Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Läs artikeln Turkiet smugglade vapen till terrorister och mitt inlägg i sitt sammanhang. Jag syftade på vapenleveranser till IS, i enlighet med Aftonbladet och Reuters artikel om hur vapnen hamnar hos IS. Det är en annan sak att USA och Storbritannien levererat vapen till "rebellerna" a.k. "syrian rebels".
Ingenstans i artikeln pekas IS som de som fått vapenleveranser av Turkiet utan det skrivs 'rebeller' och 'terrorister' vilket då syftar på de 'moderata' för vidare skrivs det: att vissa av dessa 'rebeller' sedan anslutit sig till IS. Verkar som du själv inte läste artikeln innan du skrev ditt inlägg.
Sen förvånar det mig att du efter att i 5 år följt konflikten inte klarar av att se att det inte finns några "moderata" rebeller i Syrien, alla är radikala och extrema och det vet koalitionen om. Syftet med det hela har varit klart från början, Assad ska störtas, och alla rebeller är 'moderata' ( och t.o.m "demokratiska") så länge de slåss mot Assad, inkluderat IS. Kom ihåg IS fanns länge i Syrien och det var ingen i världen som brydde sig om dem så länge de enbart slogs mot Assad, när de började ge sig på FSA, kurder och andra blev de världskändisar över en natt.
När rebellerna fullgjort sitt syfte, vare sig de är "moderata" eller inte, kommer koalitionen ta sig an dem. De kommer likt Hamas i Gaza bli helt maktlösa mot sin omgivning med sina enkla vapen och inte utgöra något hot mot varken Israel, Turkiet, Jordanien eller någon annan.