2015-05-17, 18:33
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Väntar du på klasscentrarna till juli/augusti och de sedan säger nej så kan ju alla andra bra alternativ redan vara tagna.

Det finns garanterat inga kravlistor från sponsorer och det handlar förmodligen inte om dumhet heller så ...
Man vågar inte vänta tills juli/augusti för att risken finns att alla bra centrar rejectar 350 k i månaden? 😂

Förlåt om jag skrattar, men tittar du bara dom senaste åren har väldigt många klassvärvningar gjorts under dom månaderna. Att sedan Luleå kan konkurrera ut alla andra SHL-klubbar med sina minecraft-pengar gör ditt resonemang bara löjligt.

Och hur vet du att det definitivt inte finns några kravlistor med i bilden? Har du insyn i varenda sak som Osten gör eller? Eller har du läst intervjun med miljardären som säger att "jag är inte någon Abramovic", och påstår dig sedan kunna garantera att varenda ord i den intervjun är sant?

Pengar ger också makt. Om man analyserar alla värvningar som Osten hittills gjort finns det definitivt argument för att sådant dessutom är fallet i Luleå. Att påstå sig kunna garantera att "det inte finns några kravlistor med i bilden för att miljardären har sagt det i en intervju" är både naivt och blåögt.
Citera
2015-05-17, 18:48
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Jag kanske letar nytt jobb?

DE MEST ÄKTA KLUBBARNA - Vi har listan PLUS

*Gilla*

Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Pengar ger också makt. Om man analyserar alla värvningar som Osten hittills gjort finns det definitivt argument för att sådant dessutom är fallet i Luleå. Att påstå sig kunna garantera att "det inte finns några kravlistor med i bilden för att miljardären har sagt det i en intervju" är både naivt och blåögt.

Det där får du gärna utveckla.
Citera
2015-05-17, 19:16
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thain
Växjö ska presentera minst en ny spelare imorgon. Vågar man hoppas på Gynge?

Kiiskinen - Rosén - Gynge som förstakedja vore inte fel

Rosén är väl så gott som klar för KHL.
Citera
2015-05-17, 20:38
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Ja, ska vi ta och spana in kategorierna som brukar avgöra hur äckligt ett lag anses vara:
Favoriter till mest hatade nästa år bör just nu vara Växjö, Örebro, Malmö, Färjestad och KHK, men KHK kommer undan pga lilleputt-faktorn. Luleå lär också vara en av dem som får mest skit pga utlänningarna men ligger hyfsat till i övriga kategorier.

Finns såklart en massa andra kategorier som inverkar, t.ex. framgång de senaste åren, hur man framställer sig i media, etc, men det är lite svårt att ranka.

Att räkna norrmän som "utlänningar" i Gøteborg eller Karlstad vittnar mest om hur dålig man som skribent kan vara i att førstå vad som är inom det naturliga upptagningsområdet.

I Färjestad är det kommande säsong blott fyra som kommer från utanfør 20-milazonen (varav en som flyttar hem till pappas hemmaplan). Lite skillnad från tidigare säsonger och då har man ändå tappat flera kallstabor sedan 14-15.

Men vem bryr sig om sånt egentligen.
Citera
2015-05-17, 20:46
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Ja.. och Timrå IK, Leksands IF, Södertälje SK, AIK, Björklöven IF, Malmö Redhawks, Västerås IK, Mora IK, Rögle BK, Örebro både IK och HK, Hammarby IF och Väsby IK för att nämna andra som spelat i högsta ligan i ishockey i Sverige.

Massor av journalister och förståsigpåare har dömt ut Luleå HF, att varken laget eller staden platsar i en modern högsta serie i Sverige. Samma sak sade de om Timrå IK och i det fallet fick de rätt. Luleå har snarare räckt långfingret åt t.ex Tomas Ros.

Vem talar om de fyra stora idag? Ni minns HV-71, Färjestad, Frölunda och Linköping som alla var för stora för den svenska ankdammen och som skulle bilda egen stängd liga, eget flygbolag o.s.v.

Istället har ju inte minst Skellefteå räckt fingret åt hela hockeysverige med sin dominans, men också Växjö som på bara några säsonger parkerat HV som lillebror i Småland. Färjestad missade t.om slutspel.

