Citat:
För att det skulle ha resulterat i mord skulle det, bortsett från att någon faktiskt hade avlidit, ha krävts ett uppsåt, och det var inte åklagaren i närheten av att kunna visa i det läget. Det är ju bara vi som, med facit i hand efter nästa händelse, har börjat undra hur det egentligen hängde ihop med den där påkörningen på Tegsbron.
Hindsight is 20/20, visst. Men det fanns inga som helst häktningsrekvisit efter rattfylleriet. Ytterst få tidigare ostraffade rattfyllon försöker slå ihjäl sin chef - eller ens nån annan alls - dagarna efter fyllestyrningen.
Hindsight is 20/20, visst. Men det fanns inga som helst häktningsrekvisit efter rattfylleriet. Ytterst få tidigare ostraffade rattfyllon försöker slå ihjäl sin chef - eller ens nån annan alls - dagarna efter fyllestyrningen.
Jag vet att mitt resonemang inte håller i nuvarande juridiks perspektiv. Men att sätta sig rattfull i en bil, och börja köra runt centralt i en relativt stor stad, det är tamejtusan i princip mordförsök. Det är att jämföra med att ta en AK5 med 30 skott och skjuta random automateld på ett torg fullt med människor. Även om man inte har uppsåt att döda så är risken väldigt stor att så blir fallet.
Att han inte häktades, efter det jag anser är ett trippelt mordförsök, är tyvärr helt i linje med det som gäller i landet idag, men det är så perverst och patetiskt illa så att jag faktiskt mår illa. Det ska fan i mig inte handla om gärningsmannens välbefinnande, i ett fall som detta gäller det att skydda omgivningen. Min dotter som fortfarande går på dagis hade kunnat räkna ut att denna man är farlig för sin omgivning.
Denna man med kvadrupla mordförsök på sitt CV är naturligtvis trasig, rejält trasig. Att det skulle krävas att en oskyldig kvinna kanske får sätta livet till innan han plockas bort från gatorna är inte speciellt bra, men det hör till vardagen i Sverige, detta fall har väldigt många paralleller.
Nåväl, nu är han iaf väck från gatorna en liten stund, ända tills tingsrätten har avkunnat domen som innebär villkorlig dom och dagsböter med krav på alkoholterapi eller vad det nu kallas. När allt är avklarat så är det han som i juridisk mening kommer att framställas som ett offer för omständigheterna.
Jag är inte alls främmande för att yxattacken var ett fullbordande av en trippel. Mordbranden på Västra Esplanaden ligger precis i hans gångväg hem efter ett eventuellt besök i centrumkvarteren. Utan att ha fakta eller någon andrahandsinfo om detta ännu, så är Yx-Benny favorittippad till att ha utfört även detta mordförsök.
Jag propagerar inte för att rattfylleri skulle vara någon bagatell men nog är det väl en väsentligare chans att ha kål på någon med automateld i en folkmassa än att köra bil med 1 promille.