2015-05-19, 16:40
  #313
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo det är du, din första kommentar till mig säger allt.
Du har helt klart inte en pejling på vilka fakta som ligger bakom konstaterandet av
mörk materia. Hade du haft det hade den korkade kommentaren du fällde inte yppats.

Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry
Tro vad du vill men pådyvla inte mig din tro tack.

Vilken "tro" refererar du till?
Citera
2015-05-19, 16:41
  #314
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken "tro" refererar du till?
Tron på mörk materia.
Citera
2015-05-19, 16:46
  #315
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry
Tron på mörk materia.

Hur är det en "tro"? Vet du inte ens vad "tro" är?
Citera
2015-05-19, 16:49
  #316
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur är det en "tro"? Vet du inte ens vad "tro" är?
Jag vill inte att nån byfåne ska säga till mig vad som är "sant" eller "falskt" inom kosmologi.
Capiche?
Citera
2015-05-19, 16:52
  #317
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry
Tron på mörk materia.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur är det en "tro"? Vet du inte ens vad "tro" är?

Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry
Jag vill inte att nån byfåne ska säga till mig vad som är "sant" eller "falskt" inom kosmologi.

Men det är inget svar på min fråga.
Citera
2015-05-19, 17:20
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Nej, jag håller inte med dig i punkt 1. att Bibeln först måste översättas till ett vetenskapligt språk. Det som står bör översättas så ordagrant som möjligt så att vi förstår det skrivna på samma sätt som författaren förstod det.
Som du själv påpekar blir det annars lätt att man översätter med en modern förståelse som är färgad av de för dagen trodda ursprungsmyter som finns och anses vetenskapliga. Så det är nog viktigare med en riktig översättning än tolkning när man översätter, där man ger plats åt olika läsarter. Sen kan man skapa sig en uppfattning om det skrivna skulle kunna stämma med observation, tvärtom mot de som menar att man får observation att stämma med det skrivna. Det är bara förtal.

En så exakt översättning som möjligt för att komma källan så nära som möjligt. Och därmed komma "sanningen" så nära som möjligt. Förstår jag dig rätt? Problemet är att översätta ordagrant och översätta så att vi ska förstå det på samma sätt som författaren har väldigt lite med varandra att göra. Än mer när det gäller gamla texter. Ord, begrepp och bildspråk har olika betydelse beroende på kultur, tid social status, personliga erfarenheter o.s.v. Vad gäller Bibeln och "ursprungsmyten" har du dessutom 2 skapelseberättelse. Bara det är tillräckligt för att ifrågasätta Bibeln som vetenskapligt korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Jag märker att jag retar mig på att du uttrycker dig med orden "vetenskapliga fynd" istället för "observation" för det som kan anses vara vetenskapliga fynd kan vara starkt färgat av dagens ursprungsmyt vilket jag tycker återspeglas ganska tydligt i vad andra skriver i denna tråd.

Det låter mest som om du inte vill erkänna något vetenskapligt framsteg.

Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Punkt 2 har du däremot formulerat exakt rätt enligt mig.
Invändning är att alla naturalistiska antaganden alltid förutsätter att Gud inte har verkat genom historien. Visst bör fenomen formuleras med så få antaganden som möjligt, men bör aldrig formuleras så att de axiomatiskt utesluter Gudomligt ingripande? Då blir det ju förutsättningen för alla slutledningar.
Vetenskapliga observationer bör hållas neutrala, alltså helt neutrala, dvs, absolut och totalt neutrala vad gäller hur det kom sig att se ut som det gör. Sen kan man ju utgå från dessa observationer och göra slutsatser utifrån dessa, medan man gör klart vad utgångspunkten för slutsatsen är. Då bibehålls någotsånär en vetenskaplig integritet. Att vi inte skulle behöva Gud som du skriver, när man fortfarande inte fått fram en fungerande motor för "evolution" är att dra för långtgående slutsatser ur naturalistiska antaganden.
Ateisters antaganden kring Gud baseras nog ofta på att de bevis de tänker sig borde finnas, enligt de inte finns. Att de sen kräver bevis i form av framväxande ben inför deras ögon, är att försöka fresta Gud. Enligt Bibeln låter sig inte Gud frestas på det viset, det är en gåva när det händer mirakel, inget vi kan kräva. Om Gud finns och låter sig ledas i ledband av människan, vore Gud då Gud?

