2015-05-22, 13:48
  #9421
Medlem
Ryssland förbereder för storkrig med NATO utifrån ockupationen av Ukraina. En högt uppsatt amerikan inom militären bedömer att ett krig mellan NATO och Ryssland i sommar är uppemot 20%. Förhoppningsvis slipper vi kärnvapen.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/hog-nato-general-sannolikt-krig-i.html

Dessutom skriver Sergej Gurijev om Rysslands nära förestående kollaps. Statskassan håller på att ta slut och det kan ske när som helst inom ett år till två år. Skulle Ryssland kollapsa ekonomiskt kan vi bara föreställa oss vilka alternativ Putin har.

1. Ett krig med NATO för att hålla ihop landet (acceptabelt).
2. En splittring av Ryssland i olika republiker (ej acceptabelt).
3. En statskupp av oppositionen (ej acceptabelt).
4. Ett återlämnande av Krim och tillbakadragande ur Ukraina (ej acceptabelt).

http://www.dn.se/ledare/kolumner/sergej-guriev-rysslands-svindlande-snurr-pa-slantarna/

Det positiva med ett krig är väl att de nyttiga idioterna och femtekolonnarna kommer stryka med av ren dumhet medan vi väst-älskande-jude-neo-nazister kommer leva vidare för att slåss en annan dag.
2015-05-22, 14:12
  #9422
Medlem
Jag är så arg på krigsromantiken. De som vill ha mer krig i Donbass bör möta Vanja och Andrei, två krigsskadade barn.

As a result of a September 2nd, 2014, shelling, Andrew received a penetrating wound to the spine (causing spinal cord injuries) and to the chest.

https://www.facebook.com/Iamvanja/posts/1430089067298279:0

--

Vanja tar sig fram på sina förkortade ben:

Ваня догоняет меня / Vanya Chases Me

https://www.youtube.com/watch?v=Wpcks0CV9S8
2015-05-22, 14:18
  #9423
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Sådant agerande lär verkligen höja soldatmoralen och viljan att åka till Ukraina... Ett flygplan här, några tusen soldater där. I Putins narcissistiska verklighet är allting utanför hans ego collateral damage.

Det är för djävligt vad detta folk fått lida under deras ledare. Som svensk knyter man handen i fickan och tänker -"hellre fickpingis än huvudet upp i ars..t"
2015-05-22, 15:59
  #9424
Medlem
Detta är ett krigsbrott, om vi kan lita på källan och videon och många i tråden vet vad jag tycker om sådant, oberoende av vem som är skyldig och vilken sida som begår det. Så här får man inte bära sig åt. Ukrainska soldater hänger en man och en gravid kvinna. Den som tog videon är nu död.

On the video men in masks and camouflage with Ukrainian markings performed a cold-blooded execution of two people by hanging on a specially constructed gallows in the woods.

One of the victims - a pregnant woman.

http://fortruss.blogspot.se/2015/05/ukrainian-militants-executed-novorossia.html
2015-05-22, 16:04
  #9425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag undrade just hur långt Kreml var beredda att gå för att "bevisa" att soldaterna tillfångatagna inte är ryska, och nu vet vi: Precis hur jävla långt som helst!

Man har fått anhöriga till att ställa upp i rysk TV och säga att soldaterna slutat tjänstgöringen innan de åkte till Ukraina, här intervjuas sergeanten av Novaya Gazeta och han har fått reda på att alla inklusive hans fru säger att han inte är rysk soldat:


http://www.novayagazeta.ru/politics/68506.html

Jag får fan tårar i ögonen, skurkregimen i Kreml bryr sig inte ett smack om grabben som gjort allt för dem men nu är en belastning. Bara Putin inte tappar ansiktet så är inga andra värda något som helst, jag vet inte ens vad jag skall säga...

Undrar vad övriga ryska soldater tänker om den behandlingen?
2015-05-22, 16:41
  #9426
Bannlyst
Said a senior NATO (non-US) GOFO to me today: "We'll probably be at war this summer. If we're lucky it won't be nuclear." Let that sink in.

Länk: https://twitter.com/20committee/status/601131464202260480
2015-05-22, 17:26
  #9427
Medlem
Från Riga... Hinner inte läsa allt nu och då det är ett gemensamt dokument, men länderna inom Eastern Partnership varierar kraftigt i ambitioner, så är nog mycket ganska svårtolkat rent generellt.

Men rent specifikt så fördöms annekteringen av Krim, Ukraina och Georgien har fått tydliga krav för en visumfrihet och dessa utvärderas i december (är de uppnådda så föreslår Kommissionen visumfrihet), ökade lån och bilateral samverkan med Ukraina, mycket bra SME-låneprogram över 10 år, och när det gäller EU-anslutning så fastställs att de är de olika länderna, med varierande ambitioner, som tillsammans med EU diskuterar det.

