Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-22, 16:09
  #1
Medlem
Hej, jag tänkte bara höra vad ni använder för preventivmedel där ute, då jag gärna vill byta. Så nackdelar respektive fördelar? Biverkningar? Jättetacksam för svar!
Citera
2015-05-22, 16:22
  #2
Medlem
pickledonions avatar
Lär man sig inte detta i grundskolan längre?

Vad har du nu och varför vill du byta?
Citera
2015-05-22, 16:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Lär man sig inte detta i grundskolan längre?

Vad har du nu och varför vill du byta?
Jag vet ju hur de alla funkar etc, men frågar eftersom alla reagerar olika, så vill ha erfarenheter. Sorry för missförstånd. Jag har p-plåster sen ett år tillbaka, jag vill byta eftersom det är så mycket hormoner med det och det är rätt stor chans att det är därför jag får fett på baksida lår längst upp. Sedan får jag också mycket flytningar, vet ej om det har med plåstrerna att göra dock. Min sexlust är också lite sådär, vet ej heller om det är pga plåstrerna.
Citera
2015-05-22, 16:40
  #4
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maomaox
Jag vet ju hur de alla funkar etc, men frågar eftersom alla reagerar olika, så vill ha erfarenheter. Sorry för missförstånd. Jag har p-plåster sen ett år tillbaka, jag vill byta eftersom det är så mycket hormoner med det och det är rätt stor chans att det är därför jag får fett på baksida lår längst upp. Sedan får jag också mycket flytningar, vet ej om det har med plåstrerna att göra dock. Min sexlust är också lite sådär, vet ej heller om det är pga plåstrerna.

Då hade jag rekommenderat dig att gå till den mottagning där du fått ditt preventivmedel utskrivet och diskutera saken med dem. Beskriv de problem du upplever helt enkelt. Som du säger så reagerar alla olika och one size does not fit all. På mottagningen kommer de då att föreslå ett annat läkemedel som har en lite annan komposition än det du har nu och som du då i stället kan prova. Gällande sexlusten så kan den påverkas negativt av preventivmedel.

De absolut säkraste alternativen om man vill minska biverkningar från preventivmedel är ju dock kondom eller sterilisering.
Citera
2015-05-22, 16:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Då hade jag rekommenderat dig att gå till den mottagning där du fått ditt preventivmedel utskrivet och diskutera saken med dem. Beskriv de problem du upplever helt enkelt. Som du säger så reagerar alla olika och one size does not fit all. På mottagningen kommer de då att föreslå ett annat läkemedel som har en lite annan komposition än det du har nu och som du då i stället kan prova. Gällande sexlusten så kan den påverkas negativt av preventivmedel.

De absolut säkraste alternativen om man vill minska biverkningar från preventivmedel är ju dock kondom eller sterilisering.
Jo jag har varit och pratat med dem, men de säger inte så mycket. De säger bara att jag måste välja själv någonting och det hjälper ju inte särskilt mycket liksom. Helst vill man ju bara slippa hormoner och använda kondom, men vill inte förstöra min och pojkvännens sexliv då han inte gillar kondom särskilt mycket. Så jag sitter lite i klistret här
Citera
2015-05-22, 17:08
  #6
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maomaox
Jo jag har varit och pratat med dem, men de säger inte så mycket. De säger bara att jag måste välja själv någonting och det hjälper ju inte särskilt mycket liksom. Helst vill man ju bara slippa hormoner och använda kondom, men vill inte förstöra min och pojkvännens sexliv då han inte gillar kondom särskilt mycket. Så jag sitter lite i klistret här

Låter som en jäkligt dålig mottagning.

Du kan prova minipiller, som innehåller mindre mängd hormon men har vissa nackdelar, som sämre skydd och att den måste tas ganska exakt var 24e timme.

P-ring är väl också ett alternativ som skulle kunna fungera för dig då.

Du kan läsa mer om detta här:

http://www.tjejjouren.se/tjejguiden/...entivmedel-413
Citera
2015-05-22, 17:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Låter som en jäkligt dålig mottagning.

Du kan prova minipiller, som innehåller mindre mängd hormon men har vissa nackdelar, som sämre skydd och att den måste tas ganska exakt var 24e timme.

