2015-05-16, 20:53
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Tsss dessa ignorerar du bara. Lek teflon!….flyt på ytan, svara med humor och ta bara debatter då du är på humör. (min taktik för att överleva FB).

Trist berättelse. Han blir en dag vuxen och kommer då kanske ändå vara glad för att i vart fall hans mor och mors sida valde honom. Är som sagt den faderns val, och rätt så, men faktiskt inte mammans ansvar.

Precis, jag måste vara på humör

Ja, antingen kommer sonen att känna att hans mammas kärlek uppväger frånvaron av detta från pappans sida, jag hoppas verkligen det.

Alternativet är ju att han ser det som att han har övergivits av sin pappa, och söner med den känslan brukar ju inte bli så lyckliga.
Citera
2015-05-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro

Ja, antingen kommer sonen att känna att hans mammas kärlek uppväger frånvaron av detta från pappans sida, jag hoppas verkligen det.

Alternativet är ju att han ser det som att han har övergivits av sin pappa, och söner med den känslan brukar ju inte bli så lyckliga.

Hade jag varit den mamman hade jag jobbat på att dra in så många manliga vettiga förebilder som möjligt i sonens liv, morfar, morbröder, manliga vänner, manlig dagispersonal ex.
Citera
2015-05-16, 22:37
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ja, jag får starta en tråd om det - när jag pallar att få en massa ologiska, hatiska svar som jag vet att den tråden skulle svämmas över av.

Och ja, självklart är det ett problem att det finns män som är fäder mot sin vilja - det är ju negativt för precis ALLA inblandade men som sagt, mest för barnet.

Så varför skapar kvinnan detta problemet när hon vet att barnet troligtvis kommer att lida?

Citat:
Jag känner en kvinna som blev gravid med ett ons. Skälet till att hon behöll barnet var att hon året innan tvingats föda fram sin döda åtta månader gamla dotter - abort var för henne därför otänkbart.

Jag förstår henne helt, samtidigt som jag lider med hennes son, som nu är stor nog att förstå att varken pappa, farmor eller farfar vill veta av honom.

Har också en i närheten som blev gravid av ett ons. Det var dock i hennes plan, skillnaden här var dock att hon ville ha ett till barn. Men planen var densamme, att bli gravid.

Och både mitt och ditt exempel visar att kvinnans behov kommer först. Jag menar mannen är ju bara där som en stor, lite hårig livs levande dildo för henne.

Har du sagt till henne att hennes val kommer antagligen göra så att barnet kommer lida och att hennes behov av ett barn är viktigare än barnet självt? Att hennes beslut var dåligt?

Citat:

Det bästa alternativet är att sonen får höra av sin mamma hur stor egoist hon var och bara ville ha honom för sitt egna narcissistiska behov. Jag håller tummarna för att hon berättar detta till sonen. Men vi vet ju alla att så inte kommer ske, det är ju alltid mannens fel.
Citera
2015-05-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ja, jag får starta en tråd om det - när jag pallar att få en massa ologiska, hatiska svar som jag vet att den tråden skulle svämmas över av.

Och ja, självklart är det ett problem att det finns män som är fäder mot sin vilja - det är ju negativt för precis ALLA inblandade men som sagt, mest för barnet.

Jag känner en kvinna som blev gravid med ett ons. Skälet till att hon behöll barnet var att hon året innan tvingats föda fram sin döda åtta månader gamla dotter - abort var för henne därför otänkbart.

Jag förstår henne helt, samtidigt som jag lider med hennes son, som nu är stor nog att förstå att varken pappa, farmor eller farfar vill veta av honom.

Då löser vi problemet. Det är enkelt gjort. Som det är idag blir bara kvinnan automatisk vårdnadshavare.
Citera
2015-05-17, 11:31
Medlem
Citat:
Är hon verkligen i samma situation då?

men fine! vi inför abortförbud och så kan kvinnor föda barn och ta ut juridisk abort och tvinga mannen ta 100% av allt praktiskt ansvar….mot att kvinnor betalar 1200 i månaden…låter bra tycker jag.
Tar män ut juridisk abort så kan vi skaffa speciella sopptippar för barn som ingen vill ansvara för alls.