"men bör aldrig formuleras så att de axiomatiskt utesluter Gudomligt ingripande?" Med andra ord så ska vetenskapen alltid lämna bakdörren öppen för ett gudomligt ingripande, oavsett om det finns något som tyder på det eller inte. Jag vet inte vad det är för "motor för evolutionen" du söker, men just evolutionsteorin är en av de mest validerade teorier vetenskapen har. Det är från religiöst håll även en av de mest missförstådda teorierna. Den visar inget gudomligt ingripande men säger inget om livets uppkomst, om materians uppkomst eller universums uppkomst. Det är ingen övergripande teori om livet, universum och allting utan visar hur liv utvecklas. Bara det och inget annat. Just detta verkar vara svårt för en del religiösa att acceptera. Om man söker en övergripande teori om allt så finns den inte idag. Det finns ett pussel eller lapptäcke med teorier och hypoteser validerade i olika grad. Att hitta Gud i varje tanke är en religiös idé, inte ett sätt att validera vetenskapliga observationer.

"Ateisters antaganden kring Gud baseras nog ofta på att de bevis de tänker sig borde finnas, enligt de inte finns." Håller med. Det är ju inte ett helt ovanligt arbetssätt. Om X så Y = Z. Är Y != Z så vet vi inget om X. Sen kan jag hålla med om att det inte bevisar att Gud inte finns. Men det visar att vi inte vet något om Gud eller om han ens finns.
Citera
2015-05-19, 17:23
  #319
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Motsvarande vore att jag påstår att Bibeln är vetenskapligt bevisad. Det gör jag inte, men jag hävdar att vetenskapliga observationer stöder Bibelns berättelser men att det behöver kompletteras.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
*Vissa av* Bibelns berättelser menar du väl?
Som jag skrivit förut så kan man få en bra vetenskaplig bild av nutidens London av att läsa Harry Potter men det betyder inte att Hogwarts eller Voldemort finns och stöds av samma observationer.

Jag är också nyfiken på vad det specifikt är i bibeln Milmerokin fokuserar på.
Citera
2015-05-19, 17:26
  #320
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oogla
"men bör aldrig formuleras så att de axiomatiskt utesluter Gudomligt ingripande?" Med andra ord så ska vetenskapen alltid lämna bakdörren öppen för ett gudomligt ingripande, oavsett om det finns något som tyder på det eller inte.

Milmerokin förstår tydligen inte skillnaden mellan vetenskap och spekulativ filosofi.
Citera
2015-05-19, 18:39
  #321
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Nej, jag håller inte med dig i punkt 1. att Bibeln först måste översättas till ett vetenskapligt språk. Det som står bör översättas så ordagrant som möjligt så att vi förstår det skrivna på samma sätt som författaren förstod det.
Som du själv påpekar blir det annars lätt att man översätter med en modern förståelse som är färgad av de för dagen trodda ursprungsmyter som finns och anses vetenskapliga. Så det är nog viktigare med en riktig översättning än tolkning när man översätter, där man ger plats åt olika läsarter. Sen kan man skapa sig en uppfattning om det skrivna skulle kunna stämma med observation, tvärtom mot de som menar att man får observation att stämma med det skrivna. Det är bara förtal.

Jag märker att jag retar mig på att du uttrycker dig med orden "vetenskapliga fynd" istället för "observation" för det som kan anses vara vetenskapliga fynd kan vara starkt färgat av dagens ursprungsmyt vilket jag tycker återspeglas ganska tydligt i vad andra skriver i denna tråd.

Punkt 2 har du däremot formulerat exakt rätt enligt mig.
Invändning är att alla naturalistiska antaganden alltid förutsätter att Gud inte har verkat genom historien. Visst bör fenomen formuleras med så få antaganden som möjligt, men bör aldrig formuleras så att de axiomatiskt utesluter Gudomligt ingripande? Då blir det ju förutsättningen för alla slutledningar.
Vetenskapliga observationer bör hållas neutrala, alltså helt neutrala, dvs, absolut och totalt neutrala vad gäller hur det kom sig att se ut som det gör. Sen kan man ju utgå från dessa observationer och göra slutsatser utifrån dessa, medan man gör klart vad utgångspunkten för slutsatsen är. Då bibehålls någotsånär en vetenskaplig integritet. Att vi inte skulle behöva Gud som du skriver, när man fortfarande inte fått fram en fungerande motor för "evolution" är att dra för långtgående slutsatser ur naturalistiska antaganden.
Ateisters antaganden kring Gud baseras nog ofta på att de bevis de tänker sig borde finnas, enligt de inte finns. Att de sen kräver bevis i form av framväxande ben inför deras ögon, är att försöka fresta Gud. Enligt Bibeln låter sig inte Gud frestas på det viset, det är en gåva när det händer mirakel, inget vi kan kräva. Om Gud finns och låter sig ledas i ledband av människan, vore Gud då Gud?
Om översättning var det kanske ett olyckligt ordval av mig. Översättning alltså i mer konventionell mening, vad vi kan kalla en rent språklig översättning, så att vi förstår vad som står i texten, är också viktigt och måste först utföras. Först därefter måste vi alltså göra det jag talade om ovan, så att vi kan ställa upp hypoteser som vi därefter kan testa utifrån Bibelns text. Vad menar Bibeln på modernt vetenskapligt språk med saker som "himlen"? Vad är den biologiska/zoologiska motsvarigheten till en "sorts" djur? Olika sorters djur och himlen är antagligen fullt tillräckliga för att vi skall förstö Bibelns berättelser och njuta av dess poesi, men blir desto svårare om vi är intresserade av att testa vetenskapliga hypoteser.