P-ring är väl också ett alternativ som skulle kunna fungera för dig då.

Du kan läsa mer om detta här:

http://www.tjejjouren.se/tjejguiden/...entivmedel-413
Jo, det är bara lite jobbigt det där med att vissa blöder ingenting och för vissa så tar mensen aldrig slut P-ring säger många att de får så sköra slemhinnor av och känns lite läskigt det där med att den kan åka ut, skulle inte riktigt känna mig skyddad. Men sen kan det vara så att jag bara ser det dåliga i alla preventivmedel, jag övertänker väldigt mycket och det är väl därför jag inte har vågat prova något nytt ännu
Citera
2015-05-22, 17:17
  #8
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maomaox
Jo, det är bara lite jobbigt det där med att vissa blöder ingenting och för vissa så tar mensen aldrig slut P-ring säger många att de får så sköra slemhinnor av och känns lite läskigt det där med att den kan åka ut, skulle inte riktigt känna mig skyddad. Men sen kan det vara så att jag bara ser det dåliga i alla preventivmedel, jag övertänker väldigt mycket och det är väl därför jag inte har vågat prova något nytt ännu

Fundera över saken igen. Fundera speciellt om det egentligen är så många som har problem med p-ring eller ifall det bara är så enkelt att "de enda" som pratar om det är de som har problem. Det brukar ju vara så att viss överrepresentation av negativa berättelser finns.
Citera
2015-05-22, 17:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Fundera över saken igen. Fundera speciellt om det egentligen är så många som har problem med p-ring eller ifall det bara är så enkelt att "de enda" som pratar om det är de som har problem. Det brukar ju vara så att viss överrepresentation av negativa berättelser finns.
Ja det är sant, men tänkte att p-ring var lite samma sak som p-plåster då jag läste den här artikeln för ett tag sen: (http://www.etc.se/inrikes/maste-varn...-med-p-plaster) så har liksom uteslutit det lite, vill ju ha något med väldigt lite hormoner i..
Citera
2015-05-22, 17:30
  #10
Avstängd
POLYGR1Ps avatar
Kondom.
Citera
2015-05-22, 17:39
  #11
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maomaox
Ja det är sant, men tänkte att p-ring var lite samma sak som p-plåster då jag läste den här artikeln för ett tag sen: (http://www.etc.se/inrikes/maste-varn...-med-p-plaster) så har liksom uteslutit det lite, vill ju ha något med väldigt lite hormoner i..

En av bildtexterna där var ju dock:
Citat:
P-plåstret använder andra generationens gestagen, men i 60 procent högre dos än motsvarande p-piller.

Hur som helst, läs lite här med: http://www.1177.se/Jamtland-Harjedal...r-och-p-ring-/ och läs vidare om de olika hormonerna som finns och dra sedan slutsatser utifrån hur du bör välja.
Citera
2015-05-22, 17:45
  #12
Medlem
Hej
Jag och min tjej använder en kombination av kondomer och säkra perioder
det som gör det enkelt i vårt fall är att hon har väldigt exakta perioder.
24 dagar varje gång med ett enda undantag då det blev 25 alltså bör hon
ha ägglossning runt dag 10-11 eftersom spermier kan överleva 5 dagar
i en kvinnas kropp innebär detta att dag 1-5 samt dag 12-24 är säkra
räknat från första mens dagen. Men eftersom hon lagt hela ansvaret att
hålla koll på mig brukar jag inte chansa från dag 12 utan snarare dag 15.
Detta innebär ju att oskyddat sex inte går att ha 10 dagar per månad.
Men är det så stor grej egentligen hur många har sex varje dag?
Ni får kanske använda gummi ett par gånger per månad dessutom kan man
ju ha ganska kul sex utan penis penetrering ha lite fantasi !
Till detta kan jag tillägga att hennes sexlust brukar vara som starkast
just dag 10 mitt på ägglossningen och då blir det så bra glid att man
knappt märker en kondom.
( jag vet att hon har ganska korta perioder normalt ligger tjejer på
28 dagar och har ju alltså oftast ägglossning dag 12-13 )
det där måste man ju kolla några månader först så att man vet att
det är stabilt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback