2015-05-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För att det skulle ha resulterat i mord skulle det, bortsett från att någon faktiskt hade avlidit, ha krävts ett uppsåt, och det var inte åklagaren i närheten av att kunna visa i det läget. Det är ju bara vi som, med facit i hand efter nästa händelse, har börjat undra hur det egentligen hängde ihop med den där påkörningen på Tegsbron.

Hindsight is 20/20, visst. Men det fanns inga som helst häktningsrekvisit efter rattfylleriet. Ytterst få tidigare ostraffade rattfyllon försöker slå ihjäl sin chef - eller ens nån annan alls - dagarna efter fyllestyrningen.

Jag vet att mitt resonemang inte håller i nuvarande juridiks perspektiv. Men att sätta sig rattfull i en bil, och börja köra runt centralt i en relativt stor stad, det är tamejtusan i princip mordförsök. Det är att jämföra med att ta en AK5 med 30 skott och skjuta random automateld på ett torg fullt med människor. Även om man inte har uppsåt att döda så är risken väldigt stor att så blir fallet.

Att han inte häktades, efter det jag anser är ett trippelt mordförsök, är tyvärr helt i linje med det som gäller i landet idag, men det är så perverst och patetiskt illa så att jag faktiskt mår illa. Det ska fan i mig inte handla om gärningsmannens välbefinnande, i ett fall som detta gäller det att skydda omgivningen. Min dotter som fortfarande går på dagis hade kunnat räkna ut att denna man är farlig för sin omgivning.

Denna man med kvadrupla mordförsök på sitt CV är naturligtvis trasig, rejält trasig. Att det skulle krävas att en oskyldig kvinna kanske får sätta livet till innan han plockas bort från gatorna är inte speciellt bra, men det hör till vardagen i Sverige, detta fall har väldigt många paralleller.

Nåväl, nu är han iaf väck från gatorna en liten stund, ända tills tingsrätten har avkunnat domen som innebär villkorlig dom och dagsböter med krav på alkoholterapi eller vad det nu kallas. När allt är avklarat så är det han som i juridisk mening kommer att framställas som ett offer för omständigheterna.

Jag är inte alls främmande för att yxattacken var ett fullbordande av en trippel. Mordbranden på Västra Esplanaden ligger precis i hans gångväg hem efter ett eventuellt besök i centrumkvarteren. Utan att ha fakta eller någon andrahandsinfo om detta ännu, så är Yx-Benny favorittippad till att ha utfört även detta mordförsök.
Citera
2015-05-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neromecha
Finns minst tre personer i tråden här som var elever till honom under aktuell termin. Undrar om de sett att hans hälsa blivit sämre?

Enligt mig så verkade han må väldigt bra. Han var en skön typ som oftast var glad och skämtade runt. Kan inte alls föreställa mig han som GM men tyvärr så är det ju nu så. Det hela känns overkligt.
Citera
2015-05-20, 17:15
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luktlars
Enligt mig så verkade han må väldigt bra. Han var en skön typ som oftast var glad och skämtade runt. Kan inte alls föreställa mig han som GM men tyvärr så är det ju nu så. Det hela känns overkligt.

Samma sak för 11 år sen.

Han var en sån där lärare som de flesta elever - i synnerhet manliga elever - instinktivt tyckte om.
Citera
2015-05-20, 17:19
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luktlars

Citat:
Samma sak för 11 år sen.

Han var en sån där lärare som de flesta elever - i synnerhet manliga elever - instinktivt tyckte om.
Lite "Leende depression" över det hela, det var väl antagligen endast på jobbet han mådde riktigt bra - nu var det på väg att tas ifrån honom.
Citera
2015-05-20, 17:24
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Åklagaren Åsa Jonsson kan inte känna sig riktigt tillfreds idag mot bakgrund av händelserna igår. Vad är det för amatörbedömningar hon gjort när GM efter en fyllestyrning med tre personer på NUS bara skickas hem och lämnas åt sitt öde?