Jag håller med dig i att en översättning gärna få vara historivetenskapligt inriktad, i den mening att en översättning ej bör ta hänsyn till senare traditioner eller upptäckter, utan så långt som det är möjligt är anpassad efter det sammanhang författaren är verksam i. Översättningar som präglas av den senare filosofin uppskattas ej enligt erfarenhet särskilt mycket i skapelsetroende krestar (exempelvis Bibel2000), men här kan jag tänka mig att dessa skulle invända med att sådana Biblar är i högsta grad moderniserade, och därför inte väl reflekterar en mer historivetenskaplig läsart.

Om vetenskapliga fynd känns för laddat kan vi övergå till ett kanske mindre laddat observation (men även det ordet har en viss laddning i diskussion om exempelvis kvantmekanik; från det ämnet kan vi förhoppningsvis hålla oss borta från dock). Om de grundantaganden som utesluter Gud som verksam kraft i historien skulle jag inte beskriva naturalistiskt lagda teorier på så vis heller. Möjligtvis med undantag för en Gud som vetenskap ö.h.t. inte kan nå (som en minimalistiskt Gud enligt ovan). Men om Gud är verksam genom historien på sätt som vi kan mäta, observera eller upptäcka finns det en plats för Gud även i sådana teorier. Hur man på ett vetenskapligt tillfredsställande vis skall visa att något hände p.g.a. Gud vet jag dock ej. Man kan ju allt som oftast etablera en alternativ förklaring. Denna alternativa förklaring kan te sig väldigt osannolik, men för att använda det som ett argument för Gud måste vi kunna kvantifiera sannolikheten hos alternativet Gud; jag känner inte till någon metod som tillåter oss att göra detta. Vidare, och detta är ett problem du antyder ovan, är att det finns en viljaasspekt i Gud, vilket kan innebära vissa ting som vi vill kunna reproducera vetenskapligt ej så går.
Citera
2015-05-19, 19:30
  #322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oogla
En så exakt översättning som möjligt för att komma källan så nära som möjligt. Och därmed komma "sanningen" så nära som möjligt. Förstår jag dig rätt? Problemet är att översätta ordagrant och översätta så att vi ska förstå det på samma sätt som författaren har väldigt lite med varandra att göra. Än mer när det gäller gamla texter. Ord, begrepp och bildspråk har olika betydelse beroende på kultur, tid social status, personliga erfarenheter o.s.v. Vad gäller Bibeln och "ursprungsmyten" har du dessutom 2 skapelseberättelse. Bara det är tillräckligt för att ifrågasätta Bibeln som vetenskapligt korrekt.



Det låter mest som om du inte vill erkänna något vetenskapligt framsteg.



"men bör aldrig formuleras så att de axiomatiskt utesluter Gudomligt ingripande?" Med andra ord så ska vetenskapen alltid lämna bakdörren öppen för ett gudomligt ingripande, oavsett om det finns något som tyder på det eller inte. Jag vet inte vad det är för "motor för evolutionen" du söker, men just evolutionsteorin är en av de mest validerade teorier vetenskapen har. Det är från religiöst håll även en av de mest missförstådda teorierna. Den visar inget gudomligt ingripande men säger inget om livets uppkomst, om materians uppkomst eller universums uppkomst. Det är ingen övergripande teori om livet, universum och allting utan visar hur liv utvecklas. Bara det och inget annat. Just detta verkar vara svårt för en del religiösa att acceptera. Om man söker en övergripande teori om allt så finns den inte idag. Det finns ett pussel eller lapptäcke med teorier och hypoteser validerade i olika grad. Att hitta Gud i varje tanke är en religiös idé, inte ett sätt att validera vetenskapliga observationer.

"Ateisters antaganden kring Gud baseras nog ofta på att de bevis de tänker sig borde finnas, enligt de inte finns." Håller med. Det är ju inte ett helt ovanligt arbetssätt. Om X så Y = Z. Är Y != Z så vet vi inget om X. Sen kan jag hålla med om att det inte bevisar att Gud inte finns. Men det visar att vi inte vet något om Gud eller om han ens finns.
Var får du "att komma sanningen så nära som möjligt" ifrån? Att översätta så nära grundtexten som möjligt för att om möjligt förstå vad författaren ville ha sagt. Inget mer än så!

