2015-05-22, 09:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigcatmjau.
Vilken ålder plus minus är du på nu?
Ca 40.
Citera
2015-05-22, 10:44
Medlem
Farsan dog, fick en bit över 1 miljon. Brände 800 000 kr på skit under en 2 års period. Köpte knark för pengarna som var kvar. Drog in över en miljon, brände allt på skit igen. Har nu fått en lite sundare attityd till pengar och försöker spara ihop pengarna. Lägger undan 10 000 i månaden men har en bra bit kvar innan det blir en miljon igen.
Citera
2015-05-22, 11:57
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Min historia är inte så intressant... Som nyexad i början av 90-talet fick jag anställning inom en näringsgren som kom att uppleva en boom under många år framöver, så den redan höga lönen ökade stadigt varje år. Bodde lika billigt som under studenttiden, så det blev högar med pengar över varje månad. Sparade allt i OMX och HEX, detta under osannolikt bra börsår.

Dessutom hade jag sanslös tur med mina första optionsaffärer i Nokia och Nordbanken.

Så det ena gav det andra och 1996, då jag var 29, bröt jag igenom miljonvallen.

Det kändes rätt mäktigt just då. Sen blev man van.

Jag har inga bra tips. Är man rätt man på rätt plats i rätt konjunkturläge är det nog inte så svårt att nå miljonen.
Citera
2015-05-22, 12:09
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Fantastiskt att det finns så många miljonärer på flashback. Själv tjänade jag min första miljon när jag var 15 år gammal. Hade då redan sålt och 3 bostaddsrätter samt jobbat och lagt undan 90 procent av min inkomst så nu är man god för 2.3 miljoner!
Citera
2015-05-22, 12:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Fantastiskt att det finns så många miljonärer på flashback. Själv tjänade jag min första miljon när jag var 15 år gammal. Hade då redan sålt och 3 bostaddsrätter samt jobbat och lagt undan 90 procent av min inkomst så nu är man god för 2.3 miljoner!

Många? Kan du räkna hur många det varit under dessa tre sidor om man räknar bort spån som dig själv?
Citera
2015-05-22, 12:40
Medlem
1. Började jobba på mindre företag med hög omsättning
2. var förbannat bra på det jag gjorde och avancerade
3. blev delägare och började spara/bygga kapital genom att
- a.investera
- b. Inte ta några lån för något alls
4. använde kapitalet till att bilda egen firma som gick plus redan första året

Efter det är det bara att lägga pengarna på hög.... ;-)

(EDIT: tog väl typ 5-6 år från punkt 1 till 1mkr strecket)
Senast redigerad av joffepoffe 2015-05-22 kl. 12:45.
Citera
2015-05-22, 12:56
Medlem
Controllers avatar
Citat:
Tråden handlar om hur folk fick sin första miljon. Det finns ett antal hundra tusen konton på flashback, vad är det som är konstigt egentligen? Med tanke på hur bostadsmarknaden har ökat de senaste åren förstår jag inte varför du misstror att det finns många miljonärer här? De flesta som har tjänat bra på sina bostadsrätter konsumerar inte för pengarna som bostaden har genererat utan lägger det i en ny bostad. De utmärker sig därmed inte markant från andra människor.

En miljon i Sverige är inte direkt hiskeligt mycket pengar, speciellt med tanke på att det inte ens går att köpa en etta i valfri storstad kontant för den summan. Har du däremot en miljon dollar/euro kan du få en sjyst lägenhet kontant i större länders huvudstäder. Kan du tänka dig en tråd om hur folk fick sina första 100 000 dollar?
Citera
2015-05-22, 12:59
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Många? Kan du räkna hur många det varit under dessa tre sidor om man räknar bort spån som dig själv?

Spån kan du vara själv. Jag tyckte det var fantastiskt att det fanns så många miljonärer på flashback. Inget konstigt eller otrevligt med det. Eller stack det i ögonen på dig att jag är rikare än dig och blev det i yngre ålder än dig? Din jävla luffare.
Citera
2015-05-22, 13:03
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Spån kan du vara själv. Jag tyckte det var fantastiskt att det fanns så många miljonärer på flashback. Inget konstigt eller otrevligt med det. Eller stack det i ögonen på dig att jag är rikare än dig och blev det i yngre ålder än dig? Din jävla luffare.

