2015-05-29, 22:37
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Måste fråga, har du räknat 200 seedlings då ? Känns osannolikt.

Och ännu midre sannolikt att du skulle ha en 100 % grow rate på 200 frön, oavsett om det är jack och bönstjälken standard eller street seeds.

Dessytom, har du 200 seedlings inomhus ? du har inte lust att lägga upp en bild ?

Det går att få ruggigt bra germrate jag drog för ett par år sedan upp 94/98 i pluggboxar. Håller man nere storleken på dom så tar det inte mycket plats. 200seedlings i en 60x60 garderob pluggboxar 4x49. Finns fina hårdplastformar för seedling som gör 100st rimligt stora på 60x60. Grym germrate i dom med.
Finast germrate får man nästan i granpluggs krukorna. Saknar rätt ord här märker jag.

In short 200 av 200 kan funka utan att det ens är så komplicerat. Men 180-200 spelar ingen roll när man ändå kör så stort så tämligen oväsentligt.
Citera
2015-05-30, 00:40
Medlem
Superlemons avatar
[quote=9mmGoBang|53452244]Jaha, var ut häromdagen och såg att 60-70% av enda bädden var ordentligt ombökad av vildsvin

Jag såg tidigare i tråden att nät hade hjälpt en kille vid tidigare odling, något som jag också funderat på att skaffa. Men det känns nästan som att ett mjukt nät inte ska vara några som helst problem för ett nyfiket svin på +100kg att riva. Är isåfall mer inne på att göra ett litet metallstängsel, alt. skrämma bort med dofter. Har vid varje besök pissat runt bäddarna, men det lilla som jag lyckats klämma ur mig verkade inte räcka.

kanske lite overkill men borde inte sådant här funka? kanske inte just denna modell men har sätt på andra sidor för insäkter, katt o hunde och en egen för vilt i större storlek. aldrig sätt någon gå över 1000lappen men det finns nog dyrare verisoner med http://www.plantagen.se/katt-och-viltfri-tradgard-200002468-se

alt denna bör ju funka med http://www.bygghemma.se/utomhus/tradgard/skadedjursbekampning/skadedjur/katt-och-viltfritt-silverline/p-196023
Citera
2015-05-30, 01:20
Medlem
Organismen12s avatar
[quote=Superlemon|53510561]
Citat:
Ursprungligen postat av 9mmGoBang
Jaha, var ut häromdagen och såg att 60-70% av enda bädden var ordentligt ombökad av vildsvin
Ja fy fan, 2 år har vildsvin förstört allt för mig. Det enda som har funkat för mig har varit att hitta andra platser.
Ha några growspots istället för allt på samma ställe, kanske odla på ett tak på ett övergivet hus, och andra ställen.
Citera
2015-05-30, 04:11
Medlem
SuperCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Organismen12
Av erfarenhet så säger jag att det kommer garanterat misslyckas om det är din plan.

Om man klipper bort grenar runt om då? Vad spelar det för roll om det finns buskar runt omkring?
Solen tar sig in.
Citera
2015-05-30, 12:47
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Tänker eventuellt införskaffa nät emot rådjur och annat som vill äta upp växten. Undrar om det är ett sånt här man ska använda då http://www.plantagen.se/fagelnat-4-8-x-10-m-200016735-se? Och hur monterar man ett sånt så det sitter fast i marken?

Använt såna tidigare år till tomatplantor, ta 5 pinnar en i varje hörna på ditt land och en i mitten som är 50% högre än än hörnpinnarna. Lägg på nätet och spänn ut det, säkra med buntband.
Citera
2015-05-30, 16:14
Bannlyst
Morsning.

Tänkt att börja ett projekt med Auto viking tropical här nu i sommar.

Kommer sätta igång nästa fredag förhoppningsvis,detta alltså inomhus dom första två-tre veckorna,för att sedan plantera om utomhus i skogen.

Kommer jag hinna klart i tid?
Står på hemsidan att det skall ta runt 70 dagar outdoors?

Undrar även om lovpiss funkar att skrämma bort rådjur med?
Tänkte dutta ut lovpiss runt om hela stället såfall?

Gammal blazer,men ny på detta med odling,bara sett ett inomhus projekt polarn hade tidigare.

Tack!
Citera
2015-05-30, 16:56
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolermaster
Morsning.

Tänkt att börja ett projekt med Auto viking tropical här nu i sommar.

Kommer sätta igång nästa fredag förhoppningsvis,detta alltså inomhus dom första två-tre veckorna,för att sedan plantera om utomhus i skogen.

Kommer jag hinna klart i tid?
Står på hemsidan att det skall ta runt 70 dagar outdoors?

