Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-05-19, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Tar man en skärmdump på översiktsbilden bland originalritningarna till SOS-centralen, lägger in den som ett halvtransparant lager över en karta i Photoshop, så ser man lite bättre. Även detaljritningarna på SOS-centralen avslöjar att den har tunnelförbindelse med dels Riksbunkern och dels snickarbacken. Sprängstenen från SOS-centralen skall ha tagits ut den vägen och inslaget ser på ritningarna ut att ligge på vänster hand direkt efter första högersvängen. (tolkningarna kan ju vara fel eftersom ritningarna är ganska suddiga i uppförstorat skick.)

Ritningarna igen http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=67487
Högst troligt Riksbunkern: http://hjak.se/2011/06/17/ett-rum-dar-bilar-far-sta-i-fred/

Jag funderar lite kring Ulla Lindströms text och de "betongpelare" som där omtalas. Kanske är det inte pelare i de då nybyggda Bergslagsbergrummen som avses, utan i stället beslutar man om att förstärka RB-Johannes?
Citera
2015-05-19, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia
Vet någon med säkerhet vilket berg det här rörde sig om som frugan plockade upp karln någonstans så har vi ju möjligen bockat av A1 HKV eller en lika viktig anläggning

Finns det annars något bergrum i Vara-trakten som har/haft riksintresse?

Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Kraftigt OT men stridsledningscentralen Björn som ingick i attackeskadern E1 eller "ÖBs klubba" låg vid Öttum mellan Vara och Skara. Anläggningen avslöjades av Stig W.

Åter till ämnet, jag är lite nyfiken på om det låg någon sanning bakom uttalandet som ägaren av Whiskeyfirman som huserade i hästskon nämnde. Han sa under filmen som fanns från berget som visades i lokal tv att " konungabunkern " skulle säljas. Kan ju inte vara helt taget ur luften?

Citat:
En attack från Stalins Sovjet under kalla kriget skulle bekämpas – från en topphemlig militär bunker söder om Skara.
Därifrån skulle ett eventuellt motanfall ledas, och nu ska arkeologer från Göteborgs universitet kartlägga den gömda militärbasen.
http://www.expressen.se/gt/bunkern-dar-stalins-attack-skulle-stoppas/
Citera
2015-05-19, 08:45
Medlem
Bergakungens avatar
Achtung-Panzer blev sur förra gången, men det skiter jag i:

Om tråden inte skall förfalla till att handla om varjehanda bergrumsanläggning så måste man fundera om det man diskuterar är en riksbunker eller om det är något annat. Björn, och sedermera Sten-Björn är inga riksbunkrar (det har heller ingen sagt).

Att det under KK funnits en förberedd och relativt välskyddad uplats för regering och delar av riksdagen lokalt i Stockholm är sannolikt och rimligt. Var den varit belägen är historiska fakta (är det tjänsteparkering för SOS-centralens chefer?), och om det idag finns en motsvarande sådan plats (tänk "beredduppgift") lär ju ingen vettig människa avslöja vare sig platsen eller planen.
Citera
2015-05-19, 08:53
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Om tråden inte skall förfalla till att handla om varjehanda bergrumsanläggning så måste man fundera om det man diskuterar är en riksbunker eller om det är något annat. Björn, och sedermera Sten-Björn är inga riksbunkrar (det har heller ingen sagt).

Att det under KK funnits en förberedd och relativt välskyddad uplats för regering och delar av riksdagen lokalt i Stockholm är sannolikt och rimligt. Var den varit belägen är historiska fakta (är det tjänsteparkering för SOS-centralens chefer?), och om det idag finns en motsvarande sådan plats (tänk "beredduppgift") lär ju ingen vettig människa avslöja vare sig platsen eller planen.

Jag håller med dig. Jag anser att det är en viss skillnad på en "Riksbunker" och ett vanligt befolkningsskyddsrum om än anpassat för riksdagshuset vid akuta bombanfall.

