2015-05-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Vi är eniga om det ligger i samhällets intresse att män och kvinnor undvika att skaffa som de själva inte vill ha. Hur ska då en man som själv inte vill ha barn agera för att anses agera i samhällets intresse?

Frågan går som sagt inte ihop för mig.

Agera... kombinerat med inte.
Citera
2015-05-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Mm männen har inte samma chans, så att kalla det där för eget ansvar är skrattretande.

Fast nu var det ju han själv som gjorde någon gravid trots att han inte ville ha barn och det kan ju ingen annan än han själv skyllas för.
Citera
2015-05-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Frågan går som sagt inte ihop för mig.

Agera... kombinerat med inte.
Nähä.

Om jag ställer frågan så här då:

Bör en man som inte vill ha barn även agera på ett sådant sätt att han inte heller får några barn?
För att han ska anses agera i samhällets intresse?

Eller var det också för svårt?
Citera
2015-05-16, 19:06
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Fast nu var det ju han själv som gjorde någon gravid trots att han inte ville ha barn och det kan ju ingen annan än han själv skyllas för.

Nä och kvinnan var ju med på knulla och blev gravid, då skall hon inte få göra en abort med ditt sätt att tänka.
Citera
2015-05-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Precis. Jag tror att de som förespråkar mannens rätt att tvinga kvinnan till abort, är de som är så omogna att de tror att deras rätt att knulla utan konsekvenser står över allt annat.
Och i botten verkar de ha en annan sak gemensam: en ilska mot kvinnor och mot "feminism", vad de nu menar med det.

Vad den här ilskan kommer ifrån kan man bara spekulera om, kanske från att aldrig få ligga alls? Och istället för att ta itu med orsakerna till det, så hittar man på en "icke-fråga", som skulle kunna uppstå om de någonsin fick ligga.

Starta tråd!

För ja, denna fråga du tar upp här är avsevärt mer intressant än denna.
Att en del män som inte vill bli fäder och ändå tvingas stå som far och betala underhåll är självklart ett problem.
Det förnekar jag inte, men som sagt lösningarna på detta problem är så mycket värre för barn som ju faktiskt också är framtidens män.
Varför killarna i tråden inte kan se och beakta deras rättigheter är ju också en fråga.
Citera
2015-05-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Nä och kvinnan var ju med på knulla och blev gravid, då skall hon inte få göra en abort med ditt sätt att tänka.
Jo, det anser jag vara det mest önskvärda om hon inte vill ha barnet.

Liksom det mest önskvärda om han inte vill ha barnet är att han låter bli att göra det från början.
Citera
2015-05-16, 19:14
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Förmodligen ja och för att hon vill bli förälder.tror du kvinnor enbart väljer att föda och ta hand om oönskade barn för att göra livet jävligt för pappan?

Din motfråga är en ledande fråga. Den innehåller en premiss..

Att bli förälder är ett egoistiskt beslut, oavsett om både mannen och kvinnan är överens eller mannen inte vill men kvinnan vill. Så lägg av att förväxla "kvinnas önskan om att bli förälder", och därför behåller barnet emot mannens vilja, med "för barnets bästa/skull". Det är aldrig samma sak.

Jag frågar igen.

Är det för barnets skull som kvinna bestämmer sig för att behålla barnet emot mannens vilja? För att tydliggöra. Ponera att mannen har skyddat sig vid samlaget.

Svara riktigt på frågan och ge fan i att komma med ledande motfrågor.

Citat:
Adoption bygger på faktumet att barn just inte har biologiska föräldrar eller att nationen de tillhör har ekonomiska förutsättningar kunna ta hand om dessa barn.
Så hur menar du just feminister ska "gapa" kring dessa barns rättigheter till sina biologiska föräldrar som alltså inte existerar och som kanske inte ens barnhemmet de kommer ifrån vet?
Det existerar idag kritik gentemot adaption speciellt gällande adoption från U-länder ex.
Det existerar också uppgifter på att adopiton blivit en lukrativ bransch där barn säljs och köps.
Men jag har faktiskt svårt se hur detta hör ihop med abortdiskussionen?

Jag bad aldrig att få en redogörelse om vad adoption handlar om. Det vet jag mycket väl.

Men du fattar inte vad jag ville nå med jämförelsen fast man tydliggjorde detta i KLARTEXT vad jag ville ha fram.

Så läs om läs rätt och tänk till lite.

Citat:
Insemination kommer med 2 val i Danmark så som jag fattat det.
Antingen ges man möjlighet att få tillgång till donatorns namn i de fall han har gett tillstånd till detta.
eller också vill man inte ha detta och då väljer man donatorer som också sagt nej till att uppge sitt namn. Nån som är mer insatt får gärna korrigera mig om jag har fel.

I Sverige så har vi dock en lag som säger att ett barn har rätt få veta donatorns identitet vid 18 års ålder.

Insemination i Sverige är heller inte tillåtet för singelkvinnor utan enbart för par. dvs en man uses också till fader.

