2015-05-20, 15:10
Medlem
Det finns en överdriven rädsla för att varenda hona maxas med frön och att då inga blommor bildas.. farligt brukar det inte vara!

Om du bara är borta en-två veckor skulle jag säga att det är lugnt, även om du då har fått vissa frön på naturlig väg. Varenda blomma på honorna kommer inte att pollineras, ej ens om du är borta längre än så.

Men annars får du väl kika på deras "feminiserade" sektion, för att vara helt säker!
Senast redigerad av Sunlightsweden 2015-05-20 kl. 15:14.
Citera
2015-05-20, 17:12
Medlem
Utomhus123:
Fick du 6 frön från Norden som inte ens visade svans? Hur lyckades du med det? Jag har satt ut 13 st fördelade på tre strains från dem, samtliga förgrodda utan minsta problem!
Har däremot inte tittat till sen jag satte i backen förra veckan, så vet inte om de har överlevt all kyla och regn.
Citera
2015-05-20, 18:45
Medlem
MrZippers avatar
Är det någon som vet om Bubblelicious x Onyx fröna från cannaseeds.dk är feminiserade?
Citera
2015-05-20, 19:55
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZipper
Är det någon som vet om Bubblelicious x Onyx fröna från cannaseeds.dk är feminiserade?
Förmodligen inte. Maila och fråga.
Citera
2015-05-21, 01:27
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic-Industries
Utomhus123:
Fick du 6 frön från Norden som inte ens visade svans? Hur lyckades du med det? Jag har satt ut 13 st fördelade på tre strains från dem, samtliga förgrodda utan minsta problem!
Har däremot inte tittat till sen jag satte i backen förra veckan, så vet inte om de har överlevt all kyla och regn.

Ja du får väl åka ut och se hur det ser ut nu då, jag kan väl ha haft otur bara. Jag säger bara som det blev för mig.

Jag fick inte utan jag köpte 15 ganska dyra frön norden och sex av dom visade inte svans nej, hade dom i snusdosa med fuktat papper som byttes ut var 12:e timme, varsamt med pincett tog jag ur dom när jag bytte papper.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
Det finns en överdriven rädsla för att varenda hona maxas med frön och att då inga blommor bildas.. farligt brukar det inte vara!

Om du bara är borta en-två veckor skulle jag säga att det är lugnt, även om du då har fått vissa frön på naturlig väg. Varenda blomma på honorna kommer inte att pollineras, ej ens om du är borta längre än så.

Men annars får du väl kika på deras "feminiserade" sektion, för att vara helt säker!

Ja så är det säkert men jag har ingen lust alls att skaffa några frön, 40-50 st max absolut inte mer än så -.-, hur många blir det om man polinerar en blomma och sätter påse på den sen ?
Senast redigerad av Utomhus123 2015-05-21 kl. 01:46.
Citera
2015-05-21, 09:06
Medlem
Utomhus123: om du avsiktligt pollinerar blir det (typ) ett knippe/"klase" med frön där du strykt pollen (och möjligen enstaka frön i närområdet) - beroende på hur mycket blomman har utvecklat sin storlek = hur mycket pollen den kan fånga upp!

Det bästa i ditt fall är förmodligen om du kan välja ut en tidig hane (dom påbörjar sin blomning tidigare än honorna) och plocka bort de andra hanarna. Ta, på valfritt sätt, pollen från din utvalda hane och strö ut det gula pulvret på utvald honas gren. Du kan märka ut den pollinerade grenen. Påse över tror jag är onödigt utomhus, men visst testa om du vill. De flesta frön sitter kvar ändå när du kommer för skörd!

Om man tycker hannen har för mycket pollen (och honorna för lite blommor) och vill skjuta upp pollinering/minska mängden pollen på odlingsplatsen så kan du plocka hannens alla små pollenbollar (som innehåller små "pollen-bananer") så får hannen bilda nytt pollen. Det bör han vara klar med på 1-2 veckor.
Senast redigerad av Sunlightsweden 2015-05-21 kl. 09:16.
Citera
2015-05-21, 09:09
Medlem
[quote=Utomhus123|53415803]Ja du får väl åka ut och se hur det ser ut nu då, jag kan väl ha haft otur bara. Jag säger bara som det blev för mig.

Jag fick inte utan jag köpte 15 ganska dyra frön norden och sex av dom visade inte svans nej, hade dom i snusdosa med fuktat papper som byttes ut var 12:e timme, varsamt med pincett tog jag ur dom när jag bytte papper.

Hm, konstigt... var kanske att du var och pillade med dem? Jag lade i ordentligt fuktigt papper mellan två skålar, sen upp i ett köksskåp och så fick de ligga tills svansarna tittade fram. Behövde aldrig byta papper, även fast mina NL-frön tog mer än två dygn på sig.

Men får hoppas att du får upp något då iaf! Jag ska titta till mitt i helgen, får man se om det bara är att börja om eller hur det ser ut!
Citera
2015-05-21, 09:32
Medlem
..

tar bort detta inlägg, och väntar och ser om man kan lösa detta med norden istället,
Senast redigerad av sk1k1 2015-05-21 kl. 09:35.
Citera
2015-05-21, 09:55
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk1k1
..

tar bort detta inlägg, och väntar och ser om man kan lösa detta med norden istället,

De har haft konstant bra germrate så jag gissar att det inte var fel på fröna och således inte heller något att vara besviken över. Man lever och man lär.
Citera
2015-05-21, 11:24
Medlem
Utomhus123s avatar
[quote=Cosmic-Industries|53417026]
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Ja du får väl åka ut och se hur det ser ut nu då, jag kan väl ha haft otur bara. Jag säger bara som det blev för mig.

Hm, konstigt... var kanske att du var och pillade med dem? Jag lade i ordentligt fuktigt papper mellan två skålar, sen upp i ett köksskåp och så fick de ligga tills svansarna tittade fram. Behövde aldrig byta papper, även fast mina NL-frön tog mer än två dygn på sig.

Men får hoppas att du får upp något då iaf! Jag ska titta till mitt i helgen, får man se om det bara är att börja om eller hur det ser ut!
Jag har ju 7 plantor som börjat växa så helt kört är det ju inte så sätt, sen har jag ju 45 frön från dansken också, inga problem så. Lycka till

Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden

Plastpåsen är väl mer för att pollen inte ska blåsa iväg på de andra, sen att det fångar upp fröna är ju inte helt fel heller
Citera
2015-05-21, 11:35
Medlem
10Ls avatar
[quote=Utomhus123|53417841]
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic-Industries
Jag har ju 7 plantor som börjat växa så helt kört är det ju inte så sätt, sen har jag ju 45 frön från dansken också, inga problem så. Lycka till

Plastpåsen är väl mer för att pollen inte ska blåsa iväg på de andra, sen att det fångar upp fröna är ju inte helt fel heller

Inte plastpåse. Då får du bara blött dött geggigt pollen.
Citera
2015-05-21, 12:05
Medlem
Ja, precis, det blir blött och geggigt - ingen ventilation! Känns sjukt överdrivet för att förhindra pollenspridning!!! Dom som rekommenderat det för utomhusodling lär ju sakna egen erfarenhet! Förstår om man har påse inomhus på begränsat utrymme möjligen, där man dagligen kan ha kontroll över påsen...

Jag tycker ist följande alt:

*plocka bort hanar helt
*kontrollera pollineringen tex så som jag beskrev
Senast redigerad av Sunlightsweden 2015-05-21 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in