2015-05-15, 00:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Värmlandsgatan.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Sakta i backarna. Det kan ha varit någon dag innan den 29:e.

Hur vet du det? Har du också beställt och tagit del av polisutredningen?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-15 kl. 00:32.
Citera
2015-05-15, 07:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
...vilket är både vackert och bra men eftersom det är oklart om

(1) Hymmes vykortsuppgift "kl. 8.00" avsåg "kl. 8.00" eller "kl. 20.00" och om

(2) Dahlsjögänget åkte iväg "morgon/förmiddag" eller "kl. 15.00"

borde ju dessa omständigheter klarläggas.

Min poäng är att om Dahlsjögänget drog iväg innan kl. 12.00 och Hymme då inte ens tagit tåget Båstad-Göteborg, (vilket han skrev på vykortet att han gjorde; han skrev inte att han hade liftat till Göteborg) då är de osannolikt att de skulle ha plockat upp honom i stan efter kl. 20.00 för då var de säkerligen någon annanstans.

Omvänt uppstår då samma problematik: om Hymme anlände med tåget kl.8.00 på morgonen (vilket normalt avses med "kl. 8.00") och Dahlsjögänget drog kl. 15.00 då bör de heller inte ha mötts.

Att skriva "kl.20.00" har möjligen sitt ursprung i digital tidsvisning och den som sådan blev vanlig först på 70-talet (om det ens fanns digitala klockor i Sverige dessförinnan). Däremot förekom sen tidigare ett liknande språkbruk inom militären: tjugo hundra, sk militärt klockslag. Hur som helst kanske Hymmes tidsangivelseform var den gängse i skrift 1965.

Citat:
Från FIB Aktuellt.

https://herrtidning.wordpress.com/2014/04/11/olosta-forsvinnande-dahlsjo-fallet-sven-nilsson-fallet-1965-och-kvinnan-vid-spisen-1948/
I FIB Aktuellt som FritzDaCat här länkar till finns tidsangivelsen klockan 15. Tidningen är från 1966, och därmed bör det nog kunna anses klarlagt att den digitala tidsangivelsen användes redan då.
Citera
2015-05-15, 11:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hur vet du det?
Vittnet angav inget specifikt datum.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
I FIB Aktuellt som FritzDaCat här länkar till finns tidsangivelsen klockan 15. Tidningen är från 1966, och därmed bör det nog kunna anses klarlagt att den digitala tidsangivelsen användes redan då.
Absolut. Men Hymme verkar alltså inte ha lärt sig detta. Han bör ha anlänt på kvällen.
Citera
2015-05-15, 13:25
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Vittnet angav inget specifikt datum.

Absolut. Men Hymme verkar alltså inte ha lärt sig detta. Han bör ha anlänt på kvällen.

Detta borde ju gå att ta reda på: när lämnade han Torekov? Måste finnas uppgifter om detta.

Jag tänkte, inte för att det är troligare än något annat, att Gay Karlsson kanske var den som skrev vykortet.

Dahlsjögänget hade något hyss för sig och i detta sammahang dök Hymme lägligt upp. De kanske mer eller mindre tvingade med honom. För att han inte skulle efterlysas så skrev då Karlsson, som enl den omtalade Metapediaartikeln, hade ovanligt vacker och driven handstil vykortet baserat på den kännedom han hade. Som jag tidigare påpekat är vykortet märkligt på flera sätt (dock inte poststämpeln):

(1) valet att skriva "kl. 8.00" istället för "Kl.20.00".
(2) valet att skriva "Hej, puss, Hybner" istället för "Hej, puss Hymme" alternativt "Hälsningar, Hybner" eller ännu påtagligare:
"Hälsningar, Hübner" om Hymme faktiskt stavade med tyskt ü!
(3) valet att skriva "29/7" längst ned: varför det? Föräldrarna borde väl ha förstått att han anlänt till Göteborg samma dag som han lämnade Skåne, i synnerhet som de visste att han var på väg mellan A och B inom loppet av samma dygn.
(4) valet att skriva "29/7" längst ned på kortet i stället för högst upp.
(5) valet att skriva: "Var ej ängsliga!" Borde föräldrarna ha blivit ängsliga?
Vore det inte naturligare att de väntat sig ett vykort eller en påringning först när Hymme nått fram till Gerlesborgs Konstskola?
(5) Vykortet är slarvigt skrivet i avseende av interpunktion och borttappade prepositioner.
(6) Adressangivelsen saknar postnummer. Detta kanske var av underordnad betydelse på den här tiden; avsändare utgick för att posten kom fram ändå.