Varför blir man inte häktad efter ett sånt vansinnesdåd? Det är skrämmande så amatörmässigt man agerar, eller inte agerar rättare sagt.
Citera
2015-05-20, 17:38
Medlem
Gefreiters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Jag vet att mitt resonemang inte håller i nuvarande juridiks perspektiv. Men att sätta sig rattfull i en bil, och börja köra runt centralt i en relativt stor stad, det är tamejtusan i princip mordförsök. Det är att jämföra med att ta en AK5 med 30 skott och skjuta random automateld på ett torg fullt med människor. Även om man inte har uppsåt att döda så är risken väldigt stor att så blir fallet.

Nja? Jag propagerar inte för att rattfylleri skulle vara någon bagatell men nog är det väl en väsentligare chans att ha kål på någon med automateld i en folkmassa än att köra bil med 1 promille.
Citera
2015-05-20, 17:47
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
En ny plusartikel från VK (orkar inte länka) producerar detta citat:

TL;DR rattfylleri är inte nog allvarligt brott för att häkta någon, tydligen. Detta stärker även min teori om att ingen ens misstänkte det handlade om en medveten handling.

Flashback är med andra ord bättre på att bedöma sånt här än folk med åratal av träning och utbildning (syftar på fernebos kommentar här ovan).

Vad har min kommentar med saken att göra? Jag har inte hävdat att åklagaren gjorde fel, men jag förutsätter att man tittar närmare på påkörningen nu när vi har facit i hand.

Dock så hade det rent lagtekniskt varit fullt möjligt att häkta mannen. Straffvärdet för att rattfull köra på och skada flera personer överstiger vida ett år och hurvida det kan finnas risk för återfall i brott är en bedömningsfråga. Att man aldrig häktar rattfyllon som orsakat olyckor är inte sant.

Men som sagt: Jag har inte kritiserat åklagaren. Det är alltid lätt att vara efterklok.
Senast redigerad av fernebo 2015-05-20 kl. 17:50.
Citera
2015-05-20, 18:07
Medlem
Citat:
Finns minst tre personer i tråden här som var elever till honom under aktuell termin. Undrar om de sett att hans hälsa blivit sämre?

Har han som handledare just nu och hade han som historia lärare i höstas.
Han var en skön snubbe som tyckte om att prata om historia och ställen han varit på. Nu efter händelserna och när jag tänker efter så ser jag att han var en person som förmodligen grubblade på nått inom sig.
Men han var en mindre bra lärare som var ofta efter med provrättning och sånt.

Han hade med sig ungarna till jobbet några gånger och han sa att hans fru inte var från Sverige.
Citera
2015-05-20, 18:07
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Vad har min kommentar med saken att göra?
Syftade på det du sa om att det är svårt att köra upp på den där ~20cm höga trottoarkanten (med 90 graders lutning) som bron har även om man är full. Kräver en del.
Citera
2015-05-20, 18:09
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainless123
Har han som handledare just nu och hade han som historia lärare i höstas.
Han var en skön snubbe som tyckte om att prata om historia och ställen han varit på. Nu efter händelserna och när jag tänker efter så ser jag att han var en person som förmodligen grubblade på nått inom sig.
Men han var en mindre bra lärare som var ofta efter med provrättning och sånt.

Han hade med sig ungarna till jobbet några gånger och han sa att hans fru inte var från Sverige.

Under vår tid så hann han alltid med provrättningar. Men det var inget som vi riktigt reflekterade över. Det var innan majorens tid, och vi hade massiv frånvaro i vår klass. Jag hade näst bäst närvaro i klassen (66%).
Citera
2015-05-20, 18:09
Medlem
Vad är det för snack att han kanske var den som tände eld på trähuset? Vad finns det för argument till detta?
Verkaade det inte som om någon som bodde i huset varit vårdslös alt elfel?
Citera
2015-05-20, 18:11
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannu1982
Vad är det för snack att han kanske var den som tände eld på trähuset? Vad finns det för argument till detta?
Verkaade det inte som om någon som bodde i huset varit vårdslös alt elfel?

Han bor i närheten. Det var det som var argumentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in