Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Det är väldigt specifika krav som du anser måste uppfyllas för att räntehöjning ska få folk att omvärdera sitt boende. Hur har du kommit fram till dessa krav?
Nej, det har det inte varit tal om. Inte omvärdera. Jag har tvärtom skrivit specifik att omvärdera kan folk göra ändå. Sådant sker hela tiden.
Här handlade det om de som tvingades till försäljning. Skrev jag inte det uttryckligen?
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Och du svarade inte på den tidigare frågan, hur kom du fram till 1-2 %?
Jo men det var ju det jag gjorde. Det är bara för dig att sätta in estimat du är bekväm med. Och skulle du nu hamna 0.5% mer eller mindre så tänker inte jag knorra över det.
Du får bortse från de som bor i HR. Och pensionärer och barn (som inte blir arbetslösa). Och folk som inte har något att vinna på en försäljning. Boendekostnaden minskar inte för de.
Och så får du räkna på att båda inkomsttagarna samtidig blir arbetslösa och att inte någon av de kan få sig ett jobb inom rimlig tid. Det blir en ganska låg siffra.
Så det som syns är då de som är ensamstående och har en ansenlig skuldsättning och blir arbetslösa utan utsikt att få jobb inom ett år eller så och bor så dyrt att de faktiskt tjänar på att byta ned säg. Borde inte bli mer än 1-2%.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Det är som sagt sällan de som känner sig tvingade att byta bostad som slår hårdast mot bostadsmarknaden, utan de som känner sig hindrade att göra det trots att de vill. Marknaden drivs av efterfrågan, inte utbud. Hade marknaden drivits av utbud skulle inte kraschen i Spanien kunnat äga rum t ex.
Det jag vill visa här är att det just är få som tvingas se över sitt boende.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Räntan har stigit snabbt förut, och på andra platser. Själv ser jag det som mer troligt att något sker som gör att RB höjer räntorna kraftigt än att vi skulle hamna i krig, men jag tycker ändå att det är en god idé att ha ett stabilt nationellt försvar...
Mja, om du tror att 10-åringen ligger fel så kan du ju satsa dina pengar på en omvänd repa på den och köpa ssv istället. Och så ser vi om 10 år om det var en bra ide.
Men jag antar att innan du gör det så kommer du att räkna efter ordentligt.
Eller blanka HOXSWE. Hör för mig att det går någonstans.
Du får gärna visa på några trovärdiga scenarion för räntehöjningar. Där de olika aktörernas preferenser driver räntan uppåt. Jag har efterfrågat sådana men inte fått några svar direkt.