Hymme var en välutbildad ung man vars far var professor, låt vara konstnärlig sådan. Enda skälet till att han skulle skriva hafsiga vykort vore att han led av dyslexi, vilket inte är uteslutet, samt att han i skrivande stund kanske vara påverkad (han drack och åt lugnande medel). En detalj som styrker att han skrivit kortet själv är stavningen av efternamnet "Lundquist"; Dahlsjögänget borde ha skrivit "Lundqvist" eller "Lundkvist" tycker man, om de inte sett namnet i skrift.

Nåväl, hade Dahlsjögänget bestämt sig för att enlevera Hymme så skrev de ett vykort baserat på de knapphändiga uppgifter de hade:

(1) De visste inte att han stavade Hübner med tyskt ü eller att han kallades Hymme.
(2) De hade inte koll på att man skriver "Kl. 20.00" istället för "kl. 8.00" samt skrev slarvigt i övrigt eftersom de inte var särskilt bra på skriven svenska.
(3) De angav datumet samt "Var inte ängsliga!" för att hålla föräldrarna lugna.
(4) De hade inte tid att ta reda på postnumret.
(5) De borde ha haft tillgång till handskriftsprov; Hymme var på väg till en skola. Säkert hade han anteckningsblock med sig. Å andra sidan borde de då ha sett hans namn i skrift. Kanske Hymme faktiskt själv skrev Hybner med svenskt y?

Mot allt detta talar att föräldrarna tydligen var nöjda med att Hymme skrev vykortet.

Eller finns uppgifter om att de inte var det?
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-15 kl. 14:06.
Citera
2015-05-15, 15:21
Medlem
Eastmancolors avatar
Voilà

Citat:
Gerlesborgs konstskola - Hymmes slutdestination.

Denna ligger som tidigare nämnt i Bohuslän och för att för att ta sig dit, av kartan att döma, så får man passera nära vatten på flera ställen.

Min gissning är att Dahlsjögrabbarna var hyggliga nog att både plocka upp Hymme och skjutsa honom till målorten/konstskolan men att det hade blivit mörkt (jag går nu på hypotesen att de möttes under kvällen) och att kombinationen av mörker, regn och vansklig närhet till vattendrag resulterade i att de fick ta sitt sista bad, med bil och allt, när de var förhållandevis nära Gerlesborg.

Kvarlevorna bör alltså finnas någonstans utmed leden från Göteborg, sannolikt tidigast efter Stenungsund, och ännu troligare längs med någon mindre väg i höjd med Färlöv eller Munkedal. 1965 såg väl vägnätet annorlunda ut än idag. I varje fall säkert inte bättre.

Voilà!

http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1208648-kraniet-av-ung-man-hittat-under-sjobod

Sannolikt Hymmes lik och helt i linje med mina spekulationer ovan.

Hymme hamnade i vattnet förhållandevis nära sitt mål - Gerlesborgs konstskola. I Fodenäs, nära Röe, i Bohuslän på vägen till Gerlesborg. Om man kommer exempelvis från Göteborg går en väg - väg 171 - nära vattnet. Sannolikt ligger PV:n och Dahlsjögänget kvar där. Eftersom Hymme kom ut ur fordonet men ändå drunknade får vi anta att han satt framtill i bilen. Han kanske t o m körde som jag också kastat fram.

https://www.google.se/maps/place/Gerlesborgsskolan/@58.488819,11.341566,11z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x3168bf37c3130539

