Citat:
Ursprungligen postat av
Oliveira
Du önskar dig tillbaka till den mörka tiden med kollektivt organiserande och att se alla människor i grupper? Det är ju det sista man längtar tillbaka till. Tacka vet jag ett samhälle som ser människor som individer och inte symboler för något. Sedan har såklart individualism sina baksidor också.
Nej.
Men jag tycker att exemplet med LD visar rätt tydligt vad som kan hända när bloggare och andra debattörer driver sin egen agenda utan förankring i ett kollektiv.
Lady Dahmer är hyfsad på att skriva och tar fram många exempel som stämmer till eftertanke. Samtidigt saknar hon helt akademisk bildning och verkar enligt egen utsago knappt ens haft ett jobb. Sammantaget ger det att hon egentligen inte har särskilt mycket att säga. Det märks inte minst i hennes Aftonbladet-krönikor, som är så urvattnade att de inte rymmer ett enda argument. Alltså är hennes bidrag till den mer seriösa debatten ganska tunt.
I frånvaro av analysförmåga och erfarenhet väljer LD, precis som många andra bloggare, att istället bli extremt personlig. Därmed gör hon sig tyvärr också till en måltavla för personangrepp. När alla argument och analyser baseras på den egna personen, så kommer också motattackerna att bli personliga. Vilket uppenbarligen snabbt blir mycket obehagligt, inte minst för en person som redan har en historia av psykiska besvär. Även erfarna journalister har vittnat om den här effekten, t.ex pratade Po Tidholm om det otrevliga i att ha "kladdat med sig själv" under sin första tid som skribent.
Det är därför som jag tror att debattklimatet gynnas mer av att goda idéer och exempel får slipas och förädlas i tankesmedjor eller partier, utan att enskilda personer behöver hänga ut sitt privatliv i brist på djupare analyser. Då slipper också LD med flera utsättas för näthat.
Sen kan man förstås förundras över hur extremkänsligt det verkar vara i den rättrådiga PK-världen, där man uppenbarligen måste gå som på nattgammal is för att inte stämplas som fobiker, rasist eller hatare... men det är nog en annan diskussion!