Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Några frågor till er på Avanza, som jag länge funderat på: Varför fick Claes Hemberg titeln "sparekonom"? Ligger det något reellt i begreppet/titeln som visar på åtskillnad från "privatekonom", eller handlar det bara om att bygga ert varumärke som en nischbank för privata småsparare (på samma sätt som man kan bygga varumärke och särart genom att vara den ende i finansvärlden som envisas med att i tid och otid dra ett par hängslen utanpå skjortan

)?
Undrar även om ni var först med titeln/uttrycket? Nordnet anammade det bra mycket senare och storbankerna har ännu inte alla gjort det.
Hej och tack för en väldigt intressant fråga!
Jag sökte upp Claes för att fråga honom direkt om hur det var i början och hur tankarna gick kring namnet. Han sade bland annat att ”Med rollen som sparekonom så försöker jag rama in mitt fokus: sparare och sparande”.
Eftersom vi alltid har strävat efter att vara det valet för sparande och för de som bryr sig om sina pengar så var det ett passande titel. Claes sa även att ”Då jag anammade rollen för 12-13 år sedan så fanns de ingen som använde den titeln”. Självklart så har Claes hjälpt oss mycket att skapa det varumärke som vi har idag. Vi vill finnas till för spararna och Claes har varit och är enormt drivande i det arbetet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Bla. Bla. Bla. Sanningen är att ni använder merparten av er överskottslikviditet till att ge Private Banking-kunder lite billigare huslån istället. Men jag antar att det inte låter lika bra som det du skrev i merparten av era kunders öron.
Att vårt Superbolån står för merparten av vår överskottslikviditet är dessvärre helt felaktigt. Lånen är helt skilda produkter där Superbolånet inte begränsar värdepappersutlåningen på något sätt. Att vi skulle ha ont om överskottslikviditet är dessutom väldigt långt ifrån sanningen vilket du kan läsa dig till i våra årsredovisningar.
I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg där jag gjorde ett försök att förklara hur situationen ser ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
joxxe
Har ni några planer på att släppa en app som fungerar på Android plattor? Tillåts inte ens installera mobiltelefonappen på min Android platta.
I dagsläget lägger vi allt krut på att färdigställa vår helt nya iPhone-app som vi satsar på att lansera innan sommaren. Vi har valt att utveckla apparna stötvis då vi anser att det är mest resurseffektivt, så efter lanseringen kommer vi att lägga utvecklingstid på Android-appen som senast fick sig en uppdatering (med bland annat BankID) för ett par veckor sedan.
Som det ser ut nu så har vi inga planer på att lansera en surfplatte-version av Android-appen, då vi istället lägger resurser på att göra hemsidan mer responsiv så att den blir bättre på exempelvis surfplattor. Hur som helst så tar jag din önskan vidare till våra utvecklare, så att de vet att efterfrågan finns. Tack för din feedback!
/Kristoffer, Avanza