Dessutom existerar "RB Stockholm" faktiskt, men det är inte placerat i något parkeringshus.
Citera
2015-05-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evertoniangbg
http://www.expressen.se/gt/bunkern-dar-stalins-attack-skulle-stoppas/
Värt att notera är att all diskussion på utgrävningarnas facebooksida som talar om platsen som "Träbjörn" stoppas. Den får enbart kallas "Björn". All millitär info om anläggningen kommer ifrån endast en källa som absolut inte vill erkänna att verklighetens "Björn" stod klar samtidigt i annan landsända och belägen djupt ner i berg. Därav det ofta använda namnet "Stenbjörn".

Att under 50-talets atombombshot mot atackeskaderns baser på västgötaslätten, sätta ledningen i en träbarack har aldrig varit verkligt. Speciellt inte som hela Riks- och militärledningen satt djupt ner i sina då nybyggda berg. Träbjörn bestod av gamla träbaracker ifrån Jonstorps flygfält som med bla. Öttumsfältet byggdes för att hålla tyskarna stången i väst. I mitten på 50-talet byggs de ut och kompletteras för att sedan användas som övnings- och vilseledande grupperingsplats. Det Wennerström sålde till ryssarna var med säkerhet den nybyggda Stenbjörn och han var på den nivån inom Flygledningen att han kännde till den och högst troligt under 50-talet hade en funktion i den eller åt den i form av sin attaché-befattning i Washington.

Sammanfattning: Det är OK att en myndighet inte behöver berätta allt och behöver sekretess för att skydda sig, men det som nu sker är ren historieförfalskning av någon som nu är i helt civil tjänst. Den dagen någon myndighet kommer att ange Träbjörn som den skarpa anläggningen, finns inte.
OM Träbjörn varit attackeskaderns ledningsplats så var det under andra världskriget då en främre sådan kanske erfordrades eftersom förbindelseavstånden till Högkvarteret kanske var långa och lätt avbrutna. Lögn och förbannad dikt alltså!

Den andra stora anläggningen vid Västgötaslätten bestod av amförrådet i Billingen som på femtiotalet blev Milostabens krigsup. Under VK2 skulle striderna i passet Vänersborg-Uddevalla ledas av Chefen för andra armekåren som hade sin lilla krigsstab i gården EKEDAL mellan Grästorp och Vara. Detta ett par mil väster om Träbjörn. Har fått det bekräftat av ägaren till Ekedal. (inget finns som minner om detta idag så stör dom ej)

Det enda som knyter en civil "Riksbunker" till området är Karlsborg och det enda rykte som anger när den blev inaktuell säger 1925 men det har ingen lyckats få fram säkerställd information om.

Det är alltså MYCKET intressant att fastställa Johannesbunkern ålder men OM det är vår nu funna tunnel så anger källor att det gjorts under VK2 då det sprängdes skyddsrum lite överallt i stan.

Om Riksstyrelsen satt här med sin "krigsväxel" så kunde Rikstelefonstationen JERICHO bombas ut utan att de viktigaste förbindelserna bröts med omvärlden. Eftersom civila ej var samgrupperad med den militära så funderar jag på om det inte redan under VK2 sprängdes ut tunnel österut för att nå Grå huset och Tre Vapen där HKV resp Flygledningen fanns i olika former.

Ännu intressantare blir det om delar i Johannesområdet kan dateras till 30-talet eller tom VK1 men då låg det kanske för ocentralt i stan för att vara aktuellt i ett inledningsskede. Grå huset byggdes 1921 åt Försvarsstaben har jag för mig.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-05-19 kl. 09:53.
Citera
2015-05-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedy
Angående RB under Johannesgatan.

Det gäller att skilja på bergrummen och tunnlarna i Brunkebergsåsen/Johannesområdet. En del av dom sitter ihop på välkända eller hemliga sätt, en del inte alls. Johannes skyddsrum är tex totalt ointressant.
Regeringens skyddsrum var beläget i den norra delen av bergrummet under Johannesgatan. Det delade berg med en FE och en LC tillhörande Civilförsvaret, dock med skyddsportar emellan. Bergrummet byggdes i början av 1940-talet men hur länge det var aktivt som regeringsskyddsrum har jag inte lyckats luska fram.
I vissa källor anges platsen inte explicit som regeringsskyddsrum utan som ett "skyddsrum för statliga myndigheter". Om detta bara är en förenkling eller om skyddsrummet haft varierande syften med tiden är oklart.

