2015-05-14, 11:25
Medlem
Den övriga procenten är väl förutom PP det här partiet Enhet, som tydligen fått ett visst uppsving
2015-05-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Piratpartiet lät som ytterligare ett "vänsterparti" sist jag hörde en beskrivning av dom, liberal invandringspolitik, HBQT-inriktningar och annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
PP är ockuperat av vänsterfolk, därmed automatiskt marginaliserade för ingen annan vill rösta på PP oavsett hur mycket frihet de vill ha på nätet. Alla på FB vill till exempel ha nätfrihet utom vänsterfolket som är här för att förstöra och stopp, likrikta och ställa allt under stalinisternas åsiktskontroll.

PP är redan satt under sådan kontroll.
Det är en blandning av olika typer av människor i PP precis som det alltid varit. En del är vänster, andra inte. Det gemensamma för medlemmarna verkar vara en friheterlig tankegång. Omröstningarna i senaste medlemsmötet avslutades t.ex för några dagar sedan, och nu har PP antagit åsikten att sexköplagen ska avskaffas. Mycket bra beslut i mitt tycke! Passar som handen i handsken till ett integritetsvänligt parti. Jag skulle inte betrakta det beslutet som "vänster".

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Hur går det egentligen för PP? Jag vet ju att de inte syns i mätningarna direkt utan gömmer sig i gruppen övriga, men finns det några indikationer på hur de ligger till? Min känsla säger mig att de nästan helt förlorat stöd pga att situationen med invandringen har blivit allt mer akut och att SD normaliserats. Det finns viktigare saker att engagera sig för helt enkelt. Kan det stämma?
Det tror jag med. Jag stödjer fortfarande PP och deras tankegångar, förutom i några enstaka frågor. Deras inställning om liberal invandring gör tyvärr att dom går bort för mig. När SD får 51% så att nuvarande idiotsituation med massinvandring avslutas, då kan jag börja rösta PP igen, eftersom jag stödjer dom i nästan allt annat. Har aldrig röstat SD förut, men tänker göra det nästa val.
Senast redigerad av Macbajs 2015-05-14 kl. 18:14.
2015-05-16, 22:27
Medlem
Goldwaters avatar
SIFO för maj månad:
V: 7,5% (+0,9%)
S: 25,9% (-1,5%)
MP: 8,2% (-0,7%)
C: 7,2% (+0,7%)
FP: 5,7% (+0,1%)
M: 24,4% (-0,3%)
KD: 3,2% (-0,7%)
SD: 14,7% (+2,2%)

S nere på Juholts "krispanik"-nivåer. Kommer Löften att börja ifrågasättas nu? Hans parti har tappat nästan 8% väljarstöd sedan december-månad, samtidigt är hans regering under 3,5 år beroende av att borgare ska hålla dem under vingarna. Det kan inte hålla.
2015-05-16, 22:58
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
SIFO för maj månad:

S nere på Juholts "krispanik"-nivåer. Kommer Löften att börja ifrågasättas nu? Hans parti har tappat nästan 8% väljarstöd sedan december-månad, samtidigt är hans regering under 3,5 år beroende av att borgare ska hålla dem under vingarna. Det kan inte hålla.
Tror inte en sekund på att MP har gått fram så mycket sedan valet. Vad har de i så fall gjort för öka?
2015-05-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
SIFO för maj månad:

8 procentenheter motsvarar i proncip var fjärde s-väljare. Det är katastrofalt för socialdemokratin...jag skulle gissa att det är stor oro på Sveavägen.
Men, de kan rimligen inte byta partiledare/statsminister rakt upp och ned,man måste göra något annat...och man måste hantera flykten till SD.
2015-05-16, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Tror inte en sekund på att MP har gått fram så mycket sedan valet. Vad har de i så fall gjort för öka?
De behöver inte göra något över huvud taget. Förvirrade människor som inte kan något om politik fortsätter att rösta på Miljöpartiet eftersom "ööööh de värnar ju om miljön öööh". Har ett par sådana "vänner" på Facebook och de är helt oemottagliga när det kommer till resonemang, logik eller kritik på något sätt. "Äsch alla har rätt att göra fel" påstår det så fort nån miljöpartistnisse eller -nissa gjort något korkat. Sådana personer kan mycket väl bidra till att MP växer trots att de borde befinna sig långt under spärren.
2015-05-16, 23:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Tittar man på andra undersökningar ligger mp på ca 5-6%. Tar man med felfaktorn på ca 0,75 så ligger mp i själva verket kring 4% spärren. Men sifo justerar siffrorna så det bättre passar deras egna idéer.

