2015-05-21, 16:39
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Med ett M på 24-26% så inser du väl att det inte blir några som helst problem att hitta nån procent?

De måste ned till en bra bit under 3% för att stödrösterna ska tryta.

Du tror att gud är på Kd;s sidan eftersom de överlever varje gång? Man skulle kunna tro det men jag tror inte på det utan det blir tredje gången gillt. Nu åker de ut!

För övrig 2018 har Sd plockat av den borgerliga alliansen ytterligare 10%. M nere på 18% och Fp samt Kd parkerar straxt under 4%, i juni 2018. Då är det kört i valet.
2015-05-21, 16:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Med ett M på 24-26% så inser du väl att det inte blir några som helst problem att hitta nån procent?

Tveksamt. Du bortser helt från SD..Det finns inga givna strömmar längre som det gjorde förr. Politiken måste ändras radikalt isf

KD i stora drag måste kvittas det som fattas mot M..utan att dessa tappa något mer mot SD....Tveksamt..som sagt. Poletten när det gäller SD har ramlat ner hos många efter förra valet. Nu vet alla att det är ett stort parti som en stor del av Sveriges män röstar på.
Senast redigerad av Steff83 2015-05-21 kl. 16:59.
2015-05-21, 17:05
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du tror att gud är på Kd;s sidan eftersom de överlever varje gång? Man skulle kunna tro det men jag tror inte på det utan det blir tredje gången gillt. Nu åker de ut!

För övrig 2018 har Sd plockat av den borgerliga alliansen ytterligare 10%. M nere på 18% och Fp samt Kd parkerar straxt under 4%, i juni 2018. Då är det kört i valet.

Kalla mig gärna Gud, jag taktikröstade på KD förra gången, och jag är kvar. Dessutom tror jag EBT kan få opinionen att svänga.
2015-05-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Lite intressant att titta närmare på siffrorna där man ser att om det inte vore för en överströmning av missnöjda sossar så skulle M fortsätta att tappa, då SD:s ökning fortfarande främst kommer från M. I praktiken så är detta riktigt dåliga nyheter för Batra. Trogna M-väljare fortsätter att dra, samtidigt som en allt större andel av stödet kommer från opålitliga och missnöjda sossar. Moderaternas stöd är ett luftslott.
25,7 i senaste Novus är bättre än Bildts och Adelsohns bästa och hade varit en klart godkänd siffra även om SD inte funnits. Men nu finns SD och närmar sig 20%, och inget parti kan därför jämföras med gamla nivåer från innan 2006.

Om man jämför OU-snitten maj 2006 och maj 2015 har M tappat 2% och S tappat 10%. Den stora förloraren under SD-eran är alltså S, inte M.

M är nu lika stora som S. Senast det hände var februari 2012. Varför, därför att det var i skarven mellan Juholt och Löfven, som valdes i januari 2012.

Värsta perioderna för nya M har varit hösten 2007 (22 samtidigt som S hade 43, nästan dubbelt så stora) fram till hösten 2008 (också runt 22%), sen gick det uppåt efter hanteringen av finanskrisen. Sen höll det i sig bra fram ungefär fram till sommaren 2014 då de hade en dipp under 20% i några mätningar (18,5 i Demoskop, juni 2014).

Det som M lever på är att Löfven, Andersson och Romson är riksmongon. M har kvar en massa förtroendekapital när det gäller statsfinanserna och jobben. Hur det ska gå i kampen mellan M och SD framöver beror på hur S hanterar jobb och statsfinanser. Om det går så dåligt att det blir rubriker om det hela tiden flyttas fokus dit. Då kommer både SD och M att vinna på att framstå som Sveriges räddare fast på olika sätt, för olika målgrupper. Om S sköter sig någorlunda kommer invandring och tiggeri att fortsätta ha högsta prio för ledarskribenter, krönikörer och allmän debatt.

Men några Lundgrennivåer är bara att glömma så länge Löfven fortsätter vara så dålig som han är. Lundgrennivåer kommer inte förrän Kinberg Batra varit statsminister ett tag.
2015-05-21, 20:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
25,7 i senaste Novus är bättre än Bildts och Adelsohns bästa och hade varit en klart godkänd siffra även om SD inte funnits. Men nu finns SD och närmar sig 20%, och inget parti kan därför jämföras med gamla nivåer från innan 2006.

Om man jämför OU-snitten maj 2006 och maj 2015 har M tappat 2% och S tappat 10%. Den stora förloraren under SD-eran är alltså S, inte M.