En topphemlig in/utgång fanns upp till fastigheten ovanför. Ifrån bergrummet går en cirka 15m lång tunnel österut med två gas/skyddsportar som leder till ett schakt upp till husets källare.

FE:n söder om detta var en ordinär FE, av nån anledning verkar inte så många ha koll på den. Söder om FE:n låg ytterligare ett tvåvåningsbergrum i form av den LC som ofta finns vid FE-anläggningar. Till detta finns också en relativt okänd, småhemlig ingång som jag antar att du också hittat: från ett trapphus i fastigheten ovanför.

Ovanstående ger att bergrummet under Johannesgatan (LC/FE/RB) har totalt 4 ingångar, vilket känns som ett intressant sammanträffande vad avser Lingärdes dokument. Två ingångar via gatorna Jutas Backe och Drottninghusgränd, en ingång ifrån Brandstationen ovanför, samt en ingång via Regeringens bergrum, något som nog får anses som kvalhemligt på sin tid.

Det utrymme Lingärde pratar om är alltså med all sannolikhet det som på ritningar betecknas LC. Ett tvåvåningshus insprängt i berget söder om FE:n under Johannesgatan. Vad som pågått i detta utrymme åren mellan 1942-1993 är märkligt svårt att hitta information om. Det anges diffust i dammiga dokument att det använts som "förråd" eller är ett "utrymme som tillhör brandförsvaret".
Platsen har också rikstelekabelanslutning.
När SOS-alarm byggdes kring -93 inspekterades detta och revs sedan och fick annat syfte.

För tråden bör nämnas att allt ovanstående är hämtat ifrån öppna fria källor och är idag inte sekretessbelagt. Det är dessutom rivet. Det i området som är sekretessbelagt idag är det ledningstunnelsystem som finns under detta så det kan vi lämna hädan. Bergrummet i Johannesgatan sitter inte ihop med ledningstunnlarna på något sätt.

Tack Jedy! Det här var det bästa klargörande jag sett om denna mytomspunna plats. Men jag får inte riktigt ihop det då det på ritningarna inte framgår ännu ett bergrum. Kan det ändå kanske vara så att det är SOS-centralens bergrum du beskriver och att detta byggdes om på 90-talet? Ser lite trångt ut på ritningarna för att få plats med ännu ett mellan de tre som ritningarna visar (3:dje är befolkningsskyddsrummet).

ELLER är det så att bergrummet du beskriver är det nordost om SOS-centralen som anges som "Teknikutrymme" (eller något sådant) på de uppförstorade ritningarna. Dessutom framgår ju också rätt väl av ritningarna att SOS har tunnel både till "Riksbunkerskeppet" och Snickarbackens tunnel. En riksbunker måste ju ha skyddad förbindelse med omvärlden och enda vägen verkar ju vara Snickarbackstunneln och vidare ut i systemen. Saknas en sådan anslutning är jag osäker på hur "skarp" eller viktig anläggningen var. Kanske en av flera ? Hursomhelst är tunnelanslutning en avgörande fråga. just på denna koncentrerande plats. Du beskriver också en ingång via byggnad. Säg till om du inte menar "ingången vid F" (se nedan)

Jag älskar också din beskrivning av Ulf Lingärdes "-en kvalhemlig ingång vid F". Har sett bilder på den och bekräftar att jag är övertygad om att F:et står för FLICKSKOLAN.
Gången syns ju tydlig sluta under fastigheten som idag heter Engelska skolan på Johannesgatan. Riksbunkertunneln skulle ju byggts under VK2 och skriftlig info från Stockholmskällan anger att byggnaden förr huserades av Stockholms Kommunala Flickskola och att byggnaden 1942 genomgick en omfattande "renovering". Antar gången byggdes då. Mer info kommer säkert från den som känner till mer.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-05-19 kl. 09:49.
Citera
2015-05-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Ber om ursäkt. Mitt fel att jag blev irriterad. Håller också med dig att utsvävningarna ibland tar fokus ifrån den centrala Rb-diskussionen. Denna är ju lite komplex då den hela tiden lever i nära symbios med HKV och andra Centrala myndigheter och då blir lite svår att "urskilja i mängden. Därav behöver vi kanske även beröra områdena som angränsar.

