2015-05-18, 09:42
Medlem
Om Mff-AIK var en demonstration i bussparkering börjar uttrycket bli rätt slitet. Första 10-15 minuterna av matchen är det passande då Mff går ut i ett furiöst tempo för att få ett tidigt hål och AIK enkom ligger på försvar. Därefter är matchen rätt jämn både gällande bollinnehav och antal skott, t.o.m. litet övertag till AIK i antal klara målchanser.

Är denna match gängse uppfattning om vad en "bussparkering" innebär så behöver vi ett nytt uttryck som kan beskriva motsvarande 30/70-bollinnehav och ingen annan spelidé än försvar och enstaka chansomställning, den typ av matchbild som åminner om Gefles glansdagar mot topplagen på bortagräs. Handbollsförsvar kanske? Vet ej, å andra sidan inte upp till mig att inventera ett nytt uttryck då det ej var jag som valde att underminera det som tidigare fungerade för att beskriva motsvarande matchbild.
Citera
2015-05-18, 09:58
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Parkera bussen är en taktik som till synes verkar vara mycket effektiv mot Blåvitt men man glömmer lätt att det är få lag i AS som har en buss av samma kvalitet som Johansson-Bengtsson-Helander. Det är inte bara att "göra som Malmö"

Jag vill inte kalla det parkera bussen. För mig innebär det att hela laget är defensivt inriktade och stannar kvar på sin planhalva. Det finns ingen som helst offensiv vilja och man är helt inriktade på att försvara sig. Det var inte MFF.
Citera
2015-05-18, 10:14
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag vill inte kalla det parkera bussen. För mig innebär det att hela laget är defensivt inriktade och stannar kvar på sin planhalva. Det finns ingen som helst offensiv vilja och man är helt inriktade på att försvara sig. Det var inte MFF.
Det är enbart en semantisk hårklyveri-skillnad på att parkera bussen och hårdbevaka en ledning. "Parkera bussen" är inget man gör en hel match igenom, förutom kanske då exemplet Gelfes speltaktik, utan hur man förändrar en matchbild beroende på resultat. Att sedan IFK Göteborg knappt förmådde att skapa något och MFF således tilläts att vara offensiva även i slutet på den matchen säger mer om vår okreativa offensiv den matchen. Större bollinnehav för IFK Göteborg mot ett topplag, som i den matchen, är även en ovanlighet.

Men det är klart att det är svårt få bolltrillarna i MFF att erkänna att man någon gång varit helt inriktat på försvar.

Edit: förövrigt har man inget att skämmas för som MFF :are med den matchen. Malmö visade att man kan spela varierat med olika uppställningar med full tillfredsställelse.
Senast redigerad av ArneIII 2015-05-18 kl. 10:19.
Citera
2015-05-18, 10:20
Medlem
Salorms avatar
Ikväll långtidsparkerar vi bussen på första platsen och lämnar den aldrig!

Hajja att man liksom blir glad för att man kan ta förstaplatsen, om än i några dagar innan serien är ikapp.. Något är fel.
Citera
2015-05-18, 10:23
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Det är enbart en semantisk hårklyveri-skillnad på att parkera bussen och hårdbevaka en ledning. "Parkera bussen" är inget man gör en hel match igenom, förutom kanske då exemplet Gelfes speltaktik, utan hur man förändrar en matchbild beroende på resultat. Att sedan IFK Göteborg knappt förmådde att skapa något och MFF således tilläts att vara offensiva även i slutet på den matchen säger mer om vår okreativa offensiv den matchen. Större bollinnehav för IFK Göteborg mot ett topplag, som i den matchen, är även en ovanlighet.

Men det är klart att det är svårt få bolltrillarna i MFF att erkänna att man någon gång varit helt inriktat på försvar.

Edit: förövrigt har man inget att skämmas för som MFF :are med den matchen. Malmö visade att man kan spela varierat med olika uppställningar med full tillfredsställelse.

Man kan spela defensivt och vara inriktade på att försvara sig, men parkera bussen vill jag påstå är en specifik defensiv taktik. Parkera bussen är att samla hela laget på sin planhalva och inte anfalla alls.

Det var väl Mourinho som populariserade det efter att Spurs spelat 0-0 på Stamford Bridge genom att backa hem med hela laget.
Senast redigerad av mishima 2015-05-18 kl. 10:32.
Citera
2015-05-18, 10:45
Medlem
bagarn29s avatar
http://www.expressen.se/sport/fotboll/skanker-bort-norling--pa-norska-blocket/

Citat:
I en annons som lagts ut på sajten Finn.no syns Norling på bild över rubriken "ges bort".

"Tränare ges bort gratis. Tas emot på eget ansvar", skriver annonsören.

Det kan gå fort i fotbollen. Från firad guldtränare 2013 till clown och bortskänkes 2015.

