Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Känner jag väl till.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Du är allt bra rolig som tror att matlådor och kollektivtrafiken ska rädda oss från ett annalkande prisfall.
Då har du inte läst vad jag skrivit. Eller inte ens förstått diskussionen du startade.
Det jag pekar på är att bankerna inte lånar ut mer än att folk ska klara räntenivåer på 6-8%. Det landar på ca 5 ggr årslönen, givet att man inte har några andra fasta kostnader.
Och går då räntan upp till 6% så klarar sig folk på det. Många klarar också mycket mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Att 1-2% av befolkningen skulle få problem är siffror som du dragit rakt ur arslet på dig själv.
Nej. Se ovan. Gör en egen beräkning om du anser att det jag skriver inte stämmer. Hitills har du bara kommit med floskler.
Trots att jag efterfrågat en redogörelse till varför familjen inte skulle klara sig på 23 KSEK i månaden så har du inte lyckats prestera en stavelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Du kan hellre titta i den undersökning som Riksbanken gjorde. Det är väldig mycket mer detaljerad.
Men prestera en analys då.
Nu är du mer på nivån: "Öööö folk har skulder liksom, då ööö kommer ööö bopriserna att krascha liksom".
Kom med uträkningar som visar varför. Men visa först varför familjen inte klara sig på 23 KSEK i månaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Det spelar heller ingen roll vad 10-årsräntan är eftersom: " En stor och ökande andel av de svenska hushållens bostadslån är tagna till rörlig ränta".
http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/PPR/2014/141028/rap_ppr_ruta4_141028_sve.pdf
Men jesses, nu har två personer påtalat 10-årsräntan för dig. Och du har fortfarande inte tagit det till dig.
Om nu någon köper 10-åringar för några hundra miljoner, vad händer om den rörliga räntan kryper upp?
Tror du att 10-åringen bara hamnar där den är av en slump?
Det är stora belopp som står på spel.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
6% är en extrem ränta enligt dig, men inte historiskt sett. Här kan du kika mer:
http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/
När 10-åringen ligger där den ligger så är extrem ett understatement.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Du påstår att det bara är deltagare i Lyxfällan som lånar pengar till annat än boende. Har du siffror på det eller drar du även dem siffrorna rakt ut ur stjärtsingen.
Nej det påstår jag inte. Men nu kan jag obehindrat påstå att du har stora brister i läsförståelse.
Folk kan visst låna till annat. Men stiger boendekostnaderna och man inte vidtar lämpliga åtgärder, eller om någon i hushållet blir arbetslös och man inte vidtar lämpliga åtgärder, då är man ett fall för lyxfällan. Då bör man ha en god man som sköter ens ekonomi.
Då kan titta i grannforum för privatekonomi. Där skriver de som går runt på små summor.
15 KSEK i månaden borde familjen kunna gå runt på. Så 8 KSEK i månaden kan dom amortera.