Kraven på modernisering och minskad korruption ökar. En "more is more"-princip appliceras där samverkan och finans står i proportion till framsteg, utveckling och europeisk anpassning.

Så nu kommer politiker från alla håll och kanter att spinna sin egen propaganda...

http://www.consilium.europa.eu/en/meetings/international-summit/2015/05/riga-declaration-220515-final_pdf/
2015-05-22, 17:32
  #9428
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
http://www.novayagazeta.ru/politics/68506.html

Jag får fan tårar i ögonen, skurkregimen i Kreml bryr sig inte ett smack om grabben som gjort allt för dem men nu är en belastning. Bara Putin inte tappar ansiktet så är inga andra värda något som helst, jag vet inte ens vad jag skall säga...
Det är inget speciellt för just Putin dock, det är så Ryssland fungerar. Jag har en tråd under Historia om de miljoner soldater från Andra världskriget som inte blev begravda utan fick ligga där de stupat.

En rysk soldat är bara värd något (om än väldigt lite med tanke på hur vårdslösa med deras liv staten är) så länge han lever och är fri, annars är han förbrukad och värdelös. En fånge är till och med en belastning. De som tillfångatog de här soldaterna berättade ju att ryssarna satte in artilleri mot dem för att se till att ingen skulle överleva och prata.

Så jag är upprörd, men absolut inte förvånad. Undrar hur medvetna de ryska soldaterna är om detta.
2015-05-22, 18:00
  #9429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag undrade just hur långt Kreml var beredda att gå för att "bevisa" att soldaterna tillfångatagna inte är ryska, och nu vet vi: Precis hur jävla långt som helst!
Man har fått anhöriga till att ställa upp i rysk TV och säga att soldaterna slutat tjänstgöringen innan de åkte till Ukraina, här intervjuas sergeanten av Novaya Gazeta och han har fått reda på att alla inklusive hans fru säger att han inte är rysk soldat:
http://www.novayagazeta.ru/politics/68506.html
Jag får fan tårar i ögonen, skurkregimen i Kreml bryr sig inte ett smack om grabben som gjort allt för dem men nu är en belastning. Bara Putin inte tappar ansiktet så är inga andra värda något som helst, jag vet inte ens vad jag skall säga...
Såg du det här?
Tue May 19, 2015
"Russia’s embassy in Kiev has demanded the right to visit two wounded Russian citizens who were detained by the Ukrainian army in Lugansk region on May 17, the Russian Foreign Ministry said in a statement on Tuesday."
"The embassy has asked for access to the detainees to provide “necessary help in accordance with the norms of international law,” the statement added."
http://rt.com/news/line/2015-05-19/
May. 20 2015 13:31 Last edited 13:31
"The Russian Embassy in Kiev has asked to meet the detained men and to provide them with "necessary help in accordance with the norms of international law," the Foreign Ministry said Tuesday in a statement."
http://www.themoscowtimes.com/article.php?id=521858
Edit:
"The Russian Defense Ministry said on May 18 that Alexandrov and Yerofeyev captured in the Lugansk region on May 18 "had not been active servicemen of the Russian armed forces as of the moment of their detention on May 17 this year.
We checked the information on the Ukrainian side - these guys did in fact previously serve in the Russian armed forces and have military skills. Moreover, I can confirm that we were contacted by the Association of Special Forces Veterans who asked us to contact the Ukrainian General Staff through official channels in order to stop torturing their wounded fellow members by SBU officers to obtain the desired evidence," Konashenkov said.
http://rbth.com/news/2015/05/20/ukrainian_security_service_two_russian_servicemen_ indicted_for_involveme_46197.html)
__________________
Senast redigerad av Irriga 2015-05-22 kl. 18:44.
2015-05-22, 18:37
  #9430
Medlem
Det talas i tråden om tillfångatagna ryska medborgare. Jag höll mig borta från den diskussionen, men för balansens skull ska nämnas att utländska medborgare uppges strida för Kiev och det är inte första gången den saken kommer upp. Så skedde också i somras.

“The Donetsk Republic’s military reconnaissance has repeatedly spotted the presence of foreign mercenaries in the territory of Donbas fighting for the Kiev authorities. A group of black persons has been noticed on the premises of a children’s hospital in Dzerzhinsk. The employees of a private military company are guarded by military placed around the hospital’s territory,” the Donetsk News Agency quotes Basurin as saying.

http://novorossia.today/east-ukraine-militia-reconnaissance-fixed-foreign-mercenaries/
2015-05-22, 18:40
  #9431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Från Riga... Hinner inte läsa allt nu och då det är ett gemensamt dokument, men länderna inom Eastern Partnership varierar kraftigt i ambitioner, så är nog mycket ganska svårtolkat rent generellt.

