Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 21:44
  #13
Medlem
AndraSorterings avatar
Handlar på Lidl.....
Citera
2015-05-21, 22:44
  #14
Medlem
BaraBiffens avatar
Inte riktigt där ännu men inom 4-5 år är jag där!
Citera
2015-05-21, 22:55
  #15
Medlem
Mr.Majestics avatar
Är där om ca. 5-6år (är 26 för tillfället).

Skaffade mig en gedigen utbildning, flyttade från Sverige till ett land där det lönar sig att jobba. Lägger undan ca. 12-15k i månaden. Tricket är att fortfarande leva som en student

Sparade ihop till en insats till en lägenhet det första året, sedan så har jag investerat i fonder/aktier sedan dess. Sitter för tillfället med ca. 300k i värdepapper, lägenheten har ökat något men inte nämnvärt.
Citera
2015-05-21, 23:03
  #16
Medlem
Genom att jobba hårt, spara på börsen och utbilda mig. Genom att långsiktigt ha sparat på börsen under min uppväxt, samtidigt som jag hade extra jobb under terminerna och sommarjobb på somrarna så hade jag en bra grund redan när jag tog examen. Sen har jag aldrig känt någon lycka av onödig konsumtion vilket gör att det tog extra fart när jag tog examen. 1-2 år efter examen hade jag första miljonen, något år senare den andra.
Citera
2015-05-21, 23:09
  #17
Medlem
Controllers avatar
Det tragiska är att det kom som för de flesta andra i Sverige, genom bostadsförsäljning.Tyvärr är det antagligen i bostadssvängen som jag kommer att förlora min första miljon också. Jag är strax över 20 och har aldrig arbetat heltid, endast deltid vid sidan om studier. Men egentligen är det väl 70% bostadsförsäljning, 20% lön och 10% aktier.
Citera
2015-05-21, 23:13
  #18
Medlem
TomThumbs avatar
En miljon kronor.

Inte riktigt där ännu. Men inte allt för långt borta just nu.

Har i dagsläget runt 850 tusen kronor.

Har sparat ungefär halva månadslönen varje månad sedan jag började jobba och köpt 2 lägenheter under tiden.

23 år gammal är jag.
__________________
Senast redigerad av TomThumb 2015-05-21 kl. 23:17.
Citera
2015-05-21, 23:19
  #19
Medlem
Nej jag var inte där, jag tjänade halvmiljön inom mindre än två år genom att köp o sälja en lgh, men summan lagt jag i nya bostaden istället
Citera
2015-05-21, 23:28
  #20
Medlem
kurt-sunes avatar
Köpte några bostadsrätter som stigit värde bara och köpt aktier som också stigit, som jag inte säljer.

Spara ihop en miljon är svårt. Det är betydligt lättare med hävstång i en bostad exempelvis..
Citera
2015-05-21, 23:35
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hur? Sparade i 4 år.

Insåg efter skilsmässa att allt skit jag ägde bara tyngde ner mig och gjorde mig olycklig. Började leva minimalistiskt och då blev det utan ansträngning 10 till 15 tusen över varje månad trots att jag inte snålade på nånting eller räknade kronor. Började läsa på lite och sänkte utgifterna ytterligare.

Hittade först http://earlyretirementextreme.com/ och sedan http://www.mrmoneymustache.com/

Har idag 6 år senare ca 1.650.000 (var uppe i 1.8 för nån månad sen dock ) och lever fantastiskt gott på ca 100.000 om året, inklusive 2-4 månaders utlandsresor varje år.

Att ha rejäl marginal på lönen har gjort stora skillnader i livet, även bortsett från det växande kapitalet. Att aldrig behöva bekymra sig om nåt, att inte behöva spara till saker som kostar upp till 20.000 utan man köper det direkt med lönen, aldrig behöva snåla eller räkna kronor. Att kunna bjuda kompisar på öl utan att ens fundera över att pengarna skall räcka månaden ut.

Tja, livet är gött helt enkelt. Hade jag bara kommit på det 10 år tidigare...

Vilken ålder plus minus är du på nu?
Citera
2015-05-22, 00:37
  #22
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Började leva minimalistiskt och då blev det utan ansträngning 10 till 15 tusen över varje månad trots att jag inte snålade på nånting eller räknade kronor. Började läsa på lite och sänkte utgifterna ytterligare.

Har samma tankegång. Låga utgifter & högt sparande är nyckeln om man inte råkar har en bostad att sälja med stor vinst. Är låg/felutbildad för dagens arbetsmarknad & har en del krämpor i bagaget men närmar mig ändå den första miljonen tack vare investeringarna. Har just nu inte möjlighet att spara nåt utan försöker förvalta min klumpsumma på bästa sätt varje år. Håller på att realisera alla vinster nu för att grubbla på en ny investeringsstrategi till efter sommaren.
Citera
2015-05-22, 05:36
  #23
Medlem
Hej,

startade ett bolag. Nu vill andra företag ha en del av mitt bolag. VIPS.
Citera
2015-05-22, 09:02
  #24
Medlem
Spelade ihop min första miljon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback