2015-05-22, 17:07
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomThumb
En miljon kronor.

Inte riktigt där ännu. Men inte allt för långt borta just nu.

Har i dagsläget runt 850 tusen kronor.

Har sparat ungefär halva månadslönen varje månad sedan jag började jobba och köpt 2 lägenheter under tiden.

23 år gammal är jag.

Fick du något till skänks från början, har du gjort bostadskarriär, eller har du sparat ca 10k i månaden sedan du var 16?
Citera
2015-05-22, 18:37
Medlem
MindreModigMans avatar
Aktier + bostad i sthlm + levt någorlunda sparsamt

Har en schysst lön där jag sätter av ett par tusen i veckan i aktieindexfonder och investmentbolag.
Citera
2015-05-22, 18:40
Medlem
MindreModigMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Min historia är inte så intressant... Som nyexad i början av 90-talet fick jag anställning inom en näringsgren som kom att uppleva en boom under många år framöver, så den redan höga lönen ökade stadigt varje år. Bodde lika billigt som under studenttiden, så det blev högar med pengar över varje månad. Sparade allt i OMX och HEX, detta under osannolikt bra börsår.

Dessutom hade jag sanslös tur med mina första optionsaffärer i Nokia och Nordbanken.

Så det ena gav det andra och 1996, då jag var 29, bröt jag igenom miljonvallen.

Det kändes rätt mäktigt just då. Sen blev man van.

Jag har inga bra tips. Är man rätt man på rätt plats i rätt konjunkturläge är det nog inte så svårt att nå miljonen.

Tål att påminnas om.
Många sk bostadsmiljonärer kan slå huvudet i backen rätt hårt om konjunktur, räntan mm förändras.
Citera
2015-05-22, 19:22
Medlem
RigmorMortiss avatar
Pengar intjänade som lön under ca 12 år och sen placerade på börsen.
Hade gått fortare om jag hållit mig ifrån börsen
Citera
2015-05-22, 20:00
Medlem
Detta gäller 2 pers:

1. Jobbade hårt under 10 år.
2. Köpte villa med 1/3 i kontantinsats.
3. Amorterade av lånen (10 år)
4. Sparade till miljonen (5 år)
5. Ytterligare 5 milj är bundna i den obelånade villan.

Kanske en tråkig väg att gå. Men säker. Man får offra Thailandsresor och okynnesrenoveringar t ex.
Att spara 200 000 om året på två normala inkomster är lätt om man håller nere kostnaderna.
Citera
2015-05-22, 20:17
Medlem
carle2s avatar
Har jobbat i ca 9 år.
Sparade mycket när jag bodde hemma och köpte en lgh som har ökat lite.
Köpeslägenheten var så billig i månaden så när min löneutvecklig skenade fick jag mer pengar över än jag kunde göra av med.
Istället för låta pengarna ruttna på ett sparkonto sätter jag in när jag tycker det ligger lite väl mycket på lönekonto.

Har 1,1 miljoner i investeringar och äger min lägenhet.
Citera
2015-05-22, 20:29
Medlem
RiverStyxs avatar
På det tråkiga sättet. Jag har under många år avsatt först 3-5 tusen i månaden och senare när jag tjänade bättre 8-12 tusen i månaden.

Dessa pengar har jag investerat på börsen. Även där gjorde jag i början misstagen att inte särskåda bolagen och investera i kvalitet utan jag slängde in mina pengar i "förhoppningsbolag" som får många rubriker på typ di.se.

När jag lärt mig av dessa näsbrännor och insett att investerande inte går ut på att hitta förhoppningsbolag som går upp 400% på ett år började jag agera annorlunda.

Nu köper jag bara aktier i solida bolag som H&M, Volvo, Statoil och försöker istället gå in och ur marknaden när jag personligen känner att den är köpvärd eller överhettad (vilket inte är enkelt det heller).

Jag kan säga att det tog mig 8 år att bli miljonär. Men efter det tog det bara 4 år att bli betydligt rikare. Den första miljonen är svårast - det är en "sanning" som nog är sann.
Citera
2015-05-22, 21:19
Medlem
lagartos avatar
Bostäder är min väg till miljoner. Första miljonen fick jag ihop när jag var 30. Nu är nummer 4 på gång.

Fast det känns inte riktigt som jag sitter på miljoner då allt är inlåst i 2 bostäder som är värda ca 9-10. Är inte fattig men måste fundera på vad jag ska lägga pengarna på. Amorterar just nu 7500/mån.