Xploit verkade mena att man kan använda "vetenskapen" till att avgöra vad som är sant och inte i Bibelns berättelser. Då blir det lätt att nutida mytiska föreställningar får överhanden och Bibelns budskap förvrängs.

Varför skulle vetenskapen vilja stänga någon bakdörr? Det är slutledningar som stänger bakdörrar i de olika tankebyggnader som kan konstrueras med hjälp av vetenskapliga observationer. Finns det någon vetenskaplig observation som i sig ger att Gud inte finns? Om ja, så vad?
Jag vet att evolutionister hävdar att deras teori är så alldeles vansinnigt validerad, men vad har man att komma med i form av en rent vetenskaplig observation som ger att man kan veta helt objektivt att det skett en nyskapande evolution? Om du gissar på "mutationer" så har du gissat på en gissning. Hittills har inte mutationer kunnat bevisas ge nytt informationsmaterial till ett genom som aldrig tidigare innehaft den nya informationen, endast kunnat slå av och på gener som redan existerat i genomet för arten i fråga. Så jag undrar vad man menar är så otroligt validerat?
Att i poetiska ordalag svamla om vad evolutionsteorin är och inte är kräver en troende för att anamma det. För en utomstående är detta ganska uppenbart. Det behöver nämligen anammas i tro då mycket av det som påstås vara vetenskapligt i den inte är exklusivt för den. Media gör sitt bästa för att få folk att se evolutionsteorin som en omfattande och övergripande teori, allt från universums utveckling till organisk utveckling till människans utveckling till new Age-liknande svammel om vad människan är på väg att utvecklas till osv osv. Jag har inte stött på någon evolutionist som opponerar sig mot sådana företeelser.
Citera
2015-05-19, 19:42
  #323
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Och du inriktar dig på budbäraren och försöker misskreditera vetenskapliga uppgifter. Det är tydligen så du bedriver "seriös" vetenskap.
Vilka miljontals fynd är det då som uppvisar att det INTE finns C-14 i dinosauriefossil? Ge några exempel.
Du börjar nu orera häftigt mot några exempel som talar emot Darwins teorier, teorier som för bara några inlägg sedan av flera ateister här förklarades såsom helt oviktiga.
Du fortsätter med att skapa en fabel som du och andra kan fästa sin tro på och som kan ge hypotetiska förklaringar till kritiken och genast är detta fabulerande så gott som bevisat.
Då menar du, är det bättre att använda sig av andra dateringsmetoder som ger högre åldrar eftersom det gör att ditt fabulerande kan se ut att stämma.

Jag tycker den typen av resonemang stämmer ganska bra med den felaktiga och stereotypa bild ignoranta ateister gärna klistrar på kreationister. Kanske är det så att man "känner andra genom sig själv" i detta fall?
Hade du vetat vad du talar om hade du vetat att C-14 bara kan användas till att datera upp till 50.000 år gamla fynd. I extrema fall lite äldre. Sedan blir osäkerheten för stor och risken för kontaminering stiger. Därför konstaterar jag att varken du eller din utvecklingsingenjör vet vad det är ni diskuterar. Därför kan du inte använda C-14 för bestämning av dinosaurier. Vi vet inte tex hur mycket C-14 som organismer fick i sig för 60-70 miljoner år sedan och vilka nivåer det var i omlopp. Svårt då att datera prover. Och nivåerna är inte detekterbara för prover äldre än 450.000 år typ, med den halveringstid C-14 har återstår typ 1 C-14 molekyl då om du startade med ett helt kilo från början.

Så knäpp ner ditt höga tonläge och ta på dig din välförtjänta dumstrut och ställ dig i hörnet och skäms gaphals. Hade denna fakta varit valid vetenskap hade personerna fått se vetenskapliga priser hagla över sig, nu när man sökte på nätet ser man att de uppfattas som pajasar mer eller mindre. Talande nog var kommentarsfältet stängt för klippet, det brukar vara foliehattsbevisens signum.

Men innan du ställer dig i hörnet och skäms ta upp luggen så jag får stämpla IDIOT i pannan på dig.
__________________
Senast redigerad av MeanME 2015-05-19 kl. 20:19.
Citera
2015-05-19, 19:50
  #324
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Varför skulle vetenskapen vilja stänga någon bakdörr?

Nja, en verklig bra anledning skulle vara att sätta stopp för det vetenskaps-förvrängande du praktiserar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in