2015-05-17, 00:18
Medlem
Draken1s avatar
Kostar det något att föra över pengar från en vanlig svensk storbank till ett ISK hos Avanza?
Citera
2015-05-17, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken1
Kostar det något att föra över pengar från en vanlig svensk storbank till ett ISK hos Avanza?
Nepp!
Citera
2015-05-17, 08:19
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken1

Inte så länge de inte är begränsade på nåt vis hos din nuvarande bank, till exempel att du har låst pengarna och att det är förenligt med en uttagsavgift.

Normalt kostar det ingenting alls.
Citera
2015-05-17, 20:28
Medlem
Jag tycker det är tråkigt när Avanza tappar så kraftigt i konkurrensen som man gör nu. Superlånet som tidigare var en bra produkt för kunderna är nu inte längre en konkurrensfördel för Avanza. Nordnets produkt har bara halva räntan jämfört med Avanza. Det är inte en rimlig skillnad. Avanza suger ut sina kunder.
Citera
2015-05-17, 21:30
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tycker det är tråkigt när Avanza tappar så kraftigt i konkurrensen som man gör nu. Superlånet som tidigare var en bra produkt för kunderna är nu inte längre en konkurrensfördel för Avanza. Nordnets produkt har bara halva räntan jämfört med Avanza. Det är inte en rimlig skillnad. Avanza suger ut sina kunder.

Ja det är kan vara en anledning till att köra på nordnet, slutsumman blir ganska mkt på ett år.
Citera
2015-05-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Nja, riktigt så illa är det väl inte, men visst har de blivit rejält från åkta av Nordnet när det gäller lån.

Nordnet erbjuder betydligt lägre ränta 0,99% mot Avanzas 1,75%

Nordnet erbjuder högre belåningsgrad 40% mot Avanzas 35%, vilket innebär större marginal vid kursfall givet samma belåningsgrad, exempelvis 20%

Alla belåningsbara aktier och fonder ingår i beräkningen för knockoutlånet, medan Avanza har bara utvalda aktier samt Avanza Zero som belåningsbara för superlånet. Detta medför att man kan med samma portfölj få ett betydligt högre kreditutrymme på Nordnet, vilket gör det betydligt större marginal vid kursfall givet att man belånat sig för samma summa.

Vidare vad jag har förstått är knockoutlånet inte villkorat till handel av värdepapper utan kan användas hur man behagar, iaf uppfatta jag det så när jag lyssna på sparpodden. Stämmer det så lär jag iaf flytta min ISK till nordnet när det är dags för nyare bil. Är vanligtvis ingen anhängare till lån när det gäller bil, men kan man låna till 0,99% tycker jag det är värt kostnaden för att slippa sälja av värdepapper.

Citerar mig själv. Är ju inte bara räntan som är sämre på Avanza utan hela upplägget är enl mig mer fördelaktigt på Nordnet.

Själv har jag lagt över allt nysparande till Nordnet, men har ännu inte flyttat över befintligt innehav.
Citera
2015-05-18, 10:54
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Citerar mig själv. Är ju inte bara räntan som är sämre på Avanza utan hela upplägget är enl mig mer fördelaktigt på Nordnet.

Själv har jag lagt över allt nysparande till Nordnet, men har ännu inte flyttat över befintligt innehav.

Hej!

Först och främst vill jag säga att vi uppskattar all kundfeedback, vare sig det är ris eller ros. Faktum är att många av våra nya funktioner eller allmänna förbättringar kommer från diskussioner med er kunder.

När det kommer till Superlånet så är vi medvetna om att Nordnet har lanserat en attraktiv produkt, som kanske gör att vi måste justera vårt eget lån i framtiden. I dagsläget finns det dock inga konkreta planer på det, vilket kan vara bra att veta.

Vi och Nordnet har inte alltid samma syn på risk, vilket kan återspeglas i de låneprodukter, räntor och belåningsvärden vi har. Det här är helt naturligt då våra affärsmodeller, trots alla likheter, ändå är olika. Vi är en tydligt uttalad lågriskbank som exempelvis inte erbjuder blancolån och liknande.

Vad gäller det slutgiltiga valet mellan Avanza och Nordnet tycker jag personligen att det är lite snävt att endast titta på värdepappersbelåning då det oftast är en mindre del av helheten. Vi erbjuder en betydligt modernare plattform till lägre priser, samtidigt som vi på kundservice kämpar hårt för att ge er god service i alla lägen. Vilken aktör man väljer och vad man värderar högst är till sist upp till en själv, och vi har all respekt för att alla har olika preferenser.