Det kan naturligtvis vara liket efter någon av de andra tre. Vad som stärker att det är Hymmes är att han var på väg till Gerlesborg; han kan ha liftat med någon annan än Dahlsjögänget. I så fall ligger knappast PV:n begravd just här. Emellertid, i beaktande av sannolikheten att de bägge försvinnandena hänger ihop, tycker jag att man borde dyka i Åbyfjordens nordligaste del där väg 171 svänger ned mot Åby Säteri och Stiftelsen Nordens Ark i Hunnebostrand.
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-15 kl. 15:48.
Citera
2015-05-15, 15:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klockan 15.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Visst var det på det sättet. Gick själv i skolan vid den här tiden och det var på detta sätt vi fick lära oss att ange tiden. Naturligtvis fick även Hübner lära sig detta.
Citera
2015-05-15, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den korrekta stavningen.

Här är den korrekta stavningen av "Hymmes" namn.

(FB) Konstnärssonen Hymme Lundquists försvinnande 1965

Även denna länk: (FB) Grodmansrånet mot Skandinaviska Banken, Göteborg, 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-15 kl. 16:10.
Citera
2015-05-15, 19:37
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Voilà!

http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1208648-kraniet-av-ung-man-hittat-under-sjobod

Sannolikt Hymmes lik och helt i linje med mina spekulationer ovan.

Hymme hamnade i vattnet förhållandevis nära sitt mål - Gerlesborgs konstskola. I Fodenäs, nära Röe, i Bohuslän på vägen till Gerlesborg. Om man kommer exempelvis från Göteborg går en väg - väg 171 - nära vattnet. Sannolikt ligger PV:n och Dahlsjögänget kvar där. Eftersom Hymme kom ut ur fordonet men ändå drunknade får vi anta att han satt framtill i bilen. Han kanske t o m körde som jag också kastat fram.

https://www.google.se/maps/place/Gerlesborgsskolan/@58.488819,11.341566,11z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x3168bf37c3130539

Det kan naturligtvis vara liket efter någon av de andra tre. Vad som stärker att det är Hymmes är att han var på väg till Gerlesborg; han kan ha liftat med någon annan än Dahlsjögänget. I så fall ligger knappast PV:n begravd just här. Emellertid, i beaktande av sannolikheten att de bägge försvinnandena hänger ihop, tycker jag att man borde dyka i Åbyfjordens nordligaste del där väg 171 svänger ned mot Åby Säteri och Stiftelsen Nordens Ark i Hunnebostrand.

För min del tror jag nog att jag har kommit på något.

Någon som vill arrangera en dykartur till Åbyfjorden?
Citera
2015-05-15, 19:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sommareftermiddag.

Citat:
Detta borde ju gå att ta reda på: när lämnade han Torekov? Måste finnas uppgifter om detta.

Från artikeln i Året Runt 1967 så citerar jag följande som är ordagrant: "En sommareftermiddag för två år sedan lämnade 18-årige Hybner (Hymme) Lundquist föräldrarnas sommarställe Villa Dalbo i Torekov på västkusten för att lifta till konstskolan Gerlesborg."

Någon annanstans har jag läst att klockan skulle ha varit 15.00.
Citera
2015-05-15, 20:43
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Från artikeln i Året Runt 1967 så citerar jag följande som är ordagrant: "En sommareftermiddag för två år sedan lämnade 18-årige Hybner (Hymme) Lundquist föräldrarnas sommarställe Villa Dalbo i Torekov på västkusten för att lifta till konstskolan Gerlesborg."

Någon annanstans har jag läst att klockan skulle ha varit 15.00.

OK. "kl.8.00" var tydligen på kvällen. Resan från Torekov hade tagit honom närmare fem timmar. Det talar kraftigt för tåget som bör ha inneburit väntetider av olika slag. Han kan t o m ha missat en tur. Hur lång tid kan själva tågresan ha tagit? 2 1/2 timme? Han liftade uppenbarligen till Båstad och sedan väntade på den rälsbundna anslutningen där. Någon borde ju ha sett honom, tycker man, men det var säkert många sommarresenärer i farten.

