Resultat: .
0%
röster
2015-05-14, 06:58
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Tjafsas i tråden på ett sätt jag inte gillar, även om jag också är inblandad i sånt i andra trådar.

Såg ett läsvärt inlägg på SvenskaFans:

Som sagt, ser för lite tysk fotboll, men jag tror tyvärr att det ligger en del i detta. Har någon bra och tydliga bilder på Müllers byte i första matchen mot Barca? Jag har googlat lite men man ser inte tillräckligt IMO. Länka gärna om ni har något bra!

Jag har inte läst något om detta men om det bara finns ett uns sanning i det då måste Pep raus och det fortare än kvickt.
Citera
2015-05-14, 07:00
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Vad tror ni förresten om helgen? Tänker såklart på Freiburg-Bayern. Kommer Bayern låta sina proffs ta ledigt för sommaren när det inte finns något kvar att spela för, och ställa upp med

helst utan lillebror Ribery också.

Eller kommer man gå all in när man inte har några att spara till CL-finalen? :/

Tack vare segern mot Barcelona måste inte Pep spänna musklerna och visa att laget är dugligt. Men å andra sidan så skulle han fortfarande verkligen kunna dra nytta av att visa vad Bayern är kapabla till. Men å första sidan igen brukar han sällan låta sig köras med, så om han tror att det bästa för laget är att pröva ungdomar som kan slå sig in i truppen till hösten, ja då borde och bör han sätta dem på plan. Dessutom behöver nog Alonso, Lahm och Schweinsteiger vila. Lewandowski, Rafinha och Thiago skulle nog också uppskatta att stå över en match.

Tryck utifrån finns som sagt.

Tycker att Freiburgs bild inför matchen är helt underbar i sin enkelhet. Speciellt Pep är helt underbar. http://www.bilder-upload.eu/show.php?file=07a398-1431535703.png

Edit: Bygger på detta inlägg mer och mer, så denhär delen fick bli ett eget till slut

Neuer ska tydligen spela på mittfältet mot er sedan så vet jag inte mer.
Citera
2015-05-14, 10:48
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Får hoppas på frilägesutvisning på Reina då, så att Neuer får hoppa tillbaka i buren. Starke får inte spela pga rött i förra, och om pep istället sätter in en junis går det på ett ut.

Du skulle kunna vara seriös. Är du seriös? Nej, det går inte in med peps filosofi, att .. vänta lite nu! Att sätta världens bästa på en viss position på en annan position, var har jag hört det förut?

Är du seriös?
Citera
2015-05-14, 11:26
Medlem
asslikethats avatar
Citat:

Pik mot Guardiola förmodar jag?
Citera
2015-05-14, 11:50
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Får hoppas på frilägesutvisning på Reina då, så att Neuer får hoppa tillbaka i buren. Starke får inte spela pga rött i förra, och om pep istället sätter in en junis går det på ett ut.

Du skulle kunna vara seriös. Är du seriös? Nej, det går inte in med peps filosofi, att .. vänta lite nu! Att sätta världens bästa på en viss position på en annan position, var har jag hört det förut?

Är du seriös?

Hahaha är Pep seriös?

Nä jag pikar professor kalkyl lite.
Citera
2015-05-14, 12:16
Medlem
marc0p0l0s avatar
Som ni kanske (inte) vet är det idag final i damernas Champions League. Tänker inte låtsas att det är något som jag faktiskt ser på och funderar kring, men såg en intressant artikel på det. Dagens final mellan Frankfurt och PSG spelas alltså på Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark i Berlin. Känner ni igen det namnet?

Det är Dynamo Berlins hemmaplan. Den gamla utslitna arenan i Prenzlauer Berg. En hel del som har varit kritiska mot det, då arenan bara tar 17 500 vid sådana här matcher. Senast det var en Champions League-final för damer i Tyskland kom det 50 000, samtidigt är Jahn-Sportpark inte utsålt till dagens match ännu, trots att biljetterna kostar 6 euro.

UEFA ville egentligen spela matchen på Olympiastadion, men DFB var rädda för att det skulle bli för många tomma platser, så man enade om Jahn-Sportpark istället. Frågan är dock varför man inte valde t.ex. Alte Försterei? Fin arena, moderna faciliteter och tar något mer åskådare (21 000). Tror en match där hade sålt fler biljetter, Jahn-Sportpart är verkligen nedgången.

