2015-05-17, 11:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Alltså.. plussa 1+1.
Antändningskälla (cigarett)+brännbart material (säng)= farligt.
I ett fikarum eller hos frisören finns det inte samma överhängande risk.

Större risk att somna ifrån eller inte märka om en bir glöd ramlar. Men röklukt som sätter sig i tyg luktar illa och så kul är det inte med tvätt.
Citera
2015-05-20, 00:22
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Tror ni att man skulle bli fri från fördomarna gällande sängrökning om respekterade samhällsmedborgare, såsom Alexandra Pascalidou, Erik Adielsson eller Loa Falkman, kom ut i pressen och berättade att de rökte i sängen?

Menar du att Monica Zetterlund och Carl-Ivar Nilsson inte är respekterade samhällsmedborgare?
Citera
2015-05-22, 21:27
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Menar du att Monica Zetterlund och Carl-Ivar Nilsson inte är respekterade samhällsmedborgare?
Jo, men där gick ju sängrökningen snett. Det vore bättre om vi fick fram en grupp människor som inte skämdes för att de rökte i sängen. De skulle kanske kunna åka runt i skolor och undervisa i säker sängrökning. Att man inte ska vara alltför berusad vid sängrökningen, att man har både ruska kort och ruska lång tillhands vid sängkanten och vilka material som är brandsäkra. Ylle är visst inte så eldfängt som bomull eller siden. Uniformen M/58 vi hade när vi låg i lumpen tålde ju exempelvis en rejäl dos napalm innan det började svida i skinnet under brandövningarna. Man kanske kunde börja tillverka sängkläder av ylle för sängrökare?
Citera
2015-05-22, 23:01
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren

I Monica Zetterlunds fall vet man att hon pratade med brandkåren och sa "jag vill inte dö så här". Tyvärr hann man inte fram för att rädda henne.
Citera
2015-05-23, 15:55
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Jo, men där gick ju sängrökningen snett. Det vore bättre om vi fick fram en grupp människor som inte skämdes för att de rökte i sängen. De skulle kanske kunna åka runt i skolor och undervisa i säker sängrökning. Att man inte ska vara alltför berusad vid sängrökningen, att man har både ruska kort och ruska lång tillhands vid sängkanten och vilka material som är brandsäkra. Ylle är visst inte så eldfängt som bomull eller siden. Uniformen M/58 vi hade när vi låg i lumpen tålde ju exempelvis en rejäl dos napalm innan det började svida i skinnet under brandövningarna. Man kanske kunde börja tillverka sängkläder av ylle för sängrökare?

Jag är frivillig. Jag har även lämpliga kunskaper i vilka droger som fungerar som ett betydligt säkrare alternativ till alkoholen när man väl avnjuter sitt valfria rökdon i sängkammaren.
Citera
2020-06-01, 15:12
Medlem
LoriLaughins avatar
Citat:
Det vore bättre om vi fick fram en grupp människor som inte skämdes för att de rökte i sängen.

Detta är ett bra inlägg på Flashback! Det är inte samma sak att gå ut på balkongen efter älskog som att ligga kvar och tända en cigarett.

Nu är inte jag för rökning men jag fick en dejavu! Denna grupp som inte skäms kommer jag i alla fall titta på med tindrande ögon.
Citera
2020-06-01, 15:17
Medlem
Idag ser man väl ner på ALLA rökare? Inte är väl den lilla gruppen "sängrökare" särskilt utsatta? Jag tänker att de flesta av oss inte ens tänker tanken att man kan ligga i sängen och röka! Så väldigt mkt 60-70-tal och det var ju länge sen!
Citera
2020-06-01, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Idag ser man väl ner på ALLA rökare? Inte är väl den lilla gruppen "sängrökare" särskilt utsatta? Jag tänker att de flesta av oss inte ens tänker tanken att man kan ligga i sängen och röka! Så väldigt mkt 60-70-tal och det var ju länge sen!
Precis.

Sängrökare är ju bara den absolut värsta formen av rökare, vilka alla ser ned på ändå. Rökning idag är ju en klar socialgrupp 3 markör.
Citera
2020-06-01, 15:25
Medlem
Opportunitiess avatar
Vattensängen togs ju fram enkom för att stoppa dödligheten inom sängrökarkretsen. Nu har jag rökt i min dagligen i 41 år och jag siktar på många många år till.
Citera
2020-06-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Vattensängen togs ju fram enkom för att stoppa dödligheten inom sängrökarkretsen. Nu har jag rökt i min dagligen i 41 år och jag siktar på många många år till.
Förmodligen blir de färre än du tror. (Pga rökning) 😄
Citera
2020-06-01, 15:44
Medlem
KnugenAfKnungsans avatar
Rökare blir allt mer paria i sverige. Först ska man inte få röka i sängen, inte i tv, inte i hemmet, inte på krogen man ska ställa sig 10 meter bort. Varför inte bara sy in en gul stjärna på alla rökares kläder direkt.
Alla som gapar om att folk tar ett bloss på en uteservering, vart är dom när en ung tjejs huvud hittas i en väska hos en kurd. Skärpning nu.
Citera
2020-06-01, 15:51
Rökning är väl generellt nånting som betraktas allt styvmoderligare i Sverige. Iofs inte fel, det är naturligtvis inte nyttigt men det är det mycket annat som inte är. Mitt eget stora problem med rökning är att det luktar riktigt illa. Både om den som röker och överallt där denna har rört sig med sina cigaretter. Lyckligtvis har inomhusrökningen i stort sett utrotats. Jag kommer fortfarande ihåg när man om barn på sent 80-tal kom hem till kompisars inrökta bostäder där två bolmande föräldrar sakta täckte bohaget med en kletig brungul sörja. Det blev till att byta kläder när man kom hem.

Nej, att rökning motarbetas på alla fronter ser jag inte som en stor frihetsfråga, även om jag kanske egentligen borde göra det. Visst, deras kropp och blabla men jag tycker helt enkelt att det är en snuskig ovana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in