• 1
  • 2
2015-04-30, 23:24
Medlem
Koppning räknas som alternativmedicin. Ett undertryck suger "in" huden i koppen/kopparna och sägs öka blodcirkulationen.

Nyligen när jag nämnde koppning såg jag hur negativa reaktioner kom. Så började teorier om varför det skulle vara dåligt. Då jag vill allt annat än pajkastning eller rekommendera medicinska bluffmetoder vill jag höra historier från de som provat koppning själva.

Ge goda och dåliga resultat, var ärliga om hur det upplevdes.

Jag ser det här som viktigt vid behandling: huden ska vara insmord, t.ex. med olivolja. Trycket ska inte vara för högt. Mjukaste metoden är med silikonkoppning, silikonkoppning kan vem som helst utföra på sig själv hemma. Hårdast är kinesisk koppning med glaskoppar. Sistnämnda metoden kan leda till blåmärken. Kinesiska metoden brukar ge kraftigt röda sugmärken eller kan t.o.m. göra ont under behandling. Koppning är en traditionell folkmedicin hos finnar (kuppaus) och samer (guhppen). Kinesisk koppning tar hårt med högt tryck, personligen är den kinesiska metoden inte något för mig.

Jag har provat:
• Massagekoppning (insmord hud och kopp som masserar)
• Våtkoppning (först torrkoppning, sedan tas de av, en lancetpenna sticker på områden var koppen varit på, koppen sätts på igen)
• Torrkoppning (bara vakuum, helst med insmord hud)
Jag är osäker om jag har celluliter. Men har använt koppning som kanske kan kallas cellulitbehandling fast för mig var det koppningsmassage på benen. Huden blev mjukare och lenare. Gör inte detta på ytliga blodkärl.

Fördelar: jag tycker det är skönt och avslappande.
Nackdelar: känner mig trött ibland efter behandlingen.

Inga allvarliga biverkningar har dokumenterats från kinesiska studier av koppning från vad jag vet.

Jag ställer mig positiv till koppning, speciellt när kopparna placeras på akupunkturpunkter. Jag är fullständigt emot tanken av att rekommendera detta som mirakelkur av någon som helst sjukdom och som ersättning av konventionell medicin.

Jag vill veta om era personliga erfarenheter. Sedan tänker jag skicka länkar till vetenskapliga studier av koppning. Kinesiska studier skulle vara intressant att ta del av.
Citera
2015-05-01, 09:05
Medlem
Inte imponerad. Å andra sidan vet jag att det inte fungerar och inte kan fungera, så jag var väl partisk och för att tro på något som inte finns får man inte vara partisk mot det.

Massage hos någon som faktiskt rör musklerna alla dagar.
Citera
2015-05-02, 18:36
Medlem
Jag vill gärna se vetenskapliga studier av koppning. Placeboeffekten skulle kunna påverka upplevda effekten.

Som massage var det skönt och min hud på benen blev mjukare. Några medicinska positiva effekter på hälsan i övrigt kan jag inte komma på.

Förr var koppning gjord i kombination med bastubad. Även ådersnäppare användes och det ställer högsta krav på renlighet och hygien.

Jag skulle tro att det är bra för kroppen att stimulera blodcirkulationen och att känna sig avspänd.

Hur kinesiska studier tas i väst vet jag inte? Vad säger man om kinesiska medicinens sätt att vilja skapa balans i kroppen?
Citera
2015-05-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Jag vill gärna se vetenskapliga studier av koppning. Placeboeffekten skulle kunna påverka upplevda effekten.

Hur kinesiska studier tas i väst vet jag inte? Vad säger man om kinesiska medicinens sätt att vilja skapa balans i kroppen?

Kinesiska studier lider historiskt av publiceringsbias*; studier som säger "(den här österländska metoden) är jättebra" publiceras, de som säger motsatsen läggs på hög och publiceras aldrig.
Så de tas generellt med en nypa salt när det gäller alternativmedicin just för att publiceringsbias är ett faktum, även om de naturligtvis inte avfärdas direkt. Replikation är ledordet.

Man säger nog ingenting om den kinesiska medicinens sätt att vilja skapa balans i kroppen, lika lite som vetenskapen säger något om Tomten. Det finns helt enkelt inte, det är en fin tanke men har inte med vetenskapen att göra.

Lite studier har du här (fler på högerkant);
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289625/

Studier kan förstås vara svårlästa ibland, de väljer sina ord väl: "Potentiell effekt" låter exempelvis positivt, men potentiell effekt säger ingenting om huruvida metoden faktiskt är effektiv - det säger bara att "alla åkommor/situationer där denna metod skulle hypotetiskt kunna vara effektiv har inte testats". "Potentiell effekt" är alltså objektivt sant även om alla förutom en hypotetiskt hjälpsam situation testats och avfärdats.

* vilket dåligt ord.. anglicismer faller totalt ibland.
Senast redigerad av lorddesh 2015-05-02 kl. 19:53.
Citera
2015-05-02, 19:52
Medlem
lorddesh, felet blir om marknadsföring görs som säger att "koppning botar sjukdomar " och sedan kanske det inte gör det. Marknadsföring som massage är en annan sak.
Citera
2015-05-03, 18:36
Medlem
"I östeuropa [sic] använder man fortfarande koppen som behandlingsinstrument på sjukhus."

