2015-04-23, 21:11
  #253
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrykill
Hon är felciterad i detta fall, hon har ALDRIG påstått att hon får använda n-ordet för att hon är grek. Det fanns ett blogginlägg (som nu är bortplockat) från 2009 där hon använde n-ordet i tron att det var ok för att hon inte använde det på ett kränkande sätt (herregud, så gjorde väl alla innan man fattade att det inte funkar så). Detta har hon bett om ursäkt för tusen gånger om.

Vem fan använder ordet neger år 2009 och tror det är OK? Möjligtvis min 64 årige far men knappast en hyperfeminist som kan hitta rasism utförd av vita barn på ett dagis. Självklart har hon använt sin svartskallebakgrund som tydligen inte var svartskallig nog hos hennes forna bundsförvanter som ursäkt och sen startade drevet. Tyvärr för LD så är hon alldeles för vit för att anses "rasifierad".

Att som hypefeminist säga att man använt ordet neger i tron att det var ok...
Citera
2015-04-23, 23:12
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Du önskar dig tillbaka till den mörka tiden med kollektivt organiserande och att se alla människor i grupper? Det är ju det sista man längtar tillbaka till. Tacka vet jag ett samhälle som ser människor som individer och inte symboler för något. Sedan har såklart individualism sina baksidor också.

Nej.

Men jag tycker att exemplet med LD visar rätt tydligt vad som kan hända när bloggare och andra debattörer driver sin egen agenda utan förankring i ett kollektiv.

Lady Dahmer är hyfsad på att skriva och tar fram många exempel som stämmer till eftertanke. Samtidigt saknar hon helt akademisk bildning och verkar enligt egen utsago knappt ens haft ett jobb. Sammantaget ger det att hon egentligen inte har särskilt mycket att säga. Det märks inte minst i hennes Aftonbladet-krönikor, som är så urvattnade att de inte rymmer ett enda argument. Alltså är hennes bidrag till den mer seriösa debatten ganska tunt.

I frånvaro av analysförmåga och erfarenhet väljer LD, precis som många andra bloggare, att istället bli extremt personlig. Därmed gör hon sig tyvärr också till en måltavla för personangrepp. När alla argument och analyser baseras på den egna personen, så kommer också motattackerna att bli personliga. Vilket uppenbarligen snabbt blir mycket obehagligt, inte minst för en person som redan har en historia av psykiska besvär. Även erfarna journalister har vittnat om den här effekten, t.ex pratade Po Tidholm om det otrevliga i att ha "kladdat med sig själv" under sin första tid som skribent.

Det är därför som jag tror att debattklimatet gynnas mer av att goda idéer och exempel får slipas och förädlas i tankesmedjor eller partier, utan att enskilda personer behöver hänga ut sitt privatliv i brist på djupare analyser. Då slipper också LD med flera utsättas för näthat.

Sen kan man förstås förundras över hur extremkänsligt det verkar vara i den rättrådiga PK-världen, där man uppenbarligen måste gå som på nattgammal is för att inte stämplas som fobiker, rasist eller hatare... men det är nog en annan diskussion!
Citera
2015-04-23, 23:51
  #255
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figzy
Nu gråter stackars Natasha ut i tidningen Metro också:

"Efter att ha tröttnat på smutskastning och hat från andra antirasister och feminister på nätet, har hon i det långa inlägget med rubriken ”Så här kan det se ut när antirasister o feminister bestämmer sig för att trasha en feminist de ogillar” har hon lagt upp åtskilliga skärmdumpar, i syfte att visa på hatet och hoten hon får motta via nätet."

http://www.metro.se/nyheter/feministiska-bloggaren-lady-dahmer-visar-upp-hatet-fran-feminister-och-antirasister/EVHodw!DdaEl0Ih8qCyU/

Så efter att själv ha hatat, blir hon nu själv hatad. Fast inte av främst män, utan anti-rasister och feminister. Högst ironiskt och högst underhållande.

Det är fanimej sanslöst att Metro upplåter plats åt henne. Eller Amelia, för den delen. Sanslöst.

Jag nöjer mig så för idag.
Citera
2015-04-24, 01:05
  #256
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Nej.

Men jag tycker att exemplet med LD visar rätt tydligt vad som kan hända när bloggare och andra debattörer driver sin egen agenda utan förankring i ett kollektiv.

Lady Dahmer är hyfsad på att skriva och tar fram många exempel som stämmer till eftertanke. Samtidigt saknar hon helt akademisk bildning och verkar enligt egen utsago knappt ens haft ett jobb. Sammantaget ger det att hon egentligen inte har särskilt mycket att säga. Det märks inte minst i hennes Aftonbladet-krönikor, som är så urvattnade att de inte rymmer ett enda argument. Alltså är hennes bidrag till den mer seriösa debatten ganska tunt.

I frånvaro av analysförmåga och erfarenhet väljer LD, precis som många andra bloggare, att istället bli extremt personlig. Därmed gör hon sig tyvärr också till en måltavla för personangrepp. När alla argument och analyser baseras på den egna personen, så kommer också motattackerna att bli personliga. Vilket uppenbarligen snabbt blir mycket obehagligt, inte minst för en person som redan har en historia av psykiska besvär. Även erfarna journalister har vittnat om den här effekten, t.ex pratade Po Tidholm om det otrevliga i att ha "kladdat med sig själv" under sin första tid som skribent.

Det är därför som jag tror att debattklimatet gynnas mer av att goda idéer och exempel får slipas och förädlas i tankesmedjor eller partier, utan att enskilda personer behöver hänga ut sitt privatliv i brist på djupare analyser. Då slipper också LD med flera utsättas för näthat.

