Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-05-20, 08:26
Medlem
Fick reda på detta:

Länken till skyddsrummet på www.hjak.se som du delat visar skyddsrummet som är del av p-huset Svalan på S:t persgatan i Uppsala.

Tack så väldigt mycket. Blir ledsen eftersom jag samtalat med HJAK Hans Jakobson och han sagt att det är inifrån Johannes. Då det inte stämde och att han inte riktigt mindes hur det såg ut i Johannes ,så utgick jag ju felaktigt att det troligast var "Riksbunkertunneln".
Kanske Hans kan förklara lite själv här i tråden?

Sedan funderar jag på en sak till. Varför syns det här meddelandet plötsligt så fort jag försöker göra ett inlägg?

Moderatormeddelande
Tråden handlar ENBART om sveriges riksbunkrar, håll er till topic annars blir det varningar hädanefter för Off Topic regel 0.03
//moderator

Har aldrig hänt mig förut. Är det så för er andra också eller är jag utpekad på något sätt av Flashback? Får folk som frågar efter illegala vapen och knark här på forumet också dessa restriktioner? Jag blir så osäker på om vad jag får skriva eller inte för att inte bryta mot denna cencur. Sist det förekom i Sverige var ju under beredskapstiden då VK2 härjade.

Kanske någon från Flashbacks ledning kan hjälpa mig få definierat lite mer var gränserna går eller inte? Eller är problemet att tråden svävar ut och blir för bred? Kanske skall den öppna infon om Kgl. bibliotekets underjord istället behandlas i egen tråd? Hjälp snälla!
Citera
2015-05-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag funderar lite kring Ulla Lindströms text och de "betongpelare" som där omtalas. Kanske är det inte pelare i de då nybyggda Bergslagsbergrummen som avses, utan i stället beslutar man om att förstärka RB-Johannes?
Nej. jag tror inte det.
Det finns inga spår efter pelare och bergrummet är ändå så pass smalt att pelare nog inte behövs.
Ulla sade detta 1958 och då hade nog "RB Johannes" lämnats (om den var "RB").
Citera
2015-05-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Jag skojar inte!

Tror inte att HEN ljög för mig. Inte den personen som ljuger! Tidsperiod för HEN "där" vet jag naturligtvis.

Därför många frågetecken efter era sista inlägg........

För övrigt regnar det fortfarande.

Ja, det beror på vilken tidsperiod vi talar om. Om "RB Johannes" varit "RB" så var detta sannolikt under en tidig period. Kanske från ca 1942 till in i början/mitten av 50-talet då andra anläggningar färdigställts (inkl de stora befolkningsskyddsrummen, däribland skyddsrum Johannes)?
Citera
2015-05-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Fick reda på detta:

Länken till skyddsrummet på www.hjak.se som du delat visar skyddsrummet som är del av p-huset Svalan på S:t persgatan i Uppsala.

Tack så väldigt mycket. Blir ledsen eftersom jag samtalat med HJAK Hans Jakobson och han sagt att det är inifrån Johannes. Då det inte stämde och att han inte riktigt mindes hur det såg ut i Johannes ,så utgick jag ju felaktigt att det troligast var "Riksbunkertunneln".
Kanske Hans kan förklara lite själv här i tråden?

Sedan funderar jag på en sak till. Varför syns det här meddelandet plötsligt så fort jag försöker göra ett inlägg?

Moderatormeddelande
Tråden handlar ENBART om sveriges riksbunkrar, håll er till topic annars blir det varningar hädanefter för Off Topic regel 0.03
//moderator

Har aldrig hänt mig förut. Är det så för er andra också eller är jag utpekad på något sätt av Flashback? Får folk som frågar efter illegala vapen och knark här på forumet också dessa restriktioner? Jag blir så osäker på om vad jag får skriva eller inte för att inte bryta mot denna cencur. Sist det förekom i Sverige var ju under beredskapstiden då VK2 härjade.

Kanske någon från Flashbacks ledning kan hjälpa mig få definierat lite mer var gränserna går eller inte? Eller är problemet att tråden svävar ut och blir för bred? Kanske skall den öppna infon om Kgl. bibliotekets underjord istället behandlas i egen tråd? Hjälp snälla!

Jag tror att det är lite upp till oss som är aktiva tråden att definiera VAD ämnet "Sveriges riksbunkrar" egentligen innefattar. Ämnet är, som jag ser det, dock väldigt brett.