Så vad är ditt problem?

Bara för att man drar parallell jämförlser med något, (som insemination och eller adoption) så är det aldrig samma sak som att man är okunnig i hur saker funkar i praktiken med lagarna ich ber om att få en redogörelse av det.

Du har helt korrekt att vi i Sverige har lagar som säger att barnet har rätten att få veta vem fadern är. Grattist till att du bevisar att du kan detta.

Synd att du inte kan bevis att att du kan tänka längre än näsan räcker när du hör juridisk abort och man kan anama samma princip där.. Att barnet får rätten att veta vem pappan är vid 18års ålder. Vilket, Jag, benämnde tidigare i denna tråden med. I inlägg #1140
Därför skall en man ha samma rättigheter till att få abort. Nu kan ju inte mannen tvinga in kvinnan på abortkliniken. Dock så kan man införa en lag som man kan kalla "juridisk abort". D.v.s han blir ansvars befriad OCH han får inte träffa barnet.
I det läget så har ju alla barn rätten att veta sitt ursprung. Och då kan man ju anamma donationslagen att när barnet är 18år så får det ta kontakt med pappan.
För att det inte skall bli "fel far" så kan man ju bara ta ett DNA test när barnet är född och registerar att kille XX är pappan men killen skriver inte på faderskapserkännandet och blir ansvars befriad från underhåll och får inte ta kontakt med barnet.
Så vad är ditt problem när du sitter och

1) Bevisar att du inte kan skilja på "kvinnas önskan om att få bli mamma med "barnets bästa":

2) Bevisar att du inte förstår en parallell jämförlse trots att man skriver vad jämförlsen går ut på

3) Inte kan lägga i hop två plus två och kunna fatta att man kan använda liknade lagar om juridisk abort som vid donationslagar?
Citera
2015-05-16, 19:28
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag frågade dig om du visste vad tråden handlar om. Du skrev att du visste men uppenbarligen gör du inte det.

Bara så du vet, mitt inlägg som du citerar var inte ett svar på ditt inlägg eller din fråga.

Frågan i trådstarten är: Hur är det möjligt att kvinnan ges 100% makt över det foster som rimligen borde vara gemensamt, enbart p.g.a att det råkar befinna sig inuti kvinnans kropp?"

Och på det har jag svarat, men om du inte tycker mina inlägg är relevanta tråd-svar, skit i att läsa dem.
Citera
2015-05-16, 19:37
Medlem
[quote=Empress|53366696]
Citat:
Din motfråga är en ledande fråga. Den innehåller en premiss..

Att bli förälder är ett egoistiskt beslut, oavsett om både mannen och kvinnan är överens eller mannen inte vill men kvinnan vill. Så lägg av att förväxla "kvinnas önskan om att bli förälder", och därför behåller barnet emot mannens vilja, med "för barnets bästa/skull". Det är aldrig samma sak.

Jag frågar igen.

Är det för barnets skull som kvinna bestämmer sig för att behålla barnet emot mannens vilja? För att tydliggöra. Ponera att mannen har skyddat sig vid samlaget.

Svara riktigt på frågan och ge fan i att komma med ledande motfrågor.

jag svarade helt korrekt och gjorde ingen förväxling mellan de två punkterna jag tog upp jag skrev:

1.Ja, för barnets skull och 2. ja för sin egen lust att bli förälder.
Hur menar du dessa två kan förväxlas?

Kvinnor har bara ansvar för sin egen del i abort/ föräldraroll/ praktiskt ansvar / ekonomi etc etc.
Hon svarar för sina delar av allt detta.
vad mannen svarar är faktiskt inte kvinnors ansvar, utan mäns.

Citat:
Jag bad aldrig att få en redogörelse om vad adoption handlar om. Det vet jag mycket väl.

Men du fattar inte vad jag ville nå med jämförelsen fast man tydliggjorde detta i KLARTEXT vad jag ville ha fram.

Så läs om läs rätt och tänk till lite.

Tänk lite själv istället, tycker jag kanske vore lite mer passande.
Du tog upp insemination samt adoption som nått slags bevis för att feminister minsann inte i dessa frågor tar upp barns rätt till sitt biologiska ursprung och jag svarade.

Citat:
Bara för att man drar parallell jämförlser med något, (som insemination och eller adoption) så är det aldrig samma sak som att man är okunnig i hur saker funkar i praktiken med lagarna ich ber om att få en redogörelse av det.

Jo i ditt fall…haha du bevisade ju att du var helt okunnig i hur ex. insemination funkar i Sverige och ex. trodde att man kunde bli inseminerad utan att ens barn ska ha rätt till kännedom kring den biologiske fader…fel i sak.

Citat:
Du har helt korrekt att vi i Sverige har lagar som säger att barnet har rätten att få veta vem fadern är. Grattist till att du bevisar att du kan detta.