Hade han verkligen bespetsat sig på att komma fram till konstskolan framåt midnatt? Hade han ordnat boende där? Väntade man på honom i Gerlesborg?

Fanns det ingen tåganslutning till Uddevalla eller Stenungsund och om det fanns, varför då lifta från GBG? Han kunde ju inte gärna ha sån tur att han skulle ramla på någon som skulle bila just till Gerlesborg. Han hade 70 riksdaler på sig vilket säkert var en smärre förmögenhet 1965. Gick det bussar? Fast han kanske var så sent ute att de sista bussarna gått för dagen...

Om det var Hymme som skrev vykortet, vilket trots allt verkar troligast, så hade han en lång och besvärlig resbit kvar. Han kan faktiskt ha träffat Dahlsjögänget innan han skrev kortet och fått vissa utfästelser om lift men garderade sig med det modesta "hoppas lift".

Nej, undersök Åbyfjorden där jag pekade ut att skrothögen kan ha plumsat i. Jag tror jag har rätt beträffande den antagelsen.
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-15 kl. 20:51.
Citera
2015-05-15, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vägsträckan Torekov-Båstad-Göteborg.

Citat:
OK. "kl.8.00" var tydligen på kvällen. Resan från Torekov hade tagit honom närmare fem timmar. Det talar kraftigt för tåget som bör ha inneburit väntetider av olika slag. Han kan t o m ha missat en tur. Hur lång tid kan själva tågresan ha tagit? 2 1/2 timme? Han liftade uppenbarligen till Båstad och sedan väntade på den rälsbundna anslutningen där. Någon borde ju ha sett honom, tycker man, men det var säkert många sommarresenärer i farten.

Hade han verkligen bespetsat sig på att komma fram till konstskolan framåt midnatt? Hade han ordnat boende där? Väntade man på honom i Gerlesborg?

Fanns det ingen tåganslutning till Uddevalla eller Stenungsund och om det fanns, varför då lifta från GBG? Han kunde ju inte gärna ha sån tur att han skulle ramla på någon som skulle bila just till Gerlesborg. Han hade 70 riksdaler på sig vilket säkert var en smärre förmögenhet 1965. Gick det bussar? Fast han kanske var så sent ute att de sista bussarna gått för dagen...

Om det var Hymme som skrev vykortet, vilket trots allt verkar troligast, så hade han en lång och besvärlig resbit kvar. Han kan faktiskt ha träffat Dahlsjögänget innan han skrev kortet och fått vissa utfästelser om lift men garderade sig med det modesta "hoppas lift".

Nej, undersök Åbyfjorden där jag pekade ut att skrothögen kan ha plumsat i. Jag tror jag har rätt beträffande den antagelsen.

Sträckan idag med tåg Båstad-Göteborg är 183 km och tar ca 2 tim. Vägsträckan är 172 km och tar ca 1,50 tim. Hur lång tid det kan ha tagit med tåg resp. bil 1965 vet jag tyvärr inte men vare sig avståndet eller tiden kan ha varit mindre. Det tog säkert minst 2½ timme med alla dessa stopp som tåget gjorde på den tiden.

Avståndet mellan Torekov-Båstad är idag 14,5 km. Dessa båda orter trafikerades med buss.

http://se.avstand.org/B%C3%A5stad/G%C3%B6teborg

Totalt idag är alltså vägsträckan mellan Torekov-Göteborg 186,5 km.

"Hymme" kan ha liftat från Torekov in till Båstad men kan också ha tagit bussen. Nu vet jag inte hur ofta denna buss gick dagligen från Torekov?

Man väntade honom att han skulle komma till Gerlesborg. Även boendet var avklarat.

Hur vädret var i Båstad denna torsdag eftermiddag den 29 juli 1965 vet jag inte. Däremot vet jag hur vädret var i Göteborg. Denna dag var den mest regniga och kyliga under hela juli månad detta år.
Citera
2015-05-15, 22:48
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Sträckan idag med tåg Båstad-Göteborg är 183 km och tar ca 2 tim. Vägsträckan är 172 km och tar ca 1,50 tim. Hur lång tid det kan ha tagit med tåg resp. bil 1965 vet jag tyvärr inte men vare sig avståndet eller tiden kan ha varit mindre. Det tog säkert minst 2½ timme med alla dessa stopp som tåget gjorde på den tiden.

