2017-03-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
TANKE, det narcissisten tänker är lagen för narcissister.

Bra poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av Teppe88
En synd är ett fel. Du gör en synd när du stjäl. Du gör en synd när du misshandlar någon oprovocerat osv osv, har jag rätt?

Ja, jag håller med.
Citera
2017-03-21, 08:23
Medlem
Bogomils avatar
Nu är det ju ingen som har monopol på ordet "synd"s betydelse, så underlaget för en diskussion om synd måste nödvändigvis vara vilken definition nån väljar att utgå från.

Och jag förmodar att definitionen som användas på denna tråd är baserad på GTs metafysik. Och som jag tidigare har påpekat (t.ex. på teodicé-tråden), så är denna GT-"synd" en fråga om olydnad mot en postulerad auktoritet ... som i detta fall är 'guden' i GT.

Så den egentliga fråga blir hurvida denna olydnad är legitim eller inte, och detta kan bäst besvaras genom att i sin tur att granska GT-gudens legitimitet: Har han dessa egenskaper som påstås i GT, egenskapar såsom omni-science och omni-potens, som skulle kunne ge honom auktoritet.

Och mitt svar är: Nej ... baserat på att bibelns verklighets-beskrivande inte är korrekt.

Men det är en diskussion jag föredrar att ta på tråden "Är bibeln sann".
Citera
2017-03-22, 08:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Hur jag vet det?
Genom att läsa och förstå. Det är ingen receptbok du läser.
Förstår du tex. berättelsen om pojken och vargen? Att det inte är en historisk berättelse?
Alltså, se bibeln som ett bibliotek. Där du finner allt från dikt till faktalitteratur. Mer som att lyssna på en symfoni.
Kan du greppa vad jag menar?
Nej, du svarar ju inte på frågan. Vad använder du för metod för att avgöra vad som är figurativt och vad som inte är det? Stämmer din metod med vad andra kommit fram till? Hur vet du vad som är rätt och vad som bara är ditt eget påhitt? Låter det inte rätt imperfekt att man måste gissa sig till vad saker betyder, om man måste läsa mellan raderna för att förstå allting?

Citat:
Helt klart är det djuret vi människor brottas med. Är ju det genomgående temat i bibeln. Förklarat på olika sätt.
Hur vi vände oss bort från Gud och valde köttet. Ingen tvekan om det.
Igen svarar du inte på frågan. Är alla impulser och behov från djuret dåliga?
Kan du definiera vad som kommer från djuret och vad som inte gör det?
Citera
2017-03-22, 08:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Nä, den bör nog inte läsas så.
Från början var ju det endast präster som fick tolka och predika. Släpptes ju fri och blev var mans egendom som inte blev bra alla gånger. Det är inte så att jag säger att det inte ska vara så. Många bra saker har kommit ur protestantismen. Men ibland blir det bara fel.
Sitter ju judar och jobbar heltid på att förstå GT och ändå är oense. Så att inte förstå allt är inte så konstigt.
Det man kallar andemening, i detta falls ordets rätta bemärkelse, är det mest viktiga.

Och som du säger själv är de främsta experterna också oense, så då är det fritt för tolkning och man kan utläsa vad man vill från det. Det låter ju inte speciellt praktiskt.
Citera
2017-04-04, 10:17
Medlem
pungluders avatar
Den äkta syndaren är gud.

Jobbat hårt på att förlåta han men det är svårt.

Måste dock göra det för min egen skuld
Citera
2017-04-06, 10:14
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
Den äkta syndaren är gud.

Jobbat hårt på att förlåta han men det är svårt.

Måste dock göra det för min egen skuld

Tyvärr så har du helt rätt. Gud är den äkta syndaren. Han som kan göra allt och även sätta naturlagarna ur spel skulle kunna göra så mycket gott. Hur använder han då sina gåvor och vad gör han? Inte ett skit. Han bryr sig inte.
Citera
2017-04-07, 09:23
Avslutad
Det finns inga syndare. Bara ett påhitt som används för att förtrycka sina underlydiga stackare.
Citera
2017-04-07, 09:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Det finns inga syndare. Bara ett påhitt som används för att förtrycka sina underlydiga stackare.

Om nån anser synda-konceptet vara legitimt och anser sig vara syndare bryr jag mig inte om. Det får dom avgöra själv ... på trosplanhalvan.

Bara dom inte försöker stoppa det ner i halsen på mig.
Citera
2017-04-07, 11:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om nån anser synda-konceptet vara legitimt och anser sig vara syndare bryr jag mig inte om. Det får dom avgöra själv ... på trosplanhalvan.

Dem har lite svårt att undvika när det kommer till att hålla sånt inom sig själva. Mycket egendomliga personer. Bästa man kan säga, är att man själv väljer sin umgängeskrets. Och pratar med dem som man pratar med förskolebarn Då blir dem lite sura och försöker på annat håll. Lika roligt vare gång Dem kanske tror att man är en av dem som skapar sk demoner.
Citera
2017-04-07, 18:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Dem har lite svårt att undvika när det kommer till att hålla sånt inom sig själva.

Det är vad jag kallar safety-in-numbers-snuttefiltism (jag förtydligar gärna på begäran).

Det får inte finns tvivel om "syndans" allmängiltighet för den pådyvlande kristna.

(Notera att jag inte har några nämnvärde problem med kristna som inte är pådyvlande).
Citera
2017-04-07, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?

Jag har hört att det grekiska ordet för synd, som användes i den grekiska versionen av NT, betyder något i stil med att missa målet. Om målet är Gud så är det nog ganska lätt att definiera synd.

Därför oroar det mig också när kristna vill undvika begreppet, för om vi inte siktar mot Gud, vad siktar vi mot då?
Citera
2017-04-07, 19:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag har hört att det grekiska ordet för synd, som användes i den grekiska versionen av NT, betyder något i stil med att missa målet. Om målet är Gud så är det nog ganska lätt att definiera synd.

Därför oroar det mig också när kristna vill undvika begreppet, för om vi inte siktar mot Gud, vad siktar vi mot då?

Kanske borde "kristna", i sina 34.000 mer eller mindre olika versioner, i första hand sträva efter komme överens om VAD det är dom "siktar på" ... före nån av dom försöker stoppa det ner i halsen på oss andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in