilen är en Scania R500 och 100% av transporterna är styckegods. Ett krav är ADR, CE-behörighet. Lön enligt kollektivavtal.

Svar från arbetssökande;

Asså.... Åååååååååh!!!

Glöm inte det vanligaste! "synd att man inte bodde närmre" och det mest idiotiska: Om det står "ring angivet nr för mer information" så är det alltid minst 1 som säger "Har skickat pm"...
Inte undra på att dom är arbetslösa när dom inte kan läsa
Har själv lyckats fått jobb och lite kontakter därifrån, så sidan funkar ju!
Citera
2015-05-17, 19:29
Medlem
Blygfisens avatar
Jag har kört blandat gods ett bra tag, men fick precis reda på att min bil ska avvecklas och jag har blivit flyttad till en riktig skitlinje. De vill att jag skall köra Helsingborg med omnämnd, styckegods enbart. Jag bor ca 20mil ifrån så har sagt upp mig (jag har varit trött på cheferna länge).

Nu återstår ju frågan vad ni andra har för erfarenhet av DHL samt Schenker.
Har fått jobberbjudande på båda ställena, vad jag har förstått så har fortfarande Schenker en jäkla massa pappersarbete PLUS handdator, till skillnad från DHL som enbart har en handdator.

Schenker & DHL erbjuder båda två provanställning, får mer information i veckan ang körningarna.

Jag vill dra mig uppåt i landet och köra enbart fjärr altn dra in i grusbranschen, men just nu måste jag ha ett nytt jobb omgående.

Men hur är det att jobba för dessa företag? Får man en syl i vädret, eller är det som en stor hönsgård där alla ska hävda sig?

Hur sköts bilarna? Har man inplanerad tid att renhålla sitt fordon, eller får man göra detta på sin rast? Finns det tvätthallar?
Hur väl fungerar "aj & oj" dvs tillbudsrapporter?

Ja kort och gott, är dessa företag bra?

Tacksam för svar
Citera
2015-05-17, 19:42
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Vilka jävla tomtenissar det är i denna branschen!
Pratade nyss med en kompis, han har fått skäll och besked att hitta nytt jobb då han använt 2dl mer per mil än sina kollegor. Jag har gett honom helt godkända vitsord till min chef (jag har inte ens överdrivit men bara sagt vad han gjort) och chefen ville ha honom igår!
Nu hotar hans nuvarande åkare (samma som BAD honom att söka nytt jobb!) att hålla honom hela uppsägningstiden eller baktala honom inför ny AG (något som inte funkar då jag har gott anseende och rekommenderat honom).

Nu sitter alltså en liten åkare i tjottahejti och hotar att ge usla referenser till en jävligt duktig chaufför med extremt goda vitsord hos en av landets största bärgningsfirmor och med goda referenser hos en av de allra största åkerierna?!?!?

Vem FAN tror vissa av dessa småpåvarna att dom är? Jag bad kompisen att ge nummret direkt till chefen, för han kommer att skratta ihjäl sig!

Tyvärr finns det gott om sådana idioter. Jag fick skäll för att jag inte tankade biodiesel på en viss bil. Nackdelen var att det inte fanns biodiesel på åkeriet, utan man fick åka och tanka 2mil bort från åkeriet EFTER arbetstid. Sedan att bilen i sig var lite äldre och gick betydligt sämre vilket resulterade i dyrare omkostnader totalt sket de fullständigt i.
Citera
2015-05-17, 22:48
Medlem
Mokshas avatar
Detta kanske är lite OT, men har precis startat mitt sommarjobb som budbilschaufför.

Min fråga är om någon kan tipsa om en smart produkt där man fäster sina nycklar på, som man sedan enkelt kan föra in i nyckelhålet, och som sedan följer med tillbaka så att man ALLTID vet att man har sina nycklar till hands. Funderar på en vanlig karbinhake..

Några tips, länkar?

Tack!
Citera
2015-05-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Detta kanske är lite OT, men har precis startat mitt sommarjobb som budbilschaufför.

Min fråga är om någon kan tipsa om en smart produkt där man fäster sina nycklar på, som man sedan enkelt kan föra in i nyckelhålet, och som sedan följer med tillbaka så att man ALLTID vet att man har sina nycklar till hands. Funderar på en vanlig karbinhake..

Några tips, länkar?

Tack!

Nyckelhållare som väktare använder sig av, jag har två sparade från sec som jag använder idag.

Finns liknande att köpa på terräng.se t.ex.
Citera
2015-05-18, 13:54
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha

Några tips, länkar?

Tack!

Är det bara en nyckel?
Jag la dem i bröstfickan, när jag körde distribution så var det ett evigt hoppande in/ut från lastbilen och man tröttnade snabbt på att rota runt i trånga fickor. Min lösning blev flanellskjorta
Citera
2015-05-18, 14:56
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy

Svar från arbetssökande;

Asså.... Åååååååååh!!!

Ibland så undrar man verkligen hur folk är funtade.

Häromdagen så var det någon som var glad över att han fått 7 jobberbjudande, och då var det ett inlägg som undrade hur han hade gått tillväga och hur hans ansökan hade sett ut.

Det var ju sååååå jävla svårt att via Facebook ta reda på vad killen som var glad i gruppen hade skrivit genom att söka på hans namn i gruppen. Blir så trött att folk inte "orkar" ta ett steg längre för att försöka ta reda på information själv.

Sen att den killen som frågar hur han skrivit själv finns med minst 10 gånger redan med egna ansökningar, och sen med kommentarer som "synd man inte bodde närmare", "jag vill jobba där", "jag vill in där" osv osv osv
Citera
2015-05-18, 20:56
Medlem
Dweezil78s avatar
ytterligare något ljushuvud som får för sig att svara när någon letar C/CE chaffisar

"har tyvärr inte digitalt körkort för färdskrivare"

Digitalt körkort? Det heter digitalt färdskrivarkort och har inget med körkortet att göra.
Och sen är det ju inte så jävla svårt att googla skiten så att man kan få det via Transportstyrelsen genom att bara fylla i och skicka in en blankett. Alltså....vaffan....tappar nästan all tilltro till de människor som kör lastbil/vill köra lastbil.
Citera
2015-05-18, 21:39
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
ytterligare något ljushuvud som får för sig att svara när någon letar C/CE chaffisar

Digitalt körkort? Det heter digitalt färdskrivarkort och har inget med körkortet att göra.
Och sen är det ju inte så jävla svårt att googla skiten så att man kan få det via Transportstyrelsen genom att bara fylla i och skicka in en blankett. Alltså....vaffan....tappar nästan all tilltro till de människor som kör lastbil/vill köra lastbil.

Gamlingar som inte vet bättre. Fast det va väl i truckers till Norge?
Citera
2015-05-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78

Håller helt med, det verkar uteslutande vara riktiga påsar som kör lastbil these days, mest nyanlända med migrationsverkets logga på namnbrickan samt individer med bokstavskombinationer.
Citera
2015-05-18, 23:45
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Gamlingar som inte vet bättre. Fast det va väl i truckers till Norge?

Japp, stämmer bra det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in