• 1
  • 2
2015-04-30, 23:24
Medlem
Koppning rknas som alternativmedicin. Ett undertryck suger "in" huden i koppen/kopparna och sgs ka blodcirkulationen.

Nyligen nr jag nmnde koppning sg jag hur negativa reaktioner kom. S brjade teorier om varfr det skulle vara dligt. D jag vill allt annat n pajkastning eller rekommendera medicinska bluffmetoder vill jag hra historier frn de som provat koppning sjlva.

Ge goda och dliga resultat, var rliga om hur det upplevdes.

Jag ser det hr som viktigt vid behandling: huden ska vara insmord, t.ex. med olivolja. Trycket ska inte vara fr hgt. Mjukaste metoden r med silikonkoppning, silikonkoppning kan vem som helst utfra p sig sjlv hemma. Hrdast r kinesisk koppning med glaskoppar. Sistnmnda metoden kan leda till blmrken. Kinesiska metoden brukar ge kraftigt rda sugmrken eller kan t.o.m. gra ont under behandling. Koppning r en traditionell folkmedicin hos finnar (kuppaus) och samer (guhppen). Kinesisk koppning tar hrt med hgt tryck, personligen r den kinesiska metoden inte ngot fr mig.

Jag har provat:
Massagekoppning (insmord hud och kopp som masserar)
Vtkoppning (frst torrkoppning, sedan tas de av, en lancetpenna sticker p omrden var koppen varit p, koppen stts p igen)
Torrkoppning (bara vakuum, helst med insmord hud)
Jag r osker om jag har celluliter. Men har anvnt koppning som kanske kan kallas cellulitbehandling fast fr mig var det koppningsmassage p benen. Huden blev mjukare och lenare. Gr inte detta p ytliga blodkrl.

Frdelar: jag tycker det r sknt och avslappande.
Nackdelar: knner mig trtt ibland efter behandlingen.

Inga allvarliga biverkningar har dokumenterats frn kinesiska studier av koppning frn vad jag vet.

Jag stller mig positiv till koppning, speciellt nr kopparna placeras p akupunkturpunkter. Jag r fullstndigt emot tanken av att rekommendera detta som mirakelkur av ngon som helst sjukdom och som ersttning av konventionell medicin.

Jag vill veta om era personliga erfarenheter. Sedan tnker jag skicka lnkar till vetenskapliga studier av koppning. Kinesiska studier skulle vara intressant att ta del av.
Citera
2015-05-01, 09:05
Medlem
Inte imponerad. andra sidan vet jag att det inte fungerar och inte kan fungera, s jag var vl partisk och fr att tro p ngot som inte finns fr man inte vara partisk mot det.

Massage hos ngon som faktiskt rr musklerna alla dagar.
Citera
2015-05-02, 18:36
Medlem
Jag vill grna se vetenskapliga studier av koppning. Placeboeffekten skulle kunna pverka upplevda effekten.

Som massage var det sknt och min hud p benen blev mjukare. Ngra medicinska positiva effekter p hlsan i vrigt kan jag inte komma p.

Frr var koppning gjord i kombination med bastubad. ven dersnppare anvndes och det stller hgsta krav p renlighet och hygien.

Jag skulle tro att det r bra fr kroppen att stimulera blodcirkulationen och att knna sig avspnd.

Hur kinesiska studier tas i vst vet jag inte? Vad sger man om kinesiska medicinens stt att vilja skapa balans i kroppen?
Citera
2015-05-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Jag vill grna se vetenskapliga studier av koppning. Placeboeffekten skulle kunna pverka upplevda effekten.

Hur kinesiska studier tas i vst vet jag inte? Vad sger man om kinesiska medicinens stt att vilja skapa balans i kroppen?

Kinesiska studier lider historiskt av publiceringsbias*; studier som sger "(den hr sterlndska metoden) r jttebra" publiceras, de som sger motsatsen lggs p hg och publiceras aldrig.
S de tas generellt med en nypa salt nr det gller alternativmedicin just fr att publiceringsbias r ett faktum, ven om de naturligtvis inte avfrdas direkt. Replikation r ledordet.

Man sger nog ingenting om den kinesiska medicinens stt att vilja skapa balans i kroppen, lika lite som vetenskapen sger ngot om Tomten. Det finns helt enkelt inte, det r en fin tanke men har inte med vetenskapen att gra.

Lite studier har du hr (fler p hgerkant);
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289625/

Studier kan frsts vara svrlsta ibland, de vljer sina ord vl: "Potentiell effekt" lter exempelvis positivt, men potentiell effekt sger ingenting om huruvida metoden faktiskt r effektiv - det sger bara att "alla kommor/situationer dr denna metod skulle hypotetiskt kunna vara effektiv har inte testats". "Potentiell effekt" r allts objektivt sant ven om alla frutom en hypotetiskt hjlpsam situation testats och avfrdats.

* vilket dligt ord.. anglicismer faller totalt ibland.
Senast redigerad av lorddesh 2015-05-02 kl. 19:53.
Citera
2015-05-02, 19:52
Medlem
lorddesh, felet blir om marknadsfring grs som sger att "koppning botar sjukdomar " och sedan kanske det inte gr det. Marknadsfring som massage r en annan sak.
Citera
2015-05-03, 18:36
Medlem
"I steuropa [sic] anvnder man fortfarande koppen som behandlingsinstrument p sjukhus."