Vad är definitionen av en "riksbunker"? Mitt förslag är:

Förberedd fortifikatoriskt skyddad uppehållsplats för Sveriges Högsta ledning (HL) och Centrala ledning (CL).

Förutom specifika berganläggningar tycker jag att politiska, historiska, tekniska och militärstrategiska faktorer som är av vikt för "riksbunkrarna" och deras utveckling ska vara inom ämnet.
Citera
2015-05-20, 10:47
Medlem
Föreslår vi kör på. Har mer att komma med ang detta historiska område men inget sensationellt. I mitten på 60 talet fick Kgl ett första litet mindre hemligt arkiv nedsprängt under sig. Kan det vara det som kanske haft en äldre historia? Varför omfattas kvarteret Torkan av SOS-centralens byggande?

Söktipps för Riksbunkerforskare:
1. Gå in här och drag kartan upp till Johannes och zooma in lite mer.
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/GallandePlan/

2. Följ den här handledningen http://insynsbk.stockholm.se/Documents/Sa_har_gor_du_.pdf där det allra intressantaste är att leta sig fram till den plankarta fastigheten gäller.

3. Prova att klicka på intilliggande fastigheter också där helt andra plankartor kan dyka upp för området. Du kommer tex. Till den här intressanta plankartan över det område som Riksbunker 1942 (mitt förslag på arbetsnamn from nu= Rb42) http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/GallandePlan/Planarende-Gallande/?JournalNumber=%C3%84dp%2092091&rid=70654&flg=0&su btyper=Start%20PM,Fast%20fornl%C3%A4mning%20RA%C3% 84,&plantype=%C3%84ndring%20av%20detaljplan

4. Klicka till vänster på blåmärkta texten ”plankarta” för att tex. Ladda ner den intressanta karta du då kommer till som på ritningen/kartan är angiven heta Dp9209 och som vars nummer tyder på att den är ritad 1992 inför byggandet av SOS-centralen med arbetstunnel mm.
Notera att den i norra delen har exakt de gränser som Rb42 har... Intressant är också varför kvarteret Torkan nere vid David Bagares gata är markerat. Byggdes det om här under också eller fanns det något tidigare där att skydda vid sprängningarna.

Jag har inte detaljdykt i dessa planer ännu men för Palmespanare och Riksbunkerforskare kan det ju vara intressant för eftersom Rb42 tycks haft en väldigt kort tid som aktiv då ju allt mögel som fanns borde hittats vid upprustningen 1956. Mögeltillväxten bör gått fort under den föreliggande tioårsperioden eftersom luftavfuktare ej fanns under denna epok. Enbart element för vattenburen värme användes i gplatserna då och stängdes kanske av efter kriget när tunnelskeppet konstaterats inte hålla måttet längre. Kanske var den röjd eller för dåligt skyddad? Det var inte långt till vare sig tyska delegationen eller dåvarande sovjetiska ambassaden. Den verkar heller inte ens försedd med den under kriget använda tekniken med "stötvågsfälla" kombinerat med vinklad infartstunnel så sprängbomb i infarterna bör haft stor verkan. Helt annan konstruktion på befolkningsskyddsrummet från 1954 strax väster därom. Kanske var den bara en av flera platser att välja utifrån eller dela upp sig emellan?

Kort tillägg 1:: För Palmespanarna är det ju intressant att mördaren senast sågs vid kvarteret Torkan och det omtalade säkerhetsföretaget låg väl också i dess hörne? Kör vidare i Palmetråden om intresse finnes.

Tillägg 2: I olika dokuments texter framgår också andra upphävda planer som kan vara värt att notera och försöka spåra upp. Kartorna benämns ofta med ord som dp22451, detaljplan, plankarta mm. Använd Bygg- och plantjänsten för att söka vidare på dessa ord kompletterat med kvartersnamn eller adresser.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-05-20 kl. 10:51.
Citera
2015-05-20, 11:36
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag tror att det är lite upp till oss som är aktiva tråden att
definiera VAD ämnet "Sveriges riksbunkrar" egentligen innefattar.

Se detta inlägg: (FB) Sveriges riksbunkrar
Citera
2015-05-20, 13:19
Medlem
guderis avatar
När vi ändå är inne på anläggningar i Stockholm så skulle jag vilja veta om det finns någon som vet vilken anläggning RB- Stockholm egentligen är?
Nu pratar jag kalla kriget och i samma tidsperiod då zonen var aktiv. Det fanns nämligen en anläggning enligt hörsägen i Stockholms området, som driftades av SFV, jag till och med personal från zonen som ibland fick åka dit och utföra arbeten.

