2015-05-22, 19:09
  #9433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag undrade just hur långt Kreml var beredda att gå för att "bevisa" att soldaterna tillfångatagna inte är ryska, och nu vet vi: Precis hur jävla långt som helst!

Man har fått anhöriga till att ställa upp i rysk TV och säga att soldaterna slutat tjänstgöringen innan de åkte till Ukraina, här intervjuas sergeanten av Novaya Gazeta och han har fått reda på att alla inklusive hans fru säger att han inte är rysk soldat:


http://www.novayagazeta.ru/politics/68506.html

Jag får fan tårar i ögonen, skurkregimen i Kreml bryr sig inte ett smack om grabben som gjort allt för dem men nu är en belastning. Bara Putin inte tappar ansiktet så är inga andra värda något som helst, jag vet inte ens vad jag skall säga...
Ur senaste Amnesty rapporten om tortyr av krigsfångar Ukraina av bl.a. Ukrainska staten (SBU).
"After three days in the custody of the Sich Battalion in Sloviansk, he was transferred to SBU custody in Poltava. There, he told Amnesty International, the treatment was even worse. He was beaten so severely that four of his ribs were broken. He later showed an Amnesty International researcher x-rays of the broken ribs that were taken after he was released.
“In Poltava,” he told Amnesty International, “they hung me from the ceiling on a hook.” He described how his feet just touched the floor, so that he was standing on tiptoes, while his arms were stretched tight. While he was put in this painful position, his captors hit him with a baton. He claims that during his few days in SBU custody he was made to sign a paper falsely implicating his neighbor in separatist activities."
https://www.amnesty.org/en/documents/eur50/1683/2015/en/

Så Ukrainska staten torterar krigsfångar. Jag förstår att de är rädda för att fångarna skall kommunicera med människor de känner förtroende för och som kan kanske hjälpa dem ur deras nöd.
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-22 kl. 19:11.
2015-05-22, 20:37
  #9434
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Vi ser det nu. Kreml är desperat.

Verkligen...

Samtidigt envisas fascist-Putler och hans anhang med att hålla kvar de ukrainska medborgarna Nadiya Savchenko och Oleg Sentsov i ryskt häkte. Två oskyldiga individer som världen hyser stor respekt för.
__________________
Senast redigerad av fitz-hume 2015-05-22 kl. 20:50.
2015-05-22, 20:48
  #9435
Medlem
Dessa två spetznazherrar är ju terrorister, finns inget som hindrar Ukraina från att avrätta dem.

Ryssarna kräver att "turister" med AK i ett annat suveränt land ska bli släppta. Tilllåt mig. HA Ha ha ha ha
2015-05-22, 21:05
  #9436
Medlem
bernad_laws avatar
Till och med Peskov orkar inte ljuga mer, nu säger han helt enkelt inget:
Citat:
Peskov said responding to a question regarding the videos that had appeared on the Internet, in which the Russians claimed that they were servicemen of the Russian Federation and had not left military service, Censor.NET reports citing RIA Novosti.

"I have nothing more to add to what I have previously said. They are actually the Russian citizens, who are in captivity and, certainly, in this case the Russian side is taking the necessary measures for their liberation from captivity," Peskov said.
http://censor.net.ua/news/337166/rossiya_trebuet_osvobojdeniya_plennyh_spetsnazovts ev_presssekretar_putina
2015-05-22, 21:25
  #9437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Till och med Peskov orkar inte ljuga mer, nu säger han helt enkelt inget:

http://censor.net.ua/news/337166/rossiya_trebuet_osvobojdeniya_plennyh_spetsnazovts ev_presssekretar_putina

1. Att personerna har medborgarskap i Ryssland menar du?, kan det vara som så att de även är medborgare i de nya delrepublikerna Luhansk och Donetsk också?

2. Givetvis är det bra att Ryssland propsar på genevekonventionen, Ukraina gör nog väl i att också hålla sig till den - kanske är det lämpligaste att de använder situationen för ett gemensamt undertecknande av ett avtal om krigsfångebehandling samt hantering av andra fångar samt förstås någon funktion för sådant då det säkert inte är någon större match för delrepublikerna att fånga en Ukrainsk brigad vilken dag som helst eller för Ryssland att fånga större delen av Ukraina.
2015-05-22, 22:26
  #9438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det talas i tråden om tillfångatagna ryska medborgare. Jag höll mig borta från den diskussionen, men för balansens skull ska nämnas att utländska medborgare uppges strida för Kiev och det är inte första gången den saken kommer upp. Så skedde också i somras.

“The Donetsk Republic’s military reconnaissance has repeatedly spotted the presence of foreign mercenaries in the territory of Donbas fighting for the Kiev authorities. A group of black persons has been noticed on the premises of a children’s hospital in Dzerzhinsk. The employees of a private military company are guarded by military placed around the hospital’s territory,” the Donetsk News Agency quotes Basurin as saying.

http://novorossia.today/east-ukraine-militia-reconnaissance-fixed-foreign-mercenaries/
Om Ukraina har utländska militärer i sin arme betyder det väl ändå inte att Ryssland får ha rysk militär i Ukraina. Ukraina är ju ett demokratiskt suveränt land som bestämmer över sin egen förvarsakt. Kom med något mer intressant istället för att
hitta på egna varianter av verkligheten.
2015-05-22, 23:08
  #9439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Att personerna har medborgarskap i Ryssland menar du?, kan det vara som så att de även är medborgare i de nya delrepublikerna Luhansk och Donetsk också?