S ligger dock dåligt till och som någon redan påpekat så har dom tappat var 4,5e väljare sedan valet. Fortsätter nedgången i smma underbara takt finns inte Partiet kvar alls hösten 2018.

Socialdemokratiska debattörer måste agera om dom vill ha kvar sitt parti. Löfven är uppenbart inte mogen uppgiften och måste bytas ut.
2015-05-16, 23:56
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Stämmer bra det, i Demoskops undersökning så landade Juholt på 26.6% efter fadäsen med hans bostad, samma månad som han avgick låg Socialdemokraterna på låga 23.9%. Så visst är det en bra bit kvar men samtidigt så är det oroväckande att Socialdemokraterna har tappat så stort i samtliga opinionsinstitut som kom förra månaden.

En bra bit kvar till bottennoteringen, är det det du säger? Det är exakt två procent, inte precis vad jag skulle kalla en bra bit.
2015-05-17, 00:06
Medlem
Citat:

Sifo brukar leverera resultat som är extremt PK-biaserade. Tittar man på Sifo historiskt så brukar de:
a. underskatta Sd med minst 2%, vanligtvis med 3-4%
b. underskatta S med minst 1%.
c. Överskatta Mp med 1-3%.
d. För fallet att M styrs akademiskt eller genom radiostyrning överskatta M med 1% annars underskatta M med 1-2%.
e. Överskatta Fp med minst 1%, ifall det är akademiskt styrt.
f. C, V okänd bias.
h. Kd är alltid underskattade med 0,5%.

Felkällorna brukar oftast vara att Sifo har en panel med hundratals akademiker, oftast av yngre sort och stadsboende, företrädelsevis i mindre lägenheter.
2015-05-17, 00:18
Medlem
Citat:
Valet visade vad folk de facto röstade. Medan OU visar opinionen som folk vill uttrycka.

Båda har "felkällor" så att säga.

Röstandet innehåller både taktikröstande och "bestraffningar". En del Mp:are lär har taktikröstat på Fi bara för att få med mer feminism/vänster-tyngd i Riksdagen. Fi har väl tappat ca 1.5% sedan valet och en hygglig del av de svarar nog Mp när OI nu frågar.

För OU så är det nog en del sossar som vill straffa S för något, och kan då svara V eller Mp när OI frågar. Att svara något annat parti kan dom inte förmå sig till. En del sossar som vill se mer av Mp's miljöpolitik kan nog svara Mp. Och då hjälper det inte att Romson är en katastrof. Det är då politik och inte person det handlar om.
2015-05-17, 00:21
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Varför tuffar C på uppåt med över 7 %? Jag har inte hört någonting från C eller Lööf på sedan valet, och redan då var det ganska avmätt. Visserligen fick Lööf göra om och göra rätt inom partiet efter de nyliberala utflykterna med månggifte, slopad skolplikt och 30 miljarder nya hyresgäster till hyreskasernerna i Södertälje, och profilera C som det självklara alternativet för köttbullsstekande bondmoror och plöjande torpare, men inte kan väl det fortfarande ge efterskalv i väljarstödet?

Att Kd ligger under spärren kan vara glädjande för Sd, som nu blivit ett kulturmarxistiskt, globalistiskt sosseparti i 8-klövern, genom att borgerliga kamrat 4 %-röstare överger taktikröstandet och i stället går till Jimpan-Pimpan och hans glada gäng. Om man inte tar illa vid sig förstås på grund av att Jimpan sjukskrev sig med batikhäxediagnos i ett halvår efter att ha spelat bort sina 30 silverpenningar på virtuell Jack Vegas.

Löfven lär vara pressad nu, vilket kan leda till nya, underhållande framträdanden i media. Det är alltid spännande att se honom låta grodor hoppa ur käften så fort den öppnas på vid gavel. Sosseriet bör skyndsamt se sig om efter en ny partiledare om man inte vill göra Kinberg-Batra sällskap som ett marginaliserat parti för de närmast sörjande runt 10 % i väljarstöd.

Tja, där har ni min politiska analys av läget.
Senast redigerad av LuktenUtavBajs 2015-05-17 kl. 00:24.
2015-05-17, 00:33
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Varför tuffar C på uppåt med över 7 %?

En blandning av att AKB är lika rolig och smart som sin man samt att C nu är enda partiet på högerkanten som öppnar sina stjärtar. Även om många här öppnat sina sinnen så finns det ju fullt med folk som tror att tillfälliga uppehållstillstånd kommer leda till att Hitler och hans hund återuppstår och sätter alla eu-migranter i adhd-läger.
Senast redigerad av Aigis 2015-05-17 kl. 00:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in