Nåväl. Matchen börjar 18:00, så det blir bra att se medan matlagning pågår.
Citera
2015-05-14, 14:19
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Vad tror ni förresten om helgen? Tänker såklart på Freiburg-Bayern. Kommer Bayern låta sina proffs ta ledigt för sommaren när det inte finns något kvar att spela för, och ställa upp med

Citat:
Det där med att Neuer spelar mittfältare är en grej som det skojats om hela säsongen på tyska fotbollsforum.

Men Lekmands fråga är befogad. Vilket lag kommer Bayern att ställa upp med, och framför allt vilken inställning kommer spelarna att ha till matchen? Jag gissar att Martinez kommer att spela i alla fall, då han ju precis kom tillbaka från skada och behöver spelpraxis. Likaså Pizarro som ju nött mycket bänk i år. Annars är det svårt att veta vilka Pep ställer upp med. Men det finns såklart något av ett "gentlemanna agreement" om att göra sitt bästa för att vinna matcher. Skulle man skänka bort segern till Freiburg förlorar man väldigt mycket respekt hos övriga Tyskland. Det är ju dock inte alltid lätt att definiera vad som är en "skänkt" seger eller inte...

Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Dagens final mellan Frankfurt och PSG spelas alltså på Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark i Berlin. Känner ni igen det namnet?
Känner till arenan och ja, den är sannerligen nedgången. Dock ganska trevligt att spendera en fin vårkväll i parken (Mauerpark) som ligger intill.

Rätt ironiskt att damernas CL-final spelas idag då det är "Vatertag" i Tyskland, vilket innebär att många pojkar/män/gubbar är ute och traskar med kompisgänget och en kärra fullastad med öl. Detta "evenemang" lockar nog de flesta mer än damfotboll, även om det så är själva CL-finalen.

Bild som förklarar Vatertag rätt bra:
http://www.mopo.de/image/view/2011/5/1/8513808,5679327,highRes,Vatertag.jpg
Citera
2015-05-14, 18:04
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Det där med att Neuer spelar mittfältare är en grej som det skojats om hela säsongen på tyska fotbollsforum.

Men Lekmands fråga är befogad. Vilket lag kommer Bayern att ställa upp med, och framför allt vilken inställning kommer spelarna att ha till matchen? Jag gissar att Martinez kommer att spela i alla fall, då han ju precis kom tillbaka från skada och behöver spelpraxis. Likaså Pizarro som ju nött mycket bänk i år.
Alla är nog med om att man ska gå in 100% i en match. Att inte ta ut bättre spelare pga diffusa och inte superviktiga anledningar är en annan sak. Om jag får gissa spelare pep allra helst hade velat prova hade det sett ut såhär:

Citat:
Pizarro
Weiser - Götze - Müller
Gaudino - Neuer (c)
Streider - Martinez - Dante - Rode
Zingerle
Bänk: Starke, Rafinha, Boateng, Bernat, Görtler, Thiago, Ribery (lillebror)
Alla i elvan utom Zingerle har spelat för Bayern i år. Lewy får vila från masken, Pizzan får äntligen visa hur snygg han är. Weiser testas på ännu en ny position (senaste tre HB, VB, HY), Götze på rätt. Müller alltid bra att ha och pep måste ju ha nån att byta ut Mittfältet givet, Streider och Rode givna, Dante tror jag pep vill låta spela för att bringa osäkerhet till Martinez

Citat:
Bild som förklarar Vatertag rätt bra:
http://www.mopo.de/image/view/2011/5/1/8513808,5679327,highRes,Vatertag.jpg
Fan vad fint
Citera
2015-05-14, 18:16
Medlem
xtroes avatar
Ser att flera lag börjat släppa bilder på nya matchtröjorna för nästa säsong. De jag sett hittills.

Hamburg
Schalke 04
Wolfsburg
Bayern München
Bayer Leverkusen
Eintracht Frankfurt
Werder Bremen

Så vad tycks? Själv gillar jag verkligen Bayerns nya, ser riktigt fräsch ut. Röd som det ska vara. Gillar även Leverkusens även om jag tycker LG-logan sticker ut lite väl mycket. Schalke och Hamburg gillar jag också som normalt har väldigt stilrena tröjor.