Eller också så inför vi totalt abortförbud, och män tvingas ta exakt 50% av rubbet med alla de barn som då föds. Ställer de inte upp på detta så fängelse.
Ska bli intressant eftersom män faktiskt inte ens tar 50% idag av ansvaret kring de barn de faktiskt sagts sig vilja ha.

Citat:
Tsss dessa ignorerar du bara. Lek teflon!….flyt på ytan, svara med humor och ta bara debatter då du är på humör. (min taktik för att överleva FB).

Trist berättelse. Han blir en dag vuxen och kommer då kanske ändå vara glad för att i vart fall hans mor och mors sida valde honom. Är som sagt den faderns val, och rätt så, men faktiskt inte mammans ansvar.
Naturligtvis är det modern ansvar som är den enda med makt att föda fram ett barn mog pappans vilja. Hur kan det inte vara mammans ansvar, den enda som aktivt valt? Feministers ansvarskänsla och konsekvenstänkande verkar snudd på dfterblivet.
Citera
2015-05-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Naturligtvis är det modern ansvar som är den enda med makt att föda fram ett barn mog pappans vilja. Hur kan det inte vara mammans ansvar, den enda som aktivt valt? Feministers ansvarskänsla och konsekvenstänkande verkar snudd på dfterblivet.

Du.. snygging. Hon har ignorerat alla dina inlägg. Hon ser inte vad du skriver.

Du kan intala dig att det är för att du är så briljant..
Citera
2015-05-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot

Käre Lillskrutten

1. Kvinnor har inte ensamt ansvar för att de blir gravida. Män är väldigt aktivt medspelare härvidlag.
Vid bristande skydd, kondomer som strular, p-piller som inte funkar, fylla etc. så är konsekvenserna som följer bådas ansvar att deala med.

2. När graviditet är konstaterad så är det ensamt moderns ansvar ja. och hennes ansvar måste ju därför vara hennes eller hur? Om hon enbart ska följa vad mannen i fråga önskar så blir det ju inte längre hennes utan hans ensamt.

3. Du kan se det så här också, du har 3 parter som "vill" något. Mamman har sitt önskemål A.
Pappan har sitt önskemål B. och fostret har ett inneboende i framtiden som är ett rätt så garanterat
jag vill födas och ha 18 års omvårdnad tack! C.
I en helt rättvis värld så borde alltid 2 önskningar övervinna 1 eller hur? Är därför jag principiellt är för tanken att fäder som vill ha sin kotte borde ha samma chans till detta som modern.
Men tar nu kvinnan SITT ansvar över SIN del, och säger ja på A. så då står det 2 mot 1.
Säger hon nej så står det också 2 mot 1.

Mannens fulla möjligheter kontrollera sin reproduktion ligger före konceptionen. Är där han får agera fullt ut. dvs köra säkert i alla lägen och inse att händer den där 1% chansen eller vad det nu är så måste han anpassa sig till fler "viljor" han inte kan styra över.
Är faktiskt samma för kvinnan.

[Vill du ha svar från mig så fortsätt skriva trevligt, övergår du igen till otrevliga påhopp som får mina flätor att krulla sig, så svarar jag inte. Kör du nice, så får du nice tillbaka.]
Citera
2015-05-17, 12:27
Medlem
Citat:
Käre Lillskrutten

1. Kvinnor har inte ensamt ansvar för att de blir gravida. Män är väldigt aktivt medspelare härvidlag.
Vid bristande skydd, kondomer som strular, p-piller som inte funkar, fylla etc. så är konsekvenserna som följer bådas ansvar att deala med.