Sen kan man förstås förundras över hur extremkänsligt det verkar vara i den rättrådiga PK-världen, där man uppenbarligen måste gå som på nattgammal is för att inte stämplas som fobiker, rasist eller hatare... men det är nog en annan diskussion!


Att skriva krönikor är väl att jobba eller? Eller måste man vara anställd för att det ska räknas?

Vet inte om jag skulle klassa Po Tidholm som en erfaren journalist. Han är dessutom nästan lika enkelspårig som LD.

Alltså grundproblemet är väl snarast att vissa människor lever i en bubbla av feminism, anti-rasism eller annat och aldrig diskuterar sina idéer med någon som inte har exakt samma åsikt. Så fort någon säger emot dem blir de galna och börjar skrika om hat, rasism eller något annat.

Att partier eller tankesmedjor per definition skulle vara ett sätt att undvika den här bubblan är långt ifrån givet, allra minst det förstnämnda. Det handlar inte om vilket sammanhang man finns i eller vilket plattform man använder, utan om man är en hederlig intellektuell som är beredd att lyssna på motargument och ta till sig dem för att eventuellt ändra åsikt eller lära sig något nytt.

Jag tror inte heller på dem som skyller på Twitter och annat för att förklara att folk bara kommunicerar med likasinnade. Det är inte redskapens fel hur människor väljer att bete sig.
Citera
2015-04-24, 09:09
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vem fan använder ordet neger år 2009 och tror det är OK? Möjligtvis min 64 årige far men knappast en hyperfeminist som kan hitta rasism utförd av vita barn på ett dagis. Självklart har hon använt sin svartskallebakgrund som tydligen inte var svartskallig nog hos hennes forna bundsförvanter som ursäkt och sen startade drevet. Tyvärr för LD så är hon alldeles för vit för att anses "rasifierad".

Att som hypefeminist säga att man använt ordet neger i tron att det var ok...


Jag håller med dig, mina barn är tonåringar och de har vuxit upp utan att någonsin använda n-ordet, jag har för mig att det var i början på 90-talet som n-ordets icke-vara började diskuteras och då snabbt blev tabu.

Som vanligt har Lady D svårt för att pudla ärligt. Hon tyckte det var okej och det var dumt.
Citera
2015-04-25, 17:47
  #258
Medlem
Människan kan ju inte ta kritik alls, inte konstigt att folk är arga när varje kritisk röst möts med offerkofta deluxe. Även feminister måste få kritisera andra feminister när någon drar saker ur röven. Det skadar hela rörelsen så som hon håller på.
Citera
2015-04-25, 23:02
  #259
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Jag håller med dig, mina barn är tonåringar och de har vuxit upp utan att någonsin använda n-ordet, jag har för mig att det var i början på 90-talet som n-ordets icke-vara började diskuteras och då snabbt blev tabu.

Som vanligt har Lady D svårt för att pudla ärligt. Hon tyckte det var okej och det var dumt.

Kan upplysa att "neger" ansågs nedlåtande redan på 1970-talet.

Anses LD fortfarande ledande i sin proffstyckarkår eller finns det andra som är på uppgång som tycker ännu mer rätt? Låter som om hon tröttnat på sin yrkesroll och mediapersonlighet.
__________________
Senast redigerad av Ratad 2015-04-25 kl. 23:25.
Citera
2015-05-05, 15:26
  #260
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figzy
Nu gråter stackars Natasha ut i tidningen Metro också:

"Efter att ha tröttnat på smutskastning och hat från andra antirasister och feminister på nätet, har hon i det långa inlägget med rubriken ”Så här kan det se ut när antirasister o feminister bestämmer sig för att trasha en feminist de ogillar” har hon lagt upp åtskilliga skärmdumpar, i syfte att visa på hatet och hoten hon får motta via nätet."

http://www.metro.se/nyheter/feministiska-bloggaren-lady-dahmer-visar-upp-hatet-fran-feminister-och-antirasister/EVHodw!DdaEl0Ih8qCyU/

Så efter att själv ha hatat, blir hon nu själv hatad. Fast inte av främst män, utan anti-rasister och feminister. Högst ironiskt och högst underhållande.

Men lol.

Hon är extremt aggressiv mot allt och alla och vad förväntar hon sig tillbaka? Kärlek? Man ger vad man får.
Citera
2015-05-18, 08:54
  #261
Medlem
Jaha. Lady D har varken bloggar eller twittrat på snart en månad. Vad pysslar hon med nu då? Vad fyller hon sina dagar med?
Citera
2015-05-18, 09:46
  #262
Medlem
FJLGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Jaha. Lady D har varken bloggar eller twittrat på snart en månad. Vad pysslar hon med nu då? Vad fyller hon sina dagar med?

Undrar detsamma.
Citera
2015-05-18, 17:04
  #263
Medlem
Figzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Jaha. Lady D har varken bloggar eller twittrat på snart en månad. Vad pysslar hon med nu då? Vad fyller hon sina dagar med?

Ett nervsammanbrott kanske, eller så försöker hon samla sig själv och gå i terapi.

Måste vara kul att vara hennes man, kommandes hem från jobbet inom datorspelsbranchen,
den enda inkomsttagaren i hushållet och anträffa sin tjocka fru nedsjunken i stolen med Twitter på telefonen.

' - Hej älskling, vad har du gjort idag? Har du sökt några jobb?'
Citera
2015-05-18, 17:57
  #264
Medlem
hon är visst sjukskriven, läste på någons instagram!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in