Wolfsburgs nya gillar jag inte alls, och Bremens tycker jag är en mindre katastrof, Nike brukar annars göra fina tröjor, men denna ser bara konstig ut. Gillar inte alls den vita delen.

Hittar ni några andra nya tröjor så får ni gärna länka
Citera
2015-05-14, 20:22
Medlem
marc0p0l0s avatar
Mycket ungdomsfotboll som pågår i år. Så väl u17- som u19- och u21-EM. Just nu pågår u17 EM, sänds via Eurosport. De tyska ungdomarna är de enda som har lyckats kvalificera sig till samtliga tre mästerskap, DFB är nog onekligen nöjda med det. Fortfarande/igen Hrubesch som tränar u21-laget, den mannen får inte tillräckligt med uppmärksamhet för sitt arbete, 15 år med de olika tyska ungdomslandslagen, u19 EM och u21 EM vinnare. Har tidigare sagt att han måste vara en kandidat efter Löw, håller kvar vid det. Vem känner samtliga tyska spelare bättre?

Har inte slängt ett öga på någon av tyska u17-matcherna än, men ser att man har 7-0 på de tre gruppspelsmatcherna, inte dåligt. Möter nu Spanien i kvartsfinal, vinst där och man kvalificerar sig även för u17 VM senare i år. Känner inte till någon av spelarna (såklart), men ser att Dortmund och Bochum är de mest representerade klubbarna i truppen.

I juli spelas då u19 EM, där ett nytt gäng tyska ungdomar ska försöka att försvara titeln som Selke bar fram förra året. Sorgs trupp ser stark ut, bland annat Schalkes Sané, Hamburgs Tah och Bayerns Gaudino i truppen, spelare med erfarenhet ifrån Bundesliga. Goda chanser att försvara titeln.

Mest intressant blir så klart u21 EM i juni. Väntar spänt på att Hrubesch skall släppa truppen, även om man inte kan förvänta sig några större förändringar. Hrubesch är en sådan som kör med de som har kvalificerat sig, någon kanske kan få ta sig in. Måste bara säga det, bredden i u21 är helt enorm. Bara bland målvakterna finns ter Stegen, Leno och Horn. I backlinjen Ginter, Günter, Knoche, Korb, Durm, Plattenhardt, Rüdiger och da Costa. Ska inte ens gå in på anfallare, ni fattar grejen.

Vill hävda att det tyska u21 är det på pappret starkaste laget, med Italien och England bakom. Gillar starkt den här potentiella elvan:

ter Stegen
Korb - Ginter - Knoche - Günter
Can - Leitner/Bittencourt
Bittencourt - Meyer/Arnold - Younes
Hofmann
Citera
2015-05-14, 20:36
Medlem
marc0p0l0s avatar
Avslutar mitt patriotiska bratwurstrunkande för dagen med att gratulera damerna i Frankfurt till CL-titeln. Hur seriöst man nu kan ta något där ett lag (Frankfurt) slår ett annat lag (Bröndby) i en semifinal med 13-0 över två matcher.
Citera
2015-05-14, 20:57
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroe
Ser att flera lag börjat släppa bilder på nya matchtröjorna för nästa säsong. De jag sett hittills.

Hamburg
Schalke 04
Wolfsburg
Bayern München
Bayer Leverkusen
Eintracht Frankfurt
Werder Bremen

Så vad tycks? Själv gillar jag verkligen Bayerns nya, ser riktigt fräsch ut. Röd som det ska vara. Gillar även Leverkusens även om jag tycker LG-logan sticker ut lite väl mycket. Schalke och Hamburg gillar jag också som normalt har väldigt stilrena tröjor.

Wolfsburgs nya gillar jag inte alls, och Bremens tycker jag är en mindre katastrof, Nike brukar annars göra fina tröjor, men denna ser bara konstig ut. Gillar inte alls den vita delen.

Hittar ni några andra nya tröjor så får ni gärna länka
Detta ska tydligen vara Bremens nya bortaställ? Inte sett något officiellt än dock.

Annars tycker jag de är tråkiga allihop (Leverkusens är rätt ok dock) utom Frankfurt och Wolfsburgs som är riktigt fula.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in