Ser man till lag som aldrig behövt kvala sig kvar eller spela i någon annan serie efter jul än Elitserien / SHL de senaste 20 åren blir listan ganska kort: Luleå HF. (Nej, inte ens Färjestad har sluppit undan då de fick spela kval 1993/94 - dock en att förväxla med de senaste årens kvalserie).

Färjestad är ändå dominanten i svensk hockey de senaste 15 åren och de ser faktiskt ut att landa ett intressant lagbygge till den kommande säsongen. Kanske inte någon favorit till guldet som de annars alltid brukar kunna utropas till men ett lag som kan bli bättre säsongen efter. Lite nytänk i Karlstad.

Du menar senaste 20 åren? Det är ju trots allt 2015 och inte 2010 i år och det var ju ändå två guld också under den føregående femårsperioden där.

Luleå som du nämner känns fortfarande lite som nykomling som inte fått till något, alltid där i mitten och oftast till slutspel men inte något mer. Skall bli intressant att se hur deras desperata satsning som extremt køplag kommer att fungera, Indians førsøkte ju detsamma andra halvan av 00-talet och det är ju først nu de återhämtat sig. Redhawks testade detsamma och det førde førvisso først till guld men sedan till tjugo år av kaos.

Om Lule inte dominerar efter vårens køporgie med leksakspengarna så kommer skadeglädjen att vara hjärtlig från ett helt hockeysverige. Roligt att alla får en gemensam fiende.
Citera
2015-05-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag frågar efter din källa på att Rajala ville spela kvar i FBK men valde LHF för pengarna. Var har du fått det ifrån?

Edit: fel spelare men samma lösa påstående har också gjort om Hedman.

Googla din lata jävla bögjävel!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Du är ju paranoid - sök hjälp och ta Stegen med dig.

Svar nej!

Du kommer med påståenden som du inte kan backa upp. Så upp med din källa/or! Ditt inavlade förbannade kommunist jävel!
Och du kallar mig troll!!!
Så upp med lönebudgeterna nu!!!
Citera
2015-05-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Systern är en 3:e center, men vill HV betala 250k+ för den rollen så varsågod.
Ingen är ledsen i Luleå.

Källa på 250?
Citera
2015-05-17, 21:16
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
*Gilla*

Det där får du gärna utveckla.
Gärna: Argumenten som en del av er kör tycker jag inte håller. "I juli/augusti kanske vi inte får tag på någon center, då är det bättre att vi bränner alla pengar på ytterforwards på en gång". Som jag tidigare skrev har det gjorts flertalet klassvärvningar under den tiden tidigare säsonger. Om man sedan lägger in i ekvationen att Luleå kan locka med en lön på 350 k i månaden, kan vilken ärthjärna som helst räkna ut att Luleå inte kommer att ha några problem att värva en klasscenter när dom blir lediga i juli/augusti.

Varför bränner Osten allt krut på ytterforwards trots dessa argument? Ja, jag kan inte komma på så många andra argument än att miljardären har ett finger med i spelet. Att miljardären själv säger att sådant inte är fallet ger jag inte mycket för. Vad ska han annars säga? "Jag ger Luleå pengar, men som motkrav ska jag vara delaktig i rekryteringsarbetet".

Därav finns det signaler som tyder på att pengar också ger makt i Luleå. Som svar på din fråga.
Citera
2015-05-17, 22:13
Bannlyst
Är det bara jag som tycker att Fuleå bara värvat ihop en massa skit hittills? Jämför bara med HV71 och DIF de två vinner ju enkelt på knock mot Fuleå än så länge.

Bajala om han nu går till Fuleå är inte mycket att hänga i granen medgångsspelare, utan själ, utan hjärta, ingen pådrivare som kan få ett lag att tända till han är inte värd en tiondel av vad aborten är.
Citera
2015-05-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Att räkna norrmän som "utlänningar" i Gøteborg eller Karlstad vittnar mest om hur dålig man som skribent kan vara i att førstå vad som är inom det naturliga upptagningsområdet.

I Färjestad är det kommande säsong blott fyra som kommer från utanfør 20-milazonen (varav en som flyttar hem till pappas hemmaplan). Lite skillnad från tidigare säsonger och då har man ändå tappat flera kallstabor sedan 14-15.