"Det undertryck som skapas av koppen ger kad blodcirkulation i hud och underliggande vvnad. Behandlingen kar borttransport av slaggprodukter och genom sina cirkulationshjande och utrensande egenskaper anvnds koppning ven inom kosmetisk behandling, exempelvis vid behandlig [sic] av celluliter."

Citat frn: http://www.massageutbildningar.se/pdf/Koppning.pdf

Varfr har koppningsbehandlingar i steuropa blivit s accepterade jmfrt med i Sverige? kad blodcirkulation fr mig lter som hlsofrmjande.
Citera
2015-05-03, 19:33
Medlem
Citat:
"I steuropa [sic] anvnder man fortfarande koppen som behandlingsinstrument p sjukhus."

"Det undertryck som skapas av koppen ger kad blodcirkulation i hud och underliggande vvnad. Behandlingen kar borttransport av slaggprodukter och genom sina cirkulationshjande och utrensande egenskaper anvnds koppning ven inom kosmetisk behandling, exempelvis vid behandlig [sic] av celluliter."

Citat frn: http://www.massageutbildningar.se/pdf/Koppning.pdf

Varfr har koppningsbehandlingar i steuropa blivit s accepterade jmfrt med i Sverige? kad blodcirkulation fr mig lter som hlsofrmjande.

Mjo, fast tv minuter p ett lpband eller lite tigerbalsam eller ngra dask med handen gr precis samma sak.. och kostar en tjuga eller ingenting.
Sverige r vldigt tolerant fr alternativmedicin, bara att g in p valfri matvarubutik och du ser vitaminburkar, naturlkemedel och kosttillskott.
G till en lkare och f remisser eller "testa det hr"-referenser till bde akupunktrer, naprapater, kiropraktorer - och om du trffar rtt lkare, frmodligen homeopater.

steuropa r fattigt och undermligt, om en patient fr lite tillfllig lindring av placeboeffekten rcker det lngt. Drfr r det populrt. Vatten r billigt.
Vi har ett statligt system som fungerar och riktiga mediciner - frutom i ovanstende fall d frsts.
Citera
2015-05-18, 15:31
Medlem
Frgan r hur mycket koppning kar blodcirkulationen? Hur mycket kar blodcirkulationen med vanlig massage?
Citera
2015-05-19, 19:59
Medlem
Citat:
Frgan r hur mycket koppning kar blodcirkulationen? Hur mycket kar blodcirkulationen med vanlig massage?

Det gr frsts att mta.. men jag vet inte om det gjorts.
Rtt meningslst i och fr sig, det r ju inte s att huden p din rygg eller arm behver eller skulle m bttre av bttre blodcirkulation - hade ngon kroppsdel ftt fr lite blod hade du definitivt mrkt det.

Massage och koppning tror jag inte kan jmfras verhuvudtaget i effektivitet, normal massage stimulerar muskler.. koppning r dyrt (eller billigt) sugmrke utan mrke.
Citera
2015-05-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Rtt meningslst i och fr sig, det r ju inte s att huden p din rygg eller arm behver eller skulle m bttre av bttre blodcirkulation - hade ngon kroppsdel ftt fr lite blod hade du definitivt mrkt det.
Kanske ta det som att det inte ska konkurrera ut vetenskapliga metoder. Men lg blodcirkulation r ju farligt. Skulle koppning ka blodcirkulation om n lite och t.ex. frebygga risken fr amputation kan det vara ett komplement till befintlig behandling.

Det r klart att hos en frisk mnniska kanske det inte gr skillnad. Hur ska en kopp eller en medicinsk blodigel kunna frndra hlsan?
Citera
2015-07-20, 16:02
Medlem
Koppning kontra massage r inte helt olika, men kan anvndas p olika stt. Dremot ett jttebra komplement till varandra.

Nr jag sjlv jobbar med "muskelknutor" och stela, korta muskler s sttter man rtt ofta p spnningar som man inte fr bukt med, allts muskler som man kan massera till d dagar.

D anvnder jag Koppning fr att f en mer djupgende effekt som man sllan fr med massage. D slpper nstan alla de spnningar man inte fr loss med massage.

Koppning kan anvndas fr att behandla olika problem och sjukdomar. Styrkan i suget i koppen varierar beroende p vilket problem/sjukdom man har att jobba med. En del bara ltt och andra riktigt hrt sug. Ibland stter man nlar frst och sedan koppar ver dessa fr att n vissa effektiver.

Ibland s "blder" man vissa punkter med hjlp av koppar (i kinesisk medicin bara ett ftal droppar), vsterlndsk medeltida medicin s tappade man sina patienter p rikliga mngder. (ofta rent livsfarligt)

(ska tillgga att visa kinesiska behandlingar kan ocks ta ut rikliga mngder p blod, men d med ett speciellt syfte, exempelvis som nr man tar bort soriasis som man d frflyttat till underben istllet fr brstkorgens sidor.

Och ja, jag r massr och akupunktr.
Citera
2015-07-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taogoli
Koppning kan anvndas fr att behandla olika problem och sjukdomar.
Paus. Vilka sjukdomar behandlar du med vakuum?

Citat:
Och ja, jag r massr och akupunktr.
r du nyutbildad eller gammal rv p akupunktur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in