Som du ser i ovanstående inlägg brukar jag ge förklaring direkt och slutligen försöka återknyta till Rb-frågan. Oftast räcker ju en länkhänvisning men i detta fallet kommer jag ju med lite ny information därav längden.

Hoppas vi kan fortsätta utan några "Bad feelings" mellan oss. Visst fasen tillför du jättemycket med all din erfarenhet.
Citera
2015-05-19, 11:53
Medlem
jedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Tack Jedy! Det här var det bästa klargörande jag sett om denna mytomspunna plats. Men jag får inte riktigt ihop det då det på ritningarna inte framgår ännu ett bergrum. Kan det ändå kanske vara så att det är SOS-centralens bergrum du beskriver och att detta byggdes om på 90-talet? Ser lite trångt ut på ritningarna för att få plats med ännu ett mellan de tre som ritningarna visar (3:dje är befolkningsskyddsrummet).

ELLER är det så att bergrummet du beskriver är det nordost om SOS-centralen som anges som "Teknikutrymme" (eller något sådant) på de uppförstorade ritningarna. Dessutom framgår ju också rätt väl av ritningarna att SOS har tunnel både till "Riksbunkerskeppet" och Snickarbackens tunnel. En riksbunker måste ju ha skyddad förbindelse med omvärlden och enda vägen verkar ju vara Snickarbackstunneln och vidare ut i systemen. Saknas en sådan anslutning är jag osäker på hur "skarp" eller viktig anläggningen var. Kanske en av flera ? Hursomhelst är tunnelanslutning en avgörande fråga. just på denna koncentrerande plats. Du beskriver också en ingång via byggnad. Säg till om du inte menar "ingången vid F" (se nedan)

Jag älskar också din beskrivning av Ulf Lingärdes "-en kvalhemlig ingång vid F". Har sett bilder på den och bekräftar att jag är övertygad om att F:et står för FLICKSKOLAN.
Gången syns ju tydlig sluta under fastigheten som idag heter Engelska skolan på Johannesgatan. Riksbunkertunneln skulle ju byggts under VK2 och skriftlig info från Stockholmskällan anger att byggnaden förr huserades av Stockholms Kommunala Flickskola och att byggnaden 1942 genomgick en omfattande "renovering". Antar gången byggdes då. Mer info kommer säkert från den som känner till mer.

Det finns mängder med bergrum på den här platsen så har full förståelse för att det kan bli förvirrande. Finns också många rykten och missuppfattningar. När denna ledningsplats byggdes och förmodligen var som mest aktuell fanns tex inte infart Snickarbacken eller såklart SOS. Befolkningsskyddsrummet västerut byggdes däremot i samma veva.
Ledningstunnlarna som idag finns i området existerade inte heller, inte ens på ritbordet..

SOS, Johannes Skyddsrum, Ledningstunnlar och de andra kulvertarna, tunnlarna och bergrummen som finns i området är offtopic så jag ska inte bre ut mig om dom.

Intressant tanke angående (F)lickskolan, det låter fullt rimligt. Ombyggnaden stämmer också väl in tidsmässigt som du skriver.

Den stora frågan jag vill ha svar på är när detta skyddsrum slutade vara aktuellt för regeringen? Min gissning efter några års research om platsen är att det förmodligen inte lär varit "aktivt" speciellt länge. Detta baserat på en rad egenskaper platsen har och inte har.
Citera
2015-05-19, 19:20
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag funderar lite kring Ulla Lindströms text och de "betongpelare" som där omtalas. Kanske är det inte pelare i de då nybyggda Bergslagsbergrummen som avses, utan i stället beslutar man om att förstärka RB-Johannes?

Vill tacka alla i tråden för fantastisk information och ett grymt bra arbete med att se det ur alla möjliga olika infallsvinklar..

Tack alla för intressant läsning!
Citera
2015-05-19, 21:59
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Medan vi väntar på att det ska torka upp i skog och mark.....

"RB Stockholm", vad vet vi om den? "Enligt uppgift" så ska anläggningen vara enormt stor och rymma "kung, regering och riksdag".

Jag skojar inte!

Tror inte att HEN ljög för mig. Inte den personen som ljuger! Tidsperiod för HEN "där" vet jag naturligtvis.

Därför många frågetecken efter era sista inlägg........