Är Norling en så dålig tränare?
Citera
2015-05-18, 10:53
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
http://www.expressen.se/sport/fotboll/skanker-bort-norling--pa-norska-blocket/

Det kan gå fort i fotbollen. Från firad guldtränare 2013 till clown och bortskänkes 2015.

Är Norling en så dålig tränare?
Egentligen är hans nuvarande situation märklig. Uppskattad i varenda klubb han tränat (bortsett bland styrelsen då) för att nu nå oanade bottennivåer. Vad är det som gått så fel i Brann?

Sagt det tidigare och det skrämmer mig att de flesta AIK:are förmodligen skulle fira som Djurgården gjorde med Magnus Pehrsson och kasta sig i fontänen på Sergels Torg om Norling återvände, själv skulle jag bara bli bekymrad.
Citera
2015-05-18, 15:54
Medlem
Citat:
Parkera bussen är en taktik som till synes verkar vara mycket effektiv mot Blåvitt men man glömmer lätt att det är få lag i AS som har en buss av samma kvalitet som Johansson-Bengtsson-Helander. Det är inte bara att "göra som Malmö"
Jobbigt för blåvitt att man inte var i närheten av att skapa lika många målchanser som den parkerade bussen gjorde och bitvis var totalt utspelade av den parkerade bussen.
Citera
2015-05-18, 15:55
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Jobbigt för blåvitt att man inte var i närheten av att skapa lika många målchanser som den parkerade bussen gjorde och bitvis var totalt utspelade av den parkerade bussen.

Vilken match tänker du på? Den mot MFF?

Utspelade var vi ju absolut inte. Snäppet sämre? Ja.

Var väl knappt några chanser åt någotdera håll.
Citera
2015-05-18, 16:20
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Nu vet inte jag vilken match du menar men när ni hade parkera er buss mot oss var det knappt en enda målchans för något av lagen. Så ditt vittnesmål är antingen falskt eller bygger på ett missförstånd.
Citera
2015-05-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Vilken match tänker du på? Den mot MFF?

Utspelade var vi ju absolut inte. Snäppet sämre? Ja.

Var väl knappt några chanser åt någotdera håll.
Notera att jag skrev bitvis, jag kommer inte ihåg exakta minuter men under en längre period i första halvlek hade era spelare det riktigt jobbigt, inget konstigt med det om det inte vore för vi bara parkerade bussen.
Citat:
Nu vet inte jag vilken match du menar men när ni hade parkera er buss mot oss var det knappt en enda målchans för något av lagen. Så ditt vittnesmål är antingen falskt eller bygger på ett missförstånd.
Nej det haglade sannerligen inte målchanser i den matchen men av någon märklig anledning är det ändå den parkerade bussen som står för de flesta och hetaste chanserna som faktiskt kom. Hade du nöjt dig med att skriva att vi spelade defensivt i andra hade du inte fått något mothugg från mig men när du kallar det där för en bussparkering så har du antingen en märklig definition av hur man parkerar en buss eller en korrumperad minnesbild från matchen som jag när det gäller målchanser.
Citera
2015-05-18, 18:45
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Nej det haglade sannerligen inte målchanser i den matchen men av någon märklig anledning är det ändå den parkerade bussen som står för de flesta och hetaste chanserna som faktiskt kom. Hade du nöjt dig med att skriva att vi spelade defensivt i andra hade du inte fått något mothugg från mig men när du kallar det där för en bussparkering så har du antingen en märklig definition av hur man parkerar en buss eller en korrumperad minnesbild från matchen som jag när det gäller målchanser.
Givetvis menade jag andra halvlek, vad skulle jag annars mena? Första halvlek kunde det lika gärna stått 3-0 till MFF. Och ja, det var en bussparkering/handbollsuppställning utan dess like som Malmö bjöd på och som ni lyckades bra med. Det är ju det som var poängen med mitt inlägg också. Skulle fler lag ha det defensiva spelarmaterialet Malmö har med de mittbackarna skulle er taktik den sista halvan av andra varit nyckeln för att slå oss, något som ingen annan varit nära. Var väl till och med Rosenberg som sa på radiosporten att vi [MFF] kan spela alla spelsätt till fullo, offensivt, defensivt och parkera vid mål som i andra i den här matchen om det behövs.

Att parkera bussen är inte desamma som en statisk matchplan enligt mig om det nu var din definition på begreppet. Det kan vara något man går ut med att göra från början, eller något man gör utifrån vad klockan är och vad det står i matchen. Helt enkelt en defensiv uppställning med syfte att förhindra mål vid ledning när motståndarna trycker på. Trots att vi knappt hade ett enda skott på mål den matchen var vi offensivt bra i sista av sista ända fram till den himmelsblå "väggen" stod i vägen. Tja, om man nu kan kalla det offensivt bra egentligen, jag menar offensivt som i framåt i det här sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in