Citat:
Ursprungligen postat av
nousernameneeded
Vem snackar om att göra abort när barnet är fött? vi snackar om att göra abort när det fortfarande ligger i magen som ett embryo i kvinnans livmoder.
Nej det skulle inte begränsa barns rättigheter (vad det nu skulle kunna vara) som du och andra feminister påstår, varför är det bara männen som ska skydda sig? Kvinnan har ett lika stort ansvar att skydda sig så nej det håller jag inte med dig om.
Nej det är inte så "nära" rättvisan det går att komma för alla parter, antingen ger vi männen chansen att göra juridisk abort när barnet fortfarande är ett embryo eller så tar vi helt bort aborträtten för kvinnor! om inte fara för moderns liv eller en våldtäkt ligger bakom, svårare än så är det faktiskt inte.
Varför larvar du dig och skiter i att svara på de frågeställningar kring ditt förslag jag faktiskt tar upp?
Kvinnlig aborträtt - ger inga levande barn. Säger sig självt.
Manlig aborträtt - ger antingen fysisk tvångsabort på kvinnor eller levande barn som alltså ska leva med kunskapen att de har en far nånstans vid liv, ska man då även tvinga mödrar att inte uppge faderns namn för sina barn, ska det ingå i lagen tycker du? som ett litet ex. på de implikationer en juridisk aborträtt ger i verkligheten. Annat är hur ska samhället, modern och barnet ställa sig om fadern eller "icke aborterade" syskon plötsligt söker kontakt? Ska man tillkalla polis då? fängelsetraff för dessa män som ju faktiskt inte är juridiska fäder? Nå?
BÅDA har lika stort ansvara att skydda sig, var skrev jag att det bara ska vara mäns ansvar?
Idag är det mest typiskt kvinnliga preventionsmedel som används mest. Vad tycker du det säger kring vilket kön det är som tar största ansvaret av att skydd sig OCH sin parnter?
jag beskrev faran med att införa rätt för män till juridisk abort, dvs då får vi en praktiskt situation där män som grupp i samhället har absolut 0 praktiskt, ekonomisk eller socialt ansvar för konsekvenserna av sina reproducerande funktioner. Bah! skriver en kråka på ett papper sen är det fixat…är ju enbart kvinnors ensak Ger detta ett bra, rättvist och vettigt klimat på den sexuella marknaden tycker du?
Citat:
Med din logik skall inseminerings kliniker stängas med hänsyn till barnet?
Nej det är inte för barnen skull som du och övriga feminister påstår det är ett löjligt påstående då ni inte verkar ha något emot att kvinnor åker och inseminerar sig.
Har jag snackat om tvångsabort? nej jag har snackat om juridisk abort, och återigen vilka är dessa grova kränkningar av barnens rättigheter du pratar om.
Skulle nog kännas jäkligt skönt för en del män att veta att de har samma chans som en kvinna gällande aborten.
Insimination gäller idag för kvinnor som lever i partnerskap. är uppe för diskussion huruvida singelkvinnor ska få denna rättighet eller inte, men alltså inte lagfört än.
och nej, jag tycker nog inte att kvinnor ska ha den rättigheten nej.
Barn har idag, med några få undantag, rätt till kunskap kring båda föräldrarna, de har arvsrätt till 2 föräldrar, de har försörjningsrätt till 2 föräldrar, i de fall en förälder avlider så införs pension.
Detta är de lagliga rättigheterna.
Socialt och emotionellt kränkande skulle jag anse de exempel jag gav i inlägget ovan vara för barn.
Kunskapen ex. att veta att din existerande och levande fader lever i nästa kvarter med 3 nya barn som alltå är dina halvsyskon som du inte äger rätt att ha nått förhållande till.
kränkningen det skulle innebära med att "din fader" i praktiken faktiskt kan få ett nytt barn med din mamma som han erkänner med inte dig. Alltå att det syskon som du kanske levt hela ditt liv med plötsligt får både "ha" en far samt ärva sin fader men inte du.
Börjar det sippra in nån konsekvens analys nu eller?
Allt handlar nämligen inte om mäns rätt att få knulla hur mycket de vill utan minsta risk.
Liksom inte samhällets prioritering nr. 1.
Samhällens prioritering är att få det praktiska att fungera och att människor i samhället även de kommande människorna ska få vettiga och så jämlika förutsättningar som möjligt.
Juridisk aborträtt för män ger inte detta.