Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsune
Hur går det egentligen för PP? Jag vet ju att de inte syns i mätningarna direkt utan gömmer sig i gruppen övriga, men finns det några indikationer på hur de ligger till? Min känsla säger mig att de nästan helt förlorat stöd pga att situationen med invandringen har blivit allt mer akut och att SD normaliserats. Det finns viktigare saker att engagera sig för helt enkelt. Kan det stämma?
Riksdagsvalet 2006: 0.63 %, 34.918 röster.
Europaparlamentsvalet 2009: 7.13 %, 225.915 röster.
Riksdagsvalet 2010: 0.65 %, 38.491 röster.
Europaparlamentsvalet 2014: 2.23 %, 82.763 röster.
Riksdagsvalet 2014: 0.43 %, 26.515 röster.
Jag tror att PP saknar attraktion i dagens svenska politiska klimat. Som jag uppfattar det hade de två typer av kärnväljare. De som vill ha fri nedladdning och de som vill rösta på ett parti som "värnar integriteten".
Dock kommer många väljare sannolikt överge PP av ingen annan anledning än att de inte vill fästa sig vid ett parti som av allt att döma är sjunkande. Vidare tror jag att riksdagspartierna gör vad de kan för att marginalisera PP så att de förlorar ytterligare röster.
FI gjorde förvisso en enorm ökning från 2010 till 2014 trots en nedåtgående trend, men jag betvivlar att PP har förmågan till något liknande.
Som jag ser det kommer PP:s utveckling framöver vara ungefär som SPI:s.
Jag betvivlar för övrigt att majoriteten som döljs bakom "övriga" i OU skulle vara piratpartister och undrar vilka andra partier som kan tänkas bidraga till den ungefärliga procent som tenderar att anges som väljare till övriga partier.