Men vem bryr sig om sånt egentligen.
Då får du väl sammanställa en egen -spelare som växt upp inom 20-milazonen-kategori. Själv har jag aldrig riktigt förstått intresset av att veta vilket område en spelare kommer från om denne inte fostrats i klubben. Hellre en Joel Mustonen än en Daniel Rahimi.
Citera
2015-05-17, 22:43
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Du menar senaste 20 åren? Det är ju trots allt 2015 och inte 2010 i år och det var ju ändå två guld också under den føregående femårsperioden där.

Luleå som du nämner känns fortfarande lite som nykomling som inte fått till något, alltid där i mitten och oftast till slutspel men inte något mer. Skall bli intressant att se hur deras desperata satsning som extremt køplag kommer att fungera, Indians førsøkte ju detsamma andra halvan av 00-talet och det är ju først nu de återhämtat sig. Redhawks testade detsamma och det førde førvisso først till guld men sedan till tjugo år av kaos.

Om Lule inte dominerar efter vårens køporgie med leksakspengarna så kommer skadeglädjen att vara hjärtlig från ett helt hockeysverige. Roligt att alla får en gemensam fiende.

Ditt inlägg visar väldigt tydligt hur många gamla färjestadssupportrar resonerar idag. Alla andra lag är nykomlingar och köpelag, bara Färjestad står för det genuina där spelarna liksom vuxit upp i skogen och sedan i stort sett spelat gratis för att de bara älskar just Färjestads BK.
Är Djurgården nykomling också eftersom de som bekant tills för alldeles nyligen spelat i Allsvenskan en tid? Eller vilka lag är inte nykomlingar eller köpelag enligt din definition? HV-71, FBK och IK Göta?

Växjö vann med ett starkt franchise betonat lag och nog fanken svider det i Jönköping idag, det verkar iaf inte vara den gamla harmonin i föreningen som gällde då kapten Davidsson var isens elegant. I Karlstad har kvasten gått och många anställda har fått lämna sina tjänster. Frågan är om det räcker med en förhållandevis lyckad Silly Season för Färjestad för att locka tillbaks publiken till LLA?

Det finns så många färjestadsupportrar som vuxit upp med att deras lag alltid varit störst och bäst och som idag liksom inte kan identifiera sig med något som tippas komma sexa-sjua i en tabell efter lag som Skellefteå, Växjö, Luleå, Linköping o.s.v.

Just nu får jag lite Leksandsvibbar av Färjestads lagbygge. Det har värvats en hel del offensiv talang men det finns frågetecken bakåt. Under försäsong kan det se starkt ut men när serien sedan drar igång på allvar tror jag Färjestad måste stärkas upp defensivt. Å andra sidan kanske inte ambitionen är att tampas med topplagen heller.
Citera
2015-05-17, 22:47
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Gärna: Argumenten som en del av er kör tycker jag inte håller. "I juli/augusti kanske vi inte får tag på någon center, då är det bättre att vi bränner alla pengar på ytterforwards på en gång". Som jag tidigare skrev har det gjorts flertalet klassvärvningar under den tiden tidigare säsonger. Om man sedan lägger in i ekvationen att Luleå kan locka med en lön på 350 k i månaden, kan vilken ärthjärna som helst räkna ut att Luleå inte kommer att ha några problem att värva en klasscenter när dom blir lediga i juli/augusti.

Varför bränner Osten allt krut på ytterforwards trots dessa argument? Ja, jag kan inte komma på så många andra argument än att miljardären har ett finger med i spelet. Att miljardären själv säger att sådant inte är fallet ger jag inte mycket för. Vad ska han annars säga? "Jag ger Luleå pengar, men som motkrav ska jag vara delaktig i rekryteringsarbetet".

Därav finns det signaler som tyder på att pengar också ger makt i Luleå. Som svar på din fråga.

Det finns en poäng i vad du skriver, även om jag inte tror att det finns några direkta krav från Porsers sida i det hela. Men nog har Luleå panikvärvat om det visar sig att Rajala är klar. Spelare som platsar som förstacentrar i SHL kommer det finnas gott om på marknaden, det gäller helt enkelt bara att ha is i magen. Har man sedan inga problem med att köpa in legoknektar som Rajala så finns det mängder med bra spelare att välja bland framåt slutet av sommaren. Jag hade förstått Luleå mer om det handlade om att knyta upp spelare för framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in