Citat:
Du erkänner att det råder delade meningar om JA:s oro för att bli utlämnad till USA. Alltid något.
Om du då skulle försöka sätta dig in i JA:s situation, med tanke på att han i alla fall hyser mycket stark oro att bli utlämnad till ett kanske mycket långt fängelsestraff där. Nu vill jag inte höra att du inte tror att det är någon större risk. Det är lätt att säga från sin egen fåtölj därhemma. Föreställ dig att du hyser JA:s rädsla för att bli utlämnad. Och försök komma ihåg att det finns folk som håller med honom.
Skulle du ta risken? Jag skulle inte göra det, om det gick att undvika. Det är just där JA befinner sig..
Du kan ju säga att du skulle ta risken, men ingen skulle tro dig.
Om du då skulle försöka sätta dig in i JA:s situation, med tanke på att han i alla fall hyser mycket stark oro att bli utlämnad till ett kanske mycket långt fängelsestraff där. Nu vill jag inte höra att du inte tror att det är någon större risk. Det är lätt att säga från sin egen fåtölj därhemma. Föreställ dig att du hyser JA:s rädsla för att bli utlämnad. Och försök komma ihåg att det finns folk som håller med honom.
Skulle du ta risken? Jag skulle inte göra det, om det gick att undvika. Det är just där JA befinner sig..
Du kan ju säga att du skulle ta risken, men ingen skulle tro dig.
Jag kan visst sätta mig in i JA:s situation. Men då jag trots allt gör bedömningen att han är paranoid så är inte lösningen att gå honom till mötes utan att snarare ge honom behandling i någon form. Det är lite som med flygrädda, antingen får man ta tåget hela livet eller så går man i terapi och kan övervinna sin rädsla. Med samma motivering skulle ju vilken (misstänkt) brottsling som helst kunna åberopa någon konstig rädsla/fobi/paranoia för att slippa undan ansvar för brottet.
Citat:
I så fall har rätten begått ett allvarligt misstag. Det pågår en Grand Jury rättsprocess mot Assange i USA. Han har hotats till livet av ett stort antal personer i USA. Menar Du att rätten inte känner till dessa förhållanden??
Varför skriver Du "påstådda hot"?? Hoten är mycket väl dokumenterade, bland annat i en inlaga till Hovrätt och HD.
Varför skriver Du "påstådda hot"?? Hoten är mycket väl dokumenterade, bland annat i en inlaga till Hovrätt och HD.
Rätten känner till förhållandena via inlagan men det är en annan sak hur stor vikt man fäster vid det. Det ligger i JA:s sak att överdriva dessa förhållanden, antingen per strategi eller med koppling till (av mig bl.a.) påstådd paranoia.