Ja din historia som 15 årig bostadsförsäljare låter ju högst sannolik. Klart man inte tar det på allvar utan tänker att här har vi en.lustigkurre.

Jag är förvisso inte miljonär men mindre än 1/3 kvar. Fast sparar inte mer just nu då det ska läggas på en 1årig resa i asien nu i vinter. Har inte målet att bli miljonär om inte förhoppningsbolagen sitter. Rätt nöjd med den summan. Kanske har rätt. Luffare jag är.
Senast redigerad av Bbobi 2015-05-22 kl. 13:10.
Citera
2015-05-22, 13:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Celeno: härlig läsning!
Tack!
Citat:
Du hade allt investerst i breda indexfonder skrev du. Men i länken till trinitystudien står ju även bonds som en del av portföljen. Det motsvarar väl obligationer.
Ja, studien är alldeles för riskavert IMO. Jag har ca 100k i företagsobligationer och det får räcka.
Citat:
Min fråga är därför hur du resonerar kring olika tillgångsslag. Tar du bara en global börsnedgång med kanske 50% med en axelryckning eller har du investerat i några slags fallskärmar? Som dämpar ett ev kraftigt börsfall. Ja du vet ju vad jag menar... :-)
Idag har jag bara Avanza Zero och LF Global Index förutom 100k i Carnegie Corporate Bond.

Jag vill ha in småbolag och eventuellt lite tillväxtmarknad också, men har inte hittat rätt fond och tillfälle än. Inte lagt nån tid på det alls så det är mest lathet. Bekymrar mig inte så mycket.

50% hade kanske inte varit så kul men under dippen i oktober förra året gick jag från 1,5 till 1,3 på nån vecka och det rörde mig inte i ryggen.
Citera
2015-05-22, 13:18
Ovanligt många bra och gedigna svar hur man faktiskt kan och borde göra.

Vanligtvis brukar folk i allmänhet och på flashback i synnerhet lägga mest fokus på hur man ska snåla istället för att verkligen generera pengar.

Det är inte att torka sig med mindre papper i arselet som gör dig rik, även om onödiga utgifter borde självklart ses över.

Men saker som bostadsköp, aktiesparande och en utbildning som ser till att du får ett jobb där du tjänar bra är väl de enklaste tilltagen följt efter goda affärsidéer.

Men folk måste fokusera främst på saker som genererar pengar om man vill bli riktigt rik.

Personligen har jag börjat driva eget tillsamans med en tidigare kollega inom oljebranschen och driver tjänster som klirrar til rejält i kassan. Har dessutom sysslat med lite produktutveckling och fått fart på säljandet.

Blev miljonär för nåt år sedan bara men det går så jävla bra, trots oljekrisen, att inom 5 år så är jag mångmiljonär garanterat. Går det som planerat (vilket allt tyder på) är firman så pass etablerad att nått gigantiskt oljeföretag vill köpa upp oss. (Det finns redan ett intresse faktiskt.) Då snackar vi inte längre mångmiljonärer längre, utan miljardärer... Jag skojar inte!

Är egentligen utbildad byggnadsingenjör, men har jobbat inom olja i flera år nu och fått otroligt mycket erfarenhet. Vi är verkligen experter inom vårat område och har nu börjat förhandla utomlands med.

Intresset är stort i der vi sysslar med och det är nyckeln. Att sälja, göra tjänster inom någonting som har stor efterfrågan och kan ge mkt pengar.

Det finns områden inom alla branscher man kan bli rik på. Vissa kräver mer kunskap än andra.

Att tex ta ett lån, köpa in lite maskiner (slipar etc.) och hyra ut till privatpersoner för några hundra kr dygnet kräver ju knappast raketforskning i ryggsäcken. Sen när det går bättre så köper nån in fler och fler. Tillslut hyr man ut som fan och pengarna bara rullar in.

Det var bara ett exempel, men herregud, det vimmlar ju av idéer bara man öppnar ögonen.

Det handlar bara om att våga testa dem. 99% misslyckas redan där, att inte ens försöka.
Senast redigerad av redlineoffside 2015-05-22 kl. 13:22.
Citera
2015-05-22, 13:44
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:

Blir lite reverse -Four Yorkshiremen-sketch över tråden (cred: Monty Python)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in