För övrigt regnar det fortfarande.
Citera
2015-05-19, 22:12
Medlem
Bergakungens avatar
När det gäller Riksbunkern (Med det gyllene badkaret) är det något annat än de skyddsrum som rimligtvis funnits på närmare håll.

Noga taget kan vilken stor stabsanläggning som helst fungera som fullständig RB, men en anläggning av skyddsrumskaraktär behöver inte rymma mer än mellan 50 och 200 personer för att fungera väl som skyddsrum, även för regering och krigsdelegation.

Men vidgar man begreppet att handla om hela skyddskedjan, från Stockholm och vidare, så är det ju helt klart att det funnits enklare och mindre uthålliga skydd helt nära. Det är helt nödvändigt att ha det så, annars skulle ju stora RB tänkas bli meningslös vid kuppanfall eller överraskande större anfall med kort förvarningstid. Tidramar för lokalt skydd är minuter (rätt många), men för den stora, permanenta Uplatsen talar vi om timmar (rätt många timmar, upp till ett dygn) och troligen mer än så om ingen förvarning givits.

Vad gäller bergrum i Stockholm har jag noll koll, men att det i relativ närtid funnits (och troligen finns) skyddsrum för regering och riksdag är extremt rimligt att tänka sig. Att dessa inte diskuteras öppet är ju självklart.
Citera
2015-05-19, 22:46
Medlem
Lite information angående bergrummet under Johannesgatan.

Det gamla bergrummet efter SOS:

Endast det långa smala bergrummet under Johannesgatan är det gamla bergrummet. Allt annat söder om byggdes iom SOS ledningscentral.

I och med bygget av SOS ändrades bergrummet under Johannesgatan om fullständigt. Idag syns inte ett tecken (i varje fall för mig som inte är byggnadsingenjör) på att detta bergrum är gammalt.

Garaget används av SOS personal. Infart Jutas backe där infarten delar sig åt vänster till garage i ett plan och höger med garage i två plan. Öglan längst norrut är körramp ner till nedre plan. Utfart genom Drottninghusgränd. Takhöjden på bergrummet är samma i både norra och södra delen och är uppskattningsvis 10 m. Ingångarna verkar vara nämnda två in-/utfarter, nödutgång/spiraltrappa upp till skolan samt gångförbindelser mot nya SOS-delen.

Snickarbacken har med Fortum och tunnelsystemet under Sthlm att göra. Iom bygget av SOS anslöts den till SOS.

Det gamla bergrummet före bygget av SOS:

Jag har pratat med två personer som varit ner i bergrummet före SOS, dvs från mitten av 70-talet till slutet 90-talet. Även om minnesbilderna inte är kristallklara så säger de samma sak.

I fd Flickskolans ("F") nedre källare fanns det en liten skrubb med gammal dörr med stor nyckel. I skrubben fanns en spiraltrappa. Skolan hade av någon anledning en nyckel. De såg aldrig någon som gick ner för trappan, förutom televerket som gick ner kanske en gång/månad.

Gick man ner för spiraltrappan kom man, via ståldörr med vred, ut i en kort bergtunnel som mynnade ut på övervåningen av bergrummet.

Det första som mötte en var en reception med receptionsdisk. Mörkt trä och inredning av 40-talsmodell. Åt bägge hållen gick korridorer med dörrar och mindre rum innanför (ca 6-10 m2). Rummen var kontorsrum med bord och stol samt en väggfast fällbar säng av metall.

Det fanns en trappa ner till undervåningen vid receptionen.

Det fanns bara en dörr, som var låst, där Jutas backe infarten är idag. Efter den dörren var bergrummet avstängt tvärsöver med en vägg med någon form av port, dvs de såg inte vad som fanns i södra delen av bergrummet.

Stället var mycket dammigt och gammalt redan vid mitten 70-talet. Ingen belysning, men spår efter hemlösa. De gick aldrig ner till undervåningen och vet därför inte hur det såg ut där.
Det berättades för dem att regering och kung skulle vara där under krig.

För övrigt är dessa bilder inte från detta bergrum/garage: http://hjak.se/2011/06/17/ett-rum-da...ar-sta-i-fred/
Senast redigerad av CVNVInson 2015-05-19 kl. 22:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in