Om man vill göra som mig:
Köp attraktiv bostad och sitt still. Låt värdeökningen jobba.
Amortera så mycket du kan.
Ha en bra relation med bankman som jobbar med bolån.
Köp en till bostad och hyr ut.
Citera
2015-05-22, 21:29
Medlem
Tzar_xs avatar
Fick ihop min förstas miljon för bara 3 månader sedan. Här nedan följer min historia.

Jag flyttade till Stockholm för 4 år sedan som nybliven civilingenjör för att jobba med IT. Första 1-2 åren så ökade jag inte på mitt kapital särskilt mycket, då jag bodde relativt dyrt och inte lade undan så mycket (runt 5-6k i månaden). Sedan köpte jag lägenhet som kostade betydligt mindre, och delade denna med min sambo, så månadskostnaden hamnade på ca 3000 kr/månaden och med den bättre lönen jag nu hade så var det inga problem att lägga undan 10000-12000 kr i månaden. Dessa började jag nu investera på börsen, även om jag inte gjorde några större vinster.

För 3 månader sedan sålde jag lägenheten och gick efter vinstskatt och mäklararvode plus med strax över 600000 kr. Då hade jag även under min 4 år i arbetslivet sparat undan ca 500000 kr.

Nu har vi köpt ny lägenhet som vi ska flytta in i om 3 månader och den stora funderaren jag har nu är huruvida jag ska skicka in hela min miljon i lägenheten eller endast 15% för att täcka insatsen, och investera resten på börsen. Dock i dessa osäkra tider så känns det som att en börskrasch är ganska nära, vilket talar för alternativ 1..
Citera
2015-05-22, 21:38
Medlem
Lyckades för ca 10 år sedan få lån av banken till min första lilla lägenhet i Stockholm, trots att jag inte hade några pengar till insats. På den tiden jobbade jag i en bar och levde allmänt oansvarigt och dekadent. Sålde den efter tre år med saftig vinst och gjorde likadant med ytterligare tre lägenheter. Total vinst efter skatt blev ca 2,5 miljoner för alla lägenhetsköp. För ett år sedan köpte jag en villa i Huddinge där jag hyr ut tre rum i källaren för 4000/månad styck. Övervåningen och den inredda vinden är på ca 140 kvadrat tillsammans, så jag får plats ändå Jag ska dessutom bygga ett attefallshus på tomten i sommar som jag räknar med att kunna hyra ut för ca 7000 kr/månad.

Passiva inkompster som jag placerar i aktier och fonder. Utöver detta har jag en lön på ca 40 000/månad. Life is good!
Senast redigerad av jonaz1979 2015-05-22 kl. 21:40.
Citera
2015-05-22, 21:49
Medlem
brutefishs avatar
företagare. mycket arbete, men det blir ganska ok pengar över.

så cash på banken/börsen och en lägenhet som är belånad till 30%.
alltså 70% är cashad, kunde dock belåna den mer och flytta över dessa pengar till börsen också,
men det är en viss säkerhet att ha pengar i fastigheter.

och naturligtvis har ju företaget en stabil kassa och inga skulder, med tillhörande fastighet som är belånad till cirka 45%.

har återinvesterat kapital från mitt första bolag och nyligen startat ett till.
ska väl bli lite pengar i det också hoppas jag.

unnar mig dock väldigt mycket då jag anser att livet är värt att levas.
äter bra, dricker bra, reser dit jag vill, spenderar ganska mycket pengar på kvalitetskläder och skor.
köper dock ingen skit, har inte en massa onödiga prylar, utan lägger pengar på kvalitet.

jag känner mig ganska "lyckligt lottad" då jag har haft möjlighet att tjäna och spara pengar utan att behöva leva som en student innan löning.
Senast redigerad av brutefish 2015-05-22 kl. 21:56.
Citera
2015-05-22, 22:43
Medlem
Slutade impulsköpa, köpte swedbank aktier som jag sålde innan jul. Slutade köpa presenter till tjejer och slutade festa. 5år = 1.4miljoner.

Vad gör man sen? Lever ekonomiskt någon sa tidigare något om att leva som en student. Nja, mer att leva efter plånbok. Vill man bli miljonär så blir man det. Tar lite tid bara om man inte börjar langa kola!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in