Avståndet mellan Torekov-Båstad är idag 14,5 km. Dessa båda orter trafikerades med buss.

http://se.avstand.org/B%C3%A5stad/G%C3%B6teborg

Totalt idag är alltså vägsträckan mellan Torekov-Göteborg 186,5 km.

"Hymme" kan ha liftat från Torekov in till Båstad men kan också ha tagit bussen. Nu vet jag inte hur ofta denna buss gick dagligen från Torekov?

Man väntade honom att han skulle komma till Gerlesborg. Även boendet var avklarat.

Hur vädret var i Båstad denna torsdag eftermiddag den 29 juli 1965 vet jag inte. Däremot vet jag hur vädret var i Göteborg. Denna dag var den mest regniga och kyliga under hela juli månad detta år.

Tidsplan:

15.00 lämnar Hymme Villa Dalbo, sannolikt liftar han.
16.00 (säger vi) att tåget avgick från Båstad.
18.30 anländer tåget till Göteborg.

Vad gör Hymme nu? Vad skulle jag ha gjort om jag inte hade kunnat reseplanera?

Gå till infodisken. Det måste ha funnits en sådan på Göteborgs centralstation 1965, kan inte tänka mig annat. Där borde han ha blivit sedd men blev det tydligen inte. Nåja, mkt folk i farten, de som jobbar där lägger säkert inte många ansikten på minnet. Han bör ha fått negativt besked: inga tåg eller bussar kommer att avgå inom den närmsta tiden i riktning mot Gerlesborg.

Sannolikt äter han något kvällsmål medan han funderar på om han inte borde sova över i Göteborg; det skulle han ha råd med. Han skulle nog tycka att en taxi ända till konstskolan vore att slösa upp de kontanter han har, om de ens hade räckt. Kanske han förhör sig om möjligheterna.

20.00 har han ännu inte kommit på något bättre än att lifta. (Det gick ju att få lift från Torekov till Båstad så det kanske går att få lift från Göteborg till Gerlesborg, resonerar han möjligen.) Medan han funderar skriver han ett vykort. Här får formuleringen "hoppas lift" sin förklaring: det är nämligen det enda han kan göra - hoppas på lift. "Var ej ängsliga!" Han är kanhända själv ängslig att hans dåliga reseplanering kommer att orsaka både föräldrar och folket på konstskolan irritation. Förmodligen har han fått något reseförslag därifrån som han inte kunnat följa. Vykortet blir litet underligt skrivet för han är tankspridd och bekymrad. (Enl föräldrarna hade han svårt att hantera knepiga situationer.)

Alltså går han ut på stan och börjar lifta. Det är fortfarande ljust ute men mulet. Och det spöregnar. Har han paraply? Regnrock? Hatt? Att stå ute i regnet borde eljest göra honom sjöblöt. Bättre att ta in på ett rum. Då kan naturligtvis lösningen dyka upp. Det är ingen bra lösning men här gäller det att gilla läget: han träffar på Dahlsjögänget.

Min misstanke är att Dahlsjö & co medvetet ljugit om att de skulle bada. Konstigt om någon gått på det eftersom de tydligen inte brukade bada och det var definitivt inget badväder. Jag tror att de antingen far omkring planlöst eller har en agenda. Agendan skulle ha kunnat vara att hjälpa Kjell-Åke fly fältet för att slippa faderskapet. Då vore de logiskt att ljuga om vart de skulle. En annan uppgift har varit att de sagt att de skulle åka söderut, mot Danmark. Vad vore då mer logiskt att tänka än att de i själva verket skulle norrut? Det passar i så fall Hymme som hand i handske.

De erbjuder honom skjuts och sedan kör de av vägen i Bohuslän där de inte hittar så bra i mörkret och regnet...
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-15 kl. 23:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in