Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
En realistisk situation är just det du beskriver. Något utlöser en lågkonjunktur. De klarar räntan men konsumtionen blir lidande. Nedskärningar, arbetslöshet. En, eller kanske t.o.m båda två som tjänar 25K blir arbetslösa.
Svensk ekonomi klarar inte av hög ränta. Därmed inte heller de med lån.
Det här med att "ompröva boendet". Vad tror du händer när många bolånetagare vill "ompröva boendet" under samma tid i en lågkonjunktur? Bubblan spricker.
Jag hävdar inte att svenskar inte klarar av en höjd ränta under en högkonjunktur med helt oförändrade ekonomiska förutsättningar. Jag hävdar att många svenskar skulle få det väldigt tufft med sina bolån under en lågkonjunktur. Hur klarar du dina lån vid förändrade ekonomiska förutsättningar, vilket är precis vad programmet handlar om!
Ok då har jag alltså beskrivit en realistisk situation.
Men du har inte på något sätt visat att 23 KSEK inte räckte till 2 vuxna och ett barn. Misslyckas du med det? I så fall är det väl läge att ompröva dina föreställningar.
Drar nu räntorna iväg så finns det nog 1-2% som har skäl att ompröva sitt boende. Men de har ingen nämnvärd prispåverkan. OBS att de antagligen både köper och säljer. Vilket lite grovt är marknadsneutralt.
Det är väl klart att det känns att dra ned på lyxkonsumtionen. Men kom inte och säg att det är tufft att ta med sig lagad mat till jobbet i plastlåda. Då är man Lyxfällan-kandidat i mina ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Att räntan då skulle höjas är fullt rimligt då svenska banker skulle få det mycket tuffare att låna från utlandet (vilket är viktigare än att låna från RB om man frågar dem själva) om svensk ekonomi var i kris, dessutom har inte RB någon ammunition kvar (räntesänkningar) om de redan ligger på en låg ränta.
Här föreligger nog ett missförstånd. RB tillhandahåller bara Riksbankspolletter som kontohavarna använder för att reglera sina mellanhavanden. Och nu när RB tvångslånar av bankerna har dom så det räcker och blir över.
Bankerna lånar av allmänheten. Men de har ett intresse av att låna i form av obligationer. (Då konverteras avista till bunden inlåning). Vid den upplåningen vill de naturligtvis ha låg ränta. Ibland kan då det vara en ide att emittera obligationer i annan valuta. Stiger nu räntorna i utlandet så kan man bara låna upp i SEK i stället. Alternativen för köparna är Statsobligationer som nu ligger nära 0. Eller företagsobligationer som då har högre risk. Det är väl inte så uppenbar att bolåneräntorna skulle röra sig så mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Ta bort en av lönerna. Släng in ett billån samt en del ytterligare krediter och avbetalningar - för du påstår väl inte att svenskarna enbart lånar till boendet? Höj räntan. Gör en ny uträkning.
Det är en fullt realistisk bild vid en lågkonjunktur.
Nu höjde jag räntan till 6% vilket är en extrem ökning. Läste du inte att 10-åringen ligger nära noll ovan.
Visst kan lyxfällefigurer dra på sig billån. Men nu är verkligheten sådan att bilar kan säljas, och sådan lån kan lösas. Det verkar obekant för dig.
Och blir nu en vuxen arbetslös så är vi inne på kanske 15% av hushållen. En klar minoritet med andra ord. Och den familjen behöver ingen bil. Det är bara att åka kollektivt. Finns massor med hushåll utan bil.
Och den arbetslösa kan då laga all mat till hushållet med billiga råvaror och den arbetande tar då ned sin matkostnad rejält.
Ni är väl inte helt ekonomiskt handikappade heller?