Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Jag undrade just hur långt Kreml var beredda att gå för att "bevisa" att soldaterna tillfångatagna inte är ryska, och nu vet vi: Precis hur jävla långt som helst!
Man har fått anhöriga till att ställa upp i rysk TV och säga att soldaterna slutat tjänstgöringen innan de åkte till Ukraina, här intervjuas sergeanten av Novaya Gazeta och han har fått reda på att alla inklusive hans fru säger att han inte är rysk soldat:
http://www.novayagazeta.ru/politics/68506.html
Jag får fan tårar i ögonen, skurkregimen i Kreml bryr sig inte ett smack om grabben som gjort allt för dem men nu är en belastning. Bara Putin inte tappar ansiktet så är inga andra värda något som helst, jag vet inte ens vad jag skall säga...
Ur senaste Amnesty rapporten om tortyr av krigsfångar Ukraina av bl.a. Ukrainska staten (SBU).
"After three days in the custody of the Sich Battalion in Sloviansk, he was transferred to SBU custody in Poltava. There, he told Amnesty International,
the treatment was even worse. He was beaten so severely that four of his ribs were broken. He later showed an Amnesty International researcher x-rays of the broken ribs that were taken after he was released.
“In Poltava,” he told Amnesty International, “they hung me from the ceiling on a hook.” He described how his feet just touched the floor, so that he was standing on tiptoes, while his arms were stretched tight. While he was put in this painful position, his captors hit him with a baton.
He claims that during his few days in SBU custody he was made to sign a paper falsely implicating his neighbor in separatist activities."
https://www.amnesty.org/en/documents/eur50/1683/2015/en/
Så Ukrainska staten torterar krigsfångar. Jag förstår att de är rädda för att fångarna skall kommunicera med människor de känner förtroende för och som kan kanske hjälpa dem ur deras nöd.