2015-05-08, 08:20
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
... Och ändå har inte Fridolin och framförallt Romson visat sig offentligt så mycket senaste tiden. Det riktiga raset kommer när dom får chansen i rutan och i blaskorna
Romson har i princip varit osynlig sedan vintras. När såg hon senast offentligt? Alltså deltog i en tv-debatt eller liknande?
2015-05-08, 08:30
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jo, men du får komma ihåg det Stadsfader Löfven har sagt: döda S-väljare flyr. Bl.a., eller kanske framför allt, till M.
Tydligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Fast det har ju satt avtryck. Troligtvis ser vi nu besvikna sossar gå till M och besvikna moderater gå till SD. S minskar, M ligger still och SD ökar, i princip. När AKB sedan börjar prata politik kommer fler väljare fly moderaterna, då både till S och SD.
Så skulle det kunna vara. Det rör sig mer inom M:s väljarkår än vad man kan tro. Flertalet besvikna S-väljare går till M. Medans det stora antalet nya väljare som tillkommit till SD fortfarande är moderater (även om de såklart även tillkommit mer sossar i andel än vad de gjorde 2010-2014).

En tidsfråga då alltså innan M börjar gå ner i opinionen igen pga SD:s ständiga tillförsel av M-väljare. Då M inte för alltid kommer att kunna komplettera de försvunna M-väljarna med nya S-väljare.
Senast redigerad av Mellbergan 2015-05-08 kl. 08:32.
2015-05-08, 08:30
Medlem
Hade inte SD enligt dom egna närmare 20% ?
2015-05-08, 08:45
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Hade inte SD enligt dom egna närmare 20% ?

Olika opinionsundersökningar, det var i Yougov som Sverigedemokraterna fick 19.5% procent, även Sentio visade högt på 17.8% om jag inte minns fel.
Fortsatt ras för Socialdemokraterna vilket är glädjande och samtidigt är det inte så konstigt att Moderaterna ökar då väljarna måste ta vägen någonstans, men man ska nog inte dra alltför stora siffror för Moderaternas ökning, det är bara inkompetensen hos Socialdemokraterna och Miljöpartiet som visar sig. Anna Kinberg Batra har haft vett nog att vara helt knäpptyst sedan hon tillträdde partiledarposten, det ska bli riktigt intressant att kolla på partiledardebatten nu på Söndag och se om håller samma låga och okarismatiska nivå.

Kommer bli kul att följa de andra opinionsmätningarna som kommer och se om Socialdemokraterna fortsätter tappa i så stor magnitud. Börjar påminna lite om Juholt nivån detta.
Senast redigerad av Glaucius 2015-05-08 kl. 08:50.
2015-05-08, 09:09
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Olika opinionsundersökningar, det var i Yougov som Sverigedemokraterna fick 19.5% procent, även Sentio visade högt på 17.8% om jag inte minns fel.
Fortsatt ras för Socialdemokraterna vilket är glädjande och samtidigt är det inte så konstigt att Moderaterna ökar då väljarna måste ta vägen någonstans, men man ska nog inte dra alltför stora siffror för Moderaternas ökning, det är bara inkompetensen hos Socialdemokraterna och Miljöpartiet som visar sig. Anna Kinberg Batra har haft vett nog att vara helt knäpptyst sedan hon tillträdde partiledarposten, det ska bli riktigt intressant att kolla på partiledardebatten nu på Söndag och se om håller samma låga och okarismatiska nivå.

Kommer bli kul att följa de andra opinionsmätningarna som kommer och se om Socialdemokraterna fortsätter tappa i så stor magnitud. Börjar påminna lite om Juholt nivån detta.

Juholt bottnade väl på 24-25%, eller minns jag fel?
Tror ändå stödnivån är där någonstans, runt en fjärdedel som har S-loggan tatuerad i skinkan från födseln.
2015-05-08, 09:31
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Juholt bottnade väl på 24-25%, eller minns jag fel?
Tror ändå stödnivån är där någonstans, runt en fjärdedel som har S-loggan tatuerad i skinkan från födseln.

Stämmer bra det, i Demoskops undersökning så landade Juholt på 26.6% efter fadäsen med hans bostad, samma månad som han avgick låg Socialdemokraterna på låga 23.9%. Så visst är det en bra bit kvar men samtidigt så är det oroväckande att Socialdemokraterna har tappat så stort i samtliga opinionsinstitut som kom förra månaden.

