2015-05-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?

Jag skulle vilja påstå att synd är allt som för människan längre bort från Gud istället för tvärtom. Enligt mig är närhet till God någonting gott och därmed är synd också någonting ont.
Citera
2015-05-14, 19:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Jag skulle vilja påstå att synd är allt som för människan längre bort från Gud istället för tvärtom. Enligt mig är närhet till God någonting gott och därmed är synd också någonting ont.

Ja, det är DITT cirkelargument ... som passar dig. Men det har inget allmän-värde.
Citera
2015-05-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, det är DITT cirkelargument ... som passar dig.

Möjligtvist.

Citat:
det har inget allmän-värde.

Sanning kräver inget allmän-värde för att existera.
Citera
2015-05-14, 19:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sanning kräver inget allmän-värde för att existera.

Vad har det med cirkelargumentation att göra? Blir cirkelargument plötsligt mer legitima p.g.a. ad populum inte röster fram sanningen?
Citera
2015-05-14, 20:01
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?

Synen på vad som är synd skiljer sig mellan olika religioner men även grenarna inom de olika religionerna. Luther menade att redan i tanken finns synden och om en person endast tänker en syndig tanke så är det en synd. Ex om en person sitter på bussen och ser en bild med en lättklädd kvinna i en utmanande pose på reklamskylt och i det läget tänker på sex är det enligt Luther en synd. Detta koncept om att naturliga reaktioner ska ses som synd medför dels en skruvad renlärighet där allt som kan locka dig till att synda i tanken måste undvikas eller städas bort från samhället. Andra inriktningar anser att det är synd först vid ens faktiska handlande uppfyller rekvisiten vet, vilja, insikt.

Citat:

+1 och pang på rödbetan!
Citera
2015-05-14, 20:02
Medlem
Citat:
Vad har det med cirkelargumentation att göra? Blir cirkelargument plötsligt mer legitima p.g.a. ad populum inte röster fram sanningen?

Det har ingenting med cirkelargument att göra. Men om det inte är ett cirkelargument? Om det skulle vara sanning? Då är det sanning.
Citera
2015-05-14, 20:04
Medlem
Citat:
Det har ingenting med cirkelargument att göra. Men om det inte är ett cirkelargument? Om det skulle vara sanning? Då är det sanning.
Det finns mycket som skulle kunna VARA sanning. En massa religioner,gudar,och ideer.
Citera
2015-05-14, 20:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
+1 och pang på rödbetan!

Är du alltid lika entusiastisk inför cirkelargument?
Citera
2015-05-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns mycket som skulle kunna VARA sanning. En massa religioner,gudar,och ideer.

Men om det är sanning så skiljer det sig från allt som skulle vara sanning.
Citera
2015-05-14, 20:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det har ingenting med cirkelargument att göra.

Jodå.

Citat:
Men om det inte är ett cirkelargument? Om det skulle vara sanning? Då är det sanning.

Goddag ... yxskaft.
Citera
2015-05-14, 20:10
Medlem
Citat:
Jodå.

Vad har det med cirkelargument att göra?
Citera
2015-05-14, 20:11
Medlem
Citat:
Jodå.

Goddag ... yxskaft.

En sanning är en sanning även om den läggs fram med hjälp av bra eller dåliga argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in