Kan det röra sig om Hammarby, eller rent av Elefanten eller Vargen som skulle fungera som en första utpost där riksledningen samlades i händelse av ofred. Jag tänker mig att Garbo serien beskriver detta på ett någorlunda korrekt sätt?
Citera
2015-05-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
När vi ändå är inne på anläggningar i Stockholm så skulle jag vilja veta om det finns någon som vet vilken anläggning RB- Stockholm egentligen är?
Nu pratar jag kalla kriget och i samma tidsperiod då zonen var aktiv. Det fanns nämligen en anläggning enligt hörsägen i Stockholms området, som driftades av SFV, jag till och med personal från zonen som ibland fick åka dit och utföra arbeten.

Kan det röra sig om Hammarby, eller rent av Elefanten eller Vargen som skulle fungera som en första utpost där riksledningen samlades i händelse av ofred. Jag tänker mig att Garbo serien beskriver detta på ett någorlunda korrekt sätt?

Att det även i modern tid funnits, och fortfarande finns, en RB i Stockholm tror jag att man lugnt kan utgå ifrån. I Garbo fanns denna RB i Katarinaberget, rakt under van der Nootska palatset. Om detta är en hint om att Södermalm är rätt stadsdel ska jag låta vara osagt.

Jag inbillar mig att en modern RB ligger innanför tullarna och kan nås via tunnelsystemen från Riksdagshuset och regeringskvarteren.

Elefanten med kamrater tror jag inte på. Kanske inte heller telefonibergen, då dessa är "röjda" och antagligen också måltavlor för sabotage tidigt under skymningsläge.
Citera
2015-05-20, 19:13
Medlem
Ytterligare ett samtal senare...

Bergrummet under Johannesgatan byggdes nog under VK2. Det fanns inget "officiellt" namn för detta bergrum bland de som på något sätt berördes av det på 80-talet.

Södra delen:
Innehöll en LC som lades ner senast på 80-talet. Namn okänt.
Hemvärnet använde lokalerna fram mot 80-talet. Fordonsinfarterna Jutas Backe och Drottninghusgränd fanns i varje fall på 80-talet och gick till denna del. Ena våningsplanet användes som garage. Vägg, mellan norra och södra delen, med stötvågsport alldeles norr om Jutas backe infarten.

Norra delen:
Gammal kontorsinredning med små arbetsrum med väggfast fällsäng. En reception i mitten på övre våningen. På 80-talet fanns t.o.m viss kontorsutrustning kvar. I södra delen av Norra bergrummet fanns fläktrum resp rum med reservkraftaggregat.
Kanske fanns det plats för uppskattningsvis 70 arbetande personer i utrymmena.
Inget minne av någon större plenisal eller mötesrum.
Rykten sa att regering och kung skulle ha detta som upl, men min källa vill inte spekulera i vad bergrummet kunde använts för.

Det har inte funnits någon formell FE i detta bergrum. Kanske använde Johannes brandstation södra bergrummet som parkering för brandbilar ibland, vilket skapat denna uppfattning.

Förbindelsen med Snickarbackens inslag (och Sthlm Energi tunnelsystem) tillkom vid bygget av SOS.

Frågar man inget, så får man inget veta...
Citera
2015-05-20, 19:45
Medlem
Hej måste rätta mig själv ordentligt.
Jag och Hans (HJAK) har konverserat och jag kom faktiskt aldrig så långt som till ett telefonsamtal med honom. Däremot har vi mailväxlat en del om Johannes och det är där jag felaktigt fått för mig att bilderna i reportaget "Här får bilar stå ifred" var ifrån Johannes men Hans berättar förvånat för mig att de är ifrån Uppsala. Mitt minne svek mig alltså och VILL man verkligen tro på något, konstaterar jag bara att det faktiskt går hur bra som helst att vilseleda sig själv. "Omvänd Maskirovka" eller vad det nu skall kallas...
STOR ursäkt Hans!

Ang Garbo -älskar dess Rb beskrivningar. Resan för regeringen utgick ifrån att de kom ut i tunnel till Klaratunneln varifrån färden gick vidare.
Jämför man det vi känner till idag, så är ju TIVEDEN-bunkern till stor del sann även om beskrivningen för läsaren ett antal mif i fel riktning. Resan norrut till Milo B´s gamla anläggning har vi ej funnit gåtan på men det finns ingen bunker mellan Stöllet och Malung för det.