Undrar även om lovpiss funkar att skrämma bort rådjur med?
Tänkte dutta ut lovpiss runt om hela stället såfall?

Gammal blazer,men ny på detta med odling,bara sett ett inomhus projekt polarn hade tidigare.

Tack!
Ja förmodligen om vi får en lika bra sommar som förra året. Vet inte om den tar 70 dagar men räkna med 90. Jag tror faktiskt inte svenska rådjur gillar cannabis, kan ha fel men jag har aldrig haft problem med dom även om det kryllar av rådjur i min skog. Sniglar är det dock värre med.
Citera
2015-05-30, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Ja förmodligen om vi får en lika bra sommar som förra året. Vet inte om den tar 70 dagar men räkna med 90. Jag tror faktiskt inte svenska rådjur gillar cannabis, kan ha fel men jag har aldrig haft problem med dom även om det kryllar av rådjur i min skog. Sniglar är det dock värre med.

Vad hade du föredragit
Jordbädd eller grop?
Finns det något medel jag kan använda för att få bort sniglar och annat skit?

Hur vanligt är det att hobbyodlare lyckas få upp nämnvärt bra röka i skogen?,Är det vanligt?
Jag kommer studera som attan närmsta veckan och vara dedikerad för att lyckas med mitt projekt.
Tanken är att ha 3 plantor uppe

Om jordbädd.. vet du vart jag kan finna bra bilder på detta? Vill veta lite mer precis hur den bör se ut,vill inte lämna saker åt slumpen.

Fortsatt trevlig dag
Och tack!
Citera
2015-05-30, 19:16
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolermaster
Vad hade du föredragit
Jordbädd eller grop?
Finns det något medel jag kan använda för att få bort sniglar och annat skit?

Hur vanligt är det att hobbyodlare lyckas få upp nämnvärt bra röka i skogen?,Är det vanligt?
Jag kommer studera som attan närmsta veckan och vara dedikerad för att lyckas med mitt projekt.
Tanken är att ha 3 plantor uppe

Om jordbädd.. vet du vart jag kan finna bra bilder på detta? Vill veta lite mer precis hur den bör se ut,vill inte lämna saker åt slumpen.

Fortsatt trevlig dag
Och tack!
Om det är vanligt vet jag inte. Så länge man är någorlunda påläst så är de inga problem. Det mesta sköter sig självt när man kör utomhus.

Snigelgft finns att köpa på blomsterlandet/plantagen.

Vissa miljöer är väldigt blöta så skulle rekomndera att du la jorden direkt på marken istället. Hur du kör dina jordbädar spelar igen roll. Men tänk på att de kan växa o ta plats, så flera mindre jordbädar är att föredra enligt mig. I jordbädd med 40 liter skit och 40 liter jord kan du nog ha 3 st tropical, säkert fler men mer utrymme är bra. Jord är inte så jävla dyrt.

Sorry om jag svarade osammanhängande på dina frågor är riktgt stekt just nu.

Köp inte 3 st frön köp 10. Räkna med problem så då kan du hoppas på 5 st plantor.

En sak jag gjorde fel första gången är att jag blandade koskiten med jorden. De dog av övergödding då. Du ska ha två lager, först skit sen jord. På så sätt när de skiten först när de är
Större och behöver mer näring. Men du kanske är smartare än jag var och har redan snappat upp
De, lycka till!
Senast redigerad av smellyproof 2015-05-30 kl. 19:44.
Citera
2015-05-31, 01:26
Bannlyst
Finns perlite på blomsteraffärer?
Citera
2015-05-31, 04:49
Medlem
Vad kör ni för strains den här säsongen? själv så ska jag beställa typhoon, royal nepal och nepal ,danska strains, vet att jag kanske är lite sent ute med vädret har hittils varit dåligt
Citera
2015-05-31, 07:46
Medlem
Superlemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcceptTheGrow
Vad kör ni för strains den här säsongen? själv så ska jag beställa typhoon, royal nepal och nepal ,danska strains, vet att jag kanske är lite sent ute med vädret har hittils varit dåligt

kör den här bland annat , lowrider afghan/paki

den har jag mest kört på skoj då jag inte hitta mycket om just denna strain.
dessa la jag bara ut direkt i jord kruka och satte utomhus i söderläge.
Klarat sig väldigt bra och har tittat upp nu ett par cm ur jorden alla som blev planterade och har fått ungefär 4 mindre blad hitils. Det mer seriösa är typhoon då det är lite lättare då jag jobbar och inte kan dedikera lika mycket tid som jag vill
Senast redigerad av Superlemon 2015-05-31 kl. 07:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in