Jo, fast det är som är problemet för M är att partiet verkar urholkas på trogna M-väljare. Moderaterna har beroende på institut tappat mer än var tionde väljare till SD bara sen i höstas. Att man ändå ökar beror alltså på att besvikna sossar fyller på, men det innebär också att M riskerar att försvagas och att andelen rörliga väljare hos dem ökar. M riskerar att fastna i mittenträsket när allt fler i själva verket vill ha ett högeralternativ i svensk politik och det kommer att fortsätta att gynna SD. Jag tror inte att Moderaterna har en chans att vinna tillbaks de som lämnat partiet och gått till SD. De är fortfarande förbannade och Batra är liksom inte svaret på dessa väljares böner.

Man kan ju såklart helt bortse från kärnväljare och väljarbas, men det är klart att om SD i stor skala tar över M-väljare och M ersätter bortfallet med S-väljare, så är ju det ett jätteproblem för M-ledningen. Vad fan ska de driva för politik? Sossarna har såklart också enorma problem pga SD, men deras problem är inte att deras kärnväljare går till SD utan att de som tidigare rörde sig mellan M och S har funnit ett nytt hem i SD. Samtidigt som det numera har blivit lättare för sossar att gå till M.

Lägg till allt detta en samhällsutveckling med flykting och migrationsproblem (och till detta tiggare överallt) som börjar bli så stora att det helt plötsligt känns som om SD hade rätt hela tiden. 2018 så lär SD pga detta vara störst. Får se hur långt det räcker på längre sikt än så..
Senast redigerad av fernebo 2015-05-21 kl. 20:18.
2015-05-21, 20:42
Medlem
Citat:

Eller att minst ett alliansparti ytterligare behöver stödröster (läs FP) samt att kanske både C och M utsätts för press när SD fortsätter äta upp utrymmet. Då är det inte säkert att stödrösterna räcker till.
2015-05-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Fler invandrare = fler troende = fler röster på KD. Jag tror inte att de ryker nästa val.
2015-05-21, 23:49
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Fler invandrare = fler troende = fler röster på KD. Jag tror inte att de ryker nästa val.

Nästan inga invandrare röstar på KD. land invandrare så dominerar S totalt, tätt följt av dom vänsterextrema partierna Mp och V.

Dom invandrare som röstar på KD är något 1000-tal personer. Mer är det inte.
2015-05-22, 00:07
Moderator
Strix m/94s avatar
I anledning av dagens publicerade opinionsundersökningar, så stärks jag ytterligare i att vi redan under detta år, kommer att få se OU där vi har tre partier som rör sig en bit över 20-procentstrecket. Det kan mycket väl vara så att S förblir störst, med M på andra plats, men det är inte självklart och framför allt kommer osäkerheten att tillta, och därmed också diskussionerna kring ett eventuellt nyval.

Härvid kommer så klart särskilt frågan om storleksförhållandet mellan S och M, som sedan 1980-talet varit primärt för den svenska inrikespolitiken, att får betydelse, kanske mest för S och Löfven. Samtidigt kan det förstås inte uteslutas att vi inom mandatperioden ser några OU där det inte är S eller M som innehar andraplatsen och då kan så klart politisk panik utbryta, särskilt om sådana undersökningar kommer näramre 2018, eller i samband med ett nyvalsscenario.
2015-05-22, 00:39
Medlem
Löfven och Romson, det är väl den absolut sämsta kombon vi någonsin har haft i Sverige? Helt seriöst alltså.

Jävla cirkus, bara käbbel, och vi ska ju såklart sätta oss ner och diskutera, glöm inte det nu. Ja glömde ju, många döda försöker ju fly också....
2015-05-22, 01:00
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaiGOon
Löfven och Romson, det är väl den absolut sämsta kombon vi någonsin har haft i Sverige? Helt seriöst alltså.
Svar ja. Detta är det sämsta vi haft sedan Karl XI:s förmyndarregering. Men den var sämre.
2015-05-22, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nästan inga invandrare röstar på KD. land invandrare så dominerar S totalt, tätt följt av dom vänsterextrema partierna Mp och V.

Dom invandrare som röstar på KD är något 1000-tal personer. Mer är det inte.
Hmm ok. Det trodde jag inte. Jag blir glad om jag har fel och dom åker ut nästa gång, men dom verkar ju alltid hämta sig på valdagen. Nu har dom dock varken Göran Hägglund eller Alf Svensson som livlina så nu kanske dom ryker trots allt. Blir spännande att se hur det går.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in