Vad gäller kärnväljare har du säkerligen rätt, det spelar ingen roll vad Socialdemokraterna hittat på då det grund i botten är väljare som aldrig har röstat på någonting annat i sitt liv som är deras väljarboskap.
2015-05-08, 09:53
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Stämmer bra det, i Demoskops undersökning så landade Juholt på 26.6% efter fadäsen med hans bostad, samma månad som han avgick låg Socialdemokraterna på låga 23.9%. Så visst är det en bra bit kvar men samtidigt så är det oroväckande att Socialdemokraterna har tappat så stort i samtliga opinionsinstitut som kom förra månaden.

Vad gäller kärnväljare har du säkerligen rätt, det spelar ingen roll vad Socialdemokraterna hittat på då det grund i botten är väljare som aldrig har röstat på någonting annat i sitt liv som är deras väljarboskap.

Det stämmer inte riktigt. De allra flesta invandrare som röstar gör det på socialdemokraterna. Andelen blir större för vart decennium som går. Om invandrarna räknas bort är det nog bara 17 till 18 procent av svenskar som röstar på S. Partiet växer snart till att uteslutande vara ett invandrarparti. Då blir det som med förorterna, white flight.
2015-05-09, 18:23
Medlem
Hur går det egentligen för PP? Jag vet ju att de inte syns i mätningarna direkt utan gömmer sig i gruppen övriga, men finns det några indikationer på hur de ligger till? Min känsla säger mig att de nästan helt förlorat stöd pga att situationen med invandringen har blivit allt mer akut och att SD normaliserats. Det finns viktigare saker att engagera sig för helt enkelt. Kan det stämma?
2015-05-09, 21:22
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Hur går det egentligen för PP? Jag vet ju att de inte syns i mätningarna direkt utan gömmer sig i gruppen övriga, men finns det några indikationer på hur de ligger till? Min känsla säger mig att de nästan helt förlorat stöd pga att situationen med invandringen har blivit allt mer akut och att SD normaliserats. Det finns viktigare saker att engagera sig för helt enkelt. Kan det stämma?

Piratpartiet lät som ytterligare ett "vänsterparti" sist jag hörde en beskrivning av dom, liberal invandringspolitik, HBQT-inriktningar och annat.
2015-05-10, 09:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Piratpartiet lät som ytterligare ett "vänsterparti" sist jag hörde en beskrivning av dom, liberal invandringspolitik, HBQT-inriktningar och annat.

PP är ockuperat av vänsterfolk, därmed automatiskt marginaliserade för ingen annan vill rösta på PP oavsett hur mycket frihet de vill ha på nätet. Alla på FB vill till exempel ha nätfrihet utom vänsterfolket som är här för att förstöra och stopp, likrikta och ställa allt under stalinisternas åsiktskontroll.

PP är redan satt under sådan kontroll.
2015-05-11, 09:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Ja PP spårade tyvärr ur helt när Falkvinge fick sluta som partiledare men han är fortfarande en stark debattör för demokrati, en av de få i Sverige tyvärr. Nu var det visserligen UK han kommenterade här nedan men hans kommentar passar precis lika bra för hur 7K agerar för att obstruera demokratin här på hemmaplan:

I always find it fascinating when people demand democracy until the point it produces an unintended election result.

https://twitter.com/Falkvinge/status/597165467296538625

Folket röstade fel och därför måste 7K gå samman till ett enda parti.
2015-05-14, 11:01
Medlem
Citat:

Riksdagsvalet 2006: 0.63 %, 34.918 röster.
Europaparlamentsvalet 2009: 7.13 %, 225.915 röster.
Riksdagsvalet 2010: 0.65 %, 38.491 röster.
Europaparlamentsvalet 2014: 2.23 %, 82.763 röster.
Riksdagsvalet 2014: 0.43 %, 26.515 röster.

Jag tror att PP saknar attraktion i dagens svenska politiska klimat. Som jag uppfattar det hade de två typer av kärnväljare. De som vill ha fri nedladdning och de som vill rösta på ett parti som "värnar integriteten".

Dock kommer många väljare sannolikt överge PP av ingen annan anledning än att de inte vill fästa sig vid ett parti som av allt att döma är sjunkande. Vidare tror jag att riksdagspartierna gör vad de kan för att marginalisera PP så att de förlorar ytterligare röster.

FI gjorde förvisso en enorm ökning från 2010 till 2014 trots en nedåtgående trend, men jag betvivlar att PP har förmågan till något liknande. Som jag ser det kommer PP:s utveckling framöver vara ungefär som SPI:s.

Jag betvivlar för övrigt att majoriteten som döljs bakom "övriga" i OU skulle vara piratpartister och undrar vilka andra partier som kan tänkas bidraga till den ungefärliga procent som tenderar att anges som väljare till övriga partier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in