2015-05-20, 13:36
Medlem
Rätt till A-kassa fast man har jobb?

Hej.
Utefter trådstarten låter det simpelt.
Men har haft ett heltidsjobb på lager där jag tjänat ca 30'.
Haft även inkomstförsäkring och dylikt. Men nu fick jag kicken där.
Dock så har jag ett städjobb på helgerna med en lön på cirka 12.000.

Nu fick jag foten som sagt ifrån jobbet jag tog akassan på.
Har man rätt till ersättning då av akassam?
Citera
2015-05-20, 13:41
Medlem
Gabriel Knights avatar
Du får ju stämpla upp till heltid om du behöver det. Nu förstod jag det som att du har visst helgjobb men det är ju bara deltid och inte så ofta. Prata med A-kassan och anmäl dig som arbetslös får du väl höra vad de säger men som jag ser det har du rätt till A-kassa
Citera
2015-05-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Du får ju stämpla upp till heltid om du behöver det. Nu förstod jag det som att du har visst helgjobb men det är ju bara deltid och inte så ofta. Prata med A-kassan och anmäl dig som arbetslös får du väl höra vad de säger men som jag ser det har du rätt till A-kassa

Deltid men OB och skit gör att jag ligger på 12K men hade jag inte haft jobb alls hade den akassan betalat ut typ 26K netto
Citera
2015-05-20, 14:17
Medlem
ekerilars avatar
Eftersom du har ett deltidsjobb får du stämpla upp till heltid, men bara i 75 dagar. Det är i sammanhanget oväsentligt vad du tjänar på ditt deltidsjobb. Det är antalet timmar som räknas.
Citera
2015-05-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Eftersom du har ett deltidsjobb får du stämpla upp till heltid, men bara i 75 dagar. Det är i sammanhanget oväsentligt vad du tjänar på ditt deltidsjobb. Det är antalet timmar som räknas.

Jag har ca 30h jobb där.
Så jag får då bara stämpla 10h till då?
Citera
2015-05-20, 17:58
Medlem
Tack för alla svar allihop!

Det jag också brådskande undrar innan jag åker är följande:

Om en arbetsgivare ser min AMS-profil och erbjuder mig ett jävla pissjobb jag vare sig vill ha eller kan få lån av - vad händer om jag tackar nej(antar att jag ej får göra detta) samt kan man på något sätt dölja att man tackat nej? ser dom inte allting som gått via arbetsförmedlingen?

...tips på hur jag kan tacka ja utan att arbetsgivaren blir värst imponerad önskas också! tex "ja jag är intresserad av att höra mer...." eller blir det för uppenbart att jag medvetet gör mig omöjlig då?

Men helst av allt vill jag bara tacka nej till skiten, vänligen hjälp åker iöverimorgon
Citera
2015-05-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smennom

Om en arbetsgivare ser min AMS-profil och erbjuder mig ett jävla pissjobb jag vare sig vill ha eller kan få lån av - vad händer om jag tackar nej(antar att jag ej får göra detta) samt kan man på något sätt dölja att man tackat nej? ser dom inte allting som gått via arbetsförmedlingen?

...tips på hur jag kan tacka ja utan att arbetsgivaren blir värst imponerad önskas också! tex "ja jag är intresserad av att höra mer...." eller blir det för uppenbart att jag medvetet gör mig omöjlig då?

Men helst av allt vill jag bara tacka nej till skiten, vänligen hjälp åker iöverimorgon

Om det är ett pissjobb och ger dåligt betalt så kan du tacka nej; har för mig att det skall vara 75% tidigare lön, är doc verkligen osäker på det där ista doc.

Du kan ju söka jobb på orten du vill dra till, komma på en intervju och t.o.m. få anslag från ams -på max 2500kr- för att gå på en intervju i EU/EES.
Citera
2015-05-20, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Om det är ett pissjobb och ger dåligt betalt så kan du tacka nej; har för mig att det skall vara 75% tidigare lön, är doc verkligen osäker på det där ista doc.

Du kan ju söka jobb på orten du vill dra till, komma på en intervju och t.o.m. få anslag från ams -på max 2500kr- för att gå på en intervju i EU/EES.

Stämmer inte, man måste tacka ja så länge man inte har medicinska skäl..

är det värsta som kan hända att jag inte fåt 5 dagars a-kassa? har aldrig tackat nej innan och väntar fortfarande på besked från a-kassan.
Citera
2015-05-20, 19:18
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:

Eller så gör du som en gjorde mot oss då han skulle få jobb av oss.
Samma morgon han skulle komma ringde han och beklagade sig över att ett av hans 7 barn var sjuk, det brukar snurrar runt en stund bland barnen så han skulle höra av sig när alla är friska.

Han har inte ringt ännu och det har gått 25 år nu.

"Fast vi tror inte ens att han hade barn, då. "
Senast redigerad av Kilowattjagaren 2015-05-20 kl. 19:21.
Citera
2015-05-20, 19:27
Medlem
Citat:
Stämmer inte, man måste tacka ja så länge man inte har medicinska skäl..

är det värsta som kan hända att jag inte fåt 5 dagars a-kassa? har aldrig tackat nej innan och väntar fortfarande på besked från a-kassan.

Tror inte du måste tacka ja till ett heltidsjobb på 5 000kr i månaden

"http://www.iaf.se/Global/Lag-Ratt/Foreskrifter/IAFFS2004-03.pdf?epslanguage=sv"

"Arbetsinkomsten
15 § Om inkomsten i det anvisade eller erbjudna arbetet inte
understiger 90 procent av den fastställda dagpenningen skall arbetet
anses vara lämpligt."
Citera
2015-05-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Eller så gör du som en gjorde mot oss då han skulle få jobb av oss.
Samma morgon han skulle komma ringde han och beklagade sig över att ett av hans 7 barn var sjuk, det brukar snurrar runt en stund bland barnen så han skulle höra av sig när alla är friska.

Han har inte ringt ännu och det har gått 25 år nu.

"Fast vi tror inte ens att han hade barn, då. "

hehe, den var rolig :P

Problemet är att detta skickats till mig personligen på min sida på AMS, då ser väl AMS och det är omöjligt att ljuga ihop något för dom eller?
Citera
2015-05-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Tror inte du måste tacka ja till ett heltidsjobb på 5 000kr i månaden

"http://www.iaf.se/Global/Lag-Ratt/Foreskrifter/IAFFS2004-03.pdf?epslanguage=sv"

"Arbetsinkomsten
15 § Om inkomsten i det anvisade eller erbjudna arbetet inte
understiger 90 procent av den fastställda dagpenningen skall arbetet
anses vara lämpligt."

Intressant, men gäller detta även om man är inskriven på AMS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in