Citat:
Ursprungligen postat av
lillskrot
Naturligtvis är det modern ansvar som är den enda med makt att föda fram ett barn mog pappans vilja. Hur kan det inte vara mammans ansvar, den enda som aktivt valt? Feministers ansvarskänsla och konsekvenstänkande verkar snudd på dfterblivet.
Käre Lillskrutten
1. Kvinnor har inte ensamt ansvar för att de blir gravida. Män är väldigt aktivt medspelare härvidlag.
Vid bristande skydd, kondomer som strular, p-piller som inte funkar, fylla etc. så är konsekvenserna som följer bådas ansvar att deala med.
2. När graviditet är konstaterad så är det ensamt moderns ansvar ja. och hennes ansvar måste ju därför vara hennes eller hur? Om hon enbart ska följa vad mannen i fråga önskar så blir det ju inte längre hennes utan hans ensamt.
3. Du kan se det så här också, du har 3 parter som "vill" något. Mamman har sitt önskemål A.
Pappan har sitt önskemål B. och fostret har ett inneboende i framtiden som är ett rätt så garanterat
jag vill födas och ha 18 års omvårdnad tack! C.
I en helt rättvis värld så borde alltid 2 önskningar övervinna 1 eller hur? Är därför jag principiellt är för tanken att fäder som vill ha sin kotte borde ha samma chans till detta som modern.
Men tar nu kvinnan SITT ansvar över SIN del, och säger ja på A. så då står det 2 mot 1.
Säger hon nej så står det också 2 mot 1.
Mannens fulla möjligheter kontrollera sin reproduktion ligger före konceptionen. Är där han får agera fullt ut. dvs köra säkert i alla lägen och inse att händer den där 1% chansen eller vad det nu är så måste han anpassa sig till fler "viljor" han inte kan styra över.
Är faktiskt samma för kvinnan.
[Vill du ha svar från mig så fortsätt skriva trevligt, övergår du igen till otrevliga påhopp som får mina flätor att krulla sig, så svarar jag inte. Kör du nice, så får du nice tillbaka.]