Men rent specifikt så fördöms annekteringen av Krim, Ukraina och Georgien har fått tydliga krav för en visumfrihet och dessa utvärderas i december (är de uppnådda så föreslår Kommissionen visumfrihet), ökade lån och bilateral samverkan med Ukraina, mycket bra SME-låneprogram över 10 år, och när det gäller EU-anslutning så fastställs att de är de olika länderna, med varierande ambitioner, som tillsammans med EU diskuterar det.

Kraven på modernisering och minskad korruption ökar. En "more is more"-princip appliceras där samverkan och finans står i proportion till framsteg, utveckling och europeisk anpassning.

Så nu kommer politiker från alla håll och kanter att spinna sin egen propaganda...


http://www.consilium.europa.eu/en/meetings/international-summit/2015/05/riga-declaration-220515-final_pdf/
(min fetstil)
(23) "I rapporten står det ordagrant "Fulfilment of all benchmarks would allow to conclude the VLAP process and the Commission to propose to the European Parliament and to the Council to exempt Ukrainian and Georgian citizens respectively from the visa requirement in line with the criteria of the Regulation 539/2001"

Du spinner "would allow" till "är de uppnådda så föreslår Kommissionen visumfrihet" vilken är en alltför generös tolkning, enligt min mening, av vad som står i dokumentet. Det ger däremot Kommissionen handlingsfrihet att föreslå parlamentet att stifta lag om visumfrihet för Ukrainska och Georgiska medborgare till EU.
2015-05-22, 18:57
  #9432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Ryssland förbereder för storkrig med NATO utifrån ockupationen av Ukraina. En högt uppsatt amerikan inom militären bedömer att ett krig mellan NATO och Ryssland i sommar är uppemot 20%. Förhoppningsvis slipper vi kärnvapen.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/hog-nato-general-sannolikt-krig-i.html

Dessutom skriver Sergej Gurijev om Rysslands nära förestående kollaps. Statskassan håller på att ta slut och det kan ske när som helst inom ett år till två år. Skulle Ryssland kollapsa ekonomiskt kan vi bara föreställa oss vilka alternativ Putin har.

1. Ett krig med NATO för att hålla ihop landet (acceptabelt).
2. En splittring av Ryssland i olika republiker (ej acceptabelt).
3. En statskupp av oppositionen (ej acceptabelt).
4. Ett återlämnande av Krim och tillbakadragande ur Ukraina (ej acceptabelt).

http://www.dn.se/ledare/kolumner/sergej-guriev-rysslands-svindlande-snurr-pa-slantarna/

Det positiva med ett krig är väl att de nyttiga idioterna och femtekolonnarna kommer stryka med av ren dumhet medan vi väst-älskande-jude-neo-nazister kommer leva vidare för att slåss en annan dag.

1. Vad är sannolikheten för det då, 0 eller 1%? scenario1: Ryssland anfaller NATO, givetvis med 80% av kärnvapenarsenalen direkt NATO svarar i samma stil - mikromikrosannolikt eftersom det är onyttigt för alla. Scenario2 "krig med NATO/Ukraina" Osannolikt att Ryssland startar krig i sommar, det vore ju ytterst korkat att anfalla när både NATO och Ukraina är som starkast. Möjligtvis mitt i vintern - Ukraina saknar ju vinterprylar liksom större delen av NATO - NATO kan inte bara ge Ukraina en massa prylar och förvänta sig att det slutar väl, Abrams i den senaste versionen är bara körbar på väg i Ukraina mitt i vintern, rasputsan, Leoparden kanske klarar sig bättre i de lättare versionerna. Bill2 som någon svamlade om tidigare i tråden är extremt ickeoptimal för Ukrainska förhållanden, - med sin korta räckvidd och låga hastighet kommer den inte göra väl ifrån sig trots att den har den bästa stridsspetsen på slagfältet. - Alltså det är osannolikt av strategiska och vapentekniska skäl att Ryssland *planerar* att starta krig mitt i sommaren (givetvis kan man göra listan ännu mycket längre).

2. Man ska inte bry sig för mycket om denna persons förutsägelser (vilka förstås handlar om att denne är i opposition, bästa polarn fick kängan av Putin osv. osv. ) - vilken hobbyekonom som helst som studerar Rysslands ekonomi inser följande samband: Oljepriset halveras -> inkomsterna*0,5. Valutan halveras -> inkomsterna i Rubbel fördubblas dvs. ifall intäkten var 1 dollar - 100 rubel och man istället får 0.5 dollar dvs. 50 rubel och varje rubel delats i två så får man 100 rubel ändå. Adderar man sedan sanktionerna så innebär dessa att utgifterna som en funktion av import krymper. Alltså sanktionerna har fått funktionen av ekonomisk belöning för Ryssland även om de säkerligen är besvärande i den politiska arenan.

3. Du kan alltid drömma om sådant, men du får studera historien för en bedömning av den sannolikheten.

4. Eller med andra ord så kan man gissa att nuvarande läget fortsätter över sommaren, såvida ingen tröttnar på läget av "nya skäl" förstås.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in