2. Givetvis är det bra att Ryssland propsar på genevekonventionen, Ukraina gör nog väl i att också hålla sig till den - kanske är det lämpligaste att de använder situationen för ett gemensamt undertecknande av ett avtal om krigsfångebehandling samt hantering av andra fångar samt förstås någon funktion för sådant då det säkert inte är någon större match för delrepublikerna att fånga en Ukrainsk brigad vilken dag som helst eller för Ryssland att fånga större delen av Ukraina.
Det blir inte lätt, denna nyhet ignoreras helt av västmedia.
Google Translate:
"Ministerråd i Ukraina och andra statliga myndigheter tvingas ta tillsynsbeslut som är vissa undantag från de skyldigheter som Ukraina enligt den internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter och konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna"
http://www.unian.net/politics/1080376-ukraina-otstupaet-ot-nekotoryih-grajdanskih-obyazatelstv-grajdanskih-iz-za-anneksii-kryima-i -okkupatsii-chasti-donbassa.html

"Russian upper house speaker criticizes Kiev’s refusal to observe human rights in Donbas"
http://tass.ru/en/world/796128
2015-05-22, 23:15
  #9440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Det blir inte lätt, denna nyhet ignoreras helt av västmedia.
Google Translate:
"Ministerråd i Ukraina och andra statliga myndigheter tvingas ta tillsynsbeslut som är vissa undantag från de skyldigheter som Ukraina enligt den internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter och konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna"
http://www.unian.net/politics/1080376-ukraina-otstupaet-ot-nekotoryih-grajdanskih-obyazatelstv-grajdanskih-iz-za-anneksii-kryima-i -okkupatsii-chasti-donbassa.html

"Russian upper house speaker criticizes Kiev’s refusal to observe human rights in Donbas"
http://tass.ru/en/world/796128

1. I krig är lagarna tysta, sade cicero. [vilket förstås inte innebär att lagarna inte kommer att tillämpas efter kriget i mån av generell uppfattning om hur mycket krigslagbrott som begicks och arten av dessa].

2. Givetvis kan man inte förvänta sig att de två individerna ska hanteras som illegala flyktingar eller liknande. Men att placera dem i ett krigsfångeläger enligt ramarna för genevekonventionen tills en varaktig fredsuppgörelse nåtts och avtal om krigsfångeutväxling kan skrivas torde väl vara mest lämpligt även om det nog finns de som vill göra tolkningen att det finns ett fredsavtal och att de två personerna därför ska betraktas som kriminella varvid de kan åtalas för olaga vapeninnehav, förberedelse till x eller liknande alternativt illegala kombattanter - något som nog är avsevärt svårare med tanke på omständigheterna - dvs. att de är frivilliga åt någon av de två delrepublikerna.
2015-05-23, 07:13
  #9441
Medlem
Clodiuss avatar
Amnesty anklagar Kiev för att tortera tillfångatagna separatister för att få dem att "bekänna" att de är ryska soldater.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/amnesty-ryska-erkannanden-kan-ha-skett-efter-tortyr/
Anklagelsen är svår att avvisa som "rysk propaganda" då det är Amnesty som framför den, men jag är faktiskt lite förvånad att gammelmedia nämner saken, även om det är en liten notis. Kievs agerande gör att möjligheterna att hålla samman landet ser mörka ut. Bästa är förmodligen en ordnad delning av landet av typ unionsupplösningen Sverige-Norge, eller delningen av Tjeckoslovakien.
2015-05-23, 08:02
  #9442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Till och med Peskov orkar inte ljuga mer, nu säger han helt enkelt inget:

http://censor.net.ua/news/337166/rossiya_trebuet_osvobojdeniya_plennyh_spetsnazovts ev_presssekretar_putina

Det är väl känt att Ukraina torterar krigsfångar. Idag har t.o.m. DN en artikel med rubriken:
"Amnesty: Ryska erkännanden kan ha skett efter tortyr";
"Ukrainas regering och OSSE hävdar att två ryska fångar erkänt att de är soldater i Rysslands armé. Men Amnesty Internationals utredare Joanne Mariner varnar för att erkännandena kan ha tvingats fram."
"Enligt Amnesty Internationals utredare Joanne Mariner bör dock männens uttalanden tas med en rejäl nypa salt."

Läs artikeln så kanske blir du informerad om spörmålet, och slutar dravla strunt!
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-23 kl. 08:04.
2015-05-23, 09:02
  #9443
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Amnesty anklagar Kiev för att tortera tillfångatagna separatister för att få dem att "bekänna" att de är ryska soldater.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/amnesty-ryska-erkannanden-kan-ha-skett-efter-tortyr/
Anklagelsen är svår att avvisa som "rysk propaganda" då det är Amnesty som framför den, men jag är faktiskt lite förvånad att gammelmedia nämner saken, även om det är en liten notis. Kievs agerande gör att möjligheterna att hålla samman landet ser mörka ut. Bästa är förmodligen en ordnad delning av landet av typ unionsupplösningen Sverige-Norge, eller delningen av Tjeckoslovakien.

Så dumt... Att Amnesty klagar visar endast att Kiev tar seriöst på sin uppgift. Kiev ska bara ställa till med rätt och räfsating i öster så blir det nog bra.

Vi borde nog oroa oss mer för Kreml där utlänska organisationer inte kan arbeta längre..
2015-05-23, 09:12
  #9444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Så dumt... Att Amnesty klagar visar endast att Kiev tar seriöst på sin uppgift. Kiev ska bara ställa till med rätt och räfsating i öster så blir det nog bra.

Vi borde nog oroa oss mer för Kreml där utlänska organisationer inte kan arbeta längre..

Precis, pressen Amnesty sätter på Kiev får effekten att Kiev är den part som skärper till sig och agerar mindre fult/dåligt. Tänk om vad den effekten skulle innebära på grabbarna i Kreml

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in