Citat:
Ursprungligen postat av
Louie
Nu tycker jag att du glider ifrån börsdebatten en aning.
Ok, here we go again, typiskt svenskt att behöva hitta en Svarte-Petter....vad fan har invandrarna att göra med att svenssons skuldsätter sig?
Skall man betala mer i skatt för att finansiera bidragsinvandringen får man ju mindre att röra sig på.
Ljugs det om landets ekonomi och förutsättningar från politikernas håll (det rår ju dock inte invandrarna för) så kanske man agerar dumt.
Men framförallt så blir väl mer centrala och attraktiva områden mer lockande och både invandrare och svenskar vill flytta ifrån de sunkiga allra mest kulturfördärvade områdena. Fler som flyttar till Sverige och framförallt vill bosätta sig i städerna ökar ju efterfrågan både på eget boende och hyrt boende. Det är ju inte folk med pengar som kommer hit och det är ju därför de inte själva kan köpa eller finansiera sitt boende. Bygger man då nytt så rör sig de längre ner i kedjan uppåt och får således ett dyrare boende än vad de hade haft annars och de i botten har ju inte råd att betala sitt boende överhuvudtaget så de ovanför får betala det också.
Utan massinvandringen hade ju inte vare sig den högre efterfrågan eller den stora massan utanför arbetsmarknaden funnits.
Det typiskt svenska är nog att vara likgiltig / inte tänkta så dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
Louie
Jag kan köpa att en ökad invandring har lett till en viss förslumning av vissa miljonprogramsområden och att Svenssons inte kan tänka sig bo där. Men och andra sidan så märkligt att många Svenssons ser det som en rättighet att bo i ett bra område, alt centralt i en storstad och därmed så ska det vara en självklarhet att belåna sig upp över öronen....
Rättighet och rättighet. Nu agerar man ju så oavsett. Och att leva i ett schysst land är väl något man förväntar sig som svensk ja. Eftersom det är vad Sverige brukade vara.
Fritt fram att resonera som att man skall bo i utanförskapsområdena och hålla käften (men inte heller de räcker ju till. Det är ju det som är grejen..) men då kan vi ju istället hävda att invandrarna förstör området och samhället (vilket de såklart gör.)
Whatever. Jag bryr mig inte riktigt om vilket. All skit i Sverige dras ju ner just av massvälfärdsinvandringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Louie
Vart finns det individuella ansvaret att INTE belåna sig upp över öronen? Jag tycker snarare att Svenssons borde gå i en beteendekurs i "sund belåning". Har inte vi svenskar något ansvar vad gäller lånekulturen?
Räcker med att gå till vårt kära grannland Tyskland, som har minst lika stor invandring och jämföra med deras lånekultur.
OFFTOPIC!
Folk behöver ju någonstans att bo. Det är väl därför det får kosta.
Tyskland tar emot ca 1/9 så många per capita. Så nej, det är inte alls jämförbart. Välfärdssystemet är väl klenare där också (lägsta lönerna folk jobbar för med?)
"Flyktingar" får dessutom temporärt uppehållstillstånd 1 år med förlängningar om 1 år där istället för permanent uppehållstillstånd med livslång försörjning där.
80% av turkarna i Tyskland får försörjningsstöd.
Men det är ju skillnad på att ha 1 miljon invandrare på 10 miljon invånare,
eller att ha 1 miljon invandrare på 100 miljoner invånare.
Som det är nu är ju tanken att flyktingarna skall få gå före i bostadsköerna. Det gör ju att svenskar inte ens KAN hyra eftersom flyktingarna får hyra före och blir tvungna att lösa det på andra vägar. M.a.o. direkt skuldsätta sig p.g.a. massvälfärdsinvandringen. Sedan är det givetvis politikerna och i slutändan väljarna som bär ansvaret för sådan idioti och inte invandrarna som bara nyttjar möjligheten. Politikerna och invandringen som är skälet. Politikernas idioti och invandrarnas dåliga konkurrenskraft, förmåga och vilja som gör att det blir som det blir.