Tittar vi åter på Sthlm så har ju ett helt obekräftat spår på wikipedia angett Klara befolkningsskyddsrum för del av regeringen. Min gissning är att det är en på 80-talet modern variant av Rb42 som avses och absolut inte Klara som anges på Wikipedia. Förmodligen delade man upp sig för att inte alla skulle kunna slås ut men ändå ha kvar delar i stan som kunde förhandla in i det längsta. En liten men viktig plats man förmodligen inte ville vara långt ifrån kan varit knutpunkterna i telenätet i form av "Riksstation" eller dess kanske mindre motsvarighet i form av "krigsväxel".
Så för mig känns trakterna av Johannes, Jericho och Hammarby som värdiga alternativ. Man skall definitivt INTE leta på ställen som Garbo anger.

MEN en bunker i grus är ej atombombsäker och inte dess sköra betongkulvertar/hisschakt heller. Bunkern behöver "berg i dagen" för att inte täckas igen efter en bombräd. Platser med "berg i dagen" är ställen som Johanneshöjden, Hammarby, Söder Mälarstrand och efter att studerat geologiska och historiska kartor ser ja att även Grå huset och Tre Vapen (och självklart Kungholmen med Kungsklippan) omfattas. Gamla stan och Gamla Klaraområdet består av en 30m tjock grusmatta innan man kommer ner till berget. Ett undantag är Riddarholmen där det finns bra berg med både skyddsrum och tunnelschakt.
Citera
2015-05-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi

Inte innanför tullarna. Att placera det civila styret i en bunker under cetrala Stockholm med max 40-50 meter bergtäckning när Sovjet planerade att släppa kärnvapen med sprängkraft på över 1 megaton vore rent vansinne, det visste man redan på 1950-talet.

Hela den civila krigsplaneringen efter vätebombens intåg utgick ifrån att Stockholm skulle förvandlas till en askhög, alla samhällsviktiga funktioner som skulle kunna tänkas få användning efter en kärnvapendetonation över Stockholm placerades minst 15 km från cetrala Stockholm, exempelvis Huddinge sjukhus som är byggt för att fungera även efter att kärnvapen raderat Stockholm från kartan.
Citera
2015-05-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Inte innanför tullarna. Att placera det civila styret i en bunker under cetrala Stockholm med max 40-50 meter bergtäckning när Sovjet planerade att släppa kärnvapen med sprängkraft på över 1 megaton vore rent vansinne, det visste man redan på 1950-talet.

Hela den civila krigsplaneringen efter vätebombens intåg utgick ifrån att Stockholm skulle förvandlas till en askhög, alla samhällsviktiga funktioner som skulle kunna tänkas få användning efter en kärnvapendetonation över Stockholm placerades minst 15 km från cetrala Stockholm, exempelvis Huddinge sjukhus som är byggt för att fungera även efter att kärnvapen raderat Stockholm från kartan.

Håller med dig då på början av 70-talet Elefanten, Vargen och Täljövikens konferenscenter byggs på dessa avstånd.
MEN det finns också exempel ifrån 50-talet som anger mindre riskområden för lite mindre atombomber. Jfr tex Antus karta i mitten på denna sida http://antus.org/undan.html
För att slå ut skyddad anläggning använde sig WP och NATO av 100-150 kt laddning med markdetonation. Speciellt mot slutet av KK då precisionen var bättre. Det gällde då betongbunkrar som var nergrävda ledningscentraler.

På bilden ser vi det röda verkansområdescirklarna men lägg också märke till de blå ringarna visandes Chefen kustflottans krigsuppehållsplats under Skeppsholmen. Den blå ringen på Riddarholmen har i flera år varit i mitt fokus. Varför markera den platsen? Ett skyddsrum ligger under det hus som disponeras av justitiedepartementet och helt nära gråmunkarnas underjordiska källarutrymmen. Skyddsrummet har pansardörren mot fartyget som alltid legat där och nu går nya tunneln in i ön precis väster om, och under dörren. Från MSB har jag bara fått ut knapphändiga uppgifter om skyddsrum för ca 300 pers.

Sen direkt utanför Tullarna gissar jag detta ställe kanske är beläget http://iconosquare.com/p/874822825294619816_1532586464
Bildtext: Så här ser det ut i en supermodern bunker 90 meter under marken

Till sist en bild jag tror kanske kan vara inrymningstrappan till befolkningsskyddsrummet Johannes, beläget nära klockstapeln på kyrkogården http://iconosquare.com/p/876176337597293741_1532586464
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in