"Det undertryck som skapas av koppen ger ökad blodcirkulation i hud och underliggande vävnad. Behandlingen ökar borttransport av slaggprodukter och genom sina cirkulationshöjande och utrensande egenskaper används koppning även inom kosmetisk behandling, exempelvis vid behandlig [sic] av celluliter."

Citat från: http://www.massageutbildningar.se/pdf/Koppning.pdf

Varför har koppningsbehandlingar i Östeuropa blivit så accepterade jämfört med i Sverige? Ökad blodcirkulation för mig låter som hälsofrämjande.
Citera
2015-05-03, 19:33
Medlem
Citat:
"I östeuropa [sic] använder man fortfarande koppen som behandlingsinstrument på sjukhus."

"Det undertryck som skapas av koppen ger ökad blodcirkulation i hud och underliggande vävnad. Behandlingen ökar borttransport av slaggprodukter och genom sina cirkulationshöjande och utrensande egenskaper används koppning även inom kosmetisk behandling, exempelvis vid behandlig [sic] av celluliter."

Citat från: http://www.massageutbildningar.se/pdf/Koppning.pdf

Varför har koppningsbehandlingar i Östeuropa blivit så accepterade jämfört med i Sverige? Ökad blodcirkulation för mig låter som hälsofrämjande.

Mjo, fast två minuter på ett löpband eller lite tigerbalsam eller några dask med handen gör precis samma sak.. och kostar en tjuga eller ingenting.
Sverige är väldigt tolerant för alternativmedicin, bara att gå in på valfri matvarubutik och du ser vitaminburkar, naturläkemedel och kosttillskott.
Gå till en läkare och få remisser eller "testa det här"-referenser till både akupunktörer, naprapater, kiropraktorer - och om du träffar rätt läkare, förmodligen homeopater.

Östeuropa är fattigt och undermåligt, om en patient får lite tillfällig lindring av placeboeffekten räcker det långt. Därför är det populärt. Vatten är billigt.
Vi har ett statligt system som fungerar och riktiga mediciner - förutom i ovanstående fall då förstås.
Citera
2015-05-18, 15:31
Medlem
Frågan är hur mycket koppning ökar blodcirkulationen? Hur mycket ökar blodcirkulationen med vanlig massage?
Citera
2015-05-19, 19:59
Medlem
Citat:
Frågan är hur mycket koppning ökar blodcirkulationen? Hur mycket ökar blodcirkulationen med vanlig massage?

Det går förstås att mäta.. men jag vet inte om det gjorts.
Rätt meningslöst i och för sig, det är ju inte så att huden på din rygg eller arm behöver eller skulle må bättre av bättre blodcirkulation - hade någon kroppsdel fått för lite blod hade du definitivt märkt det.

Massage och koppning tror jag inte kan jämföras överhuvudtaget i effektivitet, normal massage stimulerar muskler.. koppning är dyrt (eller billigt) sugmärke utan märke.
Citera
2015-05-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Rätt meningslöst i och för sig, det är ju inte så att huden på din rygg eller arm behöver eller skulle må bättre av bättre blodcirkulation - hade någon kroppsdel fått för lite blod hade du definitivt märkt det.
Kanske ta det som att det inte ska konkurrera ut vetenskapliga metoder. Men låg blodcirkulation är ju farligt. Skulle koppning öka blodcirkulation om än lite och t.ex. förebygga risken för amputation kan det vara ett komplement till befintlig behandling.

Det är klart att hos en frisk människa kanske det inte gör skillnad. Hur ska en kopp eller en medicinsk blodigel kunna förändra hälsan?
Citera
2015-07-20, 16:02
Medlem
Koppning kontra massage är inte helt olika, men kan användas på olika sätt. Däremot ett jättebra komplement till varandra.

När jag själv jobbar med "muskelknutor" och stela, korta muskler så stötter man rätt ofta på spänningar som man inte får bukt med, alltså muskler som man kan massera till dö dagar.

Då använder jag Koppning för att få en mer djupgående effekt som man sällan får med massage. Då släpper nästan alla de spänningar man inte får loss med massage.

Koppning kan användas för att behandla olika problem och sjukdomar. Styrkan i suget i koppen varierar beroende på vilket problem/sjukdom man har att jobba med. En del bara lätt och andra riktigt hårt sug. Ibland sätter man nålar först och sedan koppar över dessa för att nå vissa effektiver.

Ibland så "blöder" man vissa punkter med hjälp av koppar (i kinesisk medicin bara ett fåtal droppar), västerländsk medeltida medicin så tappade man sina patienter på rikliga mängder. (ofta rent livsfarligt)

(ska tillägga att visa kinesiska behandlingar kan också ta ut rikliga mängder på blod, men då med ett speciellt syfte, exempelvis som när man tar bort soriasis som man då förflyttat till underben istället för bröstkorgens sidor.

Och ja, jag är massör och akupunktör.
Citera
2015-07-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taogoli
Koppning kan användas för att behandla olika problem och sjukdomar.
Paus. Vilka sjukdomar behandlar du med vakuum?

Citat:
Och ja, jag är massör och akupunktör.
Är du nyutbildad eller gammal räv på akupunktur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in