Synd att du inte kan bevis att att du kan tänka längre än näsan räcker när du hör juridisk abort och man kan anama samma princip där.. Att barnet får rätten att veta vem pappan är vid 18års ålder. Vilket, Jag, benämnde tidigare i denna tråden med. I inlägg #1140
Därför skall en man ha samma rättigheter till att få abort. Nu kan ju inte mannen tvinga in kvinnan på abortkliniken. Dock så kan man införa en lag som man kan kalla "juridisk abort". D.v.s han blir ansvars befriad OCH han får inte träffa barnet.
I det läget så har ju alla barn rätten att veta sitt ursprung. Och då kan man ju anamma donationslagen att när barnet är 18år så får det ta kontakt med pappan.
För att det inte skall bli "fel far" så kan man ju bara ta ett DNA test när barnet är född och registerar att kille XX är pappan men killen skriver inte på faderskapserkännandet och blir ansvars befriad från underhåll och får inte ta kontakt med barnet.

Så du tycker också alltså att mamma ska sitta med lille frågvise Kalle i knät och säga till honom att jo jag vet vem din pappa var, men det tänker jag inte berätta för dig förrän du är 18.
haha! liksom…vilken fin familjeidyll!

Och hur tycker du samhället ska förhindra pappan, ska vi införa besöksförbud för honom?

Ska skattebetalarna hoppa in och ta pappans del av den ekonomiska biten?
Tror du skattebetalare, där för övrigt män ingår, kommer gilla detta?

vad med situationen där gift man inte vill ha barn nr 4. Ska han också ha rätt göra juridisk abort för barn nr. 4 men kunna fortsätta vara gift med morsan?
Har du nån finfin lösning på detta lilla dilemma? Låt höra!

Citat:
Så vad är ditt problem när du sitter och

1) Bevisar att du inte kan skilja på "kvinnas önskan om att få bli mamma med "barnets bästa":

2) Bevisar att du inte förstår en parallell jämförlse trots att man skriver vad jämförlsen går ut på

3) Inte kan lägga i hop två plus två och kunna fatta att man kan använda liknade lagar om juridisk abort som vid donationslagar?

1, har jag inte bevisat alls…är du som gör den förväxlingen inte jag.
2, Jämförelser funkar bara om de just är jämförbara...
3, Går inte alltid att använda samma lagar för situationer som så grovt skiljer i förutsättningar.
Senast redigerad av ScottWalter 2015-05-16 kl. 19:48.
Citera
2015-05-16, 19:37
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Starta tråd!

För ja, denna fråga du tar upp här är avsevärt mer intressant än denna.
Att en del män som inte vill bli fäder och ändå tvingas stå som far och betala underhåll är självklart ett problem.
Det förnekar jag inte, men som sagt lösningarna på detta problem är så mycket värre för barn som ju faktiskt också är framtidens män.
Varför killarna i tråden inte kan se och beakta deras rättigheter är ju också en fråga.

Ja, jag får starta en tråd om det - när jag pallar att få en massa ologiska, hatiska svar som jag vet att den tråden skulle svämmas över av.

Och ja, självklart är det ett problem att det finns män som är fäder mot sin vilja - det är ju negativt för precis ALLA inblandade men som sagt, mest för barnet.

Jag känner en kvinna som blev gravid med ett ons. Skälet till att hon behöll barnet var att hon året innan tvingats föda fram sin döda åtta månader gamla dotter - abort var för henne därför otänkbart.

Jag förstår henne helt, samtidigt som jag lider med hennes son, som nu är stor nog att förstå att varken pappa, farmor eller farfar vill veta av honom.
Citera
2015-05-16, 19:49
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Jo, det anser jag vara det mest önskvärda om hon inte vill ha barnet.

Liksom det mest önskvärda om han inte vill ha barnet är att han låter bli att göra det från början.

Vi kommer nog inte så mycket längre så vi sätter punkt här
Citera
2015-05-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Ja, jag får starta en tråd om det - när jag pallar att få en massa ologiska, hatiska svar som jag vet att den tråden skulle svämmas över av.

Och ja, självklart är det ett problem att det finns män som är fäder mot sin vilja - det är ju negativt för precis ALLA inblandade men som sagt, mest för barnet.

Jag känner en kvinna som blev gravid med ett ons. Skälet till att hon behöll barnet var att hon året innan tvingats föda fram sin döda åtta månader gamla dotter - abort var för henne därför otänkbart.

Jag förstår henne helt, samtidigt som jag lider med hennes son, som nu är stor nog att förstå att varken pappa, farmor eller farfar vill veta av honom.

Tsss dessa ignorerar du bara. Lek teflon!….flyt på ytan, svara med humor och ta bara debatter då du är på humör. (min taktik för att överleva FB).

Trist berättelse. Han blir en dag vuxen och kommer då kanske ändå vara glad för att i vart fall hans mor och mors sida valde honom. Är som sagt den faderns val, och rätt så, men faktiskt inte mammans ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in