2. När graviditet är konstaterad så är det ensamt moderns ansvar ja. och hennes ansvar måste ju därför vara hennes eller hur? Om hon enbart ska följa vad mannen i fråga önskar så blir det ju inte längre hennes utan hans ensamt.

3. Du kan se det så här också, du har 3 parter som "vill" något. Mamman har sitt önskemål A.
Pappan har sitt önskemål B. och fostret har ett inneboende i framtiden som är ett rätt så garanterat
jag vill födas och ha 18 års omvårdnad tack! C.
I en helt rättvis värld så borde alltid 2 önskningar övervinna 1 eller hur? Är därför jag principiellt är för tanken att fäder som vill ha sin kotte borde ha samma chans till detta som modern.
Men tar nu kvinnan SITT ansvar över SIN del, och säger ja på A. så då står det 2 mot 1.
Säger hon nej så står det också 2 mot 1.

Mannens fulla möjligheter kontrollera sin reproduktion ligger före konceptionen. Är där han får agera fullt ut. dvs köra säkert i alla lägen och inse att händer den där 1% chansen eller vad det nu är så måste han anpassa sig till fler "viljor" han inte kan styra över.
Är faktiskt samma för kvinnan.

[Vill du ha svar från mig så fortsätt skriva trevligt, övergår du igen till otrevliga påhopp som får mina flätor att krulla sig, så svarar jag inte. Kör du nice, så får du nice tillbaka.]

Nu gör du samma sak igen. Du skriver hur det funkar idag. Alla vet detta. Det är inga nyheter.

Tänk att du deltar i en debatt om bolagsskatten. Det du har att säga är: skatten är 22%. Och det är allt.
Citera
2015-05-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nu gör du samma sak igen. Du skriver hur det funkar idag. Alla vet detta. Det är inga nyheter.

Tänk att du deltar i en debatt om bolagsskatten. Det du har att säga är: skatten är 22%. Och det är allt.

nej, jag talar om VARFÖR det är som det är idag. VARFÖR det system vi har idag är det som är mest vettigt från alla synpunkter. Kallas "försvar" experten.

I en verklighet där vår biologiska reproduktion låg utanför våra kroppar och där sex inte innebar risker/ eller där man helt själv kunde besluta om man som individ skulle klonas eller inte och själv ta hand om rubb och stubb, så hade vi inte haft några som helt problem med jämställdheten eller rättvisan kring detta.

Nu ser dock verkligheten ut som den gör, och då får man hitta system som ger bäst förhållande för alla parter inkl. barns.
juridisk aborträtt för män ger sunkiga och olösta problem för existerande barn, ergo inget bra system och just därför vi inte har det och att inte ett enda politisk parti ens har det på sin dagordning och mig veterligen inte ett enda land heller för den delen. Eller? finns det något land idag som kör med juridisk aborträtt för fäder?
Citera
2015-05-17, 13:20
Medlem
Citat:
nej, jag talar om VARFÖR det är som det är idag. VARFÖR det system vi har idag är det som är mest vettigt från alla synpunkter. Kallas "försvar" experten.

Så fungerar det inte. Det låter som en mycket konstlad tolkning. Vad vi har är en otidsenlig kvarleva som av olika anledningar blivit kvar.

Tidigare var det norm med att barn föddes inom äktenskap. Så är det inte längre. Tidigare fanns inte abort. Notera att det fortfarande är så att kvinnan automatiskt bli vårdnadshavare och inte mannen. Också en kvarleva från hur det varit tidigare. "Mest vettigt ur alla synpunkter" är inte en korrekt beskrivning. Systemet som nu föreligger har blivit kvar. Det är en kvarleva - som sagt. Det har inte tillkommit vilket man skulle kunna tro om man läser det du skriver. Det har bara blivit så.

I en verklighet där vår biologiska reproduktion låg utanför våra kroppar och där sex inte innebar risker/ eller där man helt själv kunde besluta om man som individ skulle klonas eller inte och själv ta hand om rubb och stubb, så hade vi inte haft några som helt problem med jämställdheten eller rättvisan kring detta.