Sen vad vi hoppas att man väljer, det är en annan sak

/Kristoffer, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2015-05-18 kl. 11:44.
Citera
2015-05-18, 18:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
-

/Kristoffer, Avanza

Några frågor till er på Avanza, som jag länge funderat på: Varför fick Claes Hemberg titeln "sparekonom"? Ligger det något reellt i begreppet/titeln som visar på åtskillnad från "privatekonom", eller handlar det bara om att bygga ert varumärke som en nischbank för privata småsparare (på samma sätt som man kan bygga varumärke och särart genom att vara den ende i finansvärlden som envisas med att i tid och otid dra ett par hängslen utanpå skjortan )?

Undrar även om ni var först med titeln/uttrycket? Nordnet anammade det bra mycket senare och storbankerna har ännu inte alla gjort det.
Senast redigerad av Bunny 2015-05-18 kl. 18:38.
Citera
2015-05-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank

Vi och Nordnet har inte alltid samma syn på risk, vilket kan återspeglas i de låneprodukter, räntor och belåningsvärden vi har. Det här är helt naturligt då våra affärsmodeller, trots alla likheter, ändå är olika. Vi är en tydligt uttalad lågriskbank som exempelvis inte erbjuder blancolån och liknande.

Bla. Bla. Bla. Sanningen är att ni använder merparten av er överskottslikviditet till att ge Private Banking-kunder lite billigare huslån istället. Men jag antar att det inte låter lika bra som det du skrev i merparten av era kunders öron.
Citera
2015-05-18, 21:30
Medlem
joxxes avatar
Har ni några planer på att släppa en app som fungerar på Android plattor? Tillåts inte ens installera mobiltelefonappen på min Android platta.
Citera
2015-05-19, 11:46
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Några frågor till er på Avanza, som jag länge funderat på: Varför fick Claes Hemberg titeln "sparekonom"? Ligger det något reellt i begreppet/titeln som visar på åtskillnad från "privatekonom", eller handlar det bara om att bygga ert varumärke som en nischbank för privata småsparare (på samma sätt som man kan bygga varumärke och särart genom att vara den ende i finansvärlden som envisas med att i tid och otid dra ett par hängslen utanpå skjortan )?

Undrar även om ni var först med titeln/uttrycket? Nordnet anammade det bra mycket senare och storbankerna har ännu inte alla gjort det.

Hej och tack för en väldigt intressant fråga!

Jag sökte upp Claes för att fråga honom direkt om hur det var i början och hur tankarna gick kring namnet. Han sade bland annat att ”Med rollen som sparekonom så försöker jag rama in mitt fokus: sparare och sparande”.

Eftersom vi alltid har strävat efter att vara det valet för sparande och för de som bryr sig om sina pengar så var det ett passande titel. Claes sa även att ”Då jag anammade rollen för 12-13 år sedan så fanns de ingen som använde den titeln”. Självklart så har Claes hjälpt oss mycket att skapa det varumärke som vi har idag. Vi vill finnas till för spararna och Claes har varit och är enormt drivande i det arbetet.

Citat:
Bla. Bla. Bla. Sanningen är att ni använder merparten av er överskottslikviditet till att ge Private Banking-kunder lite billigare huslån istället. Men jag antar att det inte låter lika bra som det du skrev i merparten av era kunders öron.

Att vårt Superbolån står för merparten av vår överskottslikviditet är dessvärre helt felaktigt. Lånen är helt skilda produkter där Superbolånet inte begränsar värdepappersutlåningen på något sätt. Att vi skulle ha ont om överskottslikviditet är dessutom väldigt långt ifrån sanningen vilket du kan läsa dig till i våra årsredovisningar.

I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg där jag gjorde ett försök att förklara hur situationen ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av joxxe
Har ni några planer på att släppa en app som fungerar på Android plattor? Tillåts inte ens installera mobiltelefonappen på min Android platta.

I dagsläget lägger vi allt krut på att färdigställa vår helt nya iPhone-app som vi satsar på att lansera innan sommaren. Vi har valt att utveckla apparna stötvis då vi anser att det är mest resurseffektivt, så efter lanseringen kommer vi att lägga utvecklingstid på Android-appen som senast fick sig en uppdatering (med bland annat BankID) för ett par veckor sedan.

Som det ser ut nu så har vi inga planer på att lansera en surfplatte-version av Android-appen, då vi istället lägger resurser på att göra hemsidan mer responsiv så att den blir bättre på exempelvis surfplattor. Hur som helst så tar jag din önskan vidare till våra utvecklare, så att de vet att efterfrågan finns. Tack för din feedback!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-05-19, 16:02
Medlem
Finns det nån graf som visar historiken för hela sitt innehav istället för varje konto för sig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in