Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Som Du vet, så förespråkar jag abort vid våldtäkt, så det tricket funkar inte på mig. Men om kvinnor betalar dyrast, så måste de också inse att de har störst ansvar för att skydda sig. De har också störst möjligheter. Under det att män i huvudsak har avhållsamhet och kondom till sitt förfogande, så har kvinnor en uppsjö preventivmetoder att välja mellan och på lämpligt sätt kombinera.
Jo, jag vet rätt bra vad du anser i saken, alla ska genast sluta ha sex före äktenskapet, och om man har det så ska man trippelskydda sig, dvs både ha kondom, P-piller samt plastpåse mellan. Råkar man ändå dit på en oönskad graviditet så får man vackert uthärda och tvångsgifta sig. typ.
eftersom allt stöd för barn omgåendes ska tas bort och bara ges som stöd till gifta. Hallelulja…typ.
Kvinnor litar nog inte på män eller på kondomer speciellt så de flesta skyddar sig nog så gott de kan.
Och ja, flera välfungerande preventivmedel för män är liksom vad som fattas i denna sak, inte att man ska ta bort kvinnors aborträtt för att få "rättvisa".
Citat:
I första stycket anförde Du att abort var något som "alla" "vann" på, men i detta framhåller Du att abort leder till rättvisa. Oavsett om man väljer nytto- eller rättviseperspektivet - och Du tycks inte vilja välja utan försöka använda båda - så glömmer Du på ett bekvämt sätt en faktor i ekvationen; det ofödda barnet varken vinner eller omfattas av någon rättvisa. Istället förlorar barnet livet utan att ha gjort något för att förtjäna detta och det är varken nyttigt eller rättvist. Så, den ende som inte har något fritt val, är den som förlorar mest. Inte så tjusigt om man vill anlägga moraliska dimensioner på problemet.
Nee menar inte rättvisa i sin fulla innebörd, det går inte få helt jämlikt eller rättvisa i denna sak. Är omöjligt. Alltså får man se vad parterna förlorar i olika scenarier och ta det som ger minst skada.
Säg mig? hur "förtjänar" embryon att bli till?
Ett embryo är i total beroende ställning till kvinnan det simmar runt i. Ett fött barn är sen också i total beroendeställning till minst 1 vuxen i massvis av år. Det "barn" som grupp vinner på att där existerar aborter, är att man ökar garanten för att de barn som föds, föds under trygga omständigheter.
Det kvinnor vinner är uppenbara, rätter till att leva sina liv på sina villkor.
Det män vinner är att de oftast kommer undan ofrivilliga barn, de inte önskar.
Det enda jag skulle kanske vilja ändra på i abortlagstiftningen, eller som jag åtminstone tycker man kunde ta en fundering på, är att när en far vill ha ett barn, och ensamma är villiga att fostra dessa med endast underhållsstöd från en moder, så borde de ha samma rätt till detta som modern.
men detta skull kraftigt inskränka kvinnors rättigheter, via att man påtvingar dem ofrivillig graviditet och förlossning. Så tja osäker på den, men där har du en viktigare "rättvise" aspekt för både män och barn än att man ska ta bort allt ansvar för män via juridisk aborträtt. Det skulle bara leda till att män skulle skita helt i att skydda sig, vi skulle få en ny generation människor som redan vid födseln får en ny "klass" skillnad. Förmodligen en mängd psykiska problem hos människor som vet att deras far lever men vägrar erkänna dem. etc etc…komplett livsvidrig situation alltså.
Citat:
Självklart! Vi ugglor är ihärdiga och kampvilliga Quo Fas et Gloria Ducunt.
Yes…du kämpar mycket väl, jag ger dig det. Men du vet att du fäktas mot en minst lika ihärdig typ
på detta håll….funderar på att sätta en iller som min avatar.
hmm? käkar inte illrar små uggleungar till frukost?