Citat:
Nu ser dock verkligheten ut som den gör, och då får man hitta system som ger bäst förhållande för alla parter inkl. barns.

Det har gåtts igenom grundligt i tråden. De lilla extrapengar det handlar om kan någon annan skjuta till.

Citat:
juridisk aborträtt för män ger sunkiga och olösta problem för existerande barn, ergo inget bra

Nej, nej, nej... så funkar det inte. Det skulle inte införas retroaktivt. Naturligtvis. Släpp det direkt.

Citat:
system och just därför vi inte har det och att inte ett enda politisk parti ens har det på sin dagordning och mig veterligen inte ett enda land heller för den delen. Eller? finns det något land idag som kör med juridisk aborträtt för fäder?

Sverige har ofta varit en föregångare. Om republikanerna i USA faktiskt skärper till sig och tänker lite längre än instinkter (vi är mer än djur) så kan de faktiskt genomföra det. För USA sitter på en total katastrof - delvis förklarat av att de högre underhållsbidrag. Något måste göras och det akut.
Citera
2015-05-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Så fungerar det inte. Det låter som en mycket konstlad tolkning. Vad vi har är en otidsenlig kvarleva som av olika anledningar blivit kvar.

Tidigare var det norm med att barn föddes inom äktenskap. Så är det inte längre. Tidigare fanns inte abort. Notera att det fortfarande är så att kvinnan automatiskt bli vårdnadshavare och inte mannen. Också en kvarleva från hur det varit tidigare. "Mest vettigt ur alla synpunkter" är inte en korrekt beskrivning. Systemet som nu föreligger har blivit kvar. Det är en kvarleva - som sagt. Det har inte tillkommit vilket man skulle kunna tro om man läser det du skriver. Det har bara blivit så.

Det har gåtts igenom grundligt i tråden. De lilla extrapengar det handlar om kan någon annan skjuta till.

Nej, nej, nej... så funkar det inte. Det skulle inte införas retroaktivt. Naturligtvis. Släpp det direkt.

Sverige har ofta varit en föregångare. Om republikanerna i USA faktiskt skärper till sig och tänker lite längre än instinkter (vi är mer än djur) så kan de faktiskt genomföra det. För USA sitter på en total katastrof - delvis förklarat av att de högre underhållsbidrag. Något måste göras och det akut.
Nej, det är ingen otidsenlig kvarleva utan ett modernt och tidsenligt förhållningssätt. Det var först under senare hälften av 1900-talet som vi slutade helt göra skillnad på äkta och oäkta barn. Idag är män tvungen att försörja sina oäkta barn vilket män inte var förr.

Abort har kvinnor känt till sen urminnes tider så det är verkligen inte heller något modernt påfund.
Senast redigerad av Limning 2015-05-17 kl. 13:51.
Citera
2015-05-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Nej, det är ingen otidsenlig kvarleva utan ett modernt och tidsenligt förhållningssätt.

Nja, det är en otidsenligt kvarleva. Det är ett faktum. Att du råkar tycka att det är modernt och tidsenligt (trots att i princip inget förändrats) är en annan sak.

Citat:
Det var först under senare hälften av 1900-talet som vi slutade helt göra skillnad på äkta och oäkta barn. Idag är män tvungen att försörja sina oäkta barn vilket män inte var förr.

Senare hälften av 1900-talet. D.v.s från 50-talet och framåt. Och du sade att det var tidsenligt och modernt? Både du och nivlerum eller vad han kallar sig gör verkligen knutar på er själva för att få försöka ihop det.

Citat:
Abort har kvinnor känt till sen urminnes tider så det är verkligen inte heller något modernt påfund.

Sverige har inte haft aborträtt sedan urminnes tider - och därav är otidsenliga saker från en annan era kvar (att du sedan väljer att kalla något med många decennier på sig från ett annat samhällsklimat för "modernt" är bara du som försöker krumbukta).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in