2015-05-16, 07:56
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Har ni sett Låna för livet? En serie som går på UR där man får följa familjer med bolån och hur de får det ekonomiskt vid eventuella förändringar i ekonomin. Skrämmande att se familjer som går på knäna och får käka nudlar enbart för att räntan går upp till en nivå som för 6-7 år sen.

http://urplay.se/Produkter/187404-Lana-for-livet

Jag tycker också att det är lustigt att vissa i denna tråden argumenterar för att det inte är en bubbla eftersom att kostnaderna för boende är lågt. No shit Sherlock! Det är billigare än någonsin. Problemet är att låntagarna inte kan hantera kommande ökade kostnader.

Har ni sett Lyxfällan? En serie some går på tv där man får följa familjer som inte klarar av sin ekonomi oavsett vad de har för inkomst eller vilken ränta Riksbanken sätter?

Ursäka min ironi men UR som nu ska vara folkbildare kanske kan berätta om urvalet till programmet? Hur representativa är de hushållen?
2015-05-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Fast det kommer ju inte funka i längden att köra noll ränta eller nära där till om FED, ECB och BOJ gör det samtidigt. Det kriget kommer vi aldrig vinna.
Jag håller helt med om att S-politik inte fungerar i längden så som världen nu ser ut.

Men röstar vi nu dit regeringar som för S-politik då får vi nog räkna med 0-ränta under många år.
2015-05-16, 10:30
Medlem
En "artikel" apropå att det är så "dyrt" med boende:
https://www.byggahus.se/ekonomi/stor-risk-spekulera-extra-bostad-0

Citat:
Många svenskar funderar nog på om de borde passa på att låna och investera i hus nu när räntan är så låg.
Artikelförfattaren gör uppenbarligen bedömningen att svenskarna inte är mer skuldsatta än att dom kan lånefinansiera mer köp av bostäder.
2015-05-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Har ni sett Lyxfällan? En serie some går på tv där man får följa familjer som inte klarar av sin ekonomi oavsett vad de har för inkomst eller vilken ränta Riksbanken sätter?

Ursäka min ironi men UR som nu ska vara folkbildare kanske kan berätta om urvalet till programmet? Hur representativa är de hushållen?

Du kanske ska kolla programmet innan du uttalar dig? Axplock, det är olika typer av familjer. Flerbarnsfamilj i villa, invandrarfamilj i Tensta, Ung ensamstående snubbe. Alla med fasta jobb och bolån, med synnerligen "vanliga" förutsättningar i livet. I Lyxfällan har de självklart medvetet letat upp fuck-ups vilket inte alls är fallet i det här programmet.
2015-05-16, 12:32
Medlem
Citat:
Du kanske ska kolla programmet innan du uttalar dig? Axplock, det är olika typer av familjer. Flerbarnsfamilj i villa, invandrarfamilj i Tensta, Ung ensamstående snubbe. Alla med fasta jobb och bolån, med synnerligen "vanliga" förutsättningar i livet. I Lyxfällan har de självklart medvetet letat upp fuck-ups vilket inte alls är fallet i det här programmet.

I det programmet har de letat upp fuck-ups av olika typer helt enkelt, folk i olika skeden i livet som har dålig koll på privatekonomin. De har ju redan klargjort att det var familjerna själva som sökte till programmet, vilka tror du det är som söker till ett sådant program? Det lär ju inte vara de med städad ekonomi som inte får ut något av sin medverkan som söker in. Om en sådan städad familj faktiskt sökte tror jag knappast de skulle väljas ut till ett program som vill belysa faran med dåligt ekonomiskt tänk.

Så ja, de har garanterat ett skevt urval. Det inte sagt att det inte är en farligt stor andel av befolkningen som problematiken finns för. Men jag har svårt att tro att den genomsnittliga singeln får gå hem till mamma för att få mat bara för att han/hon hade 4-5k kvar efter de fasta utgifterna. Samt att man till råga på allt bestämmer sig för att bli packad och tappa bort plånbok/mobil med mera mitt under den månaden man har "dåligt" med pengar.

Skulle säga att de ekonomiska förutsättningarna de har är väldigt likartat med många familjer (dvs har de inte en halv miljon i blancolån som i lyxfällan), men deras konsekvenstänk är långt under det normala.
2015-05-16, 12:36
Medlem
alienfins avatar
Citat:

Lyxfällan ska man nog inte lita alltför mkt på då Inkasso bolag ligger bakom lanseringen och vill
att folk ska le och betala höga räntor på skulder som inte existerar längre..

Iden bakom spara för livet är nog investmentbanker bakom Hemberg som vill åt lite kaka men programmet skildrar verkligheten bra.
En vän till mig har högst ordinär lön med bostadslån på närmare 3 mille och nybilslån och han sitter garanterat i skiten om räntorna höjs rejält.
2015-05-16, 12:39
Medlem
Citat:
Tja, jag tittade lite och det verkade ju handla om folk som bränner av för mycket. Som rådgivar-tanten säger så har BMX-killen för vidlyftig relation till sitt kreditkort. Nu brände han tydligen av 4 KSEK i månaden på restaurangbesök, och det är väl långt ifrån att leva på nudlar. (Sedan vet jag inte vad det är för fel på nudlar. Själv tycker jag nudlar är ganska ok).

Bankerna lånar inte ut mer än att man ska klara ganska mycket räntehöjningar. Men sedan är det upp till individen att sköta sin ekonomi.

Programmet verkar mer vara en variant av lyxfällan. Folk som mycket väl skulle klara höjda räntor och amortering/sparande, men som istället konsumerar upp hela lönen på förlustelser och är ointresserade av att anpassa munnen efter matsäcken.

BMX-killen skulle kunna lösa sin situation bara genom att stryka restaurangbesöken och i stället laga mat hemma. Troligen skulle han kunna spara extra bara genom den enkla åtgärden. Så visst är det något av "lyxfällan" över programmet.
2015-05-16, 19:57
Medlem
BMX-killen är väl en av de mer slösaktiga i det programmet. Familjen i Tensta har inga marginaler - ena partnern jobbar inte. Om sämre tider kommer lär det inte bli lättare att skaffa jobb. Matematikläraren med familjen verkar inte heller ha några marginaler att tala om då de verkar ha ett väldigt stort lån.

Detta är kanske inte en exakt spegelbild av medelsvensson men att hävda att motsatsen till dessa familjer (amorterande och riskkalkylerande) skulle vara tvärsnittet - det är nog inte heller sant. Jag tror att väldigt många svenskar skulle ha svårt att klara av en ränta på 6% eller mer.

De här personerna är inga Lyxfällan-människor, en är ju för fan matematiklärare. Om du hävdar att alla som inte har stenbra koll på sin ekonomi är fuck-ups så har vi nog en hel del av den sorten i det här avlånga landet.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-05-16 kl. 20:08.
2015-05-16, 21:18
Medlem
Citat:

Detta är kanske inte en exakt spegelbild av medelsvensson men att hävda att motsatsen till dessa familjer (amorterande och riskkalkylerande) skulle vara tvärsnittet - det är nog inte heller sant. Jag tror att väldigt många svenskar skulle ha svårt att klara av en ränta på 6% eller mer.

.
Eftersom bankerna räknar på att man ska klara en ränta på 6-8 % och ha en slant över efter det för att ens få lån så undrar jag hur du och andra resonerar när ni hävdar att folk i gemen inte skulle klara den räntan? Självklart finns det BMX-killar som inte klarar det, men de är verkligen inte en stor andel,
2015-05-17, 08:43
Medlem
Folk anpassar sig också. Om det är slut på kontot på riktigt och kreditkortet är maxat då drar man självmant ner.

Men nu är vi där igen. "Boräntan kommer snart ligga på 6%", finns inget som tyder på att detta skulle inträffa de närmsta tre åren. Inflationen har inte rört sig trots sänkt ränta, -0,2% i april.
2015-05-17, 11:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endy2
Folk anpassar sig också. Om det är slut på kontot på riktigt och kreditkortet är maxat då drar man självmant ner.

Men nu är vi där igen. "Boräntan kommer snart ligga på 6%", finns inget som tyder på att detta skulle inträffa de närmsta tre åren. Inflationen har inte rört sig trots sänkt ränta, -0,2% i april.

Det är absurt att påstå att boräntan kommer stiga till sådana nivåer inom överskådlig tid när den 10 åriga statsobligationen ligger under 1%.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22678/Allmant/Sveriges-ekonomi/Aktuell-Pong/31243/EK0204/32290/

De 10-åriga bolåneräntorna ligger också nu på dryga 3%, och det är listräntor utan förhandling:
https://www.compricer.se/borantor/
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-05-17 kl. 11:43.
2015-05-17, 13:05
Medlem
Citat:
Jag tror att väldigt många svenskar skulle ha svårt att klara av en ränta på 6% eller mer.
Antag två pers med 25K i månaden var i brutto. Då får dom låna ca 3 MSEK max. Antag också att de får ca 3 KSEK i månaden i driftskostnader. Boendekostnad blir då ca 6.7 KSEK i månaden. De får ut ca 38 KSEK efter skatt.
31 KSEK i månaden ska då räcka till el+mat+kläder etc för de två. Låter som det skulle räcka väldig väl.

Ökar nu räntan till 6% åker boendekostnaden upp till ca 14.25 KSEK i månaden. Kvar har dom då ca 23 KSEK som ska räcka till el+mat+kläder etc. Jag har lite svårt att se att det skulle vara ett problem.
Däremot är det en standardsänkning. Och den som vant sig att bränna av hela lönen på nöjen och förlustelser åker på en minskning där. Och den som har svårt för det hamnar i en lyxfällan-situation. Och kan få vara med i ditt tv-program.

Nu kan någon hävda att de två kan få barn vilket kostar eller att en blir arbetslös. Eller båda. Ja, sker det allvarliga ekonomiska förändringar så kan man få svårt att klara det. Det är väl ganska självklart. Händer det allvarliga ekonomiska förändringar får man ompröva boendet. Det är också ganska självklart.
Men de två borde kunna dra runt ett barn också på 23 KSEK i månaden.

Men blir båda arbetslösa utan utsikter att få jobb igen så kan dom inte ha kvar så stora skulder. Men då är vi inne på ett fåtal undantag och inte "väldigt många svenskar" som du skriver.

Kan du beskriva en realistisk situation